Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2025 door hmmglaser
Vandaag om 17:30:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:29:31
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:27:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:20:46
Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 16:58:24
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 16:45:50
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58

Auteur Topic: Van S88 naar Loconet  (gelezen 7372 keer)

hein.wiegmans@casema.nl

• Gast
Van S88 naar Loconet
« Gepost op: 14 February 2017, 15:50:36 »
Mijn oude Intellibox functioneerde niet goed meer, vandaar dat ik een nieuwe Intellibox Basic heb aangeschaft. Die heeft echter geen S88-ingang meer. Ik heb dus mijn eerste Viessmann 5233 (van vier) voorzien van een adapterstekker van Rosoft en deze stekker via een Loconet(telefoon)kabel verbonden met de IB. Ik heb begrepen dat ik de Viessmannen moet programmeren via de optie Loconet Prog. Als ik echter in die optie zit crasht de IB en is er geen beweging meer in te krijgen. Ik heb de draad in de Loconet T ingang zitten. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Van S88 naar Loconet
« Reactie #1 Gepost op: 14 February 2017, 19:21:34 »
Dat je waarschijnlijk of je Viessmann module of je IB-Basic Loconet poort of beide hebt gefrituurd...

Om s88 op LocoNet aan te sluiten heb je een s88LN module nodig, geen verloopstekker... die is 8 polig, Loconet is 6-polig...

Deze dus: http://www.rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-1099364/S88LN.html

hein.wiegmans@casema.nl

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2017, 16:07:04 »
Dank voor deze informatie Karst. Ik denk toch dat het verloopstekkertje van Rosoft nodig is om de 6 pinnetjes van de Viessmann 5233 om te zetten naar een 8 polig stopcontactje. Ik had echter een 6-polige stekker in dit 8 polig stopcontactje gedaan en de kabel aangesloten direct op de T Loconet aansluiting van mijn IB. Dat werkt dus kennelijk niet. Ik had echter de S88LN al klaarliggen. Dus nu heb ik een 8-polige (Cat)kabel in het verloopstekkertje gestopt, de catkabel aangesloten op de 8-polige ingang van de S88LN en van hier uit de 6-polige telefoonkabel in mijn T Loconet ingang van mijn IB gestoken. De IB crasht niet meer dus ik kan nu in principe de zaak gaan programmeren. Ik moet echter een artikelnummer invoeren. Weet jij of dat artikelnummer 5233 is of heeft deze Viessmann een ander eigen artikelnummer. Wat een klus.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2017, 16:54:39 »
Je hoeft met de s88LN niets via de IB te programmeren, slecht de aanwijzingen op de website bij de s88LN lezen. ( http://www.rosoft.info/s88LN.html )

En 3 keer een knopje drukken is geen hele klus volgens mij ;)

Grtzz & suc6,

Karst

hein.wiegmans@casema.nl

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 16 February 2017, 14:04:22 »
Bij Rosoft gekeken. Voor configuratie S88LN moet je een bestand downloaden maar dat kan alleen geopend worden met winzip dat je moet kopen. Kennelijk kan je een configuratieprogrammaatje downloaden dat alleen werkt via het Loconetprotocol. De IB moet ingesteld staan als Loconet-centrale. Ik heb de hele handleiding van de IB doorgeworsteld maar ik heb nergens kunnen vinden hoe je de IB moet instellen als Loconet-centrale.
Heb ook drie keer op het knopje gedrukt (met langzaam en snel knipperen). Er gebeurt echter niets. Kennelijk is iets dat heel makkelijk is toch voor mij erg moeilijk.
Misschien dat ik Rosoft maar eens moet bellen.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 16 February 2017, 15:20:52 »
Voor configuratie S88LN moet kan je een bestand downloaden
;)

maar dat kan alleen geopend worden met winzip dat je moet kopen.
Onzin. ::) WinZIP is een mogelijkheid. Een andere is WinRAR waarvan de probeerversie altijd blijft werken. En zelfs dat is niet nodig omdat Windows het al sinds XP ingebouwd heeft zitten (ook al werkt WinRAR vele malen prettiger naar mijn mening). En ook de meeste Linux variaties komen standaard met een uitpakprogramma en volgens mij macOS (OS X) ook.

Kennelijk kan je een configuratieprogrammaatje downloaden dat alleen werkt via het Loconetprotocol. De IB moet ingesteld staan als Loconet-centrale. Ik heb de hele handleiding van de IB doorgeworsteld maar ik heb nergens kunnen vinden hoe je de IB moet instellen als Loconet-centrale.
Als je dat niet weet zou ik het gewoon lekker laten zitten en doen wat er in de handleiding staat. Wel is deze inderdaad wat kort door de bocht. De handleiding van de s88SD16-n module geeft misschien wat meer inzicht.
Citaat van: RoSoft
Om de module in te kunnen stellen, druk op het knopje op de L.Net s88SD16-n module, het ledje zal dan in een hoger tempo knipperen.

Stuur via de centrale of m.b.v. het configuratie programma, het wisseladres aan wat overeenkomt met het getal waarmee de L.Net s88SD16-n moet beginnen met tellen en doorgeven van de terugmeldnummers. Als hij bij melder 1.1 moet beginnen bedien je wisseladres 1 waarbij de stand niet uitmaakt. Het ledje zal na ontvangst van deze opdracht in een nog hoger tempo knipperen.

Nu geef je via het volgende wisseladres het aantal meldpunten op welke de module moet doorgeven. Als het gaat om alleen de module zelf, is dat wisseladres 16. Gaat het om een uitbreiding met 1 extra module dan is het wisseladres 32. Bij een maximale uitbreiding is het wisseladres 256. Waarbij hier ook de stand niet van belang is.

Enige verschil dat ik zo even zie is de spanningsmonitor. Staat niet zo duidelijk hoe je die nu aan of uit zet. Na wat zoekwerk:
Citaat van: RoSoft
Doormiddel van het eerste adres met de stand afbuigend aan te bieden aan de s88LN wordt de spanningsmonitor uitgezet.
Doormiddel van het eerste adres met de stand rechtdoor aan te bieden aan de s88LN wordt de spanningsmonitor aangezet.

Timo
« Laatst bewerkt op: 16 February 2017, 15:30:55 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

hein.wiegmans@casema.nl

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2017, 15:35:19 »
Zojuist contact met Rosoft gehad. Antwoord was: "gewoon de zaak aansluiten en dan moet de eerste Viessmann module het doen". Je hebt dan nog niet het configuratieprogrammaatje nodig dat inderdaad gewoon, onbetaald, uitgepakt kan worden.
Heb ik dus gedaan maar tot nu toe nog geen bezetmeldingen op mijn IB gezien. Weet iemand wat precies bedoeld wordt met de IB als Loconet centrale instellen en hoe moet dat? Ik kan het uit de handleiding niet halen. Ik kan wel iets vinden van Loconet programmeren.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 16 February 2017, 16:03:44 »
Beste Hans,

Hoe je de IB in LocoNet protocol zet, staat beschreven op de plaats waarvan je het s88LN programma kan downloaden.

Citaat
Configuratie s88LN Download

Bij gebruik van dit programma moet de Centrale in LocoNet protocol staan, of via een externe LocoNet-Interface worden aangesloten op de PC. Instellingen die noodzakelijk zijn voor het aansturen via het LocoNet protocol als er gebruik gemaakt wordt van de eigen RS232 aansluiting van de IB/TC zijn de volgende Speciale Opties:

SO#1 op waarde 3, SO#2 op waarde 4, SO#5 op waarde 1, SO#6 op waarde 255.

Maar waarom nu zo moeilijk, wat je moet doen is knopje drukken op de s88LN dan wisseladres 1 bedienen en dan wisseladres 64 bedien voor je 4 modules.
Dat kun je bedienen via het keyboard op je IB, of via koploper en testprogramma wisseldecoders, of via iTrain. gewoon 2 wissels bedienen en klaar. Nog eenvoudiger hebben we het helaas niet kunnen bedenken of maken.
Ook kun je het configuratie programma gebruiken alleen dan moet de IB wel in LocoNet-protocol staan.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

hein.wiegmans@casema.nl

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 16 February 2017, 16:22:00 »
Beste Wim,

Dank voor de reactie. Jij hebt het over wissels en wisseldecoders. Ik heb mijn wissels al keurig netjes werkend. Het gaat nu om de Viessmann 5233 bezet/terugmeld decoders. Met de S88-aansluiting. Ik heb met (jouw) het verloopstekkertje een ingang gemaakt voor een catkabel, die verbonden met de S88LN en die weer met een loconetkabeltje verbonden met mijn IB (T-ingang). Ik neem aan dat ik dan toch niet de wissels moet bedienen om contact te krijgen met de eerste Viessmann module maar wat anders moet doen?

MvG Hein

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 16 February 2017, 16:30:40 »
Beste Hans,

Gewoon doen wat er staat, of anders nog even bellen dan lopen we de stappen even live door.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 16 February 2017, 16:43:54 »
Hoi Hein,

Wim heeft wel gelijk, gewoon doen wat er staat ;) De wisseladressen vormen alleen een manier om tegen de S88LN te praten op een eenvoudige manier. Zelfde als de Digikeijs decoders die een loc adres gebruiken met instellen.

Timo

hein.wiegmans@casema.nl

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 20 February 2017, 16:00:50 »
Lukt van geen meter. Nu liggen ook nog de wisseldecoders eruit. Zijn niet meer te programmeren. Ompolen digitale voeding helpt niet. Kortom; digitale misère. Ik ga maar eens in op het aanbod van Wim en zal hem bellen.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 20 February 2017, 16:50:31 »
Huh, hoe heb je dat gedaan? :o Heb je met instellingen op de IB lopen klooien? ::)

Timo
« Laatst bewerkt op: 20 February 2017, 17:50:22 door Timo »

hein.wiegmans@casema.nl

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 21 February 2017, 15:05:32 »
Ik heb vermoedelijk lopen "klooien" (uit het modelspoor woordenboek?) maar dan niet met de instellingen van de IB. Ik heb een Multimaus op de Loconet T aansluiting van de IB gezet. Volgens de nodige informatie zou dat mogelijk moeten zijn. Andere informatie meldt dat je een adapter nodig hebt (inmiddels aangeschaft) en dat door de directe aansluiting schade kan ontstaan. Ik dacht dus dat daar het probleem zat maar heb inmiddels mijn oudere IB (werk nu met de Basic) weer eens ingezet maar ook in die situatie is het niet mogelijk mijn wisseldecoders (littfinski) te programmeren. Ik ga er dus van uit dat het niet aan de IB ligt. Voordat ik de S88-Loconetovergang op orde ga proberen te krijgen wil ik eerst de wissels draaiende hebben.
Niet alleen de eerste decoder is niet te programmeren; de tweede heeft exact hetzelfde probleem. Zou het kunnen zijn dat door het direct aansluiten van de multimaus alle wisseldecoders naar de Fillistijnen zijn? Ik realiseer mij dat dit overigens een ander forumonderwerp is.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 21 February 2017, 15:38:09 »
De MultiMaus is inderdaad niet direct aan te sluiten op de IB. IB spreekt LocoNet (LN), MultiMaus XpressNet (XN). En tja, er kunnen dan wel dingen stuk gaan maar verwacht eigenlijk vooral de muis zelf.

Maar dit geeft wel aan hoe belangrijk het is één probleem tegelijk op te lossen.  ;)

Goed, naar de wisseldecoders. Welke Littfinski decoders precies?

Kort stappenplan voor de decoders:
- Koppel alle LN melders voor nu af. Sterker nog, zorg dat alleen de baanspanning is aangesloten om verdere oorzaken uit te sluiten.
- Check op de IB welk protocol als standaard geselecteerd staat voor accessoire decoders (ik ga er vanuit dat je DCC wisseldecoders hebt)
- Check (minimaal voor de eerste wissel) wat het per adres protocol is.

Als dat in orde is, probeer dan eens een (de gecontroleerde) wissel te schakelen.

Werkt dat niet, het Littfinski plan uitgaande van de S-DEC-4-DC. Ik ga even uit van adres 1 en bedenk dat de adressen van de Littfinski niet volledig vrij te kiezen zijn, alleen in groepen van 4 dus 1, 5, 9 etc. Als dat niet lukt graag aangeven welke stap niet lukt
1) Zorg dat er een wissel op uitgang 1 zit.
2) Zet baanspanning aan, zorg dat alle rijregelaars snelheid 0 hebben.
3) Druk op het knopje op de aandrijving
4) De aangesloten wissel gaat schakelen, klopt dit?
5) Schakel adres 1 op de IB
6) Wissel gaat even sneller schakelen, klopt dit?
7) Druk weer op het knopje op de module
8) Wissel stopt met schakelen
9) Probeer weer wissel 1 op de IB te schakelen, deze zou nu moeten reageren

Eventueel stappenplan herhalen als er bij 6 of 9 niets gebeurd maar met de polariteit van de railspanning omgedraaid op de IB.

Als je ook een volledige MultiMaus hebt zou je het daar ook mee kunnen proberen. Gewoon even een decoder loskoppelen en zowel power als DCC signaal op de MultiMaus aansluiten.

Timo