Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: Modelspoor expo / Ontraxs 2017 wat vond u ervan, wat hebben we gescoord?  (gelezen 40376 keer)

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
Re: Modelspoor expo / Ontraxs 2017 wat vond u ervan, wat hebben we gescoord?
« Reactie #60 Gepost op: 12 maart 2017, 07:44:47 »
Ja, Ook mogen aanschouwen en idem een half uurtje uitleg gekregen.

Op zich prima, geniaal. Maar je moet het ook willen om de hele wereld rond te vliegen met een koffertje met daarin een modelbaan. Niet echt mijn ding.
Wat dan weer wel schitterend is dat benadrukt dat een ieder een verschillende invulling heeft geeft aan het spelen met treintjes. Denk dat dat goed uit de verf gekomen is.

gr. Ad

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Modelspoor expo / Ontraxs 2017 wat vond u ervan, wat hebben we gescoord?
« Reactie #61 Gepost op: 12 maart 2017, 09:27:26 »
Ik kom enkele malen per jaar in het spoorwegmuseum. De vaste collectie ken ik dan ook goed. Dit keer ben ik enkel naar het museum gegaan (zaterdag) voor de modelbanen. Met museumjaarkaart mag ik gratis naar binnen, wel zo handig.

- Eerste indruk. De eerste indruk is de PH&LF baan in het station, een doorsnee clubbaan.

- Fotografen. Bij veel banen stonden fotografen met uitgebreide opstellingen van flitsers, reflectieschermen en bouwlampen. Eromheen een berg kabels en andere troep. Erg vervelend. Zeker bij de kleine baantjes was de baan zelf amper te zien. Het zou goed zijn om deze fotografen op de donderdagavond 2 uurtjes de tijd te geven om hun werk (?) of hobby (?) uit te voeren.

- Drukte. Er is gekozen voor een behoorlijk aantal kleine banen. Sommige amper een halve meter breed. Om iets te kunnen zien moet je er vaak recht voor staan. Daardoor is het volop dringen en duwen om iets te zien. Smalle paden. Ik heb meer ongewenste lichamelijke contacten gehad als tijdens de hele carnaval.  :(

- Catering. Zat goed in elkaar met korte wachttijden. Toiletten zouden wel wat vaker kunnen worden schoongemaakt.

- Mooie weer. Jammer dat de banken allemaal in opslag zaten. Veel mensen zochten buiten een plekje om even van de zon te genieten met een bakkie.

- Het museum geeft aan zich te gaan richten op de gezinnen en minder op 'ons'. Bij het aanbod van verkopers zou ook daar rekening mee gehouden dienen te worden. Een wagon van over de 50 Euro, of als bij de Duitse kraam (16? of 17? ofzo) voor tegen de 1000 Euro maakt het voor instappers niet makkelijk om mee te gaan doen. Bij de superlijm stand heb ik zelfs helemaal niemand zien staan/stoppen of kijken. Complimenten zeker wel voor Roco, Kleine en zeker Bentink voor de demo's en opstellingen! Die snappen hoe het moet.  :)

- De BNLS module baan stond er weer mooi op. Met volop treinbewegingen en veel modulen die net weer iets verder waren. Complimenten!


En tot slot de kwaliteit van de banen. Voor dit laatste kwam ik naar OnTrax.

- Toppers voor mij zijn Smeerdijk en Kniephaven. Voor dit soort topbanen kom ik graag. Hiervan was ik zwaar onder indruk.  (y)
  * Smeerdijk. Niet alleen goed gebouwd is, maar ook veel aandacht voor kleurgebruik (blauw/grijs tinten), invulling om het levendig te maken tot zelfs wat forced perspective.
  * Kniephaven. Wat een ruimte! De rust in de baan sprak me hier aan. Ontzettende mooie overgangen van duin>strand>zee. Nadeel was dat de tafel wat laag stond.

- De grote Middenmoot. Het merendeel van de andere banen zijn mooi gemaakt en netjes afgewerkt, maar missen toch vaak nog net wat, om me echt aan te overdonderen (wat die 2 hierboven wel deden). Materiaal, tijdperk, benummering etc in relatie tot de baan hoeven van mij echt niet te kloppen. Ik weet ook te weinig van treinen om dat goed te kunnen beoordelen. Daar heb ik dus geen mening over.
Wel wat iedereen kan zien. Op een baan in de Amerika outback mag je wel een geweatherde loc verwachten. Rijden met een Heisler en Climax is hierbij niet voldoende. Net als grafitti en vuil in Amsterdam. (De schootbaan had dit wel mooi voor elkaar.) En dan de kleine dingen als mensen, dieren, onkruid waarmee een baan net een niveau hoger te tillen is.

- En helaas toch ook enkele tegenvallers. Gelukkig maar een paar. Banen met te weinig afwerking, kale stukken, plastic huisjes etc. Hier werp je een blik op en dan loop je door. Ik niet alleen, je ziet hier gewoon geen mensen voor stilstaan. Huisjes en Viking wagentjes mogen ook wel een lik verf hebben, het plastic glom me regelmatig tegemoet, alsof het recht uit de verpakking kwam. Ik ga deze hier niet benoemen om niemand tegen zijn schenen te trappen.

Al met al. Erg druk. Een 25 banen (ik tel de 3 uit het station even mee) waarvan de kwaliteit toch wel wisselend was. Ik was er vroeg en ben een 2 en half uur binnen geweest. Thuis waren ze verbaast dat ik al weer zo snel terug was. Meer tijd in de auto als op de beurs. Ik vermoed dat ik het merendeel van de banen op andere beurzen tegen ga komen, waar dan ook meer gelegenheid is om ze goed te kunnen bekijken.
En dan de slotvraag, ga ik volgend jaar weer? Geen idee  ??? 2 banen sprongen er zeker voor mij uit. Voor dat soort banen kom ik graag terug, veel andere banen geloof ik wel. En natuurlijk hopen op minder drukte.

Organisatie bedankt,  (y)  dit is wel een ideale manier om de modelspoorhobby bij het grote publiek on der de aandacht te brengen. De meesten van ons zijn geen Opa Flodders (hoewel we allemaal oud genoeg zijn om te weten wie dat is). Vroeger stond er in het spoorwegmuseum een enorme grote modelbaan. Die mis ik nog iedere keer als ik er heen ga.

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1221
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Modelspoor expo / Ontraxs 2017 wat vond u ervan, wat hebben we gescoord?
« Reactie #62 Gepost op: 12 maart 2017, 12:15:44 »
3 stuks voor de clubbaan om samen met boosterhub de locs aansturen.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

lex stoom

  • Niet gehinderd door enige vorm van kennis
  • Offline Offline
  • Berichten: 60
  • stoom en diesel
Re: Modelspoor expo / Ontraxs 2017 wat vond u ervan, wat hebben we gescoord?
« Reactie #63 Gepost op: 12 maart 2017, 16:46:15 »




toch niet voor niks geweest. :laugh:

mvgrt Alex.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Modelspoor expo / Ontraxs 2017 wat vond u ervan, wat hebben we gescoord?
« Reactie #64 Gepost op: 12 maart 2017, 17:50:54 »
Vandaag nog met m'n dochter langs geweest. Die kijkt toch ècht anders naar banen dan broertjelief en mammalief. Bij Marc z'n trambaantje wel 10 minuten bezig geweest om alle details te bekijken en de reeën te ontdekken die pappa nog niet waren opgevallen. De Z baan werd gespeld ("even wachten, pappa, ik moet nog 20 cm2"). Jaaps baan was de topper met al z'n bewegende dingetjes.

Geinig :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Modelspoor expo / Ontraxs 2017 wat vond u ervan, wat hebben we gescoord?
« Reactie #65 Gepost op: 12 maart 2017, 18:09:41 »
Ik heb m'n video ook op het Duitse 'drehscheibe online' gezet. Daar kwamen positieve reacties op. De opvallendste voor mij:

Citaat
Am meisten beeindruckt mich bei fast allen Anlagen die Farbgebung, auch beim rollenden Material. Modellbau auf höchstem Niveau!

Eh, ja. Dat neem ik als vanzelfsprekend aan bij On Traxs, maar het is natuurlijk niet standaard voor een tentoonstelling: dat bijna alles, ook het rollend materieel, vervuild is! Compliment voor de organisatie.

De volgende quote is ook wel positief :D

Citaat
wir waren gestern auch da..und es war wieder einmal eine Ausstellung vom anderen Stern,da kann man Dortmund vergessen.Vor allem gute Anlagen und gute Händler, mit tollen Angeboten,auch an die Kinder wurde gedacht mit Bastel-und Spielflächen(Modellbahn!!!) sowie der Thalys fuhr durchs Gelände...und der Spielplatz war auch auf..

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Modelspoor expo / Ontraxs 2017 wat vond u ervan, wat hebben we gescoord?
« Reactie #66 Gepost op: 12 maart 2017, 18:26:03 »
Voor mij de eerste keer Expo On traXs vandaag. Al vroeg daar en heel laat weg. Ontzettend genoten van alle banen en gesprekjes hier en daar. Wat enthousiasme al niet uit kan stralen. Complimenten aan deelnemers en organisatie. 3x (y)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Modelspoor expo / Ontraxs 2017 wat vond u ervan, wat hebben we gescoord?
« Reactie #67 Gepost op: 12 maart 2017, 19:14:05 »
Door omstandigheden kon ik vrijdag helaas niet, vandaag met mijn zoon gelukkig wel.

In 3 woorden:

GENOTEN, GENOTEN EN GENOTEN.

Pluim aan alle deelnemers en organisatoren  (y)
Groet,

Gerard

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Modelspoor expo / Ontraxs 2017 wat vond u ervan, wat hebben we gescoord?
« Reactie #68 Gepost op: 12 maart 2017, 19:52:50 »
Vincent ik begrijp jou prima, vooral de grote drukte en de vele fotograven incl. spullen weerhouden mij om hier nog naar toe te gaan. Zou een goed idee zijn om de prof. fotograven op donderdag-middag de tijd te geven om een reportage te maken. De donderdag-avond dan alleen open voor volwassenen tot 21:00 uur en vrij-, zater-, zondag voor iedereen.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7848
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Modelspoor expo / Ontraxs 2017 wat vond u ervan, wat hebben we gescoord?
« Reactie #69 Gepost op: 12 maart 2017, 19:58:07 »
Je wist het waarschijnlijk niet, maar Trambaantje stond ook op Ontraxs. Af en toe heb ik Marc even afgelost, zodat hij ook wat van het moois op het evenement kon zien (maar dan blijft ie toch lang bij de baan staan kletsen met forumgenoten  ???  ;) ). Op het laatst nog even een filmpje geschoten wat tien jaar modelbouwen op heeft geleverd. Op de terugreis zondagochtend in Rotterdam uitgestapt en wat tramgeluiden opgenomen, die ik onder het filmpje heb gezet. Beter dan dat geklep van Martijn, maar daar zal deze vriendelijke tramliefhebber het zelf ook wel mee eens zijn.  ;D

<a href="https://www.youtube.com/v/KrOl6ncy8JY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/KrOl6ncy8JY</a>

En dan de slotvraag, ga ik volgend jaar weer? Geen idee  ???
Weer zo eentje uit de categorie "klassieke onzinvragen" die naderhand altijd wel door iemand gesteld wordt. Elk jaar is anders. Je hebt zin in een modeltreinexpo dat weekend of niet. Dat is de vraag. Niet of Ontraxs de moeite waard zal zijn een volgende keer. Iemand die niet ziet dat er altijd wel een paar pareltjes staan die het bezoek (zeker aan de grotere evenementen) alleen al waard zijn, kan beter een andere hobby zoeken.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2017, 23:34:59 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Modelspoor expo / Ontraxs 2017 wat vond u ervan, wat hebben we gescoord?
« Reactie #70 Gepost op: 12 maart 2017, 20:02:27 »
- Fotografen. Bij veel banen stonden fotografen met uitgebreide opstellingen van flitsers, reflectieschermen en bouwlampen. Eromheen een berg kabels en andere troep. Erg vervelend. Zeker bij de kleine baantjes was de baan zelf amper te zien. Het zou goed zijn om deze fotografen op de donderdagavond 2 uurtjes de tijd te geven om hun werk (?) of hobby (?) uit te voeren.

Tuurlijk.... Donderdagavond... Weet je wel wanneer de boel opgebouwd wordt? Juist op Donderdagavond  ::) Weet je ook wanneer veel banen goed en wel gereed zijn voor de tentoonstelling? Juist Vrijdagochtend vlak voor openingstijd. Dus op donderdagavond ben je blij als iets van 22.00 - 23.00uur gereed bent. Wanneer zouden de fotografen hun werk moeten doen? Na sluitingstijd van de eerste twee dagen? Na een lange dag wil je wel redelijk op tijd naar huis. Maar goed je kan ook even naar een andere baan gaan en later nog eens kijken.

- Drukte. Er is gekozen voor een behoorlijk aantal kleine banen. Sommige amper een halve meter breed. Om iets te kunnen zien moet je er vaak recht voor staan. Daardoor is het volop dringen en duwen om iets te zien. Smalle paden. Ik heb meer ongewenste lichamelijke contacten gehad als tijdens de hele carnaval.  :(

In de vroege ochtend en late middag is het rustiger... En met een museumjaarkaart kan je gewoon meerdere dagen :)

- Het museum geeft aan zich te gaan richten op de gezinnen en minder op 'ons'. Bij het aanbod van verkopers zou ook daar rekening mee gehouden dienen te worden. Een wagon van over de 50 Euro, of als bij de Duitse kraam (16? of 17? ofzo) voor tegen de 1000 Euro maakt het voor instappers niet makkelijk om mee te gaan doen. Bij de superlijm stand heb ik zelfs helemaal niemand zien staan/stoppen of kijken. Complimenten zeker wel voor Roco, Kleine en zeker Bentink voor de demo's en opstellingen! Die snappen hoe het moet.  :)

En als je bij Bentink naar het midden van de hal had gekeken dan had je het drukste gedeelte van de beurs gezien. De kinderspeelhoek, de rangeerbaan van Meester Jan en de huisjesplak-centrale waar kinderen voor niets, noppes, nada een leuk huisje in elkaar mochten zetten.  Er is een mix van winkels, fabrikanten en leverancers. Niet alles kan je "voor kinderen" laten zijn, er moet ook wat voor de "liefhebbers" te zien zijn. Dan blijft iedereen mooi komen en kan iedereen genieten van een leuk modelspoor-evenement in een echte spooromgeving.

Vroeger stond er in het spoorwegmuseum een enorme grote modelbaan. Die mis ik nog iedere keer als ik er heen ga.

Er staat weer een aardig grote modelbaan in het spoorwegmuseum opgesteld.... Ik zeg: Goed zoeken en je zal hem vinden  :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Modelspoor expo / Ontraxs 2017 wat vond u ervan, wat hebben we gescoord?
« Reactie #71 Gepost op: 12 maart 2017, 20:07:15 »
Persoonlijk stoor ik me meer aan die mensen met compactcamera's en smartphones die op tien centimeter afstand een trein willen fotograferen. Waarbij storen een groot woord is. Gun een ander nou eens om de hobby op de eigen manier te beleven.

Van 10 tot 17 uur is ruim voldoende tijd om alle banen drie keer te bekijken en lekker in de zon een biertje (of glaasje fris, voor de autorijders) te drinken. Tip van de dag: loop eens voorbij een baan waar het even dringen is, om het een kwartier later nog eens te proberen. Ik was vanmiddag de enige bij de Amsterdamse trambaan! Lekker de tijd kunnen nemen om er nog eens rustig naar te kijken. 

groeten, Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Modelspoor expo / Ontraxs 2017 wat vond u ervan, wat hebben we gescoord?
« Reactie #72 Gepost op: 12 maart 2017, 20:07:51 »
Hi,

Vandaag voor de tweede keer geweest maar nu met de kinderen (twee zoons van 7 en 5) en mijn vader. Natuurlijk minder kunnen kijken maar zij hebben ook een top dag gehad. Lekker vanaf Amersfoort met de trein wat al een avontuur op zich is voor de heren. Ze hebben zich uiteindelijk prima vermaakt en de jongste heeft nog een huisje gekleurd.

Leuk om toch nog weer details op de banen te vinden, kan er ook geen genoeg van krijgen.

Ik vond het weer een succes dit jaar!!

Groet

Maurice

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Modelspoor expo / Ontraxs 2017 wat vond u ervan, wat hebben we gescoord?
« Reactie #73 Gepost op: 12 maart 2017, 20:12:22 »
Ook ik ben op OntraXS 2017 geweest, en me daar uitstekend vermaakt. Leuke gesprekken en vooral veel blije kindersnuitjes. Wel ben ik blij dat ik weer thuis ben want drie dagen van 07:30 tot 19:00 (uit en thuis) slopen je wel. En foto's? ik kon er maar twee maken en die wil ik jullie niet onthouden.



Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Modelspoor expo / Ontraxs 2017 wat vond u ervan, wat hebben we gescoord?
« Reactie #74 Gepost op: 12 maart 2017, 20:13:35 »
Vincent ik begrijp jou prima, vooral de grote drukte en de vele fotograven incl. spullen weerhouden mij om hier nog naar toe te gaan.

Als het niet druk zou zijn dan wordt de beurs het jaar daarop niet meer georganiseerd....

Zou een goed idee zijn om de prof. fotograven op donderdag-middag de tijd te geven om een reportage te maken.

Donderdagmiddag.... Even buiten de kosten voor extra nachtverblijf van deelnemers, gemiste inkomsten spoorwegmuseum e.d. Wanneer moet er opgebouwd worden? Weet je wel hoeveel werk er in het voorbereiden, opbouwen en afbreken van een beurs kost?

De donderdag-avond dan alleen open voor volwassenen tot 21:00 uur en vrij-, zater-, zondag voor iedereen.

Wow.... Alleen voor volwassenen... Dan ga ik struikelen over de rollators, scooters, rugzakken en andere "professionele" fototoestelen. Nog langere dagen... Lekker ben nu al gaar na 3,5 dag.... Wat moet dat worden na 5 dagen....  ::) Je weet echt niet waar je het over hebt.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2017, 20:24:12 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!