Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Caledonian Sleeper anno 2016  (gelezen 24775 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Caledonian Sleeper anno 2016
« Gepost op: 16 februari 2017, 19:46:57 »
Omdat ik het afgelopen jaar vier keer van dat ding gebruik gemaakt heb, ben ik van plan de Caledonian Sleeper nu maar eens in 00 na te maken.

Ik heb al wat spullen daarvoor in huis. De rest is inmiddels onderweg of in de planning.
Coming soon to a theatre near you.

Ter herinnering nog ff dit suffe filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=RfQ13jLOpPE
(inderdaad al eerder deze link geplaatst. Geeft wel een indruk van de pret aan boord. Vooral de ruime selectie single malt whiskies schreeuwt erom verder aan de tand gevoeld te worden. Wie weet, later dit jaar.
Maar dat, lieve kinders, is weer een heel ander verhaal...)

slaìnte mhath
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2017, 08:50:42 »
Nice.  (y)
Ik wil nog wel eens van gedachten wisselen over het kortkoppelen (korter koppelen) van die Engelse bakken. Heb nog een sleepje Mk2 liggen waar ik wat mee wil.
No dress rehearsel, this is our life.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2017, 10:54:54 »
Gisteren aangekomen, bijna 3 maanden nadat ze in Engeland op de post gingen:

3 maal sleeper car.

Gods wegen mogen dan ondoorgrondelijk zijn, die van de Royal Mail en DHL doen er weinig voor onder...
3 maal dezelfde wagen. Daar ga ik wat aan doen. Er zijn namelijk 3 verschillende types:
SLE (sleeper met 13 hutten en 2 plees)
SLEP (sleeper met 12 hutten, 2 plees en een pantry) P=Pantry
SLEd (sleeper met 11 hutten, 1 hut voor gehandicapten en 1 aangepaste plee) d=Disabled

Van dichtbij:

De naam staat er mooi op. Het juiste lettertype. Strakke biezen ook. Een kleurrijk geheel. Wel jammer van de ramen. Dat had mooier gekund. Deze karren zijn oorspronkelijk van Lima. De ramen zitten aan het dak vast. Wil je het interieur bewerken, dan moeten de ramen naar binnen geduwd worden waarna het dak uitgenomen kan worden.
Ook valt op, dat deze ramen van matglas zijn. Ik vraag me af, of ik hier iets aan kan doen met bv glanslak.

De kop:

Met een vergrootglas zijn de opschriften goed leesbaar. Hulde. Helaas ontbreekt de haak voor het sluitsein. Als je het niet weet, valt het niet op. Maar ik weet het wel. En jullie nu ook. Er ontbreekt meer: stekkerdozen voor de verbinding tussen de rijtuigen.
De bufferschotels kunnen wel een nagelvijltje gebruiken, zie ik nu.

Gekoppeld:

Mind the gap! Wonderlijk hoe er anno 2017 nog steeds niet wordt kortgekoppeld in het (vooralsnog) Verenigd Koninkrijk.

Fraai weergegeven opschriften "FIRST" en "SCOTRAIL". Het oranje vierkantje naast de deur stelt de lamp voor. Dat is dan weer jammer, want in het echt steekt dat ding uit, hier is het slechts een opdruk.

Hornby bracht deze rijtuigen enkele jaren geleden uit, op basis van een lima model. Er bestaat ook een variant van de "Cornish Sleeper". Deze rijdt van London Paddington naar Penzance. Lima bracht destijds de BR variant uit, in grijs/blauw. Op Ebay nog wel te vinden.

to do:
-kortkoppeling
-kopwanden bijwerken (stekkerdozen etc)
-deurlampen verbeteren
-ruiten doorzichtig maken
-verschillende interieurs aanbrengen (SLE, SLEP, SLEd)
-binnenverlichting aanbrengen
-passagiers aanbrengen (autobiografisch modelbouw: ik neem zelf uiteraard ook plaats)
-opschriften aanpassen aan toestand anno 2016
-de karren vernummeren
-lichte weathering

Verdere suggesties zijn welkom. Ik heb geen deadline. Mogelijk ga ik hiermee op On Traxschsch wat demoën. Ik zie wel.

slaìnte mhath
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2017, 20:18:47 »
In de Railhobby werd onlangs een 1600 omgekat.
Met terpentine en een wattenstaafje werden de vishaken verwijderd.
Zou zoiets ook werken voor het verwijderen van de opschriften "FIRST"en "SCOTRAIL"?

Aan de slag dus.

Helaas bleek de werkelijkheid weerbarstiger. Uiteindelijk het wrijven met terpentine gedrenkte wattenstaafjes gecombineerd met:
voorzichtig afkrabben met de achterkant van mijn zakmes.

En dan krijg je dit:

Vergelijk maar met de laatste foto van de vorige post.
Tijdrovend klusje. Bovendien blijft de oude opdruk onder bepaalde lichtinval vaag zichtbaar.
En dat is dan weer prototypisch 8)

Slaìnte mhath
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2017, 21:16:41 »
Dat zou ik nou nooit durven  :o

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2017, 21:24:34 »
Volgens mij heet het de Night Riviera Sleeper en niet de Cornish Sleeper. Maar dat maakt niet zoveel uit, we weten waarover we het hebben. Ik heb de loc nou, nu de rijtuigen. Wist niet dat die er waren, dus ik zal eens gaan zoeken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2017, 21:28:16 »
U heeft pb ;D

slaìnte mhath
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2017, 18:49:04 »
Vandaag heb ik me gebogen over het interieur van de sleeper cars.
De Hornby karren hebben een lima verleden. En dat is te merken als je ze wilt openen:


De ramen zitten aan het dak vast. Voorzichtig loswurmen met cocktailprikkers of satéstokjes.

De binnenkant biedt kansen voor de handige doe-het-zelverd. Want het interieur bestaat uit een scheidingswandje, meer niet.

Hier zie je het armzalige excuus voor een interieur. Tevens zie je, dat de ramen aan de coupékant gematteerd zijn.

Dat moet eerst verholpen worden, omdat niemand anders mijn prachtige, zorgvuldig gedetailleerde interieur kan zien.
Beetje glanslak op de ramen kwasten dus.
Tevens krabbel ik bij 2 van de 3 aan de rechterkant het wit van de eindruit. Dit witte glas zit enkel in het raam van de pantry. En ik wil niet alleen de SLEP (kar met pantry) weergeven, maar ook een gewone SLE (zonder pantry) en een SLEd (met ruimere coupé voor gehandicapten en aangepast toilet)

Ook voorzie ik een aantal coupéramen aan de binnenkant van een lik blauwgrijze verf. Dit moet dan het rolgordijn voorstellen. Mijn prachtige, zorgvuldig gedetailleerde interieur zal dus voor minstens de helft onzichtbaar zijn voor de toeschouwer. Maar niet voor de Preisers en Chinezen die de karren gaan bevolken.

Nu dat prachtige zorgvuldig gedetailleerde interieur eens vormgeven:

Van voor naar achter:
de SLEd, de SLE en de SLEP
Zoek de 10 verschillen...

Van dichterbij:

Links de disabled toilet facilities van de SLEd, rechts de gewone dubbele toiletten van SLE en SLEP.
Ook de eerste coach van de SLEd is net wat ruimer, zodat je hier met een rolstoel uit de voeten kunt.

Details van de SLEP:

De eindcoupé rechts is voor de train steward. Hij of zij kan hier plaatsnemen op de stoel. Verder zit dit hokje ramvol met kasten, een spoelkeuken en een magnetron.
De twee coupés helemaal links zijn verbonden: de tussendeur is door de steward van het slot gehaald, zodat de familie van 4 personen contact kan houden tijdens de rit. Zo reisde ik zelf met mijn gezin afgelopen zomer ook.


Het verschil tussen tweede klas hut (de twee linkse) en eersteklas hut (de twee rechtse): het bovenste bed wordt omhooggeklapt en je betaalt de hoofdprijs.

De doorgaande streep net boven de onderste bedden stelt de wastafel voor.

De basis is gereed, nu nog een lik verf.

Slaìnte mhath
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2017, 19:33:52 »
Het betere opsmukwerk, ga vooral rustig door. Ik wacht wel.  (y)
Mvh Steef

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
    • RhB-Modelbaan
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2017, 20:31:01 »
Hendrik Jan,

Sorry dat ik in je mooie bouwdraadje inbreek maar de wagens deden mij gelijk denken aan een foto die ik in Fort William maakte. De Caledonian Sleeper van Fort William naar London en de al genoemde Penzance waren vanaf 1994 de enige overgebleven slaaptreinen van BR. Dit soort treinen hebben wat. Ik kan me je enthousiasme goed voorstellen.

Op 3 augustus 1994 staat de Caledonian Sleeper gereed voor vertrek in Fort William, 's avonds in het laatste daglicht. Bij vertrek was hij al niet meer scherp te fotograferen:



Succes met de verbouw!

Met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2017, 20:57:18 »
Mooie plaat, Jan!
Herkenbaar ook. Deze karren rijden dus nog steeds, zij het met een ander kleurtje. In 1992 liep ik de West highland Way, 92 mijl van Glasgow naar Fort William. De route loopt voor een aanzienlijk deel door dezelfde dalen als de West highland Line. Dus deze trein kon je elke morgen in zijn natuurlijke habitat aanschouwen. Met zo'n prachtige ronkende class 37 ervoor. Het hele dal dreunde.
's Avonds was het te donker om er nog goed zicht op te hebben, als het ding weer richting Londen reed. Trouwens, als de route het toeliet zat ik 's avonds in de pub met mijn wandelmaten. Zat je tenminste droog. En niet op een droogje.

Ter zake:
de Britten spelen leuk met treintjes. Ze maken prachtige modelspoorbanen.
Maar zolang ze niets aan kortkoppeling doen blijft het een aandoenlijk gepruts.
Rare jongens, die Britten.

Geen porem zo.
Mind the Gap!

Na de ingreep:

Dat scheelt een slok op en ehhh.... dram!
http://www.whiskyintelligence.com/2012/09/why-is-a-dram-of-whisky-called-a-dram-scotch-whisky-conundrum/

En hoe doen wij dit?

Welnu, het is vreselijk eenvoudig. Met ribu-kortkoppelingen, tegenwoordig geleverd door Rietze (art nr 85503)
Verwijder het draaistel, hak een gat in de bodemplaat. Het gat heeft de juiste afmetingen (afgetekend met een mes langs de randen van de kortkoppeling)
 en zit op de juiste plek. Dit laatste bepaal je met het malletje.
Nu kan de kortkoppeling vastgelijmd worden aan de wagenbak.
Het gat werd voorzichtig uitgesneden met een breekmesje.

Inmiddels is de verzamelaarswaarde van dit model flink gedaald, maar dat zal me jeuken. Deze kar gaat namelijk RIJDEN. En geen steriel bestaan lijden in een afgesloten OVP ergens op een plank.

De kortkoppeling werd met secondenlijm aan de wagenbak geplakt. Het rijtuig heeft namelijk een dubbele bodem. De onderste laag is zwart (hierin zit het gat) en dan komt de blauwe wagenbak. Een erg simpele verbouwing. Na droging van de lijm wordt nog een fleischmann kortkoppelingskop in de NEM-schacht gestoken et presto.

Nu het draaistel nog verminken. Die achterlijke enterhaak er af hakken, die zit toch maar in de weg.

En nu zakt de verzamelaarswaarde naar nul.
Boeien.
Ik kocht deze karren 2e hands voor 20 pond. Ik hoef er niet van te leven.

En ik ben nu wel in het bezit van 3 sleepers met werkende KK!
Dat doen weinig Britten me na.

Slaìnte Mhath
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2017, 22:43:20 »
Goed bezig Hendrik-Jan :D

Die Ribu-koppelingetjes zijn wel een interessante oplossing om
de wagens op te knappen....

En het interieur, volledig zelfbouw?

Mvg,

Tis
********

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2017, 07:33:02 »
Binnenkort (ná Ontrax, want dan is Trambaantje af... Had ik trouwens al verteld dat ik op Ontrax sta?  8)) ga ik met dezelfde kortkoppelingen voor mijn Mk2 Intercity rijtuigen aan de slag. Komt ook nog wel een draadje van. Class 50 met 4 rijtuigen.
De opening tussen de rubbing plates is volgens mij ook nog wel wat aan te doen. Stukje zwart schuimrubber of harmonicaatje van zwart papier er tussen en dan is het echt één sleep.
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #13 Gepost op: 28 februari 2017, 07:57:07 »
 Ik denk dat de verzamelaarswaarde  juist gestegen is door een verbeterd interieur en kortkoppelingen.  Wie wil dat niet?  (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #14 Gepost op: 28 februari 2017, 09:33:02 »
Binnenkort (ná Ontrax, want dan is Trambaantje af... Had ik trouwens al verteld dat ik op Ontrax sta?  8))
De opening tussen de rubbing plates is volgens mij ook nog wel wat aan te doen. Stukje zwart schuimrubber of harmonicaatje van zwart papier er tussen en dan is het echt één sleep.

Sta jij op On Traxs?
Wat leuk! (y)

De opening kan ook nog iets kleiner gemaakt worden door de koppelhouders iets in te korten en de koppelkoppen vervolgens te fixeren met wat houtlijm o.i.d.
Voor de bedrijfszekerheid laat ik het eerst maar even zoals boven getoond. Fine tuning kan altijd later nog.

Tis: de interieurs werden inderdaad zelf gefrot uit (wit) styreen. Enkel de strip bruine styreen zat in het rijtuig. Simpele klus. Gewoon beginnen met snijden en plakken, doorgaan tot het klaar is. Nu nog een schilderbeurt en dan nog passagiers en bagage er in prakken, voor zover straks nog zichtbaar.

Slaìnte mhath
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly