Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: Zimo MX649R met lampjes op de SUSI-aansluitingen - check gewenst!  (gelezen 2002 keer)

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Zimo MX649R met lampjes op de SUSI-aansluitingen - check gewenst!
« Gepost op: 25 februari 2017, 15:48:50 »
Beste mede-forumleden,

Ik zou graag jullie kennis aan willen spreken om een elektronika-schema van mij te toetsen op juistheid. Bij het ombouwen van een locomotief, waarbij ik een MX649R-sounddecoder wil gaan gebruiken, wil ik de SUSI-aansluitingen (FA5 en FA6) namelijk (ook) gaan gebruiken voor het (apart) kunnen laten branden van lampjes en dat kan niet zo maar, zoals ik heb begrepen...

In dit draadje wordt een Zimo-sounddecoder gebruikt. De aansluitingen voor sound (SUSI-aansluitingen) vinden plaats via aparte FA-aansluitingen. Deze aansluitingen zijn ook te gebruiken voor bijvoorbeeld het laten branden van lampjes (in plaats van SUSI). Hiervoor moet CV124 met 128 worden verhoogd. Als ik de handleiding van Zimo goed begrijp, komt hierdoor bij de MX649R zowel op FA5 als FA6 (de SUSI-aansluitingen bij deze decoder) 5 Volt tot mijn beschikking. Alleen geven deze aansluitingen te weinig vermogen; er moet een versterker bij worden geschakeld. Zimo levert hiervoor de M4000Z, maar in bovengenoemd draadje wordt aangegeven dat het ook kan door gebruik te maken van een eigen schakeling met een weerstand van 4K7 Ohm en een transistor BC547B.
In totaal wil ik de volgende aansluitingen gaan gebruiken:
  • Groene draad/FA1: rookgenerator (Seuthe no 28).
  • Bruine draad/FA2: lampje (3V, 18mA).
  • Gele draad: lampje (3V, 18mA). Brandt naar gelang de rijrichting.
  • Witte draad: lampje (3V, 18mA). Brandt naar gelang de rijrichting.
  • FA5 (SUSI-aansluiting): lampje (3V, 18mA), gebruikmakend van de schakeling met de 4K7-weerstand en BC547B-transistor (zie eventueel link naar ander draadje).
  • FA6 (SUSI-aansluiting): lampje (3V, 18mA), gebruikmakend van dezelfde soort schakeling.


In dit kladje

heb ik alle aansluitingen getekend zoals ik denk dat het moet gaan werken.

Vragen:
Het gaat mij vooral om de aangegeven waarden van R1 (3x in het schema) en R2 (2x in het schema) en het vermogen ('PR') die deze weerstanden aan moeten kunnen. Ik ben uit gegaan van zo'n 20V; de lampjes zijn 3 Volt met een stroomsterkte van 18mA. Ik ben er ook van uit gegaan dat de lampjes die op de collectoren van de transistoren zijn aangesloten 5 Volt voor hun kiezen zouden krijgen als er geen weerstand zou worden gebruikt. Ik moet dus 2 Volt zien af te vangen middels de aangegeven weerstanden van 111 Ohm.
  • Klopt het schema in jullie ogen?
  • Klopt het dat over een lampje dat op de collector van de transistor wordt aangesloten 5 Volt staat (als ik geen weerstand R2 zou gebruiken)?
  • Kloppen de aangegeven waarden voor de weerstanden R1 en R2 en het hierbij aangegeven vermogen (P)?
  • In het schema staan ook 4K7-weerstanden. Is het voldoende als ik hiervoor 0,25W-weerstanden gebruik?

Het is een heel verhaal geworden, maar hopelijk is het duidelijk welke vragen ik heb...en kunnen jullie ze beantwoorden!  :)

Alvast bedankt voor jullie terugkoppeling!

Groetjes,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Zimo MX649R met lampjes op de SUSI-aansluitingen - check gewenst!
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2017, 12:04:58 »
Ik heb (on)gelukkig geen verstand van elektronika, of voor dit geval onvoldoende.  Bovendien heb ik "geen" kennis van de aangegeven decoder, maar die geef jij er ook niet bij.
Dat leidt dan wel tot de volgende vraag.
Normale functie uitgangen worden met de gemeenschappelijke blauwe draad verbonden.
Maar je verbindt de blauwe draad ook met de uitgangen van de SUSI, en ook met de Ground van de Susi.

Vraag:  mag dat zomaar, ook al zit er electronica tussen ?

Volgens mij moet je die 2 volledig gescheiden houden, dus functie uitgangen naar blauw en Susi naar Ground.
Klopt dat of klopt jouw schema toch ?

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 7805
Re: Zimo MX649R met lampjes op de SUSI-aansluitingen - check gewenst!
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2017, 12:41:21 »
Maarten, type staat toch duidelijk in de titel  ::)

En ja dat mag. Daarom zit die transistor er tussen om het signaal te versterken zodat de led werkt.
Om dat te kunnen moet je schakelen tussen + en -. Dus goed aangesloten  8)
Gr.
Eric

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Zimo MX649R met lampjes op de SUSI-aansluitingen - check gewenst!
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2017, 18:34:26 »
Dan kan het dus misschien wel kloppen.
Maar in de Zimo handleiding staat een andere aansluiting voor de versterker, namelijk met de voeding vanaf de rail. Dus rood en zwart van de decoder.
Of deze opzet dus in orde is weet ik niet, maar zou misschien kunnen.  Ik ken de eigenschappen van de "blauwe Plus" ten opzichte van de Susi-Masse niet.
Dus, omdat ik het niet weet, blijft voor mij de vraag: mag dat zomaar ?

Overigens gaat het niet om led's maar om lampjes.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2017, 19:31:32 door maarten van der burgt »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Zimo MX649R met lampjes op de SUSI-aansluitingen - check gewenst!
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2017, 10:59:20 »
Ik ken de eigenschappen van de "blauwe Plus" ten opzichte van de Susi-Masse niet.
Masse of in de Engelse handleiding Ground. Dus ik kan 99% zeker zeggen dat het dus de referentie is voor de blauwe draad. Met andere woorden, de gelijkgerichte railspanning staat tussen masse/ground en de blauwe draad. Op anjdere plekken wordt het ook wel 0V genoemd. Dus zo aansluiten is dan correct. Maar ik zou het voor de zekerheid altijd nog ff nameten.

Overigens kan ik in de handleiding geen versterker schajkeling vinden anders dan de kant en klare m4000Z module...

de lampjes zijn 3 Volt met een stroomsterkte van 18mA.
Zijn het eccht gloeilampjes? Geen ledjes? Als het ledjes zijn zou eht de boel wat makkelijker maken. Voor ledjes heb je namelijk echt geen 18mA nodig.

Het gaat mij vooral om de aangegeven waarden van R1 (3x in het schema)
R1 is correct. Maar 911Ohm bestaat niet dus zit je op 1k en kom je uit op 17mA. Maar dan zit je nog op 289mW. Dat is te veel voor de standaard weerstanden dus zal je of een 1/2W weerstand moeten pakken of twee normale 1/4W weerstanden in serie.

en R2 (2x in het schema)
[knip]
Ik ben er ook van uit gegaan dat de lampjes die op de collectoren van de transistoren zijn aangesloten 5 Volt voor hun kiezen zouden krijgen als er geen weerstand zou worden gebruikt. Ik moet dus 2 Volt zien af te vangen middels de aangegeven weerstanden van 111 Ohm.
Waarom ben je daar vanuit gegaan? ??? De lampjes achter de transistor zien gewoon (bijna) de volle 20V. Deze hebben dus dezelfde weerstand nodig als de andere lampjes.

In het schema staan ook 4K7-weerstanden. Is het voldoende als ik hiervoor 0,25W-weerstanden gebruik?
Voor de 4k7 base weerstanden is het prima om 1/4W weerstnaden te gebruiken. Een 1/8W zou nog meeeeer dan voldoen.

Zit je er alleen nog mee dat je op deze manier wel veel grote componenten nodig hebt. Grote weerstanden, veel weerstanden en grote BC547 BJT's. Ik zou daarom zelf een mosfet pakken. Heb je geen base weerstanden nodig en als je iets als de IRF7313 pakt heb je twee mosfets in één kleine behuizing.

En als het echt gloeilampjes zijn zou ik overwegen de spanning anders kwijt te raken. Eerste gedachten was een LM7833 ofzo te pakken. Maar met vijf lampjes zit je bijna op 100mA. Op 20V geeft je dat 1,7W aan warmte! En dat is best veel. Die warmte heb je ook met weerstanden! (Maar dan verspreid over 5 weerstanden.) In veel minder dan de ruimte van vijf 1/2W weerstanden kan je ook een kleine DC-DC module kwijt. Deze produceert amper warmte. Extra voordeel, je verlichting brandt (nagenoeg) onafhankelijk van de railspanning even fel.


Timo

PS. Grom, waarom moet Zimo toch alles in één super onoverzichtelijke handleiding stoppen....
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Zimo MX649R met lampjes op de SUSI-aansluitingen - check gewenst!
« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2017, 23:00:36 »
Beste reageerders (reactanten?),

dank voor jullie input tot dusver; een deel van de vragen die ik had, zijn er al mee beantwoord! Wat aanvullende opmerkingen mijnerzijds:
  • Ik wil inderdaad gebruik gaan maken van (rijst)korrellampjes dus niet van LED's. De lampjes zijn 3V en verbruiken 18mA.
  • "Waarom ben je er vanuit gegaan dat er 5V over het lampje komt te staan?" ==> Mijn aanname is gebaseerd op informatie uit de Zimo-handleiding. Zie de weergave hieronder (geel gearceerd). Als ik het goed begrijp, komt er 5V beschikbaar als ik FA5/FA6 wil gaan gebruiken voor het laten branden van een lampje.
  • Er wordt in de handleiding geen schema weergegeven voor een alternatief voor de M4000Z, maar er wordt wel een hint gegeven dat een andere, eigen toepassing kan (zie weer de weergave hieronder; geel gearceerd). In dit plaatje uit dit draadje is zo'n schema weergegeven; dat heb ik als basis gebruikt voor mijn schema.
  • "PS. Grom, waarom moet Zimo toch alles in één super onoverzichtelijke handleiding stoppen....": volledig mee eens!  :) Ik zoek me (ook) regelmatig kleurenblind naar de informatie die ik echt nodig heb. Het is wel mooi dat Zimo zoveel informatie geeft...



Mijn overblijvende punten nog even op een rijtje:
  • Klopt mijn aanname dat er 5V over FA5/FA6 ter beschikking komt als ik deze wil gaan gebruiken voor het laten branden van lampjes of begrijp ik de handleiding verkeerd en komt er toch echt 20V op te staan? Anders gezegd: is mijn schema juist (R2 = 111 Ohm (of de eerstvolgende waarde hierboven)) of moet het ook een weerstand van 1kOhm worden?
  • @Timo: ik ben zeer geïnteresseerd in de mosfet, maar kan aan een schema gevonden op internet niet de vertaling maken hoe ik deze in mijn schema in zou moeten passen. Kun jij dat aangeven?

Alvast bedankt weer voor het meedenken!

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Zimo MX649R met lampjes op de SUSI-aansluitingen - check gewenst!
« Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2017, 23:14:54 »
Ik wil inderdaad gebruik gaan maken van (rijst)korrellampjes dus niet van LED's. De lampjes zijn 3V en verbruiken 18mA.
Duidelijk, dan zou ik toch eens naar een step down module kijken om de warmte productie laag te houden.

"Waarom ben je er vanuit gegaan dat er 5V over het lampje komt te staan?" ==> Mijn aanname is gebaseerd op informatie uit de Zimo-handleiding. Zie de weergave hieronder (geel gearceerd). Als ik het goed begrijp, komt er 5V beschikbaar als ik FA5/FA6 wil gaan gebruiken voor het laten branden van een lampje.
Maar dat is voor wat er uit de (logische) functie uitgang komt. Daar stuur je het lampje toch niet mee aan? ;) Daar stuur je de transistor mee aan. Dat is exact hetzelfde als de decoder al voor je doet voor de niet logische functie uitgangen.

Er wordt in de handleiding geen schema weergegeven voor een alternatief voor de M4000Z, maar er wordt wel een hint gegeven dat een andere, eigen toepassing kan (zie weer de weergave hieronder; geel gearceerd). In dit plaatje uit dit draadje is zo'n schema weergegeven; dat heb ik als basis gebruikt voor mijn schema.
In de basis een prima schema en het zal ook werken. Alleen een BC547 + weerstand is relatief groot.

En dan de vragen:
1) Zoals hierboven al aangegeven, absoluut niet. Na het toepassen van een versterker schakeling is het niet anders dan een normale functieuitgang.

2) Zie bijvoorbeeld dit draadje van Ruud of de encyclopedie.

En ik zou nogmaals willen meegeven, denk eens aan een klein convertertje ipv een hele slof weerstanden. Scheelt weerstanden en nog veeeeel meer aan hitte.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Zimo MX649R met lampjes op de SUSI-aansluitingen - check gewenst!
« Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2017, 23:26:14 »
Hallo Timo,

bedankt weer voor je reactie; zo op het eerste oog duidelijk! Ik ga het inclusief de aangegeven links bestuderen (had bijvoorbeeld de informatie in de encyclopedie nog niet eerder gezien) en hoop dan mijn schema af te kunnen ronden. Wellicht dat ik het dan nog even hier post ter verificatie (die decoders zijn toch wel wat duur om te verknallen door een verkeerd schema toe te passen...).

Groetjes,

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Zimo MX649R met lampjes op de SUSI-aansluitingen - check gewenst!
« Reactie #8 Gepost op: 03 maart 2017, 21:30:48 »
Hallo Timo (en ieder ander die wil reageren...),

ik heb de documentatie bekeken en er dit schema uit afgeleid:



Hopelijk heb ik het goed begrepen allemaal en is het schema oké. De R1-weerstanden heb ik overgenomen uit de encyclopedie-pagina waar jij eerder naar verwees en hetzelfde geldt voor
de converter.

Zou jij het voor mij willen verifiëren?

Aanvullend heb ik nog een paar vragen:
  • Welk vermogen zou weerstand R1 aan moeten kunnen. Is 0,25W voldoende?
  • Ik zou best de converter, waar jij naar verwezen hebt, aan willen schaffen, maar ik kan geen andere sites vinden waar ik ze kan kopen (degene waar jij naar hebt verwezen, heeft een nogal erg lange levertijd...). Zijn ze ook ergens anders (lees: sneller) te verkrijgen?
Alvast bedankt weer voor j(ulli)e hulp!

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Zimo MX649R met lampjes op de SUSI-aansluitingen - check gewenst!
« Reactie #9 Gepost op: 06 maart 2017, 15:28:13 »
Hoi Hans,

Ziet er goed uit! (y) Paar opmerkingen (om zeker te zijn)

- Ik heb geen idee van de CV's dus deze geloof ik maar

- R1 komt niet zou nauw en wordt bij een LoPi eigenlijk altijd weggelaten. Plaats je hem dan komt de waarde ook niet nauw. Alles tussen de 1k en 500k is prima.

- De min aan de ingang en uitgang van de converter zitten (intern) aan elkaar. Als het dus makkelijker is mag je de mosfet ook direct aan de decoder solderen. Niet dat het moet, maar dat je niet moeilijk gaat zitten doen om de - via de converter te laten lopen. :angel:

- En intern hangen bij de mosfet de twee Drain pinnen gewoon aan elkaar. Als het dus makkelijker is om maar één van de twee pinnen te solderen kan je dat gewoon doen.

1) 1/4W is meer dan prima. Zelfs al pak je maar een 1k weerstand dan verstookt de weerstand maar 25mW. Pak je 100k is dat zelfs maar 0,25mW  ;D In beide gevallen zal hij niet merkbaar warm worden.

Het rekenwerk: P = U x I en de wet van Ohm stelt dat U / R = I. Combineren we die twee krijg je P = U2 / R. En zoals de handleiding al zei, U = 5V.

2) AliExpress verschilt inderdaad een beetje hoe snel ze in Nederland zijn. Ik zou niet weten waar je ze in Nederland zou kunnen kopen. Maar als je er maar één nodig hebt wil ik er voor een postzegel en een biertje wel een op de post doen ;) Zie dat ik nog rpecies één postzegel heb ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Zimo MX649R met lampjes op de SUSI-aansluitingen - check gewenst!
« Reactie #10 Gepost op: 06 maart 2017, 17:34:27 »
- R1 komt niet zou nauw en wordt bij een LoPi eigenlijk altijd weggelaten. Plaats je hem dan komt de waarde ook niet nauw. Alles tussen de 1k en 500k is prima.
Aangenomen dat dat pull-downs zijn zou ik zeker niet lager gaan dan 10k. Je loopt toch wel het nodige risico een spanningsdeler te maken als je lager gaat en die zou het schakelgedrag van de FET negatief kunnen beïnvloeden.
- De min aan de ingang en uitgang van de converter zitten (intern) aan elkaar. Als het dus makkelijker is mag je de mosfet ook direct aan de decoder solderen. Niet dat het moet, maar dat je niet moeilijk gaat zitten doen om de - via de converter te laten lopen.
Bij HF-schakelingen is het vaak niet de bedoeling om massa's te gaan delen. Zeker bij dit soort converters is de massa aan de ingang vaak zo ontworpen dat die stromen die aan de uitgang lopen niet 'ziet'. De min van de ingang gaan gebruiken 'omdat die toch aan de uitgang hangt' zou dan ook rare resultaten op kunnen leveren. Proberen kan, maar ik zou het zelf gewoon niet doen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Zimo MX649R met lampjes op de SUSI-aansluitingen - check gewenst!
« Reactie #11 Gepost op: 06 maart 2017, 19:28:28 »
Wat het eerste betreft, ja, ik zou ook niet te laag gaan (inderdaad pull down) maar 1k brengt nog steeds maar 5mA met zich mee en dat gaat nog wel prima aan de uitgang van een gemiddelde micro controller. Maar inderdaad, zou zelf eerder een 100k pakken dan een 1k. (y)

Als die dingen iets als common mode filtering hadden dan ja. Maar geen van die modules heeft dat, gewoon een groot ground vlak. Dus zolang de module een GND heeft is het prima. Er zijn ook ontwerpen als drop in voor de LM7805 met dezelfde chips. 8)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Zimo MX649R met lampjes op de SUSI-aansluitingen - check gewenst!
« Reactie #12 Gepost op: 12 maart 2017, 16:59:54 »
"- Ik heb geen idee van de CV's dus deze geloof ik maar"
Heb ik uit de handleiding, zit wel snor!  :)

Voor R1 neem ik wel een 100k-weerstand als ik de verdere reacties zo lees.

"- En intern hangen bij de mosfet de twee Drain pinnen gewoon aan elkaar. Als het dus makkelijker is om maar één van de twee pinnen te solderen kan je dat gewoon doen."
Oké, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan!  :)

"Maar als je er maar één nodig hebt wil ik er voor een postzegel en een biertje wel een op de post doen ;) Zie dat ik nog rpecies één postzegel heb ;D"
Van je aanbod maak ik graag gebruik; handelen we wel verder af via PB'tjes!

Bedankt weer voor de reacties!

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!