Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
MOVisser
Vandaag
om 21:33:35
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
Vandaag
om 21:29:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Eric B
Vandaag
om 21:27:52
Roco NS plan V
door
Jeroen Water
Vandaag
om 21:08:57
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:07:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
Vandaag
om 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214
door
Mar-Cas
Vandaag
om 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0.
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Simplex
Vandaag
om 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
BartvD
Vandaag
om 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Daan!
Vandaag
om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
Vandaag
om 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
mass am see
Vandaag
om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
bellejt
Vandaag
om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil
door
1200blauw
Vandaag
om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje
door
Josephes
Vandaag
om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 14:31:12
NL-baan in Canada
door
ArjanB
Vandaag
om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 14:07:48
Raadplaatje
door
Hatsune Miku
Vandaag
om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 12:27:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken. (gelezen 2636 keer)
jerrytrein
Offline
Berichten: 5928
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
«
Reactie #15 Gepost op:
16 January 2017, 16:03:21 »
Anders beetpakken met een tangetje ,en eerst een kwartslag draaien en trekken
Ze moeten er zo uit komen
Gelogd
ivanzon
Offline
Berichten: 1587
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
«
Reactie #16 Gepost op:
16 January 2017, 20:06:43 »
Met een schroevendraaier kom je niet ver, ze verzinken in de koppeling.
Beste methode op basis van mijn ervaring:
type met bolletje: trek met je nagels of een tang tot je de eerste klik hebt gehad. Daarna kan je met een gekromde platbek tang voorzichtig de pin verder uit de koppeling duwen. Meestal gaat het in 1 keer eruit.
Type met plastic lip over volledige breedte: Hier ga je met je vingers geen grip op krijgen, gekromde platbek tang is de enige oplossing.
Als het echt niet eruit wil zijn er twee opties
Als je koppeling op een metalen plaatje zit kan je de buffers eruit schroeven of trekken. dan kan je van bovenaf de koppeling losmaken
Destructieve optie: de zwakste plek van de koppeling is de onderste helft. Als die eraf is kan je de koppeling eruit kantelen.
Alleen in uiterste gevallen een tang met ribbels gebruiken. daarmee sloop je de pinnetjes en wordt het heel moeilijk om ze er later weer uit te krijgen
Gelogd
l.de vos
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
«
Reactie #17 Gepost op:
16 January 2017, 22:12:45 »
Ik heb in een tangetje aan de binnenzijde een T geslepen waarin het kopje en het steeltje passen
Hiermee kun je pennetje vastpakken onder het kopje en er uit trekken
Gelogd
Leen Stolk
Offline
Berichten: 348
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
«
Reactie #18 Gepost op:
17 January 2017, 00:13:10 »
Zoals tijgernootje al aangaf nagelknipper.
Of anders nagelschaartje, de bolling werkt ook gelijk als hefboom werkt prima.
Groetjes Leen.
Gelogd
AndrevdG
Offline
Berichten: 2148
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
«
Reactie #19 Gepost op:
17 January 2017, 00:44:31 »
Ben hier ook zo'n 30 wagonnetjes aan het vervangen met deze koppeling naar de kort-koppeling.
Ik gebruik een zij-knip-tangetje (klein formaat dus, waarmee ik het scherpe gedeelte tussen de flens en het kogeltje plaats: het kogeltje is bij de meeste aan het uiteinde net wat dikker dan bij de flens. En dan niet te hard knijpen.
Maar bij sommigen zit het gewoon 'te' vast, of is er geen ruimte. Van ligt ik het wagentje/kap van het onderstel, en druk van boven af met een kleine schroeven draaier het palletje eruit. Sommige zitten 'geklonken' met een koperen palletje, in dat soort gevallen wordt het 'boren'.
En zoals eerder aangegeven: verlies het veertje niet!
Ik houd de wagon op de kop om het palletje te verwijderen, maar zorg dat het haakje dan nog op de plaats zit. Dan draai ik het 180 graden, dus met de wielen weer naar beneden. Vervolgens het haakje voorzichtig vervangen, en dan weer 180 graden draaien, het haakje houd het veertje op z'n plaats. Vervolgens met het zij-knip-tangetje voorzichtig het palletje er het eerste stukje weer inzetten, en vervolgens weer aandrukken met iets dat voorhanden is. Heb ook een klein punt tangetje met ribbels geprobeerd, en ook een pincet, maar het meeste succes heb ik met m'n zij knip tangetje.
En in extreme gevallen hebben ik dus of de kap verwijderd zodat ik er van af boven bij kan, of zelfs bij een 3 asser de middelste as verwijderd, dan het palletje dat de boogie op z'n plek houdt, en vervolgens dus vanboven af het palletje eruit gedrukt. Er zijn nog al wat verschillende wagons waar je er op verschillende manier bij kunt.
Succes!
Andre
Gelogd
saskia
Offline
Berichten: 569
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
«
Reactie #20 Gepost op:
17 January 2017, 01:16:16 »
Heb het zelf ook bij tientallen wagens gedaan.
Gewoon met een breekmesje voorzichtig onder het kopje gaan en dat het mesje kantelen , dan komt het pennetje er een eindje uit en kan je het er zonder moeite verder uittrekken.
grtjs,
Saskia
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.