Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Wisseldecoder probleem Digikeijs DR4024  (gelezen 3537 keer)

J.Kuipers

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Wisseldecoder probleem Digikeijs DR4024
« Gepost op: 11 maart 2017, 16:55:44 »
Goedemiddag,
Mijn wissels hebben t/m vanmiddag goed gewerkt, maar nu zijn er 2 "in de war". Ik werkt met Ecos1 en iTrain.
Van de ene decoder werkte wissel 10 niet goed meer, en probeerde deze dus te herstellen middels de handleiding, echter met als gevolg, dat wissel 9 niet meer werkt, W-10, schakelt 9,  W-11, schakelt W10, W-12, schakelt W11 ( dit is dus 1 decoder). Op volgende decoder ( niet gebruikt!!) schakelt W-13, W12 en 13 en W14 schakelt slecht of soms helemaal niet.
Ik weet pertinent zeker, dat ik de goede decoder en het juiste wissel nr.10 heb gebruikt.
Vraag:  Moet ik nu alles opnieuw instellen, of is er mogelijk een andere oplossing, hetgeen ik wel zo prettig zou vinden.
Prettig weekend en groet van:
Johan Kuipers
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2017, 22:35:14 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Wisseldecoder probleem Digikeys dr 4024
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2017, 19:58:32 »
Probeer de decoders eens terug te zetten in de fabrieksinstellingen. Dus resetten.
Mocht test niet lukken, terugbrengen naar waar ze vandaan komen.

Wiebe

Frans v H

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Wisseldecoder probleem Digikeys dr 4024
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2017, 22:19:06 »
Beste Johan,

Heb ik ook gehad een drama ik werk met windigipet en ik dacht dat het daaraan lag, maar nee het ligt aan de decoder resetten helpt niks. Uiteindelijk een nieuwe decoder gekocht en de boel werkt weer naar behoren, dus naar de winkel ermee of in de prullenbak ermee.

vr grt
Frans

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wisseldecoder probleem Digikeys dr 4024
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2017, 15:02:01 »
Prullenbak lijkt me zeker niet nodig. Terug alleen als je echt de uitgang stuk gekregen hebt.

Paar vragen / opmerkinken
- DR4024 is de servo decoder en niet zomaar een wisseldecoder. Uitgang overbelast lijkt me dus niet.

- De DR4024 is een 4 voudige servo decoder. De termen "wissel 10" zegt dus niet zo veel. Dus hoe verhouden de wissels zich met elkaar? Zitten wissel 9 en wissel 10 op dezelfde decoder? En welke uitgangen dan?

- En wat bedoel je met "werkt niet". Zoals vaker gezegd is dat de slechte omschrijving ooit bij problemen ;D Bedoel je daarmee "De wissel gaat niet om als ik het adres schakel"?

- Heb je de module gewoon al eens een nieuw adres gegeven? Dit:
 
W-10, schakelt 9,  W-11, schakelt W10, W-12, schakelt W11 ( dit is dus 1 decoder).
Lijkt er namelijk gewoon op dat je de decoder begin adres 10 hebt gegeven ipv 9...

- Heb je met de CV's lopen klooien? Of heb je hier niet aan gezeten?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: Wisseldecoder probleem Digikeys dr 4024
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2017, 22:20:00 »
Hallo Johan,

Hoe het met de DR4024 werkt weet ik niet maar de DR4018 raakt in de programmeermode als de voedingsspanning beneden 12V komt. Als er dan een wissel wordt geschakeld is dat het startadres geworden. Mogelijk is dat ook jouw probleem.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

J.Kuipers

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Wisseldecoder probleem Digikeys dr 4024
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2017, 17:27:01 »
Goedemiddag,
In 1e instantie heb ik het probleem kunnen oplossen. Heb de decoder gereset vlgs de handleiding, je zou verwachten, dat de gehele decoder nu opnieuw ingesteld zou kunnen worden, maar hoe het kan weet ik niet, maar alles draaide weer. Dus, wat ik uitgespookt heb kan ik niet omschrijven. Aangezien ik nog een wissel heb ( W2)die niet mooi schakelt, dacht ik, die ga ik proberen bij te regelen. Het resultaat is eigenlijk hetzelfde als de vorige. Als ik W1 bedien gebeurt er niets, W2 schakelt W1=W3 schakelt W2 enz. Dus decoder1,waar W1-2-3 en 4 op zitten is niet in orde. Ik werk met de Ecos1 en vraag mij nu af of ik deze wel goed instel voor het resetten, Zoals bekend heb ik loc 9999 aangemaakt -DCC128. Heb al eerder de wissels geprogrammeerd, dus onder Hokje1_ W1/4==Hokje2_W5/8 enz. Dat heeft gewerkt tot nu toe.
Voor het resetten heb ik loc 9999 gekozen ben naar het onderdeel "programmeren DCC decoders ( instelling2). Dan krijg ik een scherm met : Hoofdspoor programmeren met zwart cirkeltje==Locdecoder met zwart cirkeltje. Pom adres staat op 1.
CV 8 kan ik niet lezen, onder Waarde, kan ik wel schrijven. Aangezien de handleiding van Ecos in de duitse taal is geeft dit ook wel sores  als je problemen hebt.
Ik ben nu het pad echt wel zo'n beetje kwijt en als ondeskundige in het programmeren ben je zo onzeker als de pest, ik hoop, dat er iemand is die mij alsnog verder kan helpen.
Reageerders, tot nu toe zeer bedankt.

Johan

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wisseldecoder probleem Digikeys dr 4024
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2017, 17:52:45 »
@phdirk, zo ver ik weet is dat alleen een euvel bij de DR4018, niet de DR4024.

@J.Kuipers, gokje, je hebt stap 5 en 6 omgedraaid ;) Schakel eerst de wissel en druk dan op het knopje. Andersom stel je een nieuw beginadres (dus voor wissel 1 van de decoder).

Heb al eerder de wissels geprogrammeerd, dus onder Hokje1_ W1/4==Hokje2_W5/8 enz. Dat heeft gewerkt tot nu toe.
Die zin is abracadabra voor mij. Hokjes? ???

Voor het resetten heb ik loc 9999 gekozen ben naar het onderdeel "programmeren DCC decoders ( instelling2). Dan krijg ik een scherm met : Hoofdspoor programmeren met zwart cirkeltje==Locdecoder met zwart cirkeltje. Pom adres staat op 1.
Waarom? In de handleiding staat duidelijk dat je adres 9999 moet hebben ;)

CV 8 kan ik niet lezen, onder Waarde, kan ik wel schrijven.
Lezen gaat je nooit lukken onder POM. (Alleen met RailCom maar dat doet de DR's niet.) En schrijven is zoals altijd bij digitaal, de centrale roept wat maar er is 0 garantie dat er ook iets luistert.

Aangezien de handleiding van Ecos in de duitse taal is geeft dit ook wel sores  als je problemen hebt.
Gelukkig is daar internet ;) ESU biedt daar gewoon de Engelse handleiding aan. En er is zelfs een Nederlandse versie ook al lijkt die gemaakt door een winkelier of importeur.

Ik ben nu het pad echt wel zo'n beetje kwijt en als ondeskundige in het programmeren ben je zo onzeker als de pest, ik hoop, dat er iemand is die mij alsnog verder kan helpen.
Tuurlijk willen we dat (y) Maar vraagje voor de volgende keer. Zou je dan alle berichten nog eens na kunnen lopen dan dan antwoord willen geven op echt elke vraag? Wij hebben geen glazen bol en moeten het dus doen met wat jij zegt. Vragen dan niet beantwoorden maakt het niet makkelijker ;) Ook kan het helpen om foto's te maken van wat je selecteert in het menu bijvoorbeeld.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wisseldecoder probleem Digikeys dr 4024
« Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2017, 18:33:20 »

Ik ben nu het pad echt wel zo'n beetje kwijt en als ondeskundige in het programmeren ben je zo onzeker als de pest, ik hoop, dat er iemand is die mij alsnog verder kan helpen.


Gewoon met je vingertje in de handleiding erbij en dan precies doen wat er staat bij de methode van programmeren die je hebt gekozen.

Keuze POM dan POM instructies volgen
Keuze CV dan CV instructies volgen enz. enz.
En dan dus niet van de hak op de tak springen.

Dat geldt voor alle merken en alle type decoders. Gewoon doen wat er staat, en als je de taal niet spreekt plaatjes kijken. Het staat er meestal ook als een stripverhaaltje.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

J.Kuipers

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Wisseldecoder probleem Digikeys dr 4024
« Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2017, 17:29:30 »
Beste reageerders-adviseurs,

Uiteindelijk ben ik er in geslaagd de zaak in orde te krijgen, begrijp nog niet waarom dingen in de fout gingen, heb reset niet gebruikt. Tevens bleek, dat 2 stuks veerstaal niet sterk genoeg waren om de wisselbalk om te zetten, heb deze vervangen door 1 maatje zwaarder staal.
Heb toch nog even een vraag:
1 van de wissels krijg ik niet mooi schakelend, wat gebeurt er:
De wissel staat in de "rechtdoor"stand, veerstaal staat aan de rechterzijde v.d. opening voor bediening.Nu schakel ik de wissel naar de "afbuigende"stand, het veerstaal wordt eerst iets naar rechts gedraaid en gaat dan naar links in de juiste stand, veerstaal staat dus nu links in de opening v.d. bediening.
Ga ik weer in de "rechtdoor" stand schakelen, gaat het veerstaal iets verder doordraaien om daarna in de juiste stand te komen. Ter verduidelijking, het veerstaal zit gemonteerd op de as v.d. motor. Met de opening voor de bediening bedoel ik de opening waarin voorheen het handbedieningspennetje zat het omzetten van de wissel.
Heb van alles geprobeerd om e.e.a. mooi te regelen, dus ook het asje v.d. motor via het bedienen v.h. rode ledje naar de "middenstand" laten lopen.
Mogelijk kan iemand mij nog een advies geven om ook dit in orde te krijgen.
Ik wil alle reageerders zeeer hartelijk bedanken voor de hulp  !!!!
Vriendelijke groet:
Johan

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wisseldecoder probleem Digikeys dr 4024
« Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2017, 20:08:21 »
Hoi Johan,

Ik moest je tekst wel even drie keer lezen. Af en toe een blankregel kan een groot verschil maken. (y) En dat samen met het beantwoorden van alle vragen ;)

Goed, naar het probleem. Wat bedoel je met "het veerstaal wordt eerst iets naar rechts gedraaid"? Bedoel je dat hij bij het schakelen de servo eerst een stukje rechtsom draait om vervolgens linksom naar de juiste positie te gaan? De echt de servo, niet zo zeer het staal?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

J.Kuipers

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Wisseldecoder probleem Digikeys dr 4024
« Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2017, 17:03:58 »
Hoi Timo,

Zal proberen duidelijker te zijn.
Als ik de wissel schakel, draait het motorje iets door ( paar mm) en veert dan terug naar de gevraagde stand. Hierdoor veert dus ook het veerstaal iets door.

Heb vanmiddag men uiterste best gedaan maar het draait nog steeds niet naar behoren. Dit is ook niet bevorderlijk voor het motortje denk ( kunststof raderwerk).

Wat mij ook opviel was het feit, dat als ik wil programmeren en de rode led inschakel, schakelt het motortje niet naar de middenstand. Volg dus nog wel steeds de handleiding.

Mogelijk heb je nog een advies voor mij, alvast dank voor de service.
Groeten: Johan

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Wisseldecoder probleem Digikeys dr 4024
« Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2017, 17:29:33 »
Hallo Johan en Timo,

Ik neem aan dat ik voor wat betreft het instellen van de servo's wel even mag "inbreken"...  ;)

Wat mij ook opviel was het feit, dat als ik wil programmeren en de rode led inschakel, schakelt het motortje niet naar de middenstand. Volg dus nog wel steeds de handleiding.

Als de servo niet automatisch naar de middenstand loopt kun je gewoon de "rijregelaar" (vooruit/achteruit) bedienen van loc 9999, de servo zal dan alsnog reageren en de rijregelaar volgen.

Ik heb hieronder even uit een ander draadje het instellen van de servo's met de MultiMaus overgenomen.
Ik neem aan dat je de handelingen zelf kunt vertalen naar de bediening van de ECoS.

Citaat

Stel de gewenste servoposities via de MultiMaus als volgt in:

  1. Zorg dat de POWER en de SIGNAL van de DR4024 aangesloten zijn.
  2. Selecteer op de MultiMaus locadres 9999 (128 stappen DCC)
  3. Zet F0 (licht), F1, F2, F3 en F4 voor deze loc allemaal uit.
  4. Draai de rijregelaar even een stukje vooruit en zet de rijregelaar daarna
      terug op 0.
  5. Bedien de eerste servo via het bijbehorende wisseladres.
      Controleer of de gewenste servo ook beweegt.
      Zet de MultiMaus weer terug in de loc-modus voor loc-adres 9999.

  6. Druk op het knopje van de DR4024, de rode LED gaat branden.
      De geselecteerde servo loopt naar de middenstand.

  7. Draai de rijregelaar vooruit (rechtsom) om de servo in de gewenste A positie
      in te stellen.
  8. Schakel F1 aan en weer uit om positie A op te slaan in de DR4024.
  9. Draai de rijregelaar achteruit (linksom) om de servo in de gewenste B positie
      in te stellen.
10. Schakel F2 aan en weer uit om positie B op te slaan in de DR4024.

11. Zet de rijregelaar weer op positie 0.
      Schakel F0 aan en weer uit, de volgende servo loopt nu naar de middenstand.

12. Stel de gewenste posities voor dit servo in volgens de stappen 7 t/m 11.

13. Als alle servo's zijn ingesteld druk dan weer op het knopje van de DR4024 om
      de programmeermodus af te sluiten, het rode LED zal weer uit gaan.


De problematiek met de overbrenging van servo naar wissel laat ik aan jullie over...  ::)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2017, 17:34:54 door Bert_Apd »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wisseldecoder probleem Digikeys dr 4024
« Reactie #12 Gepost op: 15 maart 2017, 17:44:42 »
Hoi Jan,

Doordraaien, dat zie ik als dat hij wat voorbij de gewenste locatie schiet.

Klopt dan het volgende scenario:
  • Dus stel dat hij in positie A staat en laat ik dat eens -10° noemen.
  • Nu wil je naar positie B welk op, zeg, +10° ligt
  • Je schakelt de wissel naar B
  • De servo gaat draaien
  • Maar draait eerst verder dan +10° naar +12° waardoor het veerstaal extra onder spanning staat
  • Daarna draait hij terug naar +10°
Klopt dit? Zo niet, welke aanname klopt niet?

Als dit klopt lijkt het er op dat je gewoon een te extreme servo positie gekozen hebt voor de wisselstand.

Wat betreft afstellen en middenstand aantal dingen:
  • Alleen de laatst geschakelde (of de eerste als hiervoor nog geen wissel geschakeld is) loopt naar de middenstand
  • Je moet hiervoor inderdaad een loc met adres 9999 hebben. Vooraf even de rijregelaar bewegen (dus voor je het knopje op de decoder indrukt) en/of nadat je het knopje hebt ingedrukt kan helpen om naar de middenstand te gaan. (Wat Bert dus ook zegt)
  • Alle F-toesten moeten uit staan voor je op het knopje op de decoder drukt
  • De middenstand zou ook gewoon een geldige wisselstand zijn! Dus als je de middenstand als laatste wisselstand hebt ingesteld zie je ook niets


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

J.Kuipers

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Wisseldecoder probleem Digikeys dr 4024
« Reactie #13 Gepost op: 16 maart 2017, 17:38:27 »
Timo,
Zoals je omschrijft van 1-6 vanaf A naar B, werkt het bij mij. Maar ook het omgekeerde vanaf B naar A gaat op dezelfde manier. Dit geld niet voor alle wissels, er zijn er die prima draaien.

Bert en Timo,
Ben de hele middag bezig geweest om 2 wissels op orde te krijgen zoals jullie omschrijven/adviseren, heb de tekst uitgeprint.
De ene wissel kan ik vrede mee hebben, de andere kan erop door, maar best is het niet.

Heb vanmiddag ook nog iets anders geprobeerd, heb het armpje met veerstaal van het motortje verwijderd en daarna op zijn kop weer op het asje geplaatst. Daarna de wissel bediend, het gevolg was, dat er een uitslag van 45 gr naar rechts plaats vond, dus veel te ver. Heb hierna de afstelling aangepast, zodanig, dat er een  uitslag vanaf zo,n 5 gr naar links,alsook rechts plaats vond vanaf 0 gr. gezien. Daarna de zaak weer omgedraaid en op het asje geplaats met het veerstaal in de wisselbalk. Dit gaf een redelijk resultaat. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, het is zeer omslachtig en link i.v.m. het mogelijk kwijt raken van het minuscule schroefje van het asje. Waarom het "onder de tafel " wel lukt om een mooie uitslag te krijgen en op de baan niet, begrijp ik niet.

Ben nu al een paar dagen bezig om de zaak in orde te krijgen en wou eigenlijk nog 1 wissel op orde krijgen, maar ik zie er eigenlijk wel een beetje tegen aan. Heb mijn hele leven in de techniek gezeten, maar heb het idee, dat schijnbaar niet goed door mij geinterpreteerd word, waardoor e.e.a. ander niet naar genoegen werkt.

Ik dank jullie zeer hartelijk voor de steun en teken met vriendelijke groet:
Johan 

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wisseldecoder probleem Digikeijs DR4024
« Reactie #14 Gepost op: 17 maart 2017, 17:15:29 »
Hoi Johan,

Als je inderdaad dat gedrag hebt dan lijkt het er op dat je de posities gewoon te extreem hebt gekozen. Het feit dat hij vrij een uitslag van 45 graden maakt bevestigd dat ook. De wisseltongen hoeven niet veel mechanische spanning te hebben om te blijven zitten. Dus het aller eerste moment dat de tong om is, is het prima instel moment.

Waarom het "onder de tafel " wel lukt om een mooie uitslag te krijgen en op de baan niet, begrijp ik niet.
Klinkt misschien hard maar dan zal je toch echt wat fout doen. :angel: De decoder heeft namelijk 0 besef van wat de servo nu eigenlijk doet. Hij weet niet eens of er überhaupt wel een servo is. Dus ja, als afstellen dan wel lukt zal je op dat moment het toch net anders (en daarmee goed) doen dan wat je anders doet.

Het is jammer dar Friesland niet om de hoek is voor mij. Anders had ik je er graag "in het echt" mee geholpen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox