Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: LS Models SNCF Y 7100 digitaliseren met geluid  (gelezen 4050 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
LS Models SNCF Y 7100 digitaliseren met geluid
« Gepost op: 26 januari 2017, 01:41:39 »


Hartstikke leuk locje, maar het doet niks. Ja, het rijdt... Tijd voor verandering!

Als eerste de loc grotendeels demonteren. Het ding heeft een fijne Maschima motor, klein vliegwieltje en 3-punts ophanging voor beste stroomafname.



Onderkant met zooi die er uit kan.



De zijkanten van de cabine zijn loze ruimte, dus daar probeer ik de speaker te plaatsen. De bovenste ruimte (op de foto) is geschikt, de andere heeft een raampje in de deur, dus het zal dan zichtbaar zijn. Beetje stom van LS Models, want als je een (gewone) decoder zou willen plaatsen hebben ze een draaddoorvoer naar uitgerekend die ruimte gemaakt... Leuk bedacht, maar net niet lang genoeg.



Ik zie geen andere mogelijkheid om de decoder te plaatsen dan af te zien van het gewicht welke over de motor geplaatst word, en tevens de kap op zijn plek houdt. Dat blijkt later niet echt een probleem. De decoder komt aan de niet-vliegwielzijde.



De decoder heeft aan een zijde wat uitstekende componenten, daarvoor frees ik wat weg, maar niet teveel zodat de decoder het worm niet zal raken.



Zie hier het resultaat. Het papiertje was uiteraard een beetje naïef want de spanen zaten werkelijk overal. Met de luchtspuit waren ze ook zo weer weg. Let op: denk aan de veiligheidsbril bij verspanende werkzaamheden! En het afspuiten met lucht.



Eerst nog even het project (niet helemaal de juiste, maar voor mij goed genoeg) van de ESU website gedownload en zo in de decoder geladen. Ik heb de meegeleverde speaker vervangen door zo'n mobiele telefoon exemplaar. Later dacht ik dat ik de motor niet had aangesloten. Dacht dat dat nodig was, maar kennelijk niet. Het laden ging prima zo.



Even proefpassen. En dat gaat goed. Let op de draden naar voren, dat is tijdelijk, want die moeten naar de pick-ups en motor aansluitingen. De functie uitgangen worden nog niet gebruikt omdat de loc geen licht heeft. Dit wil ik later misschien nog wel eens realiseren. Maar ik wordt al depressief bij de gedachte dat ik aan die piepkleine dingen moet gaan zitten prutsen.



Uit de kap moet helaas toch nog wat verwijderd worden omdat het net niet sluit. Paar gaatjes boren en netjes langs de kartellijn breken. Daarna met een mesje even zuiver maken.



Hier is het mooi glad gemaakt en heb ik de speaker tegen de wand geplakt. Ik verwacht dat de wand als klankkast gaat werken. Deze speakertjes vragen daar ook om. Zoals ik de speaker aan de tafel had geplakt een paar foto's terug, maakt het een bak herrie, niet normaal voor zo'n klein dingetje. Overigens, plakt het aan de zijwand omdat ik de foamlaag die aan de speakerbehuizing zat, verwijderd heb, maar dat plakte nog een beetje.



Het printplaatje heb ik leeggehaald en kan weer terug in het frame. Het ligt in een plastic bakje, mooi geïsoleerd.



En hier een van de laatste stappen nadat alles bleek te passen. Van binnenuit heb ik een stukje tape vast geplakt en deze wordt om de speaker heen geslagen en over de decoder. Je ziet er niks meer van, het lijkt alsof het zo was. De onderkant van de stuurtafel moest ik nog wat afvijlen en kon teruggeplaatst worden. Ook dat heb ik met een dun lintje tape vast gezet. (niet op deze foto)



Dit was alweer de laatste foto. De cabine schuif je er zo over en klikt dan weer aan de huif vast. Doordat er links en rechts wat tape zit, zit de huif strak aan het frame en kun je de loc probleemloos optillen door met je duim en middelvinger de brandstof tank vast te pakken. Geen foto van de geassembleerde loc, daarvoor kun je daar de eerste foto kijken, hij ziet er hetzelfde uit. (Ik ben hem gewoon vergeten te maken) Omdat dit geen messing Philotrain loc is, had ik wel vertrouwen in mijn kunnen en heb ik zonder te testen het locje op het spoor gezet.

Hier een filmpje op youtube. Eerst laat ik de loc langzaam zonder geluid lopen. Kun je zien hoe mooi het loopt. Daarna met motorgeluid en wat verschillende functies. Als laatste laat ik de compressor en ventilator nog draaien.  De stationsomroepen geloof ik wel. Dit ding gaat echt niet een stam rijtuigen naar Brussel brengen.  :laugh:

<a href="https://www.youtube.com/v/621oLdjHaHo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/621oLdjHaHo</a>
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: LS Models SNCF Y 7100 digitaliseren met geluid
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2017, 02:08:24 »
Gaaf gedaan! Klasse!  (y)

Hoop dat ik ook ooit nog eens het geduld en de kunde krijg om dit te kunnen doen. Tot die tijd blijven dit soort zaken geweldig om te zien op dit forum!

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: LS Models SNCF Y 7100 digitaliseren met geluid
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2017, 07:40:57 »
Je kunt natuurlijk ook aan je vrouwelijke Mitropa collega vragen of zij je SMD
soldeerwerk wil doen. Is tenslotte iets wat ze in haar werk ook doet.
Mvh Steef

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: LS Models SNCF Y 7100 digitaliseren met geluid
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2017, 08:11:26 »
Goede beschrijving. Kan ik die van mij straks ook zo ombouwen zonder uit te zoeken   (y)

dirkjan

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: LS Models SNCF Y 7100 digitaliseren met geluid
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2017, 09:08:26 »
Mooi verslag van een puike verbetering aan dit model.
Eric.
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: LS Models SNCF Y 7100 digitaliseren met geluid
« Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2017, 09:22:15 »
Cool!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: LS Models SNCF Y 7100 digitaliseren met geluid
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2017, 20:41:05 »
Steef, de LED's zijn kennelijk al voorbedraad verkrijgbaar. Als het echt nodig is, zal ik niet schromen om te vragen. Een vriend stuurde me enkele exemplaren om te proberen. Het gaat om LED's in bouwvorm 0401. Ze meten 1,0x0,35mm... Niet normaal.

Van onder een gaatje geboord in het plastic lampje. Het lensje eruitgedrukt. LED erin, binnenkant van de lens weggesneden en met houtlijm alles vastgeplakt. De LED's zijn lekker klein, ze konden makkelijk een salto in de lamp maken.

Bij de volgende schoot uiteraard het lensje weg, dus dat was ff zoeken...

Met een 3V batterij de boel ff getest.

Alles zonder loep gedaan en met m'n lenzen nog in! ;D (Victorie!)



Met verf de achterkanten van de lampen straks afschermen, maar ook de LED's dimmen natuurlijk.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: LS Models SNCF Y 7100 digitaliseren met geluid
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2017, 22:14:48 »
 :o :o :o Nondeknetter! Een rijstkorrel is nog een oliedrum in vergelijking met dit soort ledjes ;D

Knap werk, ik zou dit niet zonder fatsoenlijke focuseerprothese kunnen.... 8)

Mvg,

Tis
********

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: LS Models SNCF Y 7100 digitaliseren met geluid
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2017, 00:00:11 »
past tie ook in een philo loklantaarn? ;D

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: LS Models SNCF Y 7100 digitaliseren met geluid
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2017, 00:12:42 »
Ja, zelfs in m'n vinger...  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: LS Models SNCF Y 7100 digitaliseren met geluid
« Reactie #10 Gepost op: 28 januari 2017, 05:11:55 »
Zo, vannacht verder gegaan. Gaatjes geboord in de voetplaat, vlak achter de lantaarn. Door de wanddikte van het frontschort, moest ik wel iets achter de lantaarn boren. Anders kom je niet achter het frontschort uit. Dat 4x gedaan en dan de bedrading door de uitsparing voor het frame naar boven halen. Het frame heb ik 4 hoeken afgevijld, zodat de bedrading in de hoeken probleemloos doorgevoerd konden worden. Vervolgens provisorisch aansluiten met een 5k6 weerstand. Goed genoeg. Een LEDje heeft zich tijdens het drogen een beetje kunnen draaien in de lamp, dus die schijnt iets minder dan de anderen. Voor nu vind ik het goed genoeg. Niet zichtbaar, maar voor het vliegwiel, daar waar het vlak is, heb ik een plaatje gelijmd en daarop de weerstanden gelijmd. Verder is er nergens ruimte meer.

Daarna nog een uur bezig geweest met de bedrading op te rollen en overal en nergens onder de kap kwijt te raken. Dat is gelukt en de boel weer dicht gebouwd. Uiteraard na elke stap volgde een testfase of alles nog naar behoren werkt.

Hier wat plaatjes welke een indruk geven van hoe (on)zichtbaar het is gelukt om de LED's aan te brengen en de bedrading weg te werken.

Laatste stap zal zijn de lantaarns een likje verf geven zodat ze niet meer doorschijnen. Ik zit te denken aan eerst een laagje zilverkleur. Daarna een laagje grijs. Daarmee ook de zichtbare koperen bedrading even te retoucheren.

De verlichting zit op F0f en F0r en op F6, dan gaan aan beide zijden de lichten aan, als in rangeermodus, en F7 zijn weer de alarm knipperlichten. Ik was vergeten het cabineverlichtings LEDje mee te nemen, dus die kon ik ook niet aansluiten nu.

Al met al een leuk klusje en ik ben heel tevreden ermee.









Uiteindelijk de seinen nog tot de helft gedimd.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
  • La vie est belle...
Re: LS Models SNCF Y 7100 digitaliseren met geluid
« Reactie #11 Gepost op: 28 januari 2017, 07:47:54 »
Knap werk....naar aanleiding van je draadje heb ik me bedacht om die van mij maar weer eens uit de doos te halen, het is inderdaad een mooi model maar die van mij rijdt niet eens... :( ???
Heb in elk geval nu een duidelijk voorbeeld, dank!

grtz Paul
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: LS Models SNCF Y 7100 digitaliseren met geluid
« Reactie #12 Gepost op: 28 januari 2017, 09:03:41 »
Mooi werk, je hebt flink aangepakt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: LS Models SNCF Y 7100 digitaliseren met geluid
« Reactie #13 Gepost op: 28 januari 2017, 10:30:25 »
Knap werk!  ;D

Ik zie dat je net als ik met een Mac werkt. Wel met Windows.
Wat heb je dan allemaal nodig qua soft en hardware?
En welke soundfile heb je gebruikt?

Wanneer ga je je 68041 aanpakken?
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2017, 10:33:31 door Tedo »
Grtz!
Tedo

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: LS Models SNCF Y 7100 digitaliseren met geluid
« Reactie #14 Gepost op: 28 januari 2017, 11:04:02 »
Mooi gedaan! Complimenten!

Met vriendelijke groet,
Dennis