Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 15:39:07
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:13:36
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18

Auteur Topic: Betrouwbare tandradloc  (gelezen 2558 keer)

Jan Koelewijn

• Offline Offline
  • effe stoom afblazen
Betrouwbare tandradloc
« Gepost op: 19 February 2017, 11:14:48 »
Goedemorgen,

Wie kan mij advies geven over wat een betrouwbare tandradloc is die, om de betrouwbaarheid nog verder te vergroten, kan worden voorzien van een decoder met een stroombuffer.

Ik rij grotendeels met Fleischman

Gr. Jan

Afgelopen

• Offline Offline
Re: Betrouwbare tandradloc
« Reactie #1 Gepost op: 19 February 2017, 14:37:23 »
Mijn ervaringen met de tandradloks van Fleischmann zijn niet zo erg geweldig. De loks rijden mooi soepel en langzaam maar de vertanding luistert erg nauw. Ligt de vertanding iets te hoog dan wordt het lokje opgetild en krijgt geen stroom meer, te laag zorgt ervoor dat het tandwieltje met een hoop geratel de lok niet verder omhoog helpt. Na maanden lang uitproberen, aanpassen, stellen en nog eens afstellen de moed opgegeven. De loks rijden nog wel, maar niet meer een steile helling, dan doen ze het prima en zeker als langzaam rijdende rangeerlok zijn ze geweldig. Misschien hebben anderen mensen betere ervaringen. Succes met de aanleg.

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 19 February 2017, 15:46:56 »
Ooit eens dat foutje gemaakt....ik had alleen nog Roco meterrails liggen en dat gebruikt voor de tandradbaan. Meteen problemen, doordat de railhoogte 2,1 mm is ipv 2.5 bij Fleischmann. Effect was dat de lok opgetild werd door de tandradstaaf. Dus Fleischmannrails genomen en...probleem opgelost. Prima rijeigenschappen in de stijging. Neem dus gewoon Fleischmann rails en je zult weinig problemen tegenkomen. Lok altijd laten duwen met tandrad achter de eerste wagen....loopt als een ti...ehhh zonnetje. Moest wel een stukje van de koppeling afknippen, want dat ratelde steeds over de tandradstaaf heen.

Groeten

Bas
« Laatst bewerkt op: 19 February 2017, 15:49:48 door Lokführer Bas »

Jan Koelewijn

• Offline Offline
  • effe stoom afblazen
« Reactie #3 Gepost op: 19 February 2017, 20:29:27 »
Aan de rails kan het niet liggen, alles van Fleischman. Zal dus wel een loc van Fleischmann worden, maar dan wel met een stroombuffer, Heeft iemand daar ervaring mee?

Gr. Jan

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 February 2017, 20:31:36 »
Of stroom afnemen via de aangekoppelde wagentjes.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

AndrevdG

• Offline Offline
    • Baan in Los Angeles
« Reactie #5 Gepost op: 20 February 2017, 04:23:05 »
Ben zelf recentelijk begonnen met een klein stukje tandrad baan, en veel van de problemen hier boven herken ik direct: het valt niet mee om bij de Fleischmann rails de vertanding precies netjes te krijgen, zodat het soepel loopt. Bij een recht stuk omhoog, na de 'knik' gaat alles prima, maar in de knik zelf is het passen en meten om de juiste hoogte te krijgen. De knik zo min mogelijk 'scherp' maken helpt daar ook bij: dus netjes vloeiend het verloop naar het helings percentage uit voeren.

Heb na het positief rijden met de FL 430071 de FL 430073 aangeschaft. Beiden met DCC en Sound af fabriek. Het voordeel van deze is dat er standaard al een condensator in zit. Zeker omdat er relatief weinig ruimte is om (mijn inziens) zelf 1 in te bouwen. Met deze condensator rijden de locjes geweldig mooi, niet alleen op de tandrad, maar in z'n algemeenheid. Geen problemen bij wissels of een klein beetje vuil op de baan. Had initieel wel issues met de 430073 dat er kortsluiting in zat. Maar de loc is vervangen, en die ik nu heb doet het geweldig.

Andre

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 20 February 2017, 06:39:28 »
Hoi Andre,

Goed om te lezen dat je lok 430073 is vervangen en dat je nu een goede lok hebt.
Ik heb geen ervaring met tandradstangen maar ik kan me wel goed voorstellen dat de stang goed op hoogte geplaatst moet worden.
Dat moet in het 1:1 spoortje ook gebeuren. daar zijn de uiteinden van de tandradstangen verend aangebracht, om het "zoeken" van de tanden te vergemakkelijken als de lok een traject met tandradstangen binnenrijdt.
Je zou dat in model kunnen nabootsen door de stang aan de onderzijde wat af te vijlen zodat de stang wat oploopt aan het begin.
Tschuss Genossen

Jan Koelewijn

• Offline Offline
  • effe stoom afblazen
« Reactie #7 Gepost op: 24 February 2017, 11:42:45 »
Hartelijk dank voor alle reacties, hier kan ik letterlijk en figuurlijk mee verder.
Ook voor het advies om met een FL 430073  te gaan rijden!

hartelijke groet, Jan

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 February 2017, 12:32:25 »
 (y) (y)
Tschuss Genossen

AndrevdG

• Offline Offline
    • Baan in Los Angeles
« Reactie #9 Gepost op: 24 February 2017, 16:07:45 »
Hans,

Ik heb de stang aan de 'boven' kant afgevijld, zodat het het dus begint met bijna geen vertanding, en dat de vertanding dan pas na een centimeter of 2 volledig beschikbaar is. Dit gaat 'redelijk', er is nog ruimte voor verbetering. Dus als ik aan het begin ook wat van de onderkant afhaal, en het wat 'verend' maak, zou het nog beter kunnen gaan?

Gaan we eens proberen.

Andre

Jan Koelewijn

• Offline Offline
  • effe stoom afblazen
« Reactie #10 Gepost op: 04 March 2017, 01:00:56 »
Ben zelf recentelijk begonnen met een klein stukje tandrad baan, en veel van de problemen hier boven herken ik direct: het valt niet mee om bij de Fleischmann rails de vertanding precies netjes te krijgen, zodat het soepel loopt. Bij een recht stuk omhoog, na de 'knik' gaat alles prima, maar in de knik zelf is het passen en meten om de juiste hoogte te krijgen. De knik zo min mogelijk 'scherp' maken helpt daar ook bij: dus netjes vloeiend het verloop naar het helings percentage uit voeren.

Heb na het positief rijden met de FL 430071 de FL 430073 aangeschaft. Beiden met DCC en Sound af fabriek. Het voordeel van deze is dat er standaard al een condensator in zit. Zeker omdat er relatief weinig ruimte is om (mijn inziens) zelf 1 in te bouwen. Met deze condensator rijden de locjes geweldig mooi, niet alleen op de tandrad, maar in z'n algemeenheid. Geen problemen bij wissels of een klein beetje vuil op de baan. Had initieel wel issues met de 430073 dat er kortsluiting in zat. Maar de loc is vervangen, en die ik nu heb doet het geweldig.

Andre

Na de lofrede van Gerard ook een Fleischman 430073 aangeschaft, rijdt geweldig!!!

Alleen aan het begin gaat het nog niet helemaal naar wens maar dat komt omdat dat stukje te steil is, leuk klusje voor het weekend!

Nogmaals dank voor alle adviezen en reacties

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 04 March 2017, 04:15:20 »
@ Andre,

Dit onderwerp is al eerder besproken:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14000.msg213836.html#msg213836

Dus begin verend maken. Onderkant van de heugelstang wat verlopend afvijlen.
Zie ook de foto's. Ik kan mij het ritje van de Zugspitzebahn, al was dat 40 jaar geleden, nog goed herinneren: ondanks het verend beginstuk gaat er een flinke schok door het treintje op het moment dat het tandwiel in de heugelstang grijpt.
Tschuss Genossen