Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 19:46:10
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:40:30
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:39:14
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Falkenberg
Vandaag om 19:36:20
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:10:30
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:59:38
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
  

Auteur Topic: Projectje: Vertrektijdenbord met een Raspberry PI + mini TFT scherm en koploper  (gelezen 7752 keer)

Happyface_be

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
  • Klein maar fijn, dat N-spoor
Complimenten voor dit projectje.
Al ben ik een Itrain gebruiker/rijden, vraag ik me af of het ook mogelijk is met Itrain...??

Vind zelf mooi als ik op een 19" scherm zo'n vertrek/aankomst schema kan laten zien van de stations....

Ik blijf dit volgen.

Gr Ferry

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Hallo Ferry,

Dank voor het compliment! Ik heb mijn keuze voor de besturingssoftware hier wel vanaf laten hangen, eerder dit jaar ben ik ook gestart met iTrain - na contact met de makers bleek echter dat het niet mogelijk is om van buitenaf te communiceren met iTrain (ook niet 'alleen lezen'). Ik ben daarom weer teruggegaan naar Koploper, voor mij een prima keuze.

Wellicht dat er in de toekomst ontwikkelingen zijn bij iTrain die het mogelijk maken stationsinfo weer te geven (er zijn geen beloften gedaan).

Groet,
Richard 

Happyface_be

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
  • Klein maar fijn, dat N-spoor
Ben benieuwd en kan me baantekening ook in Koploper maken en dan nog eens uitproberen.

Maar misschien is het een idee, omdat niet iedereen handig is met Pyton of andere programmeer taal, wellicht een download maken ergens van de scripts en lijstje van hardware die totaal nodig. Soort van manual... zou mij niet uitmaken of je copyright op zet  ;)...

Maar ff vraagje, sluit je die schermen via een VGA/HDMI aansluiting aan op die schermpjes? dan zou een 19" tft ook werken...

gr Ferry

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Hoi Ferry,

Ik maak nog een howto, waarin dit allemaal is opgenomen. Ook de sourcecode, zodat iedereen (die dat wil) het beter kan maken! Ik gebruik kleine schermpjes via de GPIO poort van de Pi, een 'eenvoudige' versie is dat je het op een gewoon scherm laat zien via HDMI - dat laat de software nu ook toe. Het is dan weliswaar klein (160x128 pixels), maar zou wel moeten werken. Als de schermresolutie van de PI aangepast wordt zou het beeldvullend kunnen worden - alhoewel ik niet denk dat dit er nog mooi uitziet.

Groet,
Richard

Happyface_be

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
  • Klein maar fijn, dat N-spoor
top, erg leuk dit en zelf nog niet aan gedacht, dus alle lof voor je inzet.

Ik zie het tegen die tijd wel allemaal komen.

gr Ferry

mikeya

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Even een reactie om dit makkelijker te kunnen volgen en complimenten voor het idee en uitvoering :-)
- Mike

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Een kleine update:

* De software is nu goed getest en doet wat het doen moet
* De wiki met documentatie is bijna gereed - inclusief sourcecode. Met aanpassingen zou dit project ook bij anderen moeten kunnen werken.
* Er wordt gewerkt aan de installatie op de baan van de 2 extra RPi's

Als alles is geïnstalleerd dan maak ik een filmpje met het vertrektijdenbord in actie en zal ik de Wiki en de code beschikbaar stellen.





De software is te bedienen met enkel een numeriek toetsenbord. Als er meerdere stations worden uitgerust met een Raspberry dan kunnen deze op afstand worden bediend (herstarten, uitzetten) vanaf de RPi met het toetsenbord. De RPi's starten automatisch op met de software.







De behuizing voor de overige stations zijn in de maak.

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Een kleine hobbel te nemen..: Het derde TFT scherm blijkt (alhoewel het als zelfde product bij Conrad is besteld) van een andere leverancier te komen, namelijk Joy-IT. Hierbij is blijkbaar ook iets aan de hardware aangepast, want de fbtft software die de aansturing van het scherm verzorgt geeft met de Sainsmart18 instellingen  (andere 2 schermpjes) niet het juiste resultaat:



Het lijkt een klein randje, in spoor N is het al snel een halve meter ;-) De problemen met het extra randje blijkt dan wel enigszins bekend te zijn en wordt op Arduino forums besproken, ik vind echter geen oplossing voor de Raspberry fbtft toepassing...

Ook bleek dat de kleuren niet juist werden weergegeven, hiervoor was een extra parameter nodig.

sudo modprobe fbtft_device name=sainsmart18 rotate=270 speed=26000000 bgr=1
Inmiddels een bericht naar de maker van de fbtft, ik hoop dat hij met een parameter komt waardoor het gaat werken.

Groet,
Richard

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Na contact met de ontwikkelaar van de drivers een aanpassing gedaan:

sudo modprobe fbtft_device name=adafruit18_green rotate=270
Vervolgens bleek het randje onder kleiner te worden en het randje rechts naar links verplaatst te zijn, er zit wel beweging in ;-). Een aanpassing in de driver zelf blijkt nodig, ik denk dat ik gevonden heb waar dat moet. Betekent wel dat de kernel van de Raspberry opnieuw gecompileerd moet worden. Dat proces loopt nu, men zegt dat dit een uur of 10 duurt...  Ben benieuwd of de aanpassing dan ook werkt!

Groet,
Richard


Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Dat heeft gewerkt!



Het recompilen van de linux kernel is niet moeilijk, het duurt alleen heeeeel lang (stukje langer nog dan 10 uur....). In ieder geval op de manier waarop ik het heb gedaan, nl, de hele kernel én lokaal op de Raspberry.

Groet,
Richard

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Het is zover... in 2007 als 'herintreder' een eerste posting geplaatst met daarin de woorden:

Citaat
"Wat mijn software-ontwikkelbloed ook nog wil maken is een matrix informatiebord voor in een station, waar de verwachte aankomst en vertrektijden voor de treinen te zien zijn, op basis van de huidige situatie op de baan.  Dit alles op een PDA, zodat het nog redelijk in de scenery past. "

Welnu, 10 jaar later is het zover :-). Departure-board is operationeel! Niet meer op basis van een PDA, wel met behulp van de Raspberry Pi!

Het is mogelijk om een x aantal stations van 'live' informatie vanuit Koploper te voorzien middels een Raspberry Pi en een TFT schermpje, bij voorkeur één RPi per station. Dit alles inclusief het gebruik van het vertrektijdenbord als mega-billboard en omroepgeluiden. Een demo is te vinden op Youtube: https://youtu.be/uKxSS2n2wTI.



Ik heb mijn best gedaan het hele project zo goed mogelijk te documenteren, zodat anderen er wellicht ook iets mee kunnen. Helemaal a-technisch moet je dan niet zijn, maar als gebruik gemaakt wordt van de bijgeleverde image voor een Raspberry Pi B+ en een origineel Sainsmart TFT scherm dan is het al een stuk eenvoudiger.

Ik heb ervoor gekozen om het project niet op dit forum te documenteren, alle sources en een Wiki is te vinden op GitHub, zie https://github.com/rwmodeltrain/departure-board voor de sources en https://github.com/rwmodeltrain/departure-board/wiki voor de Wiki. Dit is ook de plek waar de laatste versie van de software te vinden is.

Er zullen vast dingen handiger, sneller etc. kunnen, verbeteringen zijn altijd welkom. Ik heb mijn kennis samen met het project ontwikkeld, dus mijn leercurve is vast in onderdelen terug te zien.

Mocht je er zelf ook mee aan de slag willen ga dan gerust je gang, mijn responstijd op vragen(gezien mijn andere leven ;-)) kan best lang zijn... En o ja... garantie tot aan de voordeur :-)

Groet,
Richard



mikeya

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Leuk gedaan. Helder verhaal ook met de wiki.
De reclames die langskomen maken het echt af.

Persoonlijk vind ik het allerleukst van dit soort projecten juist het rommelen met de code totdat iets werkt zoals je wilt.  (y)
- Mike

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Dat herken ik wel ja, dat rommelen tot iets werkt  ;D. Er is nog iets uit te zoeken in de code, wat er gebeurt is dat wanneer er een trein binnenkomt terwijl een MPEG bestand wordt afgespeeld, het vertrektijdenbord niet direct na het afspelen van de MPEG film wordt bijgewerkt met de treininfo. Eerst wordt de volgende advertentie (meestal een jpg) even getoond. Dat is niet de bedoeling.. nog even verder rommelen dus!

Dank voor het compliment!

Groet,
Richard

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Een volgend experiment... de data die beschikbaar is in de logfiles kan voor nog meer zaken gebruikt worden, zo had ik nog een bestuurbare IP camera liggen - deze wordt nu bestuurd door een Raspberry die reageert op de data uit Koploper. In dit geval 'volgt' de camera een route, namelijk die van Epinal naar Freize (via het schaduwstation en Remiremont) en weer terug. Het is een testopstelling met maximaal 4 cameraposities, wellicht dat nog meer posities het geheel nog vloeiender kan maken.



Het beeld links is van de IP camera, volledig automatisch aangestuurd met de RPi en data uit Koploper. Het beeld rechtsonder is nu handmatig gewisseld, misschien dat ik daar ook nog wat mee kan. Ik gebruik nu XSplit om de verschillende bronnen te streamen, Xsplit heeft ook mogelijkheden om aangestuurd te worden zodat beeldwisselingen in Xsplit wellicht ook op basis van live-data gemaakt kunnen worden.

Demo: https://www.youtube.com/watch?v=looTCmFZ3eY




Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Het gebruik van de logfiles met de gebeurtenissen op de baan kan natuurlijk voor van alles gebruikt worden...  hebben jullie ideeën?