Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 15:29:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 15:05:27
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:56:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:54:21
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 14:53:22
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Stalen rijtuigen van NS door VAM65
Vandaag om 14:28:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 14:22:45
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:42:26
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:09:40
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 07:29:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
  

Auteur Topic: Exact Train 2017  (gelezen 42171 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Exact Train 2017
« Reactie #75 Gepost op: 30 June 2017, 10:53:26 »
@Peter Korsten

In jouw geval kun je inderdaad het beste het standgroene tijdperk 3a exemplaar nemen. Het A rijtuig is pas vanaf 1956 te gebruiken (tot 1959> ombouw tot AB nieuwe stijl).

Groeten, Richard

edit: ik zie nu pas dat je al goede tips hebt gekregen.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2017, 10:58:20 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Exact Train 2017
« Reactie #76 Gepost op: 03 July 2017, 08:22:04 »
Hmm, de website van mijn winkelier geeft me een foutmelding zodra ik wil inloggen. Hopelijk is het een tijdelijk probleem, want ik zou dat rijtuig toch wel graag willen hebben.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Exact Train 2017
« Reactie #77 Gepost op: 26 July 2017, 18:34:56 »
Nu er weer nieuwe uitvoeringen van de AB-rijtuigen aangekondigd zijn, dacht ik laat ik eens een overzichtje van de inzetperioden maken:
Tijdperk II:
EX10001 NS AB 7523: 1932-1939
EX10000 NS AB 7531: 1932-1939
EX10010 NS AB 7541: 1932-1939

Tijdperk III:
EX10002 NS AB 7535: ±1945-1956 (misschien ook 1939-1944?)
EX10003 NS AB 7538: ±1945-1956 (misschien ook 1939-1944?)

EX10004 NS C 7151: 1952-1956 (ex AB 7524)
EX10011 NS C 7155: 1952-1956 (ex AB 7532)

EX10013 NS A 7540: 1956-1958 (ex AB 7540)
EX10014 NS A 7542: 1956-1958 (ex AB 7542)
EX10017 NS A 7532: 1956-1958 (ex AB 7525)

EX10015 NS B 7152: 1956-1958 (ex AB 7527)
EX10016 NS B 7153: 1956-1958 (ex AB 7528)
EX10018 NS B 7154: 1956-1958 (ex AB 7529)

EX10012 NS B 6153: 1958-1968 (ex AB 7528)
EX10007 NS B 6158: 1958-1968 (ex AB 7539)

EX10006 NS AB 6233: 1958-1966 (ex AB 7530)
EX10005 NS AB 6243: 1958-1968 (ex AB 7553)

Edit 27-07-2017 14:17: gegevens aangevuld voor DR en PKP:
EX10008 DR B4üp 204-405: 1956-1959 (ex AB 7543)
EX10009 PKP BChx 012 234: 194?-1956 (ex AB 7521)
« Laatst bewerkt op: 27 July 2017, 14:18:05 door dh3201 »
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Exact Train 2017
« Reactie #78 Gepost op: 26 July 2017, 19:26:46 »
Dit zijn geen Plan D of wel?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11662
    • Mijn fotoarchief
Re: Exact Train 2017
« Reactie #79 Gepost op: 26 July 2017, 19:29:41 »
Nee.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Exact Train 2017
« Reactie #80 Gepost op: 26 July 2017, 19:31:22 »
Ik moest het even opzoeken maar volgens mij:

Deze rijtuigen van Exact Train: http://www.martijnhaman.nl/dtreinrijtuigen.htm

Plan D rijtuigen: http://www.martijnhaman.nl/pland.htm

Bron: http://www.martijnhaman.nl/

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11662
    • Mijn fotoarchief
Re: Exact Train 2017
« Reactie #81 Gepost op: 26 July 2017, 19:39:59 »
Wat dus al ergens op pagina 2 vast gesteld is...

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Exact Train 2017
« Reactie #82 Gepost op: 26 July 2017, 19:41:34 »
Nou ja, nu is het met de twee links er handig bij  ;) ;D

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Exact Train 2017
« Reactie #83 Gepost op: 26 July 2017, 21:53:14 »
Excuus, toch bedankt.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6722
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact Train 2017
« Reactie #84 Gepost op: 26 July 2017, 22:38:10 »
EX10008 DR 204-405: ?
EX10009 PKP ?: ?

Je kunt ook gewoon naar de website van Exact Train gaan en daar wordt dan voor beide periode 3B aangegeven.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 26 July 2017, 22:39:44 door prutser »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Exact Train 2017
« Reactie #85 Gepost op: 27 July 2017, 08:11:35 »
De vraagtekens slaan op het Poolse nummer dat niet bekend is, en de precieze jaartallen die ik niet weet.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re: Exact Train 2017
« Reactie #86 Gepost op: 27 July 2017, 09:11:47 »
Beste forumlezer,

In de 50-er jaren reeds tussen Nijmegen en Roermond de NS 7521 mee in een stam met C12 rijtuigen achter o.a. een 6300. Op de 7521 na heb ik de stam met bagagerijtuig compleet, alles van Artitec.

Ik ben dus op zoek naar de NS7521. Volgens mij wordt dit nummer "nog" niet door exact train uitgegeven, dus voor mij even wachten.

Groet,
Coen.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Exact Train 2017
« Reactie #87 Gepost op: 27 July 2017, 09:35:41 »
De AB 7521 is in de jaren '40 weggevoerd door de Duitsers en bij de PKP in Polen als BChxz 012234 terecht gekomen, in de jaren '60 vernummerd in ABhxz 50 51 38-20 002-5 (vermoedelijk eerst nog ABhxz 012234 bij de klassewijziging, was dat in Polen ook in 1956?)
De NS heeft dit rijtuig in 1951 administratief afgevoerd als zijnde vermist.
Er is geen ander rijtuig van dit type in AB 7521 vernummerd. In 1952 zijn de rijtuigen vernummerd in aaneengesloten series AB 7531-7545 en C 7151-7160.

Verder nog wel wat info over de Duitse en Poolse rijtuigen gevonden (in het NL-overzicht van Exact-train wordt wel een Pools nummer genoemd)

EX10008 DR 204-405: Dit kan nog B4üp of BPw4üp zijn geweest, maar geen jaartallen gevonden van wijziging. Vermoedelijk rond 1968 voorzien van UIC nummer BD 50 50 28-25 068-4, dus inzet van dit rijtuig is dan voor 1968.
EX10009 PKP BChxz 012 234: 194?-1956 (uitgaande van wijziging tot ABhxz in 1956)

Overigens verbaas ik me over de koersborden van het 2e traject van de Duitse en Poolse rijtuigen, kwamen deze 'vermiste' rijtuigen echt weer terug in Amsterdam?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re: Exact Train 2017
« Reactie #88 Gepost op: 27 July 2017, 11:29:14 »
Voor de zekerheid even op de lijst van Seinarm gekeken. Daar staat de serie 7521 expliciet in de stam van 1952 aangegeven.
Wie heeft er nu gelijk? Dus in de boeken gedoken!

Philotrain heeft medio 1998 onder cat.nr. 41 A-C hetzelfde model 7521 uitgebracht, was wel iets duurder dan het Exacttrain exemplaar ( Hfl. 695,00 ).
In de Philosophie nr. 39 staat vermeld dat 10 AB 7521 rijtuigen in 1952 zijn verbouwd tot C 7151 - 7160. Deze informatie zou komen uit het boek: "stalen rijtuigen" van v.Wijck Jurriaanse.
Even opgezocht. Staat op pag.21 met foto. Dus tussen 1945 en 1952 kan de 7521 nog gereden hebben! Dan blijft de vraag is de omgenummerde versie na 1952 nog in de stam tussen Nijmegen en Roermond opgenomen? Volgens mij is deze dienst destijds overgenomen door de diesel3-en.

Wie het weet mag het zeggen! Graag zelfs.

Ik heb op Ontraxx dit jaar het proefmodel van Exacttrain in de hand gehad. Deze had een flink gewicht en zag er zeer degelijk en goed gedetaileerd uit, nu het juiste nummer zien te achterhalen.

Groet,
Coen.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Exact Train 2017
« Reactie #89 Gepost op: 27 July 2017, 11:47:10 »
Wordt specifiek het rijtuignummer AB 7521 bedoeld, of generiek de serie AB 7521 (dus elk willekeurig nummer van de serie AB 7521-7555)?
Overigens had NS tot 1952 nog wel een D 7521 (vanaf 1952 D 7621) in dienst.

Nummers per jaar:

1932: AB 7521-7545
1933-1940: AB 7521-7555
1940-1944: AB 7521-7530, 7532-7555
(AB 7531 afgevoerd in 1940 wegens oorlogsschade)
1945-1952: AB 7522, 7524-7525, 7527-7530, 7532, 7534-7540, 7542, 7544-7551
(AB 7521, 7526, 7533, 7543, 7552-7555 vermist; 7552 en 7553 toch teruggekeerd waarvan 7553 hersteld en 7552 gesloopt)
(AB 7523, 7541 afgevoerd in 1945 wegens oorlogsschade)
1952-1956: AB 7532-7545 en C 7151-7160, waarvan AB 75
(AB 7531 in 1953 verbouwd tot Sr8)
1956-1958: A 7532-7543, 7545 en B 7151-7160
(AB 7544 in 1956 verbouwd tot Sr9)
1958-1968: AB 6232-6244 en B 6151-6160
(AB 6232 afgevoerd in 1960)
(Rest afgevoerd tussen 1964 en 1968)

Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein