Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 15:39:07
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:13:36
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
  

Auteur Topic: Loopeigenschappen ESU-locomotieven  (gelezen 1907 keer)

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Loopeigenschappen ESU-locomotieven
« Gepost op: 09 March 2017, 21:40:28 »
In een oud draadje kom ik de vermelding tegen dat ESU locs die zowel voor gelijkstroombanen als voor het 3-railsysteem geschikt zijn mindere loopeigenschappen hebben op code 83 of Code 75 railsystemen door het soort wielen dat deze locs hebben. Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben? Ik lees vooral positieve waarderingen over ESU-locomotieven.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
    • Biesje.nl
Re: Loopeigenschappen ESU-locomotieven
« Reactie #1 Gepost op: 09 March 2017, 21:50:29 »
Hoi, heb zelf geen ESU lok maar wat ik er van begrepen heb zijn het niet de loopeigenschappen (dus hoe mooi en soepel de aandrijving is) maar meer dat de wielen een compromis zijn tussen de 3 rail en 2 rail norm. Op een 2 rail baan met mooie slanke wissels kunnen de wielen kortstondig een kortsluiting maken omdat de wielen iets te dicht op elkaar staan (de ruimte tussen 2 wielen op één as is te krap) bij het passeren van een wissel, wat lijkt alsof de lok hakkelend over een wissel/kruising rijdt.

Anderen die deze loks wel hebben kunnen hier meer over verklappen wellicht? Misshien gewoon de wielafstand iets ruimer zetten? Een mooiere oplossing zou zijn om simpelweg 2 verschillende wielsets mee te leveren. Desnoods beide sets geisoleerd zodat zelfs als een koekebakker de verkeerde set installeert op een 2 rail baan, er geen kortsluiting optreed.

Mvg,

Robert.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re: Loopeigenschappen ESU-locomotieven
« Reactie #2 Gepost op: 09 March 2017, 22:01:00 »
....maar meer dat de wielen een compromis zijn tussen de 3 rail en 2 rail norm.
Daar zou het probleem inderdaad kunnen zitten. Dat compromis is niet mogelijk want de waarden voor de wielafstand bij 2-rail en 3-rail overlappen elkaar niet. Er is dus geen maat die voor allebei de normen voldoet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 314
Re: Loopeigenschappen ESU-locomotieven
« Reactie #3 Gepost op: 09 March 2017, 22:38:05 »
Van het allereerste (of een van de eerste) ESU-model(len) waren er exemplaren die een probleem met de wielafstand hadden op C-rails. ESU heeft daar indertijd een instructie voor gepubliceerd: http://www.esu.eu/support/tipps-tricks/br151-radsaetze-einstellen/
Met vriendelijke groet,
Teun

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Loopeigenschappen ESU-locomotieven
« Reactie #4 Gepost op: 09 March 2017, 23:47:25 »
Wat zijn de specificaties van C-rails want dat is bij Märklin niet makkelijk te vinden. Is dat code 83?

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Loopeigenschappen ESU-locomotieven
« Reactie #5 Gepost op: 10 March 2017, 02:03:39 »
Nou, als ze beentjes hadden zouden ze lopen  ;D

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
Re: Loopeigenschappen ESU-locomotieven
« Reactie #6 Gepost op: 10 March 2017, 08:47:06 »
Heer Kassenberg,

Ik heb zelf een V 200 en die loopt uitstekend op Peco code 75, ik bedoel rijd😀.

M c rail valt niet onder een regiliere norm, maar zal dicht bij code 83 in debuurt zitten wat betreft hoogte.

Ja het is niet ideaal om een type wiel voor 2en 3 rail te maken, maar het is eerder nadelig voor 3rail en dan met name de m en k rail, dan voor 2rail in vode 75 en 83.

Mvg Theo

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
Re: Loopeigenschappen ESU-locomotieven
« Reactie #7 Gepost op: 10 March 2017, 10:02:16 »

Wat zijn de specificaties van C-rails want dat is bij Märklin niet makkelijk te vinden. Is dat code 83?


Marklin C-rail code 90, Trix C-rail code 83.

Gr, Ben.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Loopeigenschappen ESU-locomotieven
« Reactie #8 Gepost op: 10 March 2017, 12:21:40 »
Nou, fijn om te horen dat het meevalt met de rij-eigenschappen op verschillende soorten railmateriaal. Daar hoef ik een ESU-loc dus niet voor te laten staan.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5390
  • Modelspoor is emotie...
Re: Loopeigenschappen ESU-locomotieven
« Reactie #9 Gepost op: 10 March 2017, 19:22:25 »
Vandaag overigens in de stand van TSD/ Dankaert op Ontraxx de 103  van ESU gezien. Die valt me qua kleurgeving behoorlijk tegen. Ik heb het idee dat het rood meer bordeauxrood moet zijn in plaats van het bijna signaalrood wat het nu is. Qua detaillering  vind ik het een topperrrt....

Rob
Tbinnebarretije…

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4400
Re: Loopeigenschappen ESU-locomotieven
« Reactie #10 Gepost op: 10 March 2017, 21:38:16 »
Hoi Rob,

Het waren ook nog handmodellen denk ik.
De Class 66 die er stond was van karton  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI