Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
  

Auteur Topic: Wanda en Ronald gaan Indo;"Jawa Timur, Pabrik Gula Padjarakan"!  (gelezen 30417 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Wanda en Ronald gaan Indo;"Jawa Timur, Pabrik Gula Padjarakan"!
« Gepost op: 22 maart 2017, 19:41:35 »
Hallo luitjes,

Ja, jullie lezen het goed..... Ronald stapt even af van zijn Amerikaans. Al heel lang willen mijn vrouw Wanda en ikzelf een baan bouwen naar Indonesisch voorbeeld. Dat had zij al een keer eerder gedaan met "Halte Padjarakan" die in 2010 op OntraXS stond. Dat was meer een weddenschap tussen haar en onze dochter maar wat bleek een alleraardigst baantje:



Nadat het nog een keer naar België en Engeland was mee geweest heeft het een tijdje op mijn vitrinekast gestaan waarna het ergens in 2013 gesloopt is. In die periode had ik al wat Magic Train spul bij elkaar gesprokkeld met het idee er een Indo-project mee te doen in de schaal 0e:

20170315_110648 by Ronald-45, on Flickr

20170315_110101 by Ronald-45, on Flickr

Maar om een of andere manier kwam dat er maar niet van. We hadden natuurlijk ook al samen "Lake Louisa RR" in 0N30 gebouwd dus misschien waren we bouw-moe :)
Na onze afgelopen OntraXS echter had ik toch zin om weer eens met mijn vrouw wat te gaan bouwen. Het MT spul lag er nog en ik had al bakjes liggen. Wat al in het eerste stadium na Padjarakan vast stond was dat het thema suikerriet op Java moest worden. Dat thema is er een waar we ons helemaal op uit zouden kunnen leven. Onze vriend Diger Rossel had natuurlijk al "Pabrik Gula Jairuba" in H0e gebouwd en dat was ook een inspiratiebron.
Youtube staat gelukkig helemaal vol met leuke filmpjes over dit thema maar ik had ook al eens een 3-tal DVD's besteld bij een Engelsman. Die bevatten veel van voornoemde films maar ook enkele die niet openbaar te vinden zijn. En schat aan info dus.

Een plan; tja, wat gaan we doen. Oorspronkelijk had ik al eens een plan getekend waarbij een 4-tal modules in lengte een stukje Java moesten gaan worden en waarbij er een rondloop aan beide einden zou komen zodat er in ieder geval altijd iets zou rijden. We willen natuurlijk met deze baan naar tentoonstellingen en in de afgelopen jaren is mij wel duidelijk geworden dat een rondloper voor shows best een aanrader is. Er rijdt altijd iets en je hebt daarnaast voldoende tijd om te beppen met je toeschouwers.
Vanmiddag wilde ik dat plan definitief maken toen ik opeens dacht aan een andere oplossing die niet zo vaak gedaan wordt; een rondloper in modules waarbij de baan vanaf alle 4 zijden bekeken kan worden. Dat eens op papier gezet met de wensenlijst en daarmee kwam ik voorlopig op dit:

PG Padjrakan V1.1 by Ronald-45, on Flickr

Een kleine uitleg is daarbij wel op zijn plaats. Jullie zien dat ik graag op deze manier een baan ontwerp, losjes met een pen en papier maar wel rekening houdend met boogstralen en wissellengtes.

Geplande bouwwijze: Lengte maal breedte 120 x 140 cm bestaande uit 4 modules. De bovenste en onderste (sectie 2 en 4) zijn 120 bij 40 en staan op poten die onder de bakken bevestigd zijn. Deze bakken hebben een vaste achtergrond en een frieslijst/dakpartij waar de verlichting in zit. De beide andere secties 1 en 3 hangen daar als bakjes met vaste achtergrond tussen en losse dakstukken komen daar dan boven tussen. Een rok kan hier simpel onder gehangen worden waardoor er een nette afwerking ontstaat.
Railmateriaal; daar zit ik nog over te dubben maar gezien het feit dat het spoor in deze streken helemaal in de zut ligt ga ik waarschijnlijk Peco 0e wissels en flex gebruiken. De 6 ingetekende wissels heb ik al eens overgenomen van een forumgenoot (dank Marc!) en kunnen dan eindelijk gebruikt worden na 4 jaar ;) De Peco 0e flex is van prima kwaliteit, daar moet ik er dan nog een aantal van bij hebben.

Ontwerp: Ik heb een ontwerp gemaakt met een Amerikaanse ontwerp"tint" er in, namelijk "loads in, empty's out". Dat betekent "lading er in, leeg er uit". In het ontwerp zie je dat doordat je bij sectie 1 (de suikkerriet velden) leeg aankomt vanaf boven en vol vanaf beneden van sectie 4 (de fabriek). Door achtergronden en afscheidingen (linksonder en rechtsboven) is de hele baan nooit in 1 keer te overzien en ontstaat het effect dat je vol de fabriek in rijdt waarbij je eigenlijk als vertrekkende volle trein bij de suikerrietvelden klaarstaat om te vertrekken. Andersom natuurlijk leeg vanuit de fabriek waarbij je terug rijdt naar de velden en klaarstaat voor belading. Zo krijg je een mooi laad/los effect.

Tijdperk: modern (ahum...) rond 2005 tot 2015..

Sectie 1: De suikerriet velden. Hier gaan we een stuk laten zien waar het suikerriet geteeld en geoogst wordt. Een stukje veldspoor met ossen laat dat goed zien.

Sectie 2: Uitloop rietvelden en sawa's/rijstvelden. Java kan niet zonder en dus moeten ze ook hier zichtbaar zijn. Vanuit dit stukje waar ook een kanaal ligt voor de watervoorziening gaan we de jungle in richting:

Sectie 3: Het dorp. In de diverse films zie je de spoorlijntjes dwars door dorpen gaan en die kneuterige sfeer hoort gewoon bij Java.

Sectie 4: De suikerfabriek. Hier komen we vanuit het dorp over de weg het rangeerterrein van de fabriek op rijden. Hier staan veel bomen die nodig zijn om de treintjes te parkeren in de schaduw. Dit is noodzakelijk, bij teveel zon schijnt het suikergehalte in het riet erg snel af te nemen. Hier vinden we ook een service spoortje voor de locomotieven.

Vanuit hier gaat het weer naar sectie 1 en is de cirkel letterlijk en figuurlijk rond. Eigenlijk best veel actie op een klein oppervlak.

Voor de bouw zal er veel zelf gebouwd moeten worden en ook het rollend materieel wordt een uitdaging. De locjes van MT rijden vrij snel, eens kijken of we hier wat mechanisch temperen kunnen. Er moeten wat tenders worden gebouwd en aan de locs moet ook een en ander worden aangepast.
Groen zal de ultieme uitdaging worden maar Wanda heeft bewezen dat wel te kunnen. Op dit moment is zij al aan het kijken naar een goede methode voor palmboomblad en de eerste pogingen zien er veelbelovend uit. Ook het suikkerriet is een uitdaging maar ook hier hebben we al wel hele goede (tijdrovende) methodes gevonden.

Tot zover de aftrap! Wij hopen op een leuke schare volgers die samen met ons van dit project mogen gaan genieten. Deadline? Wie weet.....

Word vervolgd!
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2017, 19:35:43 door Ronald Halma. Reden: Titel aangepast! »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Wanda en Ronald gaan Indo;"East Java, Pabrik Gula Padjarakan"!
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2017, 19:46:04 »
Zozozo, sweet Java  :) Aan fotomateriaal geen gebrek in elk geval. Ik hoef je gezien je gekozen jaartal niet te spammen met zwart/wit opnames  ;)


Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Wanda en Ronald gaan Indo;"East Java, Pabrik Gula Padjarakan"!
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2017, 19:49:28 »
Nog 50 weken te gaan, makkie dus  ;)  (y)
Mvh Steef

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wanda en Ronald gaan Indo;"East Java, Pabrik Gula Padjarakan"!
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2017, 20:06:05 »
Ik hoef je gezien je gekozen jaartal niet te spammen met zwart/wit opnames  ;)

Haha! Nee joh maar wel bedankt. Het moderne tijdperk heeft ook zo zijn uitdaging in de zin van het bijna-totale verval van al het meterieel en de omgeving.

makkie dus  ;)  (y)

 ;D ;D ;)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Wanda en Ronald gaan Indo;"East Java, Pabrik Gula Padjarakan"!
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2017, 20:10:29 »
Interessant thema. Ga dit topic maar eens volgen  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wanda en Ronald gaan Indo;"East Java, Pabrik Gula Padjarakan"!
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2017, 20:32:40 »
Top!

Mini-update; vanmiddag eens even in het tuincentrum gekeken of er iets zou zijn om de palmbladeren mee te maken. En ja, dat is er. Takken met kunstblad die de juiste vorm hebben:

20170322_194313 by Ronald-45, on Flickr

In detail:

20170322_194250 by Ronald-45, on Flickr

Voorzien van wat kleur moet dit zeker een geloofwaardig palmboomblad opleveren. Word vervolgd!


phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Wanda en Ronald gaan Indo;"East Java, Pabrik Gula Padjarakan"!
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2017, 20:50:40 »
Ayo Ron dan Wanda,

Bagus sekali
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wanda en Ronald gaan Indo;"East Java, Pabrik Gula Padjarakan"!
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2017, 20:52:30 »
Dank je, Dirk :)

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Wanda en Ronald gaan Indo;"East Java, Pabrik Gula Padjarakan"!
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2017, 21:01:01 »
Leuk Ronald en Wanda!

Ik volg weer graag.  Ga je met deze baan ook weer iTrain gebruiken? Misschien zelfs wat meer automatiseren?

Zijn de lokjes met een decoder niet een eind te temperen?


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wanda en Ronald gaan Indo;"East Java, Pabrik Gula Padjarakan"!
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2017, 21:08:48 »
Dank je, Daniel. Automatisch; weet ik nog niet. Het kan wel, maar eens kijken. Locjes zijn idd wel digitaal te temmen, ook daar maar eens mee experimenteren.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Wanda en Ronald gaan Indo;"East Java, Pabrik Gula Padjarakan"!
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2017, 22:04:36 »
Geen wonder dat ik nergens meer Magic Train lokjes kan vinden, jij hebt ze allemaal  :)  ;)
Maar zonder dollen, een hartstikke leuk plan, ik ben heel benieuwd naar wat jullie er van gaan maken.

Groeten,
Gerard

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wanda en Ronald gaan Indo;"East Java, Pabrik Gula Padjarakan"!
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2017, 23:46:11 »
Ja hoor, ik sluit graag aan bij de volgers.
Ben ook nieuwsgierig naar het groenwerk.

selamat tinggal
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Wanda en Ronald gaan Indo;"East Java, Pabrik Gula Padjarakan"!
« Reactie #12 Gepost op: 23 maart 2017, 00:32:52 »
Waarom East Java en niet Jawa Timur?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Wanda en Ronald gaan Indo;"East Java, Pabrik Gula Padjarakan"!
« Reactie #13 Gepost op: 23 maart 2017, 09:12:49 »
Succes Ronald en Wanda, leuk dat jullie samen zo'n project kunnen doen.

Die lokjes zijn vrij simpel en redelijk goed koop digitaal te maken, je hebt ruimte zat voor een decoder.
Leuk digikeijs ding er onder en je hebt een mooi project.

mvg
Marco

mvg
Marco

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wanda en Ronald gaan Indo;"East Java, Pabrik Gula Padjarakan"!
« Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2017, 19:36:27 »
Waarom East Java en niet Jawa Timur?

Super! Waarom heb ik daar niet aan gedacht? ;)

Ik heb het aangepast, dank je voor je prima suggestie! (y)

@ Gerard, Hendrik jan en Marco; dank! Ik ga mijn best doen. Ja, de locjes hebben redelijk ruimte dus dat zou allemaal niet zo'n probleem moeten zijn.
En ja, ik ben strontverwend met een meebouwende echtgenote ;D ;)