Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door LMX
Vandaag om 01:03:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 01:01:19
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door FreekH
Vandaag om 00:45:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 00:12:56
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 00:10:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
23 November 2025, 23:52:01
LS models 92008, NMBS 1801, komt er printplaat voor meer functies? door arnaud-ns/htm
23 November 2025, 23:22:05
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door neudalhausenstadbahn
23 November 2025, 23:08:38
Bf Kibronn door Benelux795
23 November 2025, 23:00:45
Spoor- en tramweg parafernalia door Michiel2
23 November 2025, 22:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
23 November 2025, 22:29:35
Mijn geweatherde modellen door Frank 123
23 November 2025, 21:43:04
LS Models 2025 door Cegielski
23 November 2025, 21:32:38
Da's Daz 2 door Huup
23 November 2025, 21:26:11
Doornvliet door Chris Westerduin
23 November 2025, 21:21:32
S88N bezetmelder door bask185
23 November 2025, 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 November 2025, 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Frank 123
23 November 2025, 21:00:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 November 2025, 20:40:04
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
23 November 2025, 20:10:03
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
23 November 2025, 19:38:53
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
23 November 2025, 17:05:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
23 November 2025, 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Fred_G
23 November 2025, 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
23 November 2025, 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door hmmglaser
23 November 2025, 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
23 November 2025, 16:19:53
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
23 November 2025, 16:07:44
Aachenau West door Bertje B
23 November 2025, 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
23 November 2025, 15:09:54
  

Auteur Topic: Kortkoppeling af fabriek  (gelezen 3868 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Kortkoppeling af fabriek
« Gepost op: 21 January 2017, 16:43:33 »
Treinen ogen beter als de wagons kortgekoppeld rijden. Fleischmann levert nieuwe wagons met de eigen kortkoppeling (zgn. profi-koppeling). Ook Marklin en Trix verkopen hun modellen met de eigen kortkoppeling (beugel). Andere fabrikanten, zoals Roco en Brawa, leveren hun modellen niet met een kortkoppeling, maar met een traditionele beugelkoppeling die een flinke afstand tussen wagens creëren. Het zou m.i. een verbetering zijn als alle fabrikanten kortkoppelingen zou gebruiken bij het afleveren van nieuwe modellen. Een beetje lobbywerk zou op dit punt geen kwaad kunnen, lijkt me.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Kortkoppeling af fabriek
« Reactie #1 Gepost op: 21 January 2017, 16:50:18 »
Ja en nee.

Ik wil op alle wagens dezelfde koppelingen. in mijn geval de profi koppeling van fleischmann.
Dus alle koppelingen op andere wagens van andere merken moet ik toch wisselen.
Heb wagens van ACME, trix, roco, ls models, kombimodell.

Als er nu 1 standaard kortkoppeling was, was dat een goed plan, maar bijv roco en fleischmann gebruiken al andere koppelingen.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22705
Re: Kortkoppeling af fabriek
« Reactie #2 Gepost op: 21 January 2017, 16:56:23 »
Ja, gaat weinig uitmaken. Wat hebben we aan modellen met tig verschillende koppelingen? In de praktijk verandert er dan niks.
De nem-schacht heeft dat probleem al lang geleden opgelost.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
Re: Kortkoppeling af fabriek
« Reactie #3 Gepost op: 21 January 2017, 17:53:57 »
zonder kortkoppeling in de doos en bij aankoop kiezen welke je wilt hebben.

Ideaal voor de koper, maar lijkt me minder fijn voor de verkoper...

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2293
    • Biesje.nl
Re: Kortkoppeling af fabriek
« Reactie #4 Gepost op: 21 January 2017, 18:09:08 »
Ik zie één voordeel als elke fabrikant echte kortkoppelingen ging voeren: dan kunnen we eerlijk ruilen :) Want wie gebruikt die 'ouderwetsche' standaard beugelkoppelingen nog? Als je dan toch een andere koppeling moet monteren dan zou het fijn zijn als je niet met de oude beugelkoppeling bleef zitten maar een waardevol ruilobject kreeg. Dus wie de Roco kk gebruikt ruilt haar/zijn koppelingen met iemand die profi koppelingen gebruikt enz. Alleen merken die geen kortkoppeling hebben zouden dan de beugelkoppeling gebruiken of toch zelf een koppeling moeten ontwikkelen.

Ik gebruik zelf de roco kortkoppelingen en heb inmiddels 2 keer een set van 50 stuks gekocht. Ik bewaar de koppelingen die ik van het materieel afhaalde in mooie bakjes. Ook heb ik een keer de Märklin koppelingen die ik zo verzamelde met iemand geruild voor Roco exemplaren op het forum.

Andere oplossing is natuurlijk met iedereen afspreken dat er helemaal geen koppelingen meegeleverd worden en de verkoper altijd een setje erbij moet verkopen. Maar dat zal ook niet gebeuren.

Mvg,

Robert

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2516
Re: Kortkoppeling af fabriek
« Reactie #5 Gepost op: 21 January 2017, 18:11:36 »
Mijn laatste Roco aankopen hadden de beugelkoppelingen op het model, en extra Roco kortkoppelingen in het zakje met onderdeeltjes erbij.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Kortkoppeling af fabriek
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2017, 12:44:14 »
Wat de heren fabrikanten wat mij betreft wel zouden moeten doen, is de verpakkingen zo aanpassen dat een wagentje met een andere koppeling dan de geleverde beugelkoppeling er ook in past zonder dat je moet gaan snijden.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2516
Re: Kortkoppeling af fabriek
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2017, 14:07:09 »
Eens met Ed.
Voor sommige fabrikanten de verpakkingen zo aanpassen dat een wagen er überhaupt in past met koppelingen gemonteerd (ik denk daarbij o.a. aan de verpakking van de LSM Plan W).
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
  • Metrop-Märklin
Re: Kortkoppeling af fabriek
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2017, 20:20:51 »
Als er nu 1 standaard kortkoppeling was, was dat een goed plan, maar bijv roco en fleischmann gebruiken al andere koppelingen.
En als alle koppelingen op dezelfde hoogte hingen, ook. Maar dat is zelden zo.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1459
Re: Kortkoppeling af fabriek
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2017, 20:45:03 »
Tja bij die modellen klopt qua hoogte wel meer niet, aangezien de bakken even zouden moeten zijn...

Ik heb op mijn baan veel verschillende merken rondrijden, ik heb geen problemen qua koppelhoogtes eerlijk gezegd.
En dan gebruik ik zelfs een ontkoppelgevoelige profi-koppeling...
« Laatst bewerkt op: 23 January 2017, 20:51:30 door Quinzeedied »

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Kortkoppeling af fabriek
« Reactie #10 Gepost op: 23 January 2017, 22:04:10 »
En als alle koppelingen op dezelfde hoogte hingen, ook. Maar dat is zelden zo.

Tja, een vergelijk met een Lima wagen uit 1820 (of eerder, van voor Napoleon) met een wagen op schaal lijkt me niet zo zinvol. Deze wagens heb ik ook, alleen rijd ik met een zuivere oude Lima stam, met een oude Lima loc ervoor, of met dezelfde trein in samenstelling van moderne Lima, Roco en Liliput rijtuigen.  Of met bijvoorbeeld een complete trein van Kleinbahn.  Alle 3 verschillend, met ieder de eigen charme, maar zeker niet door elkaar.  Dat ziet er niet uit (zie foto) en koppelt ook niet of niet goed.
De linkse Lima is er overigens ook in een correcte uitvoering.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Kortkoppeling af fabriek
« Reactie #11 Gepost op: 23 January 2017, 23:54:37 »
Wat de heren fabrikanten wat mij betreft wel zouden moeten doen, is de verpakkingen zo aanpassen dat een wagentje met een andere koppeling dan de geleverde beugelkoppeling er ook in past zonder dat je moet gaan snijden.
Eens. Bij RailAd moet ik de koppelingen er ook uit halen om de Tauri in de doosjes te krijgen en ook bij de Piko hobbylijn rijtuigen (dus de 1:100 modellen) moeten de koppelingen eraf (voordeel: de beugelkoppelingen zitten in een zakje in plaats van los in de doos). Heel irritant.

Tsja, ik gebruik hoofdzakelijk 2 soorten koppelingen: De Märklin koppelingen die ik op alles waar ze op zitten laat zitten. Dus alle MaTrix zooi rijdt daarmee. En voor alle andere spulletjes heb ik inmiddels mijn 3e doosje van 50 Roco universeelkoppelingen aangebroken. Alleen hele korte wagons wil ik nog wel eens Märklin spul geven, maar alles waarbij de koppeling onder de buffers door glijdt krijgt een setje Roco uni's. Märklin koppelingen zijn eigenlijk een fractie te dik. MaTrix heeft dit ondervangen door de buffers gewoon iets hoger te plaatsen, maar bij bijvoorbeeld Roco rijtuigen levert het ontsporingen op. Door elkaar loopt het aardig, soms even opletten dat de Märklin beugel onder de Roco beugel zit. Alles vervangen door Roco vind ik even te kostbaar en ik kan dan niet meer rangeren met de locs met oude Telex haakkoppeling, maar selectief krijgen ook Märklinrijtuigen een Rocotje, vooral die veel in mengdienst met andere merken rijden.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Kortkoppeling af fabriek
« Reactie #12 Gepost op: 24 January 2017, 08:02:03 »
Tja, een vergelijk met een Lima wagen uit 1820 (of eerder, van voor Napoleon) met een wagen op schaal lijkt me niet zo zinvol.

Ook in het Post-Napoleontijdperk zie je verschillen. Op mijn baan leveren die heel kleine verschillen in combinatie met heel kleine oneffenheden in de heel oude rails in het schaduwstation wel eens tot ontsporingen of verloren wagens.

Ik heb met name spul van Roco en Märklin. De koppelingen van Roco zijn ietsje lager geplaatst dan die van Märklin.

groeten, Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7297
Re: Kortkoppeling af fabriek
« Reactie #13 Gepost op: 24 January 2017, 12:23:01 »
Bij een aantal winkels in Zweden kun je aangeven welke koppeling je eronder wil.
Das een mooie service, de meerkosten vallen mee. Maar zoals FL en Mä/Tr het doen is beter.
Mvh Steef

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
  • Metrop-Märklin
Re: Kortkoppeling af fabriek
« Reactie #14 Gepost op: 24 January 2017, 15:21:53 »
Dat ziet er niet uit (zie foto) en koppelt ook niet of niet goed.
De linkse Lima is er overigens ook in een correcte uitvoering.
Het voorbeeld geeft aan wat ik bedoel met koppeling hoogte.
De Lima in correcte uitvoering heb ik ook, inmiddels.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail