Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 21:44:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
barry1972
Vandaag
om 21:37:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
TonM
Vandaag
om 21:36:35
Piko blauwe 1000: de decoderzaken
door
damngrazy
Vandaag
om 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Herb73
Vandaag
om 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 21:14:26
Rondom Charlois
door
NS264
Vandaag
om 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan
door
daan2353
Vandaag
om 19:58:09
Eindstation Daarhuizen
door
mamory
Vandaag
om 19:51:49
Wat is dit voor component
door
008200
Vandaag
om 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 18:03:13
Piko blauwe 1000
door
Huup
Vandaag
om 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling?
door
martijnhaman
Vandaag
om 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
Vandaag
om 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 16:05:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards
door
daan2353
Vandaag
om 14:37:16
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:22:34
Rail away
door
Eric v C
Vandaag
om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22
door
RobbertJan
Vandaag
om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:45:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:12:25
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:05:22
Piko Hobby lok welke condensator er uit?
door
Josephes
Vandaag
om 10:39:56
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:02:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 09:45:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken. (gelezen 2693 keer)
jerrytrein
Offline
Berichten: 5941
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
«
Reactie #15 Gepost op:
16 January 2017, 16:03:21 »
Anders beetpakken met een tangetje ,en eerst een kwartslag draaien en trekken
Ze moeten er zo uit komen
Gelogd
ivanzon
Offline
Berichten: 1587
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
«
Reactie #16 Gepost op:
16 January 2017, 20:06:43 »
Met een schroevendraaier kom je niet ver, ze verzinken in de koppeling.
Beste methode op basis van mijn ervaring:
type met bolletje: trek met je nagels of een tang tot je de eerste klik hebt gehad. Daarna kan je met een gekromde platbek tang voorzichtig de pin verder uit de koppeling duwen. Meestal gaat het in 1 keer eruit.
Type met plastic lip over volledige breedte: Hier ga je met je vingers geen grip op krijgen, gekromde platbek tang is de enige oplossing.
Als het echt niet eruit wil zijn er twee opties
Als je koppeling op een metalen plaatje zit kan je de buffers eruit schroeven of trekken. dan kan je van bovenaf de koppeling losmaken
Destructieve optie: de zwakste plek van de koppeling is de onderste helft. Als die eraf is kan je de koppeling eruit kantelen.
Alleen in uiterste gevallen een tang met ribbels gebruiken. daarmee sloop je de pinnetjes en wordt het heel moeilijk om ze er later weer uit te krijgen
Gelogd
l.de vos
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
«
Reactie #17 Gepost op:
16 January 2017, 22:12:45 »
Ik heb in een tangetje aan de binnenzijde een T geslepen waarin het kopje en het steeltje passen
Hiermee kun je pennetje vastpakken onder het kopje en er uit trekken
Gelogd
Leen Stolk
Offline
Berichten: 348
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
«
Reactie #18 Gepost op:
17 January 2017, 00:13:10 »
Zoals tijgernootje al aangaf nagelknipper.
Of anders nagelschaartje, de bolling werkt ook gelijk als hefboom werkt prima.
Groetjes Leen.
Gelogd
AndrevdG
Offline
Berichten: 2172
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
«
Reactie #19 Gepost op:
17 January 2017, 00:44:31 »
Ben hier ook zo'n 30 wagonnetjes aan het vervangen met deze koppeling naar de kort-koppeling.
Ik gebruik een zij-knip-tangetje (klein formaat dus, waarmee ik het scherpe gedeelte tussen de flens en het kogeltje plaats: het kogeltje is bij de meeste aan het uiteinde net wat dikker dan bij de flens. En dan niet te hard knijpen.
Maar bij sommigen zit het gewoon 'te' vast, of is er geen ruimte. Van ligt ik het wagentje/kap van het onderstel, en druk van boven af met een kleine schroeven draaier het palletje eruit. Sommige zitten 'geklonken' met een koperen palletje, in dat soort gevallen wordt het 'boren'.
En zoals eerder aangegeven: verlies het veertje niet!
Ik houd de wagon op de kop om het palletje te verwijderen, maar zorg dat het haakje dan nog op de plaats zit. Dan draai ik het 180 graden, dus met de wielen weer naar beneden. Vervolgens het haakje voorzichtig vervangen, en dan weer 180 graden draaien, het haakje houd het veertje op z'n plaats. Vervolgens met het zij-knip-tangetje voorzichtig het palletje er het eerste stukje weer inzetten, en vervolgens weer aandrukken met iets dat voorhanden is. Heb ook een klein punt tangetje met ribbels geprobeerd, en ook een pincet, maar het meeste succes heb ik met m'n zij knip tangetje.
En in extreme gevallen hebben ik dus of de kap verwijderd zodat ik er van af boven bij kan, of zelfs bij een 3 asser de middelste as verwijderd, dan het palletje dat de boogie op z'n plek houdt, en vervolgens dus vanboven af het palletje eruit gedrukt. Er zijn nog al wat verschillende wagons waar je er op verschillende manier bij kunt.
Succes!
Andre
Gelogd
saskia
Offline
Berichten: 585
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
«
Reactie #20 Gepost op:
17 January 2017, 01:16:16 »
Heb het zelf ook bij tientallen wagens gedaan.
Gewoon met een breekmesje voorzichtig onder het kopje gaan en dat het mesje kantelen , dan komt het pennetje er een eindje uit en kan je het er zonder moeite verder uittrekken.
grtjs,
Saskia
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.