Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Projectje: Vertrektijdenbord met een Raspberry PI + mini TFT scherm en koploper  (gelezen 7729 keer)

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Als onderdeel van mijn "Omgeving Epinal in spoor N" heb ik een vertrektijdenbord gemaakt dat werkt met real-time data uit Koploper. Het bestaat uit een klein TFT schermpje, aangesloten op een Raspberry PI. Deze Raspberry leest live-logbestand van Koploper uit en op basis van deze gegevens wordt het scherm bijgewerkt.

Op de baan rijden nu 5 treinen op 6 vaste routes (2 treinen rijden dezelfde route),  waarbij uiteraard ook wat vrachtverkeer mee rijdt ('Niet instappen!'). Ik heb een filmpje gemaakt waarin het geheel werkend te zien is. In het filmpje stoppen niet alle treinen op het station, dit is inmiddels in Koploper opgelost. https://youtu.be/egPBDnV27H8

De beHUIZing is op maat gemaakt, getekend in Tinkercad en geprint met een Ultimaker 3.

De volgende stap is het geschikt maken van de software voor de 2 andere stations, zodat op ieder station een vertrektijdenbord kan komen te staan.

Als er interesse is kan ik een 'howto' schrijven, laat maar weten. Kennis van Python en Linux is een pré.

Gebruikt:
Ecos
Koploper
Raspberry PI
Python
Sainsmart compatible TFT scherm 160x128 pixels



Richard
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2017, 22:55:15 door Richard W »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Projectje: Vertrektijdenbord met een Raspberry PI + mini TFT scherm en koploper
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2017, 22:33:11 »
Erg leuk gedaan!
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Projectje: Vertrektijdenbord met een Raspberry PI + mini TFT scherm en koploper
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2017, 23:26:05 »
Gaaf zeg!!

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Re: Projectje: Vertrektijdenbord met een Raspberry PI + mini TFT scherm en koploper
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2017, 22:15:04 »
Dank beiden!

De software is nu bijna zover dat het meerdere stations aankan, betekent ook meerdere raspberry's.. deze zijn in bestelling, de cases worden inmiddels geprint zodat ze onder de tafel gemonteerd kunnen worden. Ontwerpje gevonden op Thingiverse.com (http://www.thingiverse.com/thing:922740) , twee 'onderkanten' zijn klaar, derde is in de maak:





Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Projectje: Vertrektijdenbord met een Raspberry PI + mini TFT scherm en koploper
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2017, 23:14:55 »
Knap gedaan!

N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Re: Projectje: Vertrektijdenbord met een Raspberry PI + mini TFT scherm en koploper
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2017, 00:34:46 »
Dank! Ik ben nog even bezig om het projectje zo te maken dat het ook op een andere baan makkelijker te gebruiken is, als dit zover is en de tijd is beschikbaar dan zal ik een beschrijving maken.

Wat is nu mogelijk?
- Weergeven binnenkomende en vertrekkende treinen van vaste routes (met animatie), gebaseerd op Koploperinfo.
- Meerdere stations (op 1 display, wisselen met toets). Uiteraard kan de software ook op meerdere PI's geïnstalleerd worden, dan heeft ieder scherm zijn eigen station. Dit laatste wil ik zelf graag, onderdelen zijn in bestelling.
- Gebruik als billboard als er geen treinen verwacht worden met zowel stilstaande beelden als mpg (1) filmpjes (met geluid).

To Do:
- De software reageert op berichten uit Koploper via een tussenbestand. De codering van de berichten zit nu nog in de software zelf, deze komt nog in een ini-file.
- De stand van de treinen wordt bij afsluiten niet opgeslagen, dus bij opstarten moet steeds handmatig aangegeven worden welke trein waar staat. Dat is niet handig.
- Stationsgeluiden. Weet nog niet precies wat en hoe, een omroep(st)er met stationsgeluiden op de achtergrond lijkt me wel wat. Uiteraard zijn de berichten dan afgestemd op dat wat er op dat moment op het station gebeurt.

Ik zal binnenkort weer een (kort) filmpje maken.

Groet,
Richard

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
De software is inmiddels aangepast op
- het gebruik van meerdere stations (met meerdere PI's)
- het gebruik van routeinformatie in een ini-file (niet meer in code)
- het opslaan van de stand van de treinen bij afsluiten
- het het gebruik van geluid bij de stations (de aankondigingen)

Er zijn nu 2 PI's operationeel, als de derde ook geïnstalleerd is zal ik het geheel nog een keer laten zien.

Hierbij wel een link naar een voorbeeld van de audiobestanden, zoals gebruikt op de stations. Ik ben op zoek geweest naar bestaande passende aankondigingen, maar kon niets vinden. Daarom zelf aan de slag gegaan met imtranslator.net (text2speech), Adobe audition om een delay filter toe te voegen en uiteraard het typische SNCF geluid als intro. Op de achtergrond wat stationsgeluiden en vervolgens opgeslagen als OGG bestand, daar kan python (pygame) goed mee omgaan.

https://youtu.be/A7mE6-75HlM

Groet,
Richard

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Waarom niet met één RPi meerdere schermen aansturen?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Ik zou niet weten hoe ik op 1 Pi meerdere (minimaal 3) schermpjes kan aansluiten, laat staan aansturen zonder additionele (dure) hardware... heb je daar een idee over? Ook zou ik na moeten denken over de software, er kunnen dan meerdere 'events' tegelijk plaatsvinden op de verschillende schermen. Ik geloof niet dat de code daar nu klaar voor is, tenzij ik meerdere instanties van dezelfde code tegelijk zou kunnen starten oid. Ook daar heb ik (nog) niet veel kaas van gegeten. Stel dat het zou kunnen, dan ben ik ook benieuwd naar de performance van het geheel...

Dank voor je vraag, vooralsnog voor mij nog wat te hoog gegrepen :-)

Groet,
Richard

Pjotr500

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Hoi Richard,

Leuk project.  Ik ben zeker geinteresseerd, want ik heb nog een ongebruikte RaspBerry 2 liggen.
Ik neem aan dat het daar ook op werkt ?

Groeten,
Pieter

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Pieter,

Ik verwacht van wel, ik gebruik zelf de oudere versie, de RPi B+. Je hebt dan wel een TFT schermpje nodig die je aansluit op de GPIO poort van de RPi, daarnaast is een speciale installatie van Raspbian nodig - of eigenlijk van de pygame plugin voor Python (de programmeertaal). Met pygame is het mogelijk om het kleine schermpje grafisch aan te sturen, waarbij ik gebruik maak van de mogelijkheid om MPG bestandjes af te spelen voor de advertenties. De nieuwere versies van pygame ondersteunen dit helaas niet meer, dus is installatie van een oudere versie nodig.

Gebruikte TFT scherm: https://www.conrad.nl/nl/raspberry-pi-display-module-raspberry-pi-791898.html.

Ik zal binnenkort een howto maken, dat scheelt een berg uitzoekwerk...

Het gebruik van een B+ zou overigens als voordeel hebben dat je een kopie van mijn image kunt gebruiken zonder dat je iets hoeft te installeren, volgens mij werken RPi B+ images niet zomaar op de RPi2 of RPi3.

De HowTo zal ongeveer de volgende onderwerpen bevatten:

Koploper
Inregelen Koploper voor gebruik meldingen (vaste routes, logische acties, logging)

Raspberry Pi
Installatie Raspbian + pygame
Koppeling maken met PC voor uitlezen Koploper
Installatie van programma en mediabestanden
Aanpassen van ini bestanden voor eigen baan/omgeving
Gebruik van meerdere Pi’s voor meerdere stations

Media
Maken van de audiobestanden (aankondigingen)
Maken van de MPG bestanden, passend op TFT scherm

TFT Scherm
Behuizing voor TFT scherm (N-spoor)
Aanpassing TFT scherm voor gebruik in behuizing
Aansluiten TFT scherm op RPi


Groet,
Richard

« Laatst bewerkt op: 02 maart 2017, 10:32:07 door Richard W »

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Citaat van: Richard W
Ik zou niet weten hoe ik op 1 Pi meerdere (minimaal 3) schermpjes kan aansluiten, laat staan aansturen zonder additionele (dure) hardware... heb je daar een idee over?...
Eén display gebruikt naast V+ en Gnd nog 5 datasignalen waarvan je 4 kunt delen met andere displays, alleen de CS (Chip Select) is uniek voor ieder scherm. Die RP heeft vast nog wel wat GPIO pinnen over waar waar je die andere displays op kan aansluiten. In je Python programma lees je dan 3 ipv 1 Koploperbestanden en de gegevens stuur je naar het corresponderende display, door de CS van dat scherm 'laag' te maken.
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2017, 21:25:32 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
@MH: Interessant, dank voor je suggestie. Zie het inderdaad hier werken: https://www.youtube.com/watch?v=wxJpWRPKe-g

Het heeft nog wat nader onderzoek nodig (ik denk aan kernelaanpassingen, software, stroomverbruik, performance). Wellicht dat ik daar later nog een keer naar kijk!

Groet,
Richard


RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 618
Richard,

Ik zeg altijd dat naamgenoten van mij tot ongekende prestaties in staat zijn, dat brengt de naam Richard nou eenmaal met zich mee. Welnu, je hebt mijn gelijk aangetoond. Wat een geweldig idee en wat werkt dit goed zeg.

Ik loop al enige tijd te piekeren over hoe ik dit met Arduino zou kunnen realiseren, maar Raspberry kan natuurlijk ook. Ga je volgen, per slot van rekening geldt nog steeds beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Top projectje, erg leuk.

Richard

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
@Richard haha, mooi. Ben benieuwd wat ik van jou kan leren, dat moet ook fantastisch zijn  ;)