Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Boertje
Vandaag om 12:50:24
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 12:43:38
"Nederlandse" modellen door Hans Reints
Vandaag om 12:39:20
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: Digitaliseren Fleischmann draaischijf  (gelezen 46989 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Digitaliseren Fleischmann draaischijf
« Reactie #210 Gepost op: 02 september 2020, 19:13:23 »
Eh ja spanning, dat bedoel ik eigenlijk. Het motortje draait wel, maar de draaischijf draait dan soms door naar het volgende spoor. En dat wil je niet altijd want als je tegen de draaischijf zegt dat ie naar spoor 6 moet draaien, dan moet ie niet naar spoor 7 draaien bijv. En dat komt nauwkeuriger aan dan men denkt. Daarom moet in de software van de Arduino ook de schakelsnelheid op die van de schijf aan gepast worden. Elke draaischijf heeft door kleine verschillen van elk motortje toch een ander schakelmomentum van draaien.
« Laatst bewerkt op: 02 september 2020, 19:18:38 door zuylen »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digitaliseren Fleischmann draaischijf
« Reactie #211 Gepost op: 03 september 2020, 10:27:18 »
Citaat van: zuylen
Nee stabiliseren van de stroom is niet een handig idee. Dit is uiteraard uitgeprobeerd. Maar dan werkt de draaischijf niet goed. Het ding is echt ontworpen op de enkelzijdig ongestabiliseerde gelijkgerichte gelijkstroom, zoals Dick Koning uitlegt. En dan alleen draait het ding goed met de print van Dick Koning.  (y)

Hoi Andre,

Hier schrijf je toch echt een boel onzin neer hoor...  >:( Zowel de motor als de ontgrendelspoel werken uitstekend op stabiele gelijkspanning. De motor loopt ook heel goed op PWM ( Pulsbreedte modulatie )


Citaat van: zuylen
....Daarom moet in de software van de Arduino ook de schakelsnelheid op die van de schijf aan gepast worden. Elke draaischijf heeft door kleine verschillen van elk motortje toch een ander schakelmomentum van draaien...

Ja... daarom kun je er niet vanuit gaan dat enkel door de tijd te meten je de draaing perfect betrouwbaar krijgt... Er zijn tich factoren waardoor het kleine motortje soms sneller, soms langzamer draait. (b.v. gewicht van de lok die op de brug staat, weerstand van de contactlippen, scheefstand van de aansluitstukjes, onderhoudstoestand van de aandrijving, koolborstels en lager  etc. etc)

De enige manier is, om zonder externe meting, een betrouwbare draaing te krijgen als het wegvallen van de motorstroom gemeten wordt. Helaas krijg je hierdoor een licht "geklak" voor terug. Wil je dat niet, moet je op 1 of andere manier een absolute positiemeting inbouwen.


Grtzz,
Karst



rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Digitaliseren Fleischmann draaischijf
« Reactie #212 Gepost op: 03 september 2020, 11:07:57 »
ik gebruik de DSD2010 oplossing voor de digitale aansturing. Die maakt gebruik van een sensor en een rond zwart schuifje met witte strepen zodat ze elke kwart draai van het grote tandwiel kunnen bepalen. De positionering daarvan is goed nauwkeurig, zonder geklak geluid.

Groet,
Roelco

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Digitaliseren Fleischmann draaischijf
« Reactie #213 Gepost op: 03 september 2020, 11:10:08 »
. .. op 1 of andere manier een absolute positiemeting inbouwen.
Stappenmotor gebruiken, die geeft steeds bij iedere stap een exacte positie, onafhankelijk van de genoemde variabele factoren.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digitaliseren Fleischmann draaischijf
« Reactie #214 Gepost op: 03 september 2020, 11:23:26 »
Citaat van: 72sonett
Stappenmotor gebruiken,

Laat jij dan "even" zien hoe je een Fleischmann draaischijf "even" ombouwt naar stappenmotor aandrijving ? ::) Ik en vele anderen zouden je eeuwig dankbaar zijn ;)


Citaat van: 72sonett
die geeft steeds bij iedere stap een exacte positie, onafhankelijk van de genoemde variabele factoren.

Buitendat geldt dat alleen als je met een "direct-drive" werkt (brug op de as van de motor), anders heb je altijd "backlash". Ook een stappenaandrijving heeft tenminste een referentie 0 punt nodig.


Citaat van: rjr
ik gebruik de DSD2010 oplossing voor de digitale aansturing. Die maakt gebruik van een sensor en een rond zwart schuifje met witte strepen zodat ze elke kwart draai van het grote tandwiel kunnen bepalen. De positionering daarvan is goed nauwkeurig, zonder geklak geluid.

Dat bedoel en schrijf ik toch ook  :-\  :
Citaat
De enige manier is, om zonder externe meting, een betrouwbare draaing

De vraag hier ging om zonder ombouw aan de schijf te digitaliseren ;)

Grtzz,
Karst

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Digitaliseren Fleischmann draaischijf
« Reactie #215 Gepost op: 03 september 2020, 12:04:31 »
Dat bedoel en schrijf ik toch ook  :-\  :
Grtzz,
Karst

wil ook niet beweren dat dat anders is, wilde alleen een voorbeeld geven van hoe je die "absolute positiemeting inbouwen." zou kunnen doen. 
En ja, dat betekend inderdaad ombouw van de schijf zelf.

Roelco

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digitaliseren Fleischmann draaischijf
« Reactie #216 Gepost op: 03 september 2020, 12:12:23 »
 (y)

Klopt, heel "vroeger" was ik ook erg gecharmeerd van de DSD2010, totdat ik aan het denken ging hoe het ook eenvoudiger zou moeten kunnen ;)

Grtzz,
Karst

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Digitaliseren Fleischmann draaischijf
« Reactie #217 Gepost op: 03 september 2020, 12:48:53 »
Beste Karst.
Ik heb dit echt samen met Dick Koning geconstateerd. Het is zeker geen onzin! Maar het zou kunnen dat je het hebt over de "nieuwe" draaischijf hebt die je kunt herkennen aan een C achter het artikelnummer. Deze heeft een extra relais. Mijn twee draaischijven hebben dat relais niet. In de Arduino heeft Dick Koning toen de tijd veranderd. Toen deden mijn beide draaischijven het wel goed. Maar de ene schijf kan ik niet aansluiten op een andere decoder. Want die heeft een andere snelheid. Als de draaischijf te langzaam draait, geeft de decoder een storingsignaal en wordt de stroom afgeschakeld. Dit ter voorkoming dat de boel doorbrandt als de motor vastloopt. Kan gebeuren als de grendel plotseling vastloopt. (heb ik al meerdere keren gehad.)
Ik vind het diplomatiek gezien niet handig om zomaar te roepen dat iemand onzin uitkraamt.
« Laatst bewerkt op: 03 september 2020, 13:00:15 door zuylen »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digitaliseren Fleischmann draaischijf
« Reactie #218 Gepost op: 03 september 2020, 16:32:08 »
Hoi,


Andre, ik geloof best dat jullie "iets" geconstateert hebben... maar niet, ik citeer opnieuw: "... Het ding is echt ontworpen op de enkelzijdig ongestabiliseerde gelijkgerichte gelijkstroom,...".

Dat is waar ik tegen ageer !

Er komen de laatste maanden / half jaar zoveel foute beweringen en slechte adviezen  voorbij hier op het forum ( de Duitsers noemen het ook wel "Halbwissen" of "Nichtwissen", wij zeggen dan denk ik: "De klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt" ) , dat ik mezelf verplicht heb, daar eens wat tegen wil proberen te gaan doen... Als toch min of meer semi professioneel modelspoorder krijg ik echt massa's vragen waarom dit en waarom dat kapot is gegaan. En dan is dan bij navraag vaak het antwoord: Ik heb zus en zo als advies gekregen/gelezen op BNLS of er stond zus en zo in de Encyclopedie... :O Echt waar ! En de schade varieert dan van een kapot ledje tot opgeblazen decoders en zelfs defecte centrales en lege sounddecoders...

Zo ook de boven aangehaalde tekst. Die is gewoon niet waar. Dus bestempel ik hem zonder enige vorm van diplomatie als onzin ! Duidelijk en recht voor z'n raap, zodat mensen die er naar zoeken op het forum, meteen duidelijk is hoe de vork in de steel zit.

Dat jij problemen ondervind met je draaischijf kan natuurlijk. Ik weet uit ervaring, dat er best veel spreiding in zit met wat je zoal in het wild aantreft. Maar meestal ligt het euvel in ontbrekend (of incorrect doorgevoerd (!!) ) onderhoud van de motor/spoel eenheid. Vaak is het de afstelling van de contacten van de spoel. En ook het motortje is in de meeste schijven aan het eind van z'n latein. De motoren die je nu nog als reserve-onderdeel nieuw kunt kopen, zijn zonder uitzondering goed. Kost je 58 Euri en je bent klaar.

Dan nog even dit:
Citaat van: zuylen
...Het is zeker geen onzin! Maar het zou kunnen dat je het hebt over de "nieuwe" draaischijf hebt die je kunt herkennen aan een C achter het artikelnummer. Deze heeft een extra relais. Mijn twee draaischijven hebben dat relais niet.

Ik heb het niet over de "C" schijven... ik heb inmiddels van alle soorten die Fleischmann ooit gemaakt heeft hier tenminste 1 exemplaar, van de 6651 en 6651/C zelfs meedere. En ook nog de officieele Marklin uitvoering. Allemaal (!!) werken ze op dezelfde manier, hebben dezelfde problemen bij slecht/verkeerd onderhoud en allemaal werken ze uitstekend met dubbelzijdig gelijkgerichte, gestabiliseerde gelijkspanning en PWM. Aan jou om te raden hoe ik dat nu weer weet.... ;)

Grtzz,
Karst

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Digitaliseren Fleischmann draaischijf
« Reactie #219 Gepost op: 09 september 2020, 19:11:49 »
Er komen de laatste maanden / half jaar zoveel foute beweringen en slechte adviezen voorbij hier op het forum...
... dan is dan bij navraag vaak het antwoord: Ik heb zus en zo als advies gekregen/gelezen op BNLS of er stond zus en zo in de Encyclopedie...

Als je aangeeft waar het fout staat en een voorstel doet om het te verbeteren, dan kan het aangepast worden.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Digitaliseren Fleischmann draaischijf
« Reactie #220 Gepost op: 09 september 2020, 19:43:01 »
Dan nog vereist diplomatie op zijn plaats. Er zijn hier op dit forum veel mensen weggelopen doordat de helper de juiste toon niet weet te vinden. Ik heb er meerdere gesproken die nu niets meer met dit forum te maken willen hebben. Die toon kan mensen afschrikken. En dat lijkt me niet handig Dan schiet dit forum zijn doel voorbij. Want Beneluxspoor wil een forum zijn voor de modelspoorder in het algemeen. Mensen raadplegen niet het forum om beledigd te worden. En niet dat je me beledigd hebt. In tegendeel! Maar ik wil aangeven dat die recht voor zijn raap niet altijd handig is.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Digitaliseren Fleischmann draaischijf
« Reactie #221 Gepost op: 09 september 2020, 20:40:34 »
Ik denk dat je het totaal verkeerd ziet hoor.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Digitaliseren Fleischmann draaischijf
« Reactie #222 Gepost op: 09 september 2020, 22:00:37 »
Citaat
Helaas krijg je hierdoor een licht "geklak" voor terug. Wil je dat niet, moet je op 1 of andere manier een absolute positiemeting inbouwen.

Ik heb ooit eens een Atmel Mega16 een besturing gemaakt obv de Kees Moerman variant.

https://robertdotevers.wordpress.com/160-2/



Daar moet ieder "oprij" spoor ge-isoleerd worden en aangesloten worden, dat was leuke kabel wirwar...

De software ziet dan de "sporen" voorbij komen, en als gewenste spoor de volgende was dan werd alvast die ontgrendel magneet met wat vertraging "losgelaten".
Dan viel die lock netjes in het gat. Adh extra ingangen wordt ook nog gekeken of de spanning op de brug omgedraaid moet worden...

Dat werkt (of niet) afhankelijk hoe goed de sleep contacten van de schijf contact maken met de "oprij" sporen.
En ik had een dusdanig oude versie dat het soms in de soep ging..

Enige echte probleem was dat je even moest zoeken met de spanning voor de schijf en de "lock"..
Ik kwam uiteindelijk bij 9V gestabiliseerde spanning uit (gewoon een 7809)...
Als de schijf te snel draaide zat de "lock" muurvast.........

Mvg

Robert

« Laatst bewerkt op: 09 september 2020, 22:03:45 door Robert E »
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Digitaliseren Fleischmann draaischijf
« Reactie #223 Gepost op: 18 september 2022, 16:40:20 »
Beste Dick,
Ik heb jouw draaischijfdecoder al een aantal jaren naar alle tevredenheid in gebruik. Alleen nou lijkt de draaischijfdecoder niet meer te reageren op de digitale commando's. Zou jij er nog eens een keer naar willen kijken?
vr gr Andre van Zuijlen
« Laatst bewerkt op: 18 september 2022, 16:43:37 door zuylen »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Digitaliseren Fleischmann draaischijf
« Reactie #224 Gepost op: 18 september 2022, 16:43:02 »
foutje, moderator, sorry dit kan weg!