Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 20:24:16
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 20:23:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:20:25
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Zelfmaak Plan K (achter E )  (gelezen 49387 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfmaak Plan K (achter E )
« Reactie #30 Gepost op: 10 December 2007, 00:40:13 »

dan is op die mooie foto te zien dat de ruiten helemaal niet gelijk met de buitenwand moeten uitkomen.

Jan

Nog beter!

Zeg, ik breek even in dit draadje, omdat ik mij wat afvroeg.


Ik zie onder de Plan C/D/E/L/K allemaal soortgelijke draaistellen (voorzover te onderscheiden van soms duistere foto's) Is hier meer info over te vinden? Klopt mijn gedachte, al dan niet verbeterd door de jaren?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfmaak Plan K (achter E )
« Reactie #31 Gepost op: 10 December 2007, 08:01:40 »
die mooie foto te zien dat de ruiten helemaal niet gelijk met de buitenwand moeten uitkomen.

Jan

Dit maakt het alleen maar makkelijker Hoef je de ramen niet op een strook te plakken, maar is de strook op zichzelf genoeg. Ik lijm dit trouwens gewoon met oplosmiddelen.

Gr. Gerco

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfmaak Plan K (achter E )
« Reactie #32 Gepost op: 10 December 2007, 12:05:50 »
Ik ben een proefplotje aan het maken van een wand.

Gr. Gerco

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfmaak Plan K (achter E )
« Reactie #33 Gepost op: 10 December 2007, 12:33:50 »
Gerco -   als jij wanden zou hebben zou je daar volgens mij een hoop mensen een plezier mee doen! Mij in elk geval wel. Hoe dik maak je ze? 0,5 mm?

Stig -  Nee, die rijtuigen hebben verschillende draaistellen. De rijtuigen die je noemt vallen globaal uiteen in 2 groepen uiteen. Plan D, K en N hebben gelaste draaistellen die (afgezien van kleine veranderingen) het eerst werden toegepast bij de gelaste stalen AB's van 1932 (AB 7521-7555). In NS-aanduidingen de types T (bij AB 7521), IT (vooroorlogse bokoppen), S (plan D en K) en C (plan N). Optische verschillen zijn bij T de glijlagers en een horizontaal relief in de onderste balk die de andere types niet hebben, en tussen IT en S zijn er verschillen in de dynamo-ophanging (de vooroorlogse hebben niet de kenmerkende dynamo's van plan D, zie foto's). De radstand van deze draaistellen is 3000 mm. De postrijtuigen plan C (lijkend op D) hebben ook draaistellen van een hiervan afgeleid type, maar zwaarder, ivm het grotere gewicht van een beladen postrijtuig (het verschil komt op het Artitec-model goed uit).
De andere groep die je noemt is die van plan E en L, die kortere draaistellen hebben van 2750 mm radstand, NS type N. Deze zijn wel afgeleid van het bovengenoemde type. Waarom plan L dan geen zwaardere draaistellen hoefde dan E weet ik niet.

Zie voor dit soort informatie het boekje vanVan  Wijck Jurriaanse, De stalen getrokken ruituigen der NS, Rotterdam 1978.

Jan
« Laatst bewerkt op: 10 December 2007, 12:54:31 door janw »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfmaak Plan K (achter E )
« Reactie #34 Gepost op: 10 December 2007, 12:36:29 »
Bedankt Jan! Ik zal eens kijken of ik dat boek kan localiseren.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfmaak Plan K (achter E )
« Reactie #35 Gepost op: 10 December 2007, 12:59:56 »
Stig - je hebt natuurlijk wel gelijk dat ze allemaal van een basisontwerp zijn afgeleid.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfmaak Plan K (achter E )
« Reactie #36 Gepost op: 10 December 2007, 14:58:37 »
Jaren geleden heb ik 2 plan K rijtuigen gemaakt met behulp van bouwsets van Philotrain. Die bevat nieuwe zijwanden, een interieur en losse onderdelen voor het dak. Verder wordt gewoon het dak en het onderstel van een Roco plan D gebruikt. Volgens mij komt dat helemaal overeen met plan K. Alleen de raamindeling en de ruimte voor de toiletten is heel anders dan plan D, zoals al eerder opgemerkt. De draaistellen zijn volgens mij gewoon hetzelfde. Ik zie dat ik wel nog een dynamo moet weghalen. De plek van de dakventilatoren is wel verschillend evenals de dakplaten aan het einde van de bak.

Ik denk dat een oplossing met geplotte styreen wanden het mooiste is. Dan gebruik je een Roco plan D 1e klas en een Roco plan D 2e klas voor de ramen. Die passen denk ik mooi in een geplotte wand.

Voor de inspiratie:





Nu nog maar wachten op mooie plan N rijtuigen. Met een stalen D en een 1500 ontstaat dan een hele mooie trein Den Haag - Venlo vv.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfmaak Plan K (achter E )
« Reactie #37 Gepost op: 10 December 2007, 16:06:47 »
Noem mij eens een (1) rijtuig uit deze periode waar de ramen in een lijn met de wand lagen. Ik denk dat je snel klaar bent met zoeken!
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfmaak Plan K (achter E )
« Reactie #38 Gepost op: 10 December 2007, 16:10:17 »
Heb wat foto's gemaakt zal ze vanavond op de site zetten.

Gr. Gerco

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfmaak Plan K (achter E )
« Reactie #39 Gepost op: 10 December 2007, 16:20:47 »
Boeiende boel, ik ben hier wel mee te verleiden tot een eerste plotpakketklus! De rest volgt vanzelf! ;D


Plan K 083 te Den Helder, 25 september 1983


Maf: bij een aantal plan K en N rijtuigen kwamen na de opknapbeurt 82/83 de oude nummers weer tevoorschijn!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfmaak Plan K (achter E )
« Reactie #40 Gepost op: 10 December 2007, 18:53:47 »
De eerste proef van de wanden staan op de site.




Gr.Gerco

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfmaak Plan K (achter E )
« Reactie #41 Gepost op: 10 December 2007, 19:08:32 »
Een bolkop ABC is hier ook ter sprake gekomen, is dat ook een mogelijkheid voor geplotte wandjes, of is hiervoor de animo te klein ,kostentechnisch gezien.

Gr. Stephan.
« Laatst bewerkt op: 10 December 2007, 22:18:43 door prutser »

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfmaak Plan K (achter E )
« Reactie #42 Gepost op: 10 December 2007, 19:11:32 »
Ik heb om mijn site het kopje geopend ombouw plan D van Roco dus er gaan meer wanden volgen. Een ABC komt daar ook bij te staan. GA ze alleen niet allemaal zelf maken. Heb ze al als messing modellen.

Gr. Gerco

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfmaak Plan K (achter E )
« Reactie #43 Gepost op: 10 December 2007, 19:16:12 »
Ik denk dat er ook liefhebbers zijn voor de plan C (post plan D).
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Zelfmaak Plan K (achter E )
« Reactie #44 Gepost op: 10 December 2007, 21:30:09 »
Die bouwset heb ik al een keer gemaakt.

Gr. Gerco