Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 15:39:07
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:13:36
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
  

Auteur Topic: Herkomst Wiking tram No. 750  (gelezen 2304 keer)

beeperhorrie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Herkomst Wiking tram No. 750
« Gepost op: 07 March 2017, 15:18:54 »
Ik heb een flink aantal van de Wiking trams in handen gekregen en wil deze in diorama's gaan gebruiken.
Het gaat om beiden types; de 2asser en de 4 asser.
Nu zit ik met No. 750, de twee-assige tram met de ronde kop.

Wie o wie weet van welke tram deze is afgeleid?   Stad - type - bouwjaar?


 

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Herkomst Wiking tram No. 750
« Reactie #1 Gepost op: 07 March 2017, 16:42:27 »
Wiking fantasie model afgeleid van de Berlijnse TM 33 en TM 36

beeperhorrie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Herkomst Wiking tram No. 750
« Reactie #2 Gepost op: 07 March 2017, 20:28:55 »
Deze ken ik wel.  De Wiking romp is idd. precies zoals de producten van Linke-Hofmann-Busc. 
Middensectie heeft zo erg veel overeenkomsten maar de kopvorm van het Wiking model neigt veel meer naar andere producten van Uerdingen / Düwag.
Als ik zoek naar een totaalplaatje kom ik bij de CFe 2/2 van de Forchbahn uit Zürich.



Maar ja dan wijken deuren, ramen en dak wel heel erg af.

Kan het zijn dat er voor- of na-oorlogse verbouwingen van de TM36 zijn geweest om het uiterlijk wat moderner te maken?
In heel Europa werd dit toegepast maar er is vaak maar heel weinig van terug te vinden.
Dus dan maar een aangepaste oproep:  Wie weet er van een dergelijke verbouwing van een TM36 met ronde kop en heeft er afbeeldingen van?

De andere Wiking tram is een stuk makkelijker, bijvoorbeeld deze uitvoering uit Hamburg.



« Laatst bewerkt op: 07 March 2017, 23:38:37 door beeperhorrie »

Eric-Jan Hartstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Herkomst Wiking tram No. 750
« Reactie #3 Gepost op: 08 March 2017, 15:51:43 »
In de Wiking databank staat het model omschreven als een AEG Triebwagen TM

Zegt mij verder niet veel. De andere tram staat daar inderdaad genoemd als LHB Triebwagen V7.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: Herkomst Wiking tram No. 750
« Reactie #4 Gepost op: 08 March 2017, 21:39:01 »
@beeperhorrie: Bij mijn weten hebben deze Berlijnse trams altijd een rechthoekige kop gehad.
Ik vond nog deze link: http://www.berliner-verkehrsseiten.de/strab/Wagen/TM33/tm33.html
Ook hier wordt over een eventuele verbouwing van de ronde kop niets vermeld.
In Schwerin heeft overigens ook zo'n middeninstapwagen gereden (fabrikant Wismar), maar die
wagen had evenmin een ronde kop.
In mijn diaverzameling heb ik nog deze dia, gemaakt in de zestiger jaren door Jacques Woltjes
van ex mr. 3434, een TM36 in Oost Berlijn.


Nog een link: http://berlin-straba.de/fahrzeuge/1929-1970_01_triebwagen/3401-3594_tm36/3401-3450_tm36.html
Op deze site staan meer foto's van dit type, maar geen een met een ronde kop.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

beeperhorrie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Herkomst Wiking tram No. 750
« Reactie #5 Gepost op: 08 March 2017, 22:28:54 »
@Eric-Jan Hartstra: Daarvan uitgaande is het inderdaad de TM36 die volgens een wel heel erg vrije interpretatie is neergezet.
Nadeel voor mij is dat ik de opbouw van de TM36 veel te hoog vind voor een goede verbouwing, ook de wielbasis is veel korter dan bij het Wiking model.

@Willem1951: Inderdaad nergens een verbouwing naar een ronde kop te vinden. De Wiking interpretatie is dus erg vrij.

Ik kwam deze nog tegen, uit Essen, gebouwd in 1934 en destijds bekend onder de naam van het patent: Montos
Een vierwielige tram maar geen twee-asser. Een zgn. Niederflurwagen. Dus net als het Wiking model erg laag gebouwd.






De deur indeling klopt niet helemaal en bij de ingekleurde foto is de kleur van de belijning verkeerd, dit was blauw en niet groen zoals bij de andere trams in Essen.

In vergelijk met een TM36 heeft de Montos wel weer een mooie horizontale balk boven de ramen.


En helaas allemaal een vierkante kop dus dat wordt zagen en plakken.
Ik ga eerst voor de Montos aangezien ik wel al bestaande modellen ken van de TM36.Daarbij is de Montos interessant omdat het een van de eerste echte lagevloertrams was. Ook leuk om te vergelijken met mijn Combino.





beeperhorrie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Herkomst Wiking tram No. 750
« Reactie #6 Gepost op: 09 March 2017, 21:06:27 »
Inmiddels ben ik er achter dat in de Duitse stad Stettin (nu in Polen) een twee-asser met middenbalkon is gemaakt in de oorlog met een gestroomlijnd front en een speciale voorruit. Tekst gevonden in een Duitstalig blaadje wat volgens mij alleen bedoeld was voor Berlijns trampersoneel.
Zou dit hem zijn? Ik kan er alleen verder niets van vinden in mijn boekwerken (ook Duitstalig en vaak al erg oud) en ook internet biedt me geen soelaas. Iemand iets van bekend?
« Laatst bewerkt op: 09 March 2017, 21:19:27 door beeperhorrie »