Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
Vandaag
om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
sncf231e
Vandaag
om 12:19:06
Her-(her-)beginnen
door
BartvD
Vandaag
om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:43:25
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 11:09:35
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
wob
Vandaag
om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Vislijn
Vandaag
om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc?
door
AdLoc
Vandaag
om 10:28:24
booster vraag
door
Dirk
Vandaag
om 10:28:12
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:52:39
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling
door
phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Herkomst Wiking tram No. 750
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Herkomst Wiking tram No. 750 (gelezen 2311 keer)
beeperhorrie
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 9
Herkomst Wiking tram No. 750
«
Gepost op:
07 March 2017, 15:18:54 »
Ik heb een flink aantal van de Wiking trams in handen gekregen en wil deze in diorama's gaan gebruiken.
Het gaat om beiden types; de 2asser en de 4 asser.
Nu zit ik met No. 750, de twee-assige tram met de ronde kop.
Wie o wie weet van welke tram deze is afgeleid?
Stad - type - bouwjaar?
Gelogd
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 911
Re: Herkomst Wiking tram No. 750
«
Reactie #1 Gepost op:
07 March 2017, 16:42:27 »
Wiking fantasie model afgeleid van de Berlijnse TM 33 en TM 36
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
beeperhorrie
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 9
Re: Herkomst Wiking tram No. 750
«
Reactie #2 Gepost op:
07 March 2017, 20:28:55 »
Deze ken ik wel. De Wiking romp is idd. precies zoals de producten van Linke-Hofmann-Busc.
Middensectie heeft zo erg veel overeenkomsten maar de kopvorm van het Wiking model neigt veel meer naar andere producten van Uerdingen / Düwag.
Als ik zoek naar een totaalplaatje kom ik bij de CFe 2/2 van de Forchbahn uit Zürich.
Maar ja dan wijken deuren, ramen en dak wel heel erg af.
Kan het zijn dat er voor- of na-oorlogse verbouwingen van de TM36 zijn geweest om het uiterlijk wat moderner te maken?
In heel Europa werd dit toegepast maar er is vaak maar heel weinig van terug te vinden.
Dus dan maar een aangepaste oproep:
Wie weet er van een dergelijke verbouwing van een TM36 met ronde kop en heeft er afbeeldingen van?
De andere Wiking tram is een stuk makkelijker, bijvoorbeeld deze uitvoering uit Hamburg.
«
Laatst bewerkt op: 07 March 2017, 23:38:37 door beeperhorrie
»
Gelogd
Eric-Jan Hartstra
Offline
Berichten: 197
Re: Herkomst Wiking tram No. 750
«
Reactie #3 Gepost op:
08 March 2017, 15:51:43 »
In de Wiking databank staat het model omschreven als een AEG Triebwagen TM
Zegt mij verder niet veel. De andere tram staat daar inderdaad genoemd als LHB Triebwagen V7.
Gelogd
Willem1951
Offline
Berichten: 1216
Re: Herkomst Wiking tram No. 750
«
Reactie #4 Gepost op:
08 March 2017, 21:39:01 »
@beeperhorrie: Bij mijn weten hebben deze Berlijnse trams altijd een rechthoekige kop gehad.
Ik vond nog deze link:
http://www.berliner-verkehrsseiten.de/strab/Wagen/TM33/tm33.html
Ook hier wordt over een eventuele verbouwing van de ronde kop niets vermeld.
In Schwerin heeft overigens ook zo'n middeninstapwagen gereden (fabrikant Wismar), maar die
wagen had evenmin een ronde kop.
In mijn diaverzameling heb ik nog deze dia, gemaakt in de zestiger jaren door Jacques Woltjes
van ex mr. 3434, een TM36 in Oost Berlijn.
Nog een link:
http://berlin-straba.de/fahrzeuge/1929-1970_01_triebwagen/3401-3594_tm36/3401-3450_tm36.html
Op deze site staan meer foto's van dit type, maar geen een met een ronde kop.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
beeperhorrie
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 9
Re: Herkomst Wiking tram No. 750
«
Reactie #5 Gepost op:
08 March 2017, 22:28:54 »
@Eric-Jan Hartstra: Daarvan uitgaande is het inderdaad de TM36 die volgens een wel heel erg vrije interpretatie is neergezet.
Nadeel voor mij is dat ik de opbouw van de TM36 veel te hoog vind voor een goede verbouwing, ook de wielbasis is veel korter dan bij het Wiking model.
@Willem1951: Inderdaad nergens een verbouwing naar een ronde kop te vinden. De Wiking interpretatie is dus erg vrij.
Ik kwam deze nog tegen, uit Essen, gebouwd in 1934 en destijds bekend onder de naam van het patent: Montos
Een vierwielige tram maar geen twee-asser. Een zgn. Niederflurwagen. Dus net als het Wiking model erg laag gebouwd.
De deur indeling klopt niet helemaal en bij de ingekleurde foto is de kleur van de belijning verkeerd, dit was blauw en niet groen zoals bij de andere trams in Essen.
In vergelijk met een TM36 heeft de Montos wel weer een mooie horizontale balk boven de ramen.
En helaas allemaal een vierkante kop dus dat wordt zagen en plakken.
Ik ga eerst voor de Montos aangezien ik wel al bestaande modellen ken van de TM36.Daarbij is de Montos interessant omdat het een van de eerste echte lagevloertrams was. Ook leuk om te vergelijken met mijn Combino.
Gelogd
beeperhorrie
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 9
Re: Herkomst Wiking tram No. 750
«
Reactie #6 Gepost op:
09 March 2017, 21:06:27 »
Inmiddels ben ik er achter dat in de Duitse stad Stettin (nu in Polen) een twee-asser met middenbalkon is gemaakt in de oorlog met een gestroomlijnd front en een speciale voorruit. Tekst gevonden in een Duitstalig blaadje wat volgens mij alleen bedoeld was voor Berlijns trampersoneel.
Zou dit hem zijn? Ik kan er alleen verder niets van vinden in mijn boekwerken (ook Duitstalig en vaak al erg oud) en ook internet biedt me geen soelaas. Iemand iets van bekend?
«
Laatst bewerkt op: 09 March 2017, 21:19:27 door beeperhorrie
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Herkomst Wiking tram No. 750