Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:57:10
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Roco NS plan V door Biesje
19 October 2025, 23:27:06
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Tommy666
19 October 2025, 23:16:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
19 October 2025, 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
19 October 2025, 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
19 October 2025, 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
19 October 2025, 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
19 October 2025, 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
19 October 2025, 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 October 2025, 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
19 October 2025, 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
19 October 2025, 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
19 October 2025, 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 October 2025, 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
19 October 2025, 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 October 2025, 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 October 2025, 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
19 October 2025, 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
19 October 2025, 14:31:12
  

Auteur Topic: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.  (gelezen 2640 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5928
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
« Reactie #15 Gepost op: 16 January 2017, 16:03:21 »
Anders beetpakken met  een tangetje ,en eerst een kwartslag draaien en trekken
Ze moeten er zo uit komen

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
« Reactie #16 Gepost op: 16 January 2017, 20:06:43 »
Met een schroevendraaier kom je niet ver, ze verzinken in de koppeling.

Beste methode op  basis van mijn ervaring:
type met bolletje: trek met je nagels of een tang tot je de eerste klik hebt gehad. Daarna kan je met een gekromde platbek tang voorzichtig de pin verder uit de koppeling duwen. Meestal gaat het in 1 keer eruit.
Type met plastic lip over volledige breedte: Hier ga je met je vingers geen grip op krijgen, gekromde platbek tang is de enige oplossing.

Als het echt niet eruit wil zijn er twee opties
Als je koppeling op een metalen plaatje zit kan je de buffers eruit schroeven of trekken. dan kan je van bovenaf de koppeling losmaken
Destructieve optie: de zwakste plek van de koppeling is de onderste helft. Als die eraf is kan je de koppeling eruit kantelen.

Alleen in uiterste gevallen een tang met ribbels gebruiken. daarmee sloop je de pinnetjes en wordt het heel moeilijk om ze er later weer uit te krijgen

l.de vos

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
« Reactie #17 Gepost op: 16 January 2017, 22:12:45 »
Ik heb in een tangetje aan de binnenzijde een T geslepen waarin het kopje en het steeltje passen
Hiermee kun je pennetje vastpakken onder het kopje en er uit trekken

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
« Reactie #18 Gepost op: 17 January 2017, 00:13:10 »
Zoals tijgernootje al aangaf nagelknipper.
Of anders nagelschaartje, de bolling werkt ook gelijk als hefboom werkt prima.

Groetjes Leen.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2148
    • Baan in Los Angeles
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
« Reactie #19 Gepost op: 17 January 2017, 00:44:31 »
Ben hier ook zo'n 30 wagonnetjes aan het vervangen met deze koppeling naar de kort-koppeling.

Ik gebruik een zij-knip-tangetje (klein formaat dus, waarmee ik het scherpe gedeelte tussen de flens en het kogeltje plaats: het kogeltje is bij de meeste aan het uiteinde net wat dikker dan bij de flens. En dan niet te hard knijpen.

Maar bij sommigen zit het gewoon 'te' vast, of is er geen ruimte. Van ligt ik het wagentje/kap van het onderstel, en druk van boven af met een kleine schroeven draaier het palletje eruit. Sommige zitten 'geklonken' met een koperen palletje, in dat soort gevallen wordt het 'boren'.

En zoals eerder aangegeven: verlies het veertje niet!

Ik houd de wagon op de kop om het palletje te verwijderen, maar zorg dat het haakje dan nog op de plaats zit. Dan draai ik het 180 graden, dus met de wielen weer naar beneden. Vervolgens het haakje voorzichtig vervangen, en dan weer 180 graden draaien, het haakje houd het veertje op z'n plaats. Vervolgens met het zij-knip-tangetje voorzichtig het palletje er het eerste stukje weer inzetten, en vervolgens weer aandrukken met iets dat voorhanden is. Heb ook een klein punt tangetje met ribbels geprobeerd, en ook een pincet, maar het meeste succes heb ik met m'n zij knip tangetje.

En in extreme gevallen hebben ik dus of de kap verwijderd zodat ik er van af boven bij kan, of zelfs bij een 3 asser de middelste as verwijderd, dan het palletje dat de boogie op z'n plek houdt, en vervolgens dus vanboven af het palletje eruit gedrukt. Er zijn nog al wat verschillende wagons waar je er op verschillende manier bij kunt.

Succes!

Andre

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
« Reactie #20 Gepost op: 17 January 2017, 01:16:16 »
Heb het zelf ook bij tientallen wagens gedaan.
Gewoon met een breekmesje voorzichtig onder het kopje gaan en dat het mesje kantelen , dan komt het pennetje er een eindje uit en kan je het er zonder moeite verder uittrekken.

grtjs,

Saskia