Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique (1:87, 0,16m2) door NS264
Vandaag om 19:32:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Einde Koemo ballast ??? door Hasenwald
Vandaag om 19:22:44
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
  

Auteur Topic: Exact Train 2017  (gelezen 34562 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6090
Re: Exact Train 2017
« Reactie #30 Gepost op: 30 januari 2017, 14:19:59 »
NS B_6159 (ex NS AB_7522)   Camping De Schaopvolte in Eext

foto: stortenbeker.eu

Dit is een half rijtuig... dus in model voor 45,- euro's.  ;D

Gr, Hans

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Exact Train 2017
« Reactie #31 Gepost op: 30 januari 2017, 14:49:27 »
Exact-train werkt samen met (en importeert) McK, een Deens merk dat zeer fraaie modellen heeft uitgebracht. Wat mij opvalt, is dat de firma uit Apeldoorn bij de Pec en de Hondekop IV al de bestelnummers heeft vermeld en deels zelfs al een prijs....

Edit: het blijkt oude info uit 2015 te zijn over die Pec en de Hondekop. Jammer voor diegenen die er op wachten (hoewel die Pec er inmiddels bijna is van Artitec).
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2017, 16:37:27 door spoorzeven. Reden: Correctie info »
Groet, Frank

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Exact Train 2017
« Reactie #32 Gepost op: 30 januari 2017, 14:55:04 »
Zeker een mailing gehad.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact Train 2017
« Reactie #33 Gepost op: 30 januari 2017, 14:59:30 »
Wat mij nu al geruime tijd bezighoud zijn de verende wielen, ik heb nooit problemen gehad met draaistelrijtuigen zonder verende wielen dus wat is het idee hierachter.
Of is er een groep modelspoorders die alleen verend rijdt?

Stephan.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Exact Train 2017
« Reactie #34 Gepost op: 30 januari 2017, 16:41:59 »
3 punts compensatie is gewoon 'mooi' en kan helpen om ontsporingen te voorkomen. Verende assen hebben denk ik hetzelfde effect: gewoon 'mooi' :) . Ben alleen bang als ze dit soort details gaan doen in de Hondekop dat dan de prijs extreem hoog gaat worden.

De prijs van één rijtuig is behoorlijk inderdaad maar ik denk dat dit de tactiek is: exclusief model zodat er wat marge gemaakt kan worden bij een kleinere serie. Want hoeveel rijtuigen zouden ze daadwerkelijk kunnen verkopen, ook voor een simpele uitvoering? Tot voor kort wist ik niet eens dat deze rijtuigen bestonden. Een Plan U of zo verkoopt makkelijkerder.

Ik vind het wel een mooi model en wil er best wel een hebben.

Mvg,

Robert.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: Exact Train 2017
« Reactie #35 Gepost op: 30 januari 2017, 17:00:51 »
Je ziet het wel meer. De Brawa BR 186 heeft ook echt werkende schroefveertjes in de draaistellen zitten. Het gaat er denk ik niet echt beter van rijden. Ik kan het niet anders verklaren dan door liefde voor detail. Soms krijgen ontwerpers daarvoor kennelijk de ruimte.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
    • Secondtrains.com
Re: Exact Train 2017
« Reactie #36 Gepost op: 30 januari 2017, 17:07:22 »
Het zijn D-trein rijtuigen uit de jaren dertig. In zekere zin de voorlopers van plan D, ze missen alleen de bolle koppen nog.
Ze staan in elk geval hoog op het verlanglijstje van Nederlandse modelspoorders. Exact Train is slim in het gat gesprongen dat Artitec vooralsnog open heeft gelaten.
Edit: wie weet komt Exact Train tzt dan ook nog met de koninklijke trein van Juliana en Bernhard, daar zijn twee van deze rijtuigen voor gebruikt.
Eelco

Zodra Exact Train deze rijtuigen heeft uitgeleverd, zijn op de vooroorlogse bolkoppen na alle stalen rijtuigen van NS in h0 verkrijgbaar. Wie had dat ooit durven hopen? Ik herinner me nog de tijden dat AL het verkrijgbare NS-materieel bestand uit drie verschillende 1200'en (Lima, M en Fl), een 1100 van Rivarossi, een 1:82 Plan K en W van Fl en wat speelgoedachtige E's van Lima en Märklin. Dankzij Artitec en ET is nu bijna alles in model verkrijgbaar (ovaal ramers 1928, rijtuigen 1932, stalen D 4/6 deuren 1932, Plan D, Plan K, Plan N, Plan E, Plan W, ICR, M2, K4, ICK, ICL)
De hedendaagse modelspoorder is verwend... 

Nu nog het oudere stroomlijnmaterieel...


CKLX

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact Train 2017
« Reactie #37 Gepost op: 30 januari 2017, 17:50:33 »
Roco heeft dan één type vooroorlogse bolkop uitgebracht in verschillende tijdperkversies. T'is ook eigenlijk een plan D met aangepast dak en klopt niet op een aantal punten.

De draaistelvering moet ik dus eigenlijk als een extra gadget dingetje zonder nut zien, het zit er omdat het kan.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2017, 17:52:13 door prutser »

Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 566
  • NS TP Va (1996)
Re: Exact Train 2017
« Reactie #38 Gepost op: 30 januari 2017, 18:34:36 »
Jammer voor diegenen die er op wachten (hoewel die Pec er inmiddels bijna is van Artitec).

Op eurospoor had ik begrepen dat productie van de mat 54 april/mei dit jaar zou moeten beginnen , of dat nog steeds zo is  ??? ???
Gelijkstroom 1:87 NS Tp V 1996

JSRail

  • Gast
Re: Exact Train 2017
« Reactie #39 Gepost op: 30 januari 2017, 19:50:25 »
 Productie van de mat 54 in April/Mei is al vrij snel. Alleen vreemd dat er nog steeds geen handmonster of update van dit project is. Behalve dan een CAD-tekening die al een paar jaar de ronde doet op de site van Exact-Train.
 Hopelijk straks op Neurenberg meer nieuws.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: Exact Train 2017
« Reactie #40 Gepost op: 30 januari 2017, 20:54:09 »
Wat mij nu al geruime tijd bezighoud zijn de verende wielen, ik heb nooit problemen gehad met draaistelrijtuigen zonder verende wielen dus wat is het idee hierachter.
Of is er een groep modelspoorders die alleen verend rijdt?

Stephan.

Hallo Stephan,

Bij kleinseriemodellen naar Amerikaans voorbeeld zie geregeld afgeveerde draaistellen met zeer fijne RP25 flenzen en wielbanden. Waarschijnlijk wordt dit binnen de h0Pur groep en in het HP1 tijdschrift van Willy Kosak ook veelvuldig beschreven.

De rijtuigen van ADE beschikken al vanaf 1975 (!) over draaistellen waarin de assen afgeveerd zijn. De puntgelagerde assen draaien in fosforbronzen lagerschalen die in verticale richting binnen bepaalde grenzen zijn afgeveerd. In Railhobby 383 is deze draaistel constructie beschreven. Doordat de assen ook onderling kunnen bewegen en de railstaven volgen is er in feite sprake van een 3-puntslagering. Is dit garantie tegen ontsporing? Nee zeker niet! Het helpt alleen een rijtuig op de haan te houden bij 'minder goede' railcondities. Daarnaast is de wrijvingsweerstand minimaal en hoeven er ook geen stroomafnemers voor de binnenverlichting gemonteerd worden. De standaard aanwezige binnenverlichting wordt via de lagerschalen gevoed.

Groet, Rob



Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: Exact Train 2017
« Reactie #41 Gepost op: 30 januari 2017, 21:02:11 »
@CKLX

Eerst maar eens afwachten hoe het product er uit ziet dunkt me? De modellen die niet van McK betrokken zijn gaven toch behoorlijk wat redenen tot vragen...

Rob

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4846
  • Modelspoor is emotie...
Re: Exact Train 2017
« Reactie #42 Gepost op: 30 januari 2017, 21:04:41 »
Productie van de mat 54 in April/Mei is al vrij snel. Alleen vreemd dat er nog steeds geen handmonster of update van dit project is. Behalve dan een CAD-tekening die al een paar jaar de ronde doet op de site van Exact-Train.
 Hopelijk straks op Neurenberg meer nieuws.

Gezien het feit dat er nu op de site van ET alleen een pré-productiemonster getoond wordt van de AB uit 1932 denk ik dat hier vooralsnog de prio aan gegeven wordt. Ik waag dan ook te betwijfelen of in Nberg ook maar iets van een Hondekop te zien zal zijn...

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 566
  • NS TP Va (1996)
Re: Exact Train 2017
« Reactie #43 Gepost op: 30 januari 2017, 21:50:29 »
Ben er ook bang voor , denk uberhaupt niet dat er een hondekop dt jaar zal komen  :-\
Gelijkstroom 1:87 NS Tp V 1996

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: Exact Train 2017
« Reactie #44 Gepost op: 30 januari 2017, 21:54:57 »
Op eurospoor had ik begrepen dat productie van de mat 54 april/mei dit jaar zou moeten beginnen , of dat nog steeds zo is  ??? ???

Ik had afgelopen Eurospoor van de heren van Exacttrain juist begrepen dat ze hoopten op de volgende editie van Eurospoor (op zijn vroegst) iets meer van de Hondekop te kunnen laten zien.