Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 21:20:40
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Dat overkomt mij niet. door Nullem
Vandaag om 21:10:00
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 21:04:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Herintrederbaan Herman de Groot HO 360x60/100cm Pendellijn+station+haventje  (gelezen 4689 keer)

Herman de Groot

• Offline Offline
Beste Modelspoorvrienden,

Gister heb ik mij voorgesteld in http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,72802.0.htmlen vandaag maar meteen de stoute schoenen aangetrokken. Ik ben nog steeds de laatste hand aan het leggen aan wat mijn treinenkamer moet gaan worden. Ik heb altijd met veel belangstelling dit forum gevolgd en ga proberen een aantal wijze lessen meteen maar te implementeren. Ik ga dus niet beginnen met een enorme baan op verschillende niveaus maar eerst maar eens iets meer behapbaar om alles eerst maar eens werkend te krijgen. Ik wil graag uw commentaar op het onderstaande plan. De afmetingen zullen 360 cm x 60-100 cm bedragen. Ik ga Peco rails gebruiken en het geheel aansturen met I-train en een IB. De bedoeling is dat er 3 treinen zullen pendelen tussen het stationnetje aan de rechter zijde en de 2 opstelsporen aan de linkerzijde achter de rode coulisse. Dit spoordeel zal ge-electrificeerd worden en de 3 treinen zullen een Mat 46-2, een Mat 64-2 en een DE-2 zijn (periode IIIc). Het overige deel wordt niet van bovenleiding voorzien maar daar zal ik gaan rangeren met een 2200 of 2400 tussen links het haventje, en midden een loods. In de haven komt een coaster en er zal ook een kraan komen. Al met al ambitieus maar ik wil met deze baan zoveel mogelijk ervaring opdoen voor een toekomstig groter project. Ik hoor graag jullie commentaar.

mvg

Herman

Rondje_HO

• Offline Offline
Re: Herintrederbaan Herman de Groot HO 360x60/100cm Pendellijn+station+haventje
« Reactie #1 Gepost op: 04 February 2017, 21:15:13 »
Mooi! Tegenwoordig zijn er hele mooie schepen verkrijgbaar waar je al je kunsten op kunt gebruiken  :) Veel succes!

Herman de Groot

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 February 2017, 21:16:20 »
Ik zal meteen proberen een beter plaatje toe te voegen. Les 1 er zullen er nog vele volgen ben ik bang.

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 February 2017, 21:19:44 »
En let op dat je spoortjes achter de wissels lang genoeg zijn voor een lok met een wagentje. Daar kwam ik achter dat er altijd nog wel een stukje vanaf moest voor bijvoorbeeld een stootblok of zoiets.

Herman de Groot

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 February 2017, 21:26:34 »
Beste Martijn,

Dank voor dat advies. Ik heb bij veel verslagen gezien dat de baan uitleggen met papieren 1:1 kopieën van de rails een handige manier is om het allemaal nog eens goed te bekijken.

mvg

Herman

Herman de Groot

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2017, 09:11:55 »
Toch nog maar een paar veranderingen aangebracht.  ;D

mvg

Herman

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2017, 13:17:06 »
Dag Herman,

Oeps, dat zijn opeens wel veel sporen extra. Kun je iets vertellen over de bedoeling/bestemming van elk spoor?
Het sporenverloop zoals het eerst was, was rustiger voor het oog. Mooi vloeiend.

Het gekozen concept is aantrekkelijk. Een klein stationnetje, wat industrie en een haven. Afwisseling tussen Diesel en Electrisch rijden. Landschappelijk ook mooi denk ik. Eerst maar eens iets kleins (nou ja, 360 x 100 is al best wat ruimte  ;)) beginnen om zaken uit te proberen. Je pakt de zaken prima aan. Succes!
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2017, 14:13:24 »
Ik zou het geheel wat vloeiender maken. De personentreinen slingeren nu naar het station terwijl dat in de praktijk zoveel mogelijk recht zal liggen:

Verder liggen er veel goederensporen waarvan een deel (rechts) alleen met allerlei zaagbewegingen is te bereiken. Links moet je met rangeerbewegingen, om rechts te bereiken, altijd voor de loods langs of over de kadesporen. Zal je zien dat er net wagons gelost worden..  8)
Je kunt overwegen rechts onder het station een paar goederensporen te leggen waarop treinen rechtstreeks binnen kunnen komen en dan terug steken naar de haven

Zoiets dus:
No dress rehearsel, this is our life.

Herman de Groot

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 05 February 2017, 15:00:19 »
Beste Hijlco en Marc,

Dank voor de adviezen. Ik was al weer lekker in de valkuil aan het lopen om toch maar weer extra rails neer te leggen. Ik ga even nadenken wat ik met jullie adviezen ga doen.

Mvg

Herman

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 06 February 2017, 17:04:52 »
Hoi Herman,

Lekker bezig en hou het vooral simpel voor je "eerste" baan. Dat pendelen (zeker aangestuurd per computer) bevalt mij vele malen beter dan een rondje in welke vorm dan ook.

Wat al gezegd is, hou de opstelspoortjes na de wissels wat aan de ruimere kant. Dit helpt je zometeen ook in het automatisch bedrijf. Hoewel je natuurlijk keurig kunt afstellen, is een beetje marge inbouwen erg prettig.

Waar je in je totale ontwerp ook gelijk rekening mee kunt houden, afhankelijk van hoe je de onderbouw wilt maken, is de plaatsing van je componenten en eventuele kabelgoten en dergelijke. Ook al sluit je het theoretisch maar 1 keer aan, is bereikbaarheid en overzichtelijkheid hier prettig.

Herman de Groot

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 February 2017, 20:09:31 »
Hallo allemaal,
Dank voor alle adviezen. Ik heb een aantal zaken meegenomen en een versimpelingsslag gemaakt. Sommige keuzes zoals de slinger in het hoofdspoor heb ik verduidelijkt door het riviertje aan te brengen. De loods bij de haven heb ik verplaatst zodat "zagen"gedaan kan worden zonder restricties. Ik wil toch proberen om zoveel mogelijk aspecten in deze baan te gaan uitproberen. Niet alleen qua sporenplan en treinverkeer, maar ook qua landschapsontwikkeling. Ik denk er daarnaast sterk over om mijn 2200 of 2400 uit te rusten met Krois koppelingen voor het rangeerwerk.

mvg

Herman

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #11 Gepost op: 07 February 2017, 09:41:34 »
Je kunt overwegen rechts onder het station een paar goederensporen te leggen waarop treinen rechtstreeks binnen kunnen komen en dan terug steken naar de haven
Hoi Herman,

Omdat je met treinstellen rijdt zou dit misschien een optie kunnen zijn voor jouw station? De tweedelige treinstellen kunnen dan binnenkomen op spoor 1, waardoor er ruimte blijft om goederentreinen te ontvangen (van zowel het schaduwstation als rangeerterrein). In de spits kunnen langere personentreinen behandeld worden op spoor 2. Ook het evt 'kruisen' van de personentreinen kan zo afgehandeld worden terwijl er nog een spoor over blijft voor opgestelde goederenwagons.

Is het ook de bedoeling dat de goederentreinen naar het schaduwstation kunnen gaan? In dat geval zou ik overwegen of je daar niet een extra spoor kunt toevoegen, of misschien een schuiflade met drie sporen daar te monteren. Een aansluiting op een losse cassette zou ook kunnen, maar ik weet niet of je daar de ruimte voor hebt.

Laatste plan oogt leuk (y)

Groet,
Michel

Herman de Groot

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 07 February 2017, 21:25:42 »
Beste Michel,
Hoewel ik toch al jaren dit forum lees, is dit mijn eerste ervaring met een "draadje". Ik merk dat met al jullie reacties ik iedere keer denk van: "oh ja, dat is ook een goed idee" ik ga eens even kijken of dat stationvoorstel van jou past, ik kan namelijk niet langer dan die 360 cm. Het was eigenlijk niet de bedoeling om met een goederentrein naar het schaduwstation te gaan omdat ik daar geen keerlus heb en omdat mijn gedachte was om met 3 tweetjes (mat 46, mat 54 en DE-2) een automatisch pendeldienst in te richten terwijl ik op de voorgrond lekker kan rangeren tussen de loodsen en haven. Dus ik ga maar weer eens goed nadenken of ik toch niet met een goederentreintje naar het schaduwstationnetje wil. Dank voor de nieuwe inzichten.
mvg
Herman

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07 February 2017, 22:46:33 »
Hallo Herman,

Veel interessante mogelijkheden en ik zou ook een goederentreintje opnemen in het schaduwstation.
Mij is de rol van het omloopspoor in het midden bij de loods niet duidelijk.
De bediening van dit spoor verloop al mbv het omloopspoor links.
Dus dan wordt het een herhaling.
je zou er een tweede opstelspoor/losweg oid van kunnen maken.

succes jandcargo

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #14 Gepost op: 08 February 2017, 10:14:54 »
Hoi Herman,

Het station dat ik heb voorgesteld, heb ik gewoon uit de losse pols 'getekend'. Ik heb geen rekening gehouden met jouw railsysteem, noch met de beschikbare ruimte. 1 op 1 overzetten kan alleen daarom al een probleem geven. Eigenlijk heb ik niet meer gedaan dan 1 wissel voor het toegangswissel geplaatst met een aftakking naar het kopspoor.

Het was eigenlijk niet de bedoeling om met een goederentrein naar het schaduwstation te gaan omdat ik daar geen keerlus heb en omdat mijn gedachte was om met 3 tweetjes (mat 46, mat 54 en DE-2) een automatisch pendeldienst in te richten terwijl ik op de voorgrond lekker kan rangeren tussen de loodsen en haven.
Als dat je bedoeling is, dan zou ik dat uitwerken. Adviezen zijn leuk, maar iedereen kijkt vanuit zijn/haar referentie naar een ander. Met je laatste ontwerp kan je volgens mij leuk rangeren. Misschien dat deze sites nog helpen: Instant On Layouts, How to Use Your Layout en A One Turnout Layout, zo maar een greep artikelen van Lance Mindheim.

En het is jouw eerste baan sinds jaren, toch? Gewoon gaan bouwen en rijden. Je loopt vanzelf wel tegen een aantal dingen aan waarvan je zegt dat je dat anders zou gaan doen. Dat kost geld en tijd, maar je leert er wel van. Zo heb ik vorig jaar al mijn rails vervangen omdat het niet naar behoren werkte. En zo ploeter en leer ik ook verder :D

Groet,
Michel