Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
Vandaag om 22:56:15
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:55:48
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 22:54:18
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 22:28:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:26:34
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:23
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Pommie
Vandaag om 22:23:13
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:08:04
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Joz
Vandaag om 21:23:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
Vandaag om 21:13:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:03:15
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
Vandaag om 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
Vandaag om 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
  

Auteur Topic: Condensator voor decoder.  (gelezen 4028 keer)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Condensator voor decoder.
« Gepost op: 11 February 2017, 16:13:12 »
Hierbij de vraag of je voor elke soort decoder een condensator kan zetten als buffer. Ben al een tijdje geleden begonnen om te digitaliseren maar nu is de Fleischmann railbus aan de beurt. Zo wie zo al weinig ruimte al heeft Sven daar een mooi draadje voor geschreven om een decoder in de VT 95 te krijgen.

Als er iemand ook nog een handig schema heeft graag.

Groet Harry

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Condensator voor decoder.
« Reactie #1 Gepost op: 11 February 2017, 16:26:03 »
Wat zegt de handleiding van je decoder daarover?
Als die een mogelijkheid heeft zal daar vast iets over geschreven staan. In ieder geval waar de voedingsaansluitingen op de decoder zitten.
Gr.
Eric

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Condensator voor decoder.
« Reactie #2 Gepost op: 11 February 2017, 22:26:58 »
Citaat van: rotaspeed
... of je voor elke soort decoder een condensator kan zetten als buffer.
In ieder geval niet op de ingang, want dan help je het hele DCC signaal om zeep en niet alleen voor die ene decoder.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8342
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Condensator voor decoder.
« Reactie #3 Gepost op: 11 February 2017, 22:40:46 »
Zo ver ik weet moet er daarvoor wel een aansluiting zitten op de decoder. Zie specificaties op de website van de fabrikant, dat wordt in zo'n overzichtslijstje altijd duidelijk aangegeven.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Condensator voor decoder.
« Reactie #4 Gepost op: 11 February 2017, 22:58:08 »
Aan vrijwel alle ESU decoders kan een condensator gesoldeerd worden, in ieder geval. Wel wordt er dan gezegd dat programmeren dan lastig wordt en je de condensator uitschakelbaar/lossoldeerbaar uit moet voeren... Tenminste, zo akelig kwam het op mij over. Met een officiële ESU "powerpack" heb je dat nadeel niet, daar zit net een tikkie electronica bij om het nadeel op te heffen. En het zijn "goldcap" condensatoren die veel capaciteit hebben t.o.v. de ruimte die ze innemen. Maar daar zit een prijskaartje aan.

Dat is wat ik heb onthouden van wat ik de laatste tijd heb gelezen. Geen garantie van correctheid.

Bij mijn recent gedigitaliseerde roco railbus heb ik afgezien van zo'n condensator danwel powerpack. Mijn redenen:

  • Ik vertrouw erop dat m'n rails schoon genoeg zijn. Idem puntstukpolarisatie enzo.
  • Mijn railbus is tweedelig en ik heb hem elektrisch doorverbonden: 4 stroomafnemende assen, hetzelfde aantal als een reguliere lok. Dat moet toch goed gaan. Zeker omdat zo'n roco railbus ook flexibel opgehangen assen heeft, dus de stroomafname is goed.

Die 4 stroomafnemende assen staan ook nog eens verder van elkaar dan bij een reguliere goed rijdende vierassige diesellok, dus de stroomafname zou zelfs beter moeten zijn. Hoop ik :)

Bij jouw VT95 zou het anders kunnen liggen. Was dat geen type waarbij het motorrijtuig om moest lopen bij het eindpunt? Dan zou je goed koppelende electrische koppelingen moeten hebben aan beide kanten. Als je ze elektrisch gezien los wilt houden lijkt me een powerpack/condensator gelijk een héééél goed idee.

Ik wil wèl een officieel powerpack voor mijn oude Fleischmann 94er kopen. 5 starre assen: het mormel tilt alle vijf zijn starre pootjes in één keer van de rails op zodra er ook maar een kleine ongerechtigheid op of naast de rails bevindt.... Oude constructie, dan heb je dat. Bij mijn andere loks is de constructie veel beter (roco.... hoera!, nieuwere Fleischmann 86er, hoera!) en vind ik dat ik geen condensator nodig heb. In de praktijk is dat ook niet zo.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Condensator voor decoder.
« Reactie #5 Gepost op: 12 February 2017, 09:38:14 »
Hoi

De FL VT 95 krijgt alleen zijn voeding van de 2 assen. Het is niet de bedoeling dat de bijwagen vast gekoppeld gaat worden.
De VT zal uitgerust gaan worden met Kadee koppelingen naar voorbeeld van een Duitse Site Modellbahn.net
Op internet is ook iets te vinden van iemand die zijn nieuwe Ma VT 95 met werkende stroomvoorziening heeft voorzien tussen  Motorwagen en bijwagen en mooi kan omlopen. Deze heeft een eigen 3D koppeling gefabriceerd.

Maar om terug te komen op de FL VT 95. Omdat ik meer een bouwer dan een rijder ben zal mijn rails niet overal even schoon zijn. Voor het filmpje De video ritten ben ik wel even bezig geweest om alles schoon te krijgen. Waar ik mij dan aan erger is dat hier en daar je het materiaal toch zie inhouden.

Als je met de ombouw dan toch bezig ben dan wil ik dit gelijk meepakken met een energie buffer.
Ik weet dat alles goed moet zijn  (ringleiding) puntstukken gepolariseerd (dat zijn ze ook) en vooral schoon maar toch.

Tja en dan loop ik er tegen aan dat mijn kennis van elektro toch niet het je van het is. dan heb je soms een probleem.
Dat is het leuke/ fijne van dit forum. Er is altijd wel iemand die je kan helpen.

Groet Harry

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Condensator voor decoder.
« Reactie #6 Gepost op: 12 February 2017, 09:40:32 »
Hoi Sven

Het was wel een oud draadje van je railbus maar mooi gedaan hoe je dat er allemaal heb ingekregen.

Groet Harry

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22526
Re: Condensator voor decoder.
« Reactie #7 Gepost op: 12 February 2017, 10:04:23 »
Als het erom gaat dat de railbus niet stilvalt bij een stroomonderbreking Harry, dan beter een decoder uitkiezen waarbij een echt powerpack kan worden aangesloten. Bijvoorbeeld een ESU LokPilot met bijbehorend powerpack, Lenz heeft ook zoiets. Kost een paar centen, maar het werkt ook. Op veel decoders kan je wel elco's aansluiten, maar die houden het motortje niet aan de gang, tenzij je die hele railbus volpropt en dan nog.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Condensator voor decoder.
« Reactie #8 Gepost op: 12 February 2017, 10:31:39 »
Hoi Henk.

Bedankt voor je reactie. Maakt dat echt zo groot verschil een powerpack of condensatoren? Wat ik tot nu toe lees is dat de een zweert  bij een powerpack en de ander bij een condensator.
Kan je het verschil eens uitleggen in begrijpelijke taal voor een leek?

Groet Harry


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Condensator voor decoder.
« Reactie #9 Gepost op: 12 February 2017, 10:51:22 »
Recentelijk is daar een draadje over geweest: "verschil tussen condensator en commerciële powerpacks". En je hebt zeeën van ruimte in je railbus vergeleken met dat armetierig kleine prachtige tramlokje waar het in dat draadje over gaat :)

Als de railbus los gaat rijden is zo'n powerpack danwel condensator wel een goed idee.

Wat ik van dat draadje heb onthouden is dat een commerciële powerpack extra goede condensatoren ("gold cap") gebruikt, dus meer energie per ruimte. Maar die hebben wel een ander voltage nodig, dus zit er een stukje electronica bij om de spanning om te zetten. Daarbovenop stoort een condensator soms/vaak/weetikeigenlijkniet bij het programmeren. En daar zit bij zo'n powerpack ook wat electronica voor in om het te verhelpen.

Het prijsverschil is wel enorm...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22526
Re: Condensator voor decoder.
« Reactie #10 Gepost op: 12 February 2017, 11:26:03 »
Het verschil is dus al gauw een factor 500.  :)
In dat draadje wordt het technische verschil uitgelegd en Ingenium legt ook het verschil in praktisch gebruik goed uit.

Voor een twee-asser zou ik altijd een echt powerpack gebruiken. Als je de boel uit het zicht wilt houden, valt het met de ruimte in een railbus ook wel tegen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
Re: Condensator voor decoder.
« Reactie #11 Gepost op: 12 February 2017, 11:42:32 »
Of een strijkje ATF of de rails.

Wondermiddel  (y)

Groeten

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Condensator voor decoder.
« Reactie #12 Gepost op: 18 February 2017, 08:38:40 »
Het gedeelte met de Powerpack is mij nu wel duidelijk met jullie bijdrage.

Hoe groot zijn de gelijkspanningen over de decoderdraden?

Ik zeg het misschien krom maar met een eenvoudige decoder zonder groene draad moet het ook mogelijk zijn om met de frontverlichting ook de eventuele binnenverlichting te laten branden van een Railbus. De verlichting staat dan in serie met een weerstand er tussen.
Het geheel is afhankelijk van spanning stroomsterkte en weerstand. De motor verbruikt het meest dus wat blijft er over?

Groet Harry (die probeert de digitaliseren op een eenvoudige manier)


Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Condensator voor decoder.
« Reactie #13 Gepost op: 18 February 2017, 12:57:37 »
Hoe groot zijn de gelijkspanningen over de decoderdraden?
Dat verschilt heel erg per centrale. Op de meeste banen is het ergens tussen 16V en 20V. Maar volgens de norm mag het tot 24V en zijn er ook mensen, vooral N-railers, die maar 12V gebruiken. Maar met een 25V condensator zit je wel veilig.

Ik zeg het misschien krom maar met een eenvoudige decoder zonder groene draad moet het ook mogelijk zijn om met de frontverlichting ook de eventuele binnenverlichting te laten branden van een Railbus.
Ik neem aan dat je bedoelt dat je decoder maar 2 uitgangen heeft? Dan heb je 3 keuzes voor de binnenverlichting
1) Je sluit het aan direct op de railspanning. Voor led heb je wel een gelijkrichter nodig en is het dus niet schakelbaar
2) Je sluit hem samen aan met de frontverlichting (of sluitverlichting) maar gaat het uit als je de andere kant op rijdt
3) Of je sluit het aan op zowel front als sluitverlichting van de decoder door 2 diodes te gebruiken. Dan is het licht schakelbaar met de front/sluitverlichting maar richtingafhankelijk

Nu moet ik wel zeggen dat de meeste moderne decoders toch wel 4 uitgangen bezitten dus minder snel een probleem is.

De verlichting staat dan in serie met een weerstand er tussen.
Het geheel is afhankelijk van spanning stroomsterkte en weerstand. De motor verbruikt het meest dus wat blijft er over?
Verlichting staat niet in serie met de motor. De motor snoept er dus niets van af. Gewoon rekenen met de baanspanning. Maar zoals ik al vaak heb gezegd, rekenwerk is leuk voor maximale minimale waarde voor de weerstand maar het blijft toch vooral een kwestie van proberen wat er goed uit ziet. En ja, met de meeste oplossingen houd je verschil als je naar een andere baan gaat met een andere baanspanning.


Timo
« Laatst bewerkt op: 18 February 2017, 13:11:17 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Condensator voor decoder.
« Reactie #14 Gepost op: 18 February 2017, 13:03:18 »
... rekenwerk is leuk voor maximale waarde voor de weerstand ...

Timo,

Geeft het rekenwerk niet de minimale weerstand ? En door een grotere weerstand kun je dan de lichtsterkte verminderen.

Sander