Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
Vandaag om 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
Vandaag om 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
Vandaag om 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
Vandaag om 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46

Auteur Topic: Groningen - Drachten?  (gelezen 11072 keer)

RJ

• Offline Offline
Groningen - Drachten?
« Gepost op: 26 November 2007, 22:14:57 »
Hoi,

Ik was benieuwd of iemand foto's heeft van de tramlijn Groningen - Drachten en misschien wat kan vertellen over de soorten vervoeren op deze (goederen)tramlijn (vooral in de jaren 60-70-80).

Ik weet dat Philips in Drachten de reden is dat de lijn pas in de jaren '80 is opgebroken. Misschien dat iemand foto's heeft van dit vervoer?

Misschien dat iemand ook wat wil vertellen over 't vervoer van v.c. Werff (wat is dit voor een bedrijf?) in Tolbert en over het vervoer van de coop. aankoop. ver. Tolbert. (Bron: sporenplan.nl jaren '85)

Eventueel foto's van andere goederentramlijnen zijn natuurlijk ook welkom. :)

Ik hoop dat iemand kan helpen.
Met vriendelijke groeten,
Robert-Jan
« Laatst bewerkt op: 26 November 2007, 22:17:04 door RJ »

Frank!

• Offline Offline
Re: Groningen - Drachten?
« Reactie #1 Gepost op: 26 November 2007, 22:19:38 »
Waarschijnlijk ken je het al, maar:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Philipslijn

http://www.spoorhobby.net/groningendrachten0.htm

Vooral de laatste is erg informatief.

Frank

P.s. Kijk ook even bij het sporenplan uit 1965, daar zijn er nog veel meer stations aanwezig.
« Laatst bewerkt op: 26 November 2007, 22:25:49 door Frank »

RJ

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 November 2007, 22:32:04 »
Dank je.
Ik ken ze inderdaad al, net zoals http://home.wanadoo.nl/ntm.nfls/
Waar een aantal foto's op staan.
Heb Google al helemaal afgestruind, maar er is erg weinig vindbaar. (Sowieso is er weinig vindbaar over goederentreinen in de jaren 60-70, vind ik dan.)

MR

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 November 2007, 23:52:15 »
 Ik vond op www.archiefleeuwardercourant.nl een artikel "Drachten opende spoorlijn naar het industrieterrein" (4 januari 1957).

Er zal nog wel meer te vinden zijn. Je moet je even aanmelden. Maar dat is beslist de moeite waard. Het hele archief van de Leeuwarder Courant van 1752 tot heden is er namelijk te vinden.

Groeten,

Marco

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2007, 02:09:30 »
Als voornalig Noordevelder, vroeger gemeente Roden, heb ik de goederentrein vaak zien rijden. Laatste jaren alleen een 2400 + een aantal wagens. In Roden was een losspoor tbv de coop landbouwvereniging. Wekelijks werden daar wagens met kunstmest ed neergezet. Heel enkel reed er tbv Phillips een DEI of II. Later wel eens een wadloper gezien. In de laatste jaren reed in de zomervakantie een week lang Bello met een aantal oostenrijkers als ik me niet vergis (was toen 12, vandaar).

Denk dat je oa in het gemeente archief van Noordenveld en Leek wel één en ander zult vinden. Ook kun je het proberen bij de redactie van het Roder Journaal en de Leekster Courant. Waarschijnlijk vind je daar voor 90 procent informatie over het aantal ongelukken dat op het straatspoor in Roden maar vooral in de Tolberterstraat in Leek plaats gevonden heeft.  De trein ging daar dwars door een smalle en drukke winkelstraat. Soms was het meerdere malen per week raak.

De spoordijken, bruggen en tunnels in de A7 zijn bijna allemaal nog in tact. Jammer dat het spoor weg is. Waren we een mooi eindje op weg geweest met de nieuwe lightrail van Groningen naar Heerenveen.

Woon nu zelf in Marum, en ook daar ligt de spoordijk er gedeeltelijk nog.

hspoor

• Offline Offline
    • Haarlemmermeerspoorlijnen
« Reactie #5 Gepost op: 27 November 2007, 09:47:14 »
Misschien heb je hier nog iets aan:
In het boek NieuwSpoor van Gerrit Nieuwenhuis staat op pagina 65 en 66  een foto uit resp 26-6-1972 (geel grijze NS 2459 met bruine onderlossers bij café Kruisweg te Marum) en 24-8-1977 (bruine NS 2409 met niet goed zichtbare goederenkarren te Leek).
Op 20-5-1973 kwam de kameel naar Marum: Dieseltreinen in Nederland p133. In dat zelfde boek op p41 een foto van het NTM station te Groningen.

Ik heb ook een artikeltje uit de Drachtster Courant van 1982 met de kop ´Goederenlijn Groningen-Drachten zal voorlopig blijven bestaan´.
Gaat vooral over de NTM, er staat een foto bij van geel grijze NS 2411 met stuk of 7 onderlossers.

Mvg,
Kees

Rob

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 November 2007, 11:56:23 »
Als je bij het Utrechts Archief "Drachten" als trefwoord invoert krijg je 2 foto's, waarvan één bijzondere: De 2471 met een Plan V op het lijntje.
Zie: http://www.hetutrechtsarchief.nl/spoorwegen.asp

Groeten, Rob
Groeten, Rob

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 November 2007, 12:22:27 »
Leuk!

Hieronder de huidige situatie van de eerste foto:

De oversteekplaats die te zien is op de foto heb ik met een rondje aangegeven.

Frank

EDIT: Heb nog een leuke foto gevonden:
(Koninginnedag '85)

van: http://home.hetnet.nl/~tagv0000/leek-dh-int-groot.jpg
« Laatst bewerkt op: 27 November 2007, 13:37:47 door Peter Korsten. Reden: Citaat van voorgaande bericht verwijderd. »

Rolf

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 November 2007, 16:20:02 »
het bedrijf van der werff was een distributie centrum wat later de Boer en Super de Boer is geworden. Dit bedrijf had op het industriepark Leek een eigen laad/Los spoor. En in de jaren 90 is het distributiecentrum naar Beilen verhuist. Maar deze panden zijn nog steeds aanwezig alleen aardig verbouwd. voor de kenners, het pand waar prolyte onderandere zit.
Maar het zag er wel mooi uit met 2400en door de tolberterstraat of op het laatst een dh door het centrum van Leek ;D

Rob

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 November 2007, 16:44:24 »
Ik lees hier steeds over de 2400-den op het lijntje, maar laten we niet vergeten dat in de jaren '50 en '60 het toch vooral locs van de serie 450 waren die de goederentreintjes trokken. Komt misschien doordat ik ietsje ouder ben dat ik me dat nog goed herinner?  ;)
In Peize liep het spoor langs de halteplaats van de geel-groene ESA-bussen om daarna midden in het centrum met een boog de weg over te steken. Op dat stukje rails ben ik nog een keer met de brommert flink onderuit gegaan bij nat weer......  :'(

Rob
Groeten, Rob

RJ

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 November 2007, 20:18:59 »
Rolf en anderen,

Wat vervoerde Super de Boer (Werff) dan? Het is toch een supermarkt?  (http://nl.wikipedia.org/wiki/Fred_van_der_Werff)

Als iemand foto's heeft, hoor ik het natuurlijk nog graag. Het is voor persoonlijk gebruik, niet voor publicaties. :)

Iedereen in elk geval bedankt voor zijn bijdrage.

RJ

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 November 2007, 20:54:48 »
Wat vervoerde Super de Boer (Werff) dan? Het is toch een supermarkt? 

Tja, al die producten in een supermarkt zijn daar niet zelf naar toe gelopen...
Reinier

RJ

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 November 2007, 21:35:17 »
Dat snap ik, maar wist niet dat dat per spoor ging. Of kwamen daar grote hoeveelheden product 'X' ;) aan uit buitenlandse fabrieken die verder 't land in verstuurd werden? Zie namelijk nergens anders op sporenplan.nl aansluitingen van andere supermarkten... en heb er ook nog niets over gelezen.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 November 2007, 21:38:50 »
Ik woon aan de andere kant van het land en ken Van der Werff niet, maar ik lees dat het om het distributiecentrum gaat, dus ik neem aan dat hier de grote hoeveelheden goederen van de producenten aankwamen en vanuit het distributiecentrum over de supermarkten van Van der Werff werden verdeeld. Ik kan me voorstellen dat een deel van de aanvoer destijds per spoor gebeurde.
Reinier

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 28 November 2007, 11:39:15 »
het bedrijf van der werff was een distributie centrum wat later de Boer en Super de Boer is geworden. Dit bedrijf had op het industriepark Leek een eigen laad/Los spoor. En in de jaren 90 is het distributiecentrum naar Beilen verhuist. Maar deze panden zijn nog steeds aanwezig alleen aardig verbouwd. voor de kenners, het pand waar prolyte onderandere zit.
Maar het zag er wel mooi uit met 2400en door de tolberterstraat of op het laatst een dh door het centrum van Leek ;D
Maar stonden die treinen het overige verkeer niet gigantisch in de weg? En omdat veel oversteekplaatsen onbewaakt waren, zal de snelheid nog wel lager dan 40km/h hebben gelegen?
Het zou leuk zijn als er een machinist zou reageren, die destijds op de lijn heeft gereden. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat het een behoorlijke rit was van Groningen naar Drachten, met die lage snelheden.

Frank

Bladen waar artikelen in staan:

Nr. 4 - April 1973 'Op de rails' -->De laatste rit Drachten - Groningen der N.T.M.
Nr. 6 - Juni 1948 'Op de rails' --> Groningen - Drachten
« Laatst bewerkt op: 28 November 2007, 11:46:42 door Frank »