Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
booster vraag door reinderlf
Vandaag om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
  

Auteur Topic: Fleischmann tandwiel vervangen  (gelezen 5415 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2137
    • Baan in Los Angeles
Re: Fleischmann tandwiel vervangen
« Reactie #15 Gepost op: 16 March 2017, 23:47:51 »
Al wel gekeken, en zojuist ook gevraagd. Ook daar helaas geen succes.

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Fleischmann tandwiel vervangen
« Reactie #16 Gepost op: 17 March 2017, 00:03:13 »
Andre, ik heb hetzelfde met mijn 65ers meegemaakt. Maar heb zelf de contacten gecorrigeerd na demontage van de strook waar ze opzitten; valt erg mee luistert niet zo heel kritisch. Meestal zijn er maar 1 of 2 contacten verbogen, de rest niet. Kan je makkelijk zien aan de niet verbogen contacten hoe ze moeten komen staan. Je moet niet proberen om ze te corrigeren zonder de strip eerst te demonteren.
Bij het weer monteren van de strip heb ik een paar kleine stukjes dunne metaalstrip gebruikt, daardoor schieten de contacten niet zo makkelijk meer tussen de spaken.

M vr groet, Marc

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2137
    • Baan in Los Angeles
Re: Fleischmann tandwiel vervangen
« Reactie #17 Gepost op: 17 March 2017, 00:42:06 »
Hoi Marc,

Bedankt voor je reply. Als ik dit lees dan krijg ik het vermoeden dat je meer dan 1 65-er heb, en dat je ook met meerdere problemen hebt gehad. Interessant, dan ben ik dus niet de enige met het probleem.

Met 'strook waar ze op zitten' bedoel je daar het rode plastic mee? Of moet ik het metaal van dat plastic afhalen?

Het rode plastic heb ik al los, maar het is niet heel eenvoudig om de contacten netjes te corrigeren, om ze vervolgens tussen de wielen door weer op hun plaats te krijgen. Ik zit er zelfs aan te denken om de wielen er af te halen, en dan 1 voor 1 de contacten te corrigeren en de wielen terug te plaatsen.

Andre

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Fleischmann tandwiel vervangen
« Reactie #18 Gepost op: 17 March 2017, 07:52:55 »
Andre, sorry ik was net heel duidelijk met de 'strook waar ze op zitten', daarmee bedoel ik de rode plastic strip waar de contacten opgedrukt zitten.
Je kan deze strook weer monteren als je ze gecorrigeerd hebt, maar dan loop je de kans dat de contactpunten wederom tussen de spaken komen. Om dat te voorkomen kan je een paar hele kleine dunne stukjes contactstrip langs de wielen en het frame insteken. Deze strookjes houden je spaakwielen ahw plaatselijk dicht. Ik heb er destijds 3 of 4 gebruikt. Daarna kan je de contactstrip vooorzichtig op zn plek steken.
Maar belangrijkste is toch dat je t heel voorzichtig en geleidelijk doet, vooral niks forceren en het blijft opletten! En als er toch eentje er tussen wil schieten, dan corrigeren met een heel dun pinnetje. Met name de binnenste 4 wielen kunnen toch redelijk zijdelings bewegen waardoor er ruimte ontstaat om met een los stripje oid te corrigeren. De voorste 2 wielen zijn t lastigste.

Ja ik heb idd twee 65ers (al zon 25 jr) en ken ze onderhand van binnen en buiten. De stroomafname van deze machines is (bij mij in ieder geval) matig oa omdat de wielen star in het frame zijn opgehangen. Tegenwoordig zie je bij nieuwere fleischmann modellen vaker dat de wielen verticaal verend opgehangen zijn in het frame, dat werkt veel beter. Deze modellen zijn al van de jaren 80, en zijn helaas nooit hierop aangepast (zoals men wel bij de BR94 gedaan heeft).

Toevallig heb ik vorige week mijn tweede 65er van een 'energiespeicher' voorzien, (de eerste had dat al een jaartje). Dat loste bij mij de matige stroomopname definitief op.

Marc


AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2137
    • Baan in Los Angeles
Re: Fleischmann tandwiel vervangen
« Reactie #19 Gepost op: 19 March 2017, 16:56:12 »
Hoi Marc,

Bedankt voor de tip mbt het gebruiken van stukken contactstrip om de contact punten weer op z'n plaats te krijgen. Dat ga ik zeker de komende tijd eens proberen.
Heb de loc even aan te kant gelegd, en wacht op het moment dat ik tijd en het geduld ervoor heb om dit te doen. Want zoals je al aangeeft mag je niks forceren, en soms is het lastig als je een paar minuten bezig bent geweest en je denkt van 'ik ben er' en dan gaat de laatste of zo net niet goed.

Die loc van mij is redelijk nieuw, dus de wielen veren inderdaad vertikaal. Ik zelf denk dat dat het probleem is geweest dat 1 van de contacten tussen de spaken is gekomen. Dus ook iets om op te letten tijden het corrigeren van deze contacten. Mijn ervaring is, dat als hij rijdt, rijdt hij goed en is de stroom opname prima.

Andre


JANLGB

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Fleischmann tandwiel vervangen
« Reactie #20 Gepost op: 19 March 2017, 20:56:11 »
Hoi Andre,
Ik kan je helpen aan een tandwiel.
stuur ander een PB
Groet JANLGB

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Fleischmann tandwiel vervangen
« Reactie #21 Gepost op: 19 March 2017, 21:44:17 »
Aha dus de 65er is dus ooit ook ge upgraded (verende wielen) zoals bij de 94 ook is gebeurd; weer wat geleerd...
Was overigens nog een heel gepruts die energie speicher erin te krijgen; er zat nl ook al een Lenz decoder en geluidsmoduul incl speaker in.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2137
    • Baan in Los Angeles
Re: Fleischmann tandwiel vervangen
« Reactie #22 Gepost op: 20 March 2017, 06:03:13 »
#Jan

Bedankt voor het aanbod. Tandwielen zijn inmiddels onderweg.

#Marc

Ik zou niet weten waar ik die Energie Speicher zou moeten laten. Voor mij ook niet nodig, als hij loopt, loopt hij mooi.
Ben nog wel even nieuwsgierig wat jij gebruikt als 'contact geleiders' om de contact punten weer op z'n plek te krijgen.

....zo'n mooie lok, enorm jammer dat hij het zo snel heeft opgegeven.
Heb hem in Rotterdam zien staan, bij SSN. Blijft een juweeltje!
Was daar in Mei vorig jaar, de machinist heeft me uitleg gegeven over de gehele lok. Prachtig apparaat zonder al die electronica  ;)

Ondertussen ook een 'reserve' loc ontvangen. Dus mocht het niet lukken met het uitrichten van de contact punten, dan ga ik de reserve loc eens bekijken of dat ik daar de stroom afname van kan gebruiken. Deze is van de DB, dus niet van de SSN.

Andre