Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Ascona
Vandaag om 20:40:40
Lokpilot 4 defect door MadhouseNL
Vandaag om 20:18:19
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05

Auteur Topic: Gekoppelde tractie in digitaal ?  (gelezen 17867 keer)

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Gekoppelde tractie in digitaal ?
« Reactie #45 Gepost op: 01 January 2015, 18:20:04 »
Hallo jowi,

Via CV19 wordt alleen het Consist-Address opgegeven voor het rijden en in welke richting.

Via CV21 kan worden opgegeven welke van de functies F1-F8 ook via het Consist-Address bediend moeten worden.
Via CV22 kunnen de resterende functies FL en F9-F12 worden opgegeven.

Citaat uit NMRA DCC CV Standaards:

Citaat
Configuration Variable 19 Consist Address

Contains a seven bit address in bit positions 0-6. Bit 7 indicates the relative direction of this unit within a consist, with a value of "0" indicating normal direction, and a value of "1" indicating a direction opposite the unit's normal direction. If the seven bit address in bits 0-6 is "0000000" the unit is not in a consist.

Configuration Variable 21 Consist Address Active for F1-F8

Defines for functions F1-F8 whether the function is controlled by the consist address. For each Bit a value of "1" indicates that the function will respond to instructions addressed to the consist address. A value of "0" indicates that the function will only respond to instructions addressed to the locomotive address. F1 is indicated by bit 0. F8 by bit 7.

Configuration Variable 22 Consist Address Active for FL and F9-F12

Defines for function FL whether the function is controlled by the consist address. For each Bit a value of "1" indicates that the function will respond to instructions addressed to the consist address. A value of "0" indicates that the function will only respond to instructions addressed to the locomotive address. FL in the forward direction is indicated by bit 0, FL in the reverse direction is controlled by bit 1. Bit 2 corresponds to F9, while Bit 5 corresponds to F12.

Voor het bedienen van de verlichting etc. via het Consist-Address zul je dus CV21 en CV22 aan moeten passen (mits ondersteund in jouw decoder)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 01 January 2015, 18:24:14 door Bert_Apd »

jowi

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 01 January 2015, 18:49:22 »
Ah ok! Helaas wordt cv21/22 niet genoemd in de Tran decoder >:(
Wat waardeloos toch dat ze dan weer iets voor de helft inbouwen... dus weer 2x 30 euro weggegooid.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 03 January 2015, 21:29:45 »
Je kan altijd nog proberen of het toch werkt. Maar het lijstje met CV's van die decoder is inderdaad niet echt lang.

Consist is idd groeperen maar aan de decoder kant. Je centrale weet er immers niets van en stuurt gewoon een adres aan. Hoe je het wilt doen met een stam rijtuigen is aan jou. Rust je ze uit met één decoder of een per rijtuig? Zit ieder rijtuig altijd in dezelfde stam? Enz.

Zit iedere wagon altijd in dezelfde stam en heeft een eigen decoder is het niet echt nodig een consist te programmeren. Kan je ook gewoon iedere decoder in de stam op hetzelfde adres zetten. Wissel je vaak zou je nog kunnen werken met consist omdat deze POM te doen is. Anders is het gewoon stam op het programmeerspoor en in een keer alle decoders van hetzelfde adres voorzien voor het rijden.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #48 Gepost op: 05 August 2015, 16:17:54 »
Moet toegeven dat in en encyclopedie inderdaad een wat omslachtige wordt beschreven.

Hoe ik het doe is de loks op een eigen adres naar elkaar toerijden.
Vervolgens programmeer ik van de tweede lok cv19 naar het adres van de eerste lok.
Nu reageren allebei de loks dus op het zelfde adres.
Je hoeft nu in de multimaus dan ook geen derde consistlok aan te maken.

Als je weer klaar bent met dubbeltractie rijden, programmeer je van de tweede lok cv19 weer naar 0 en allebei de loks kan je weer apart bedienen.

Let op dat beide loks in dezelfde rijrichting moeten staan.
Mocht een van de loks 'verkeerd om' staan, dan het rijrichtingsbit omwisselen.
Bij ESU decoders is dat het consistadres + 128.

Nog even een aanvulling:
Je kunt inderdaad niet wisselen van los en dubbeltractie wisselen zonder cv19 aan te hoeven passen, TENZIJ je centrale de mogelijkheid heeft om in consist te kunnen rijden.
Met de Roco multimaus MOET je dus altijd cv19 programmeren.
Vandaag heb ik dit ook geprobeerd met een MM en Uhlenbrock 73410 en het werkt. Alleen kan ik de verlichting van de loc's (Piko 2200'n) niet apart schakelen, beide locs reageren op het commando, waar ik hoopte dat dat juist niet zo zijn. Nu hoopte ik dit op te lossen door CV21 & 22 zoals hier wordt gemeld op 0 te zetten maar dit was het dus niet. Wie kan mij vertellen op welke waarde deze CV's moeten zodat ik voor beide locs de sluitseinen apart kan schakelen. Ze staan standaard al apart op F1 en F2.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

treinenhobby

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 08 August 2015, 18:21:24 »
Vraag me inderdaad af of deze decoder dat kan.  ::)
In de handleiding op http://www.uhlenbrock.de/intern/20/1/english/I96EEA64-03F.apd/Bes73410e.pdf staat er niets over vermeld.
De cv's 21 en 22 komen geeneens voor in het overzicht...
Misschien dat er iemand anders is die dit weet??

jowi

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 08 August 2015, 18:41:14 »
De uhlenbrock heeft inderdaad een hele beperkte consist mode. Je kunt ze op 1 adres laten rijden maar dat is ook meteen alles. Was voor mij een extra reden om die uhlenbrocks weg te doen. Rij-eigenschappen icm de Piko 2200 is ook niet al te best.

Ik gebruik nu D&H decoders in de Piko 2200. In consist mode hoef ik dan alleen de ene lok op adres 19 het adres van de andere te geven, en that's it. Verlichting map ik niet; ik kan met de D&H in consist mode beide loks laten rijden als 1 lok (logisch) maar ik kan toch op de individuele adressen de verlichting schakelen. Zo kan ik dus van de voorste lok alleen de fronts laten branden en van de achterste lok alleen de sluitlichten, terwijl ik ze als 1 bestuur. Dat lukte me overigens ook niet met de Uhlenbrock, ondanks dat ik ook met de D&H geen gebruik maak van het mappen van verlichting dmv cv21/22.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 08 August 2015, 18:42:55 »
Zie CV 19.

Sander

treinenhobby

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 08 August 2015, 19:18:24 »
De vraag is nu of de verlichting dan ook apart in te stellen is.
Zie het bovenste bericht .
Daarvoor heb je niet cv19 maar 21 en 22 voor nodig.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2015, 19:23:02 door treinenhobby »

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #53 Gepost op: 09 August 2015, 10:27:00 »
Bedankt, dan kan het dus niet met de uhlenbrock. Je zou denken dat met de plux12 er wat meer mogelijk is.

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 09 August 2015, 11:12:56 »
Is niet zo zeer de plux12 maar de beperking van de decoder firmware.
Blijft dan gissen waarom Uhlenbrock dit niet geïmplementeerd heeft.
Misschien beperking van de geheugencapaciteit?
Gr.
Eric

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #55 Gepost op: 09 August 2015, 21:30:17 »
Ja, het ligt niet aan de plux12 zelf maar aan de fabrikant  natuurlijk. Ik bedoelde dat ik bij een plux12 ook verwacht dat er mogelijkheden zijn zoals de verlichting instellen, wat bij de kuehn  025 ook al kan.

Dat wordt dus op termijn vervangen door een D&H of Zimo, als die de functie wel ondersteunt.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 07 February 2016, 18:50:15 »
Ik zie nu pas dat mijn meestgebruikte decoder, de Kuehn n45, ook geen cv21/22 heeft... jammer. Wellicht heeft dat gevolgen voor de volgende vraag:

Ik vraag me af hoe ik het volgende op moet lossen:
Ik heb 2 koplopers (motorbak/middenwagon/stuurstand), waarvan beide 'motorbakken' voorzien zijn van een N45, de middelste wagon van een Digikeijs digitale lichtstrip, en de 'stuurstand'  ook voorzien van een Digikeijs digitale lichtstrip (met daarbij front- en sluitseinen). De motorbakken hebben ook interieurverlichting, via de Kuehn N45's AUX1.

Koploper 1 (motorbak) heeft dcc adres 15
Koploper 2 (motorbak) heeft dcc adres 16

Digikeijs strip 1 (middenbak1) dcc adres 51
Digikeijs strip 2 (stuurstand1) dcc adres 52
Digikeijs strip 3 (middenbak2) dcc adres 53
Digikeijs strip 4 (stuurstand2) dcc adres 54

(ik heb er maar voor gekozen om adressen 1-50 te reserveren voor loks, en 51-99 voor wagons/functiedecoders etc)

Ik wil beide koplopers in consist laten lopen, dus ik heb van koploper 2 de CV19 op '15' gezet. Zo kan ik door koploper 1 te selecteren, beiden tegelijk laten rijden.
Wat ik nog niet door heb is wat ik met de (functiedecoders van de) digitale lichtstrippen (4 stuks) moet doen? Ik neem aan dat ik die allemaal een uniek, eigen adres moet geven?

Het doel is natuurlijk om alle front- en sluitseinen netjes te laten werken, en alle verlichting, dus van beide koplopers (dus alle 6 bakken) te bedienen liefst via 1 knop, bijv. F5, op koploper 1...
Wat is de beste aanpak?
« Laatst bewerkt op: 07 February 2016, 18:55:54 door jowi »

treinenhobby

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 07 February 2016, 21:04:33 »
Je kunt alle bakken (dcc adres 51-54) dan ook een consist adres geven, in jouw geval adres 15.
Als je nu in cv 21 de functie programmeerd wat in consist geschakeld moet worden, kan je per treinstel(len) de binnenverlichting tegelijk schakelen.

Zie ook de Digikeijs handleiding van de ledstrip:
http://www.digikeijs.nl/files/index/download/id/1394236269/
Vanaf pagina 8.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 07 February 2016, 21:15:08 »
Maar wat doe ik dan met de verlichting in de motorbak? Die zit via de kuehn, en de kuehn heeft geen consist cv21/22 ondersteuning?
Ik denk dat ik dan een decoder mét cv21/22 support moet nemen?

*edit* het principe getest met een 2200 voorzien van D&H decoder, met cv21/22 support, en een losse wagon met een digikeijs lichtstrip, ik begrijp de werking!
Komt er helaas wel op neer dat mijn koplopers, die nu een Kuehn N45 hebben, van andere decoders voorzien moeten worden...
« Laatst bewerkt op: 07 February 2016, 21:58:13 door jowi »

Luc2000

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 05 March 2018, 20:46:53 »
Met de Twin Center van Fleischmann gaat dat ook heel gemakkelijk. Kun je locs met verschillende digitale adressen aan elkaar koppelen, ze worden dan gelijktijdig aangestuurd onder 1 adres. Wil je ze weer apart laten rijden? Geen probleem, gewoon het tractieadres weer opheffen. Ze waarschuwen wel dat je op moet letten dat de locs dezelfde tandwielgrootte moet hebben, omdat er anders één gaat slippen. Dat heb ik eens geprobeerd en leuk is dat niet.

Succes!

Lars

Kunnen de loks niet (tijdelijk) met het eigen nummer doorrijden zonder het dubbeltractieadres op te heffen? Bijvoorbeeld bij “afrangeren” in Erstfeld ;)