Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: Wissel uitgebrand  (gelezen 2695 keer)

wjdejong

• Offline Offline
  • Z21 met Windigipet
Wissel uitgebrand
« Gepost op: 07 February 2017, 10:18:55 »
Gisteren tijdens testen een wissel uitgebrand ! Op digitale baan . Is een wissel van Mehano. Op zich een prima functionerende wissel. Echter, blijkt deze een maximale ( wissel) spanning van 12 volt te kunnen hebben. Voeding is trafo met 16 volt. Hij gaf bij het normaal schakelen al af en toe een brommend geluid. En het testen ging door een tijd lang om de seconde te schakelen. Hierdoor is die te warm geworden en doorgebrand. Dat merk je pas op als er wat rook uit komt en de behuizing smelt. Ik ga nu een zelfde aansluiten, maar beveiligen met een NTC-weerstand. Moet volgens mij lukken.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2017, 10:23:50 door Edsko Hekman. Reden: schrijf fout in titel aangepast »
Groet,
Willem

wjdejong

• Offline Offline
  • Z21 met Windigipet
Re: Wissel uitgebrand
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2017, 10:52:30 »
Ik bedoel natuurlijk een PPTC i.p.v. een NTC !
Groet,
Willem

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2017, 13:52:17 »
Tja, als jij om de seconde het wissel omzet, dat krijgt de spoel niet de tijd om af te koelen. En zal hij steeds warmer worden, tot het punt dat de isolatie smelt.
Bij normaal gebruik zal dit dus niet voor komen, en ik denk dat je dit met een PTC niet zal oplossen. Die zijn over het algemeen te traag.

Groetjes

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2017, 17:29:45 »
Waarom zet je 16V op iets waar 12V voor wordt aangegeven, zet toch ook geen 380 op mijn huisinstallatie...

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2017, 19:53:25 »
16V op een 12V spoel is niet zo'n ramp. Ook met 12V en niet afschakelen fikt hij gewoon door.

Beste remedie, schakeltijd verkorten. Maar dat is met eigenlijk alle decoders een beetje een ramp... ::) Dit omdat het een som (met wat heken en ogen rond minimale en maximale waardes) is van de decoder schakeltijd, de centrale schakeltijd en de schakeltijd vanuit de software of de gebruiker. Waarom er geen decoder is die gewoon een harde schakeltijd hanteert is mij een raadsel ???

Andere optie is het toepassen van een CDU. Want ook met een PTC verwacht ik dat de spoel gewoon te heet kan worden.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 February 2017, 19:56:52 »
Je zegt overigens dat de behuizing gesmolten is. Maar als het mechanisme nog vrij beweegt zou je kunnen kijken of je de plek kan vinden waar de draad is doorgebrand. Meestal is dat op de plek waar de spoel is aan gesoldeerd op de draden en niet binnenin de spoel zelf. Misschien kun je de spoel dan wel weer maken. Is mij ook een aantal keren gelukt. En.... het ding is toch al kapot, dus kun je hem net zo goed open maken. Wie niet waagt die niet wint.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #6 Gepost op: 09 February 2017, 10:27:38 »
Voordat er meer dan een wisselspoel doorbrand heb ik enig over-en-weer gehork en lees-eens-beter opmerkingen laten verdampen :)

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #7 Gepost op: 09 February 2017, 13:26:23 »
Niet alleen de wissel was snel aangebrand... ;D  was het een omzetter met eindafschakeling? Bij oudere Fleischmann willen die nog wel een blijven hangen.
RETROBAHN A.G.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #8 Gepost op: 09 February 2017, 19:14:48 »
Waarom zet je 16V op iets waar 12V voor wordt aangegeven, zet toch ook geen 380 op mijn huisinstallatie...
Och op m'n oude baan werden hardnekkige Fleischmann-wissels omgezet met een krachtige 18V-puls. Voor zo'n korte periode loopt het wel los.
Ga ze elke seconde omzetten en de boel wordt warm (terzijde: ik snap ook niet wat je hebt aan een dergelijke test)

@ zuylen: een doorgebrande spoel zou ik niet aan beginnen: de isolatie van het wikkeldraad heeft het dan al flink voor z'n kiezen gehad en is onbetrouwbaar geworden.
Dan loop je kans dat de weerstand die de spoel vormt afgenomen is door kortsluitingen en de stroom bij inschakeling nog verder op zal lopen.

@ topicstarter: ik vrees dat een PTC te traag gaat zijn, met daarnaast een vraagteken bij de testwijze. Is gewoon een keer of 10 omzetten in een realistische tijdspanne niet voldoende om te kijken of het wissel zelf in ieder geval werkt?

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 09 February 2017, 20:21:51 »
Toch is het me meerdere keren gelukt en de gerepareerde spoelen doen het nu allemaal nog. Wie niet waagt, wie niet wint. (y) Enne die spoel neemt niet in weerstand af. Het is gewoon een koperen spoel die door inductie zijn weerstand krijgt. Een winding meer of minder zal niet uitmaken. Gelijksspanning zorgt uiteraard niet voor inductie dus kortsluiting, maar die spoel heeft door zijn lengte toch enige minimale weerstand. Dus dat loopt wel los. En bovendien loopt de stroom maar even, tenzij de wissel moeilijk omgaat. Dat zal de enige reden zijn om de wissel niet te maken. Vandaar mijn vraag of de behuizing gesmolten was.

PTC zal inderdaad niet helpen. Die moet nog opwarmen als het kwaad geschied is.

Weer een andere oplossing: spoel eraf en omzetten met servomotoren. Werkt veel mooier. Maar afstellen wordt wat kritischer. Overigens ter bescherming van de wisselspoel: als je digitaal rijdt, dan heeft iedere willekeurige wisseldecoder Digikeys/Esu, you name it een automatische afschakeling.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2017, 20:41:35 door zuylen »

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #10 Gepost op: 09 February 2017, 20:41:27 »
Weer een andere oplossing: spoel eraf en omzetten met servomotoren. Werkt veel mooier.

Nog een mogelijkheid zijn de MTB MP1 wisselaansturingen, die lopen ook langzaam om en kunnen gewoon op een normale wisseldecoder worden aangesloten. Hoef je geen servodecoders aan te schaffen...  ;)

> http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71740

« Laatst bewerkt op: 09 February 2017, 20:45:47 door Bert_Apd. Reden: verwijzing toegevoegd »

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 09 February 2017, 20:42:07 »
Precies, das ook een mooie oplossing. (y) Maar ja, je wil die gesmolten wisseldecoder een tweede kans geven. Je hebt er ooit eens geld voor betaald. Dus als die gered kan worden is dat mooi meegenomen.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2017, 20:43:57 door zuylen »