Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 12:28:57
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Hulp gevraagd bij ontwikkeling baanplan H0  (gelezen 6129 keer)

BertuzZz

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
Hulp gevraagd bij ontwikkeling baanplan H0
« Gepost op: 26 november 2007, 21:29:02 »
Hoi allemaal,

Ik ben begonnen met het baanontwerp. Ik rijd H0 roco, en wil de baan met rocoline zonder bedding gaan maken. Ik ben op internet gaan rondsnuffelen en heb baanplannen bekeken.

Kort overzicht gegevens:
Merk: Roco H0
Digitaal: Ja, locmaus2
Tijdperk: bij voorkeur V
soort baan: Fantasiebaan met enkele kenmerken Nederlands landschap (zie ook dijk in achterzijde baan)
Materieel: Zowel reizigers als goederen
stijging: max 6% (ik rijd ivm ruimte toch niet met zeer lange treinen)

Overigens wel een vraag: hoegroot is uberhaupt de kans op spontane ontkoppeling van wagons met het opgaan en afdalen van hellingen? Ik gebruik roco kort- met voor ontkoppeling en roco oud ( ca < 2005)



http://www.xs4all.nl/~valkhof/modelspoor/screen1.JPG


http://www.xs4all.nl/~valkhof/modelspoor/screen2.JPG


http://www.xs4all.nl/~valkhof/modelspoor/screen3.JPG


http://www.xs4all.nl/~valkhof/modelspoor/screen4.JPG

en de download van mijn baan in winrail:
http://www.xs4all.nl/~valkhof/modelspoor/concept1.tra


Wat is jullie mening hierover? Ook weet dat er geen plek voor scenery is, maar dat maakt me niet zoveel uit, dat heeft bij mij een ondergeschikte rol. Ik heb ook geen flauw idee hoe ik de baan anders zou moeten maken...

Ik sta open voor verbetervoorstellen! ;)
« Laatst bewerkt op: 26 november 2007, 21:30:38 door Bert »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Hulp gevraagd bij ontwikkeling baanplan H0
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2007, 11:33:07 »
Hoi,

Op zich een leuke baan zo, heb wel een paar opmerkingen, maar dat is voor een groot deel ook mijn mening, is net wat je voor hebt en waar je van houdt. Hoop dat je beetje gaat snappen wat ik bedoel.

Als eerste, helemaar rechts heb je een soort van dubbelsporige baan, die verdwijnt vooraan in een tunnen, maakt daar een draai en komt er weer uit. hier draait hij alleen over zichzelf heen, zou proberen om dat anders op te lossen scheelt je weer een stukje klimmen als je dat op 1 nivo kunt afhandelen.

vervolgens als je daar de tunnel uit komt, en rechts over dat stukje 2 dubbel spoor rijd dan kun je boven aan een kopstation, opstel sporen inrijden.
Als je daar weer uitrijd kun je alleen niet weer naar het rechterspoor. je zult dan dus of verkeerde kant rijden, of je moet achteruit, en dan weer vooruit weg rijden.

helemaal links moet je van de hoofdbaan ook weer achteruit het uitloopspoor op en dan weer voorruit je opstel spoortje op.
Ik zou proberen direct van de hoofdbaan het spoortje op te rijden. De hoofdbaan kan dan ongestoord doorrijden terwijl jij daar je rangeer bewegingen maakt.

Dan nog het volgende, als je boven aan aan komt rijden, van rechts naar links, gaar voorbij je kopstation/opstel sporen daar, rijd door langs je uithaalsporen helemaal links, maakt onderaan een bocht en komt bij een wissel. Links aanhouden verdwijn je in de tunnel en kom je onderaan weer uit.
Echter als je rechts aanhoudt kom je op een klein binnen circel uit, met een station. Je kunt hier echter niet weer uit komen zonder achteruit te rijden.

Dan nog 1 laatste opmerking, stijgingen van 6% is wel erg veel. Probeer dit zo min mogelijk te doen, en zo veel mogelijk bij de 3% te blijven.
weet dat die niet altijd mogelijk is op dit soort kleine banen met veel spoor. Maar het geeft de baan naar mijn idee een rustigere indruk, en je hebt grotere kans dat ook treinen die je in de toekomst nog eens aanschaft de baan zonder problemen rond kunnen komen.

Wil niet zeggen dat jouw baan niet kan, en als jij er tevreden mee bent is het goed natuurlijk. dus succes er mee, en misschien kun je wat met bovenstaande punten.

Groet,
Roelco

BertuzZz

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
Re: Hulp gevraagd bij ontwikkeling baanplan H0
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2007, 11:44:44 »
Dank voor reactie.
Zoals je zelf al zegt is het lastig ontwerpen op zon ruimte.
Dit is ook mijn eerste baan ontwerp, als jullie andere idee-en hebben of uitwerkingen (in deze ruimte), kan je die gerust posten ;), ik kan daar alleen maar van leren!!!
De achterkant (links en boven) van de baan staat tegen de muur en kan ik in noodgevallen naar voren schuiven (met enige moeite). Welke aanpak raden jullie aan? Ik ga er zelf vanuit dat als het eenmaal ligt, ontsporingen amper voor zullen komen.

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Hulp gevraagd bij ontwikkeling baanplan H0
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2007, 12:00:28 »
Hallo Bert, het worden wel erg korte passagiers treinen max 2 plan D.Zou graag de hoogtes weten en waar ze zitten Bram

BertuzZz

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
Re: Hulp gevraagd bij ontwikkeling baanplan H0
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2007, 01:22:26 »
Je bedoelt de hoogte van de tunnels? Ik heb als uitgangspunt 8 cm genomen (dat is gebaseerd op de bedding rails (onder de grond doe ik het zonder verhoogde bedding, mbe laagje kurk (2mm?) en nog een evt. marge van 1 cm).

Waarop baseer je overigens dat mijn langste trein 2 treinstellen plan D kan zijn? Aan de rangeer mogelijkheid die in het midden zit?
Ik denk zelf namelijk niet dat ik met meer dan 4 passagierwagons achter elka ga rijden.

Maar nogmaals als iemand een betere uitwerking heeft, be my guest  :).

treintjesgek

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Hulp gevraagd bij ontwikkeling baanplan H0
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2007, 12:35:13 »
Zoals je zelf al zegt is het lastig ontwerpen op zon ruimte.
Dat ligt eraan wat je wilt. Uit je eerdere posts is dat niet helemaal op te maken en misschien weet je het zelf ook niet helemaal.

Kun je uitleggen wat de verschillende onderdelen van je baanplan zijn. En kunnen alle treinen overal rijden?

In het rechtse deel zie ik een ovaal met daarin iets van een station (of in ieder geval iets waar treinen elkaar kunnen kruisen / passeren). Dat bepaalt de lengte van de langste trein en lijkt effectief zo'n 50 cm.

In het linker deel heb je denk ik een aantal rangeer sporen die aftakken van de hoofdbaan. Als je daar aan het rangeren bent, zal je vaak de hoofdbaan op moeten en dus ander verkeer still moeten leggen.

Helemaal links zie ik iets waarbij ik me helemaal niets kan voorstellen; ander station?


Persoonlijk vind ik dat minder meer is. Mijn idee zou iets zijn van een halte aan een diagonaal (links achter naar rechts voor) verlopende dubbelsporige hoofdbaan. Stoptreinen doen de halte aan terwijl intercities er op hoge snelheid voorbij razen. Het stationsgebouwtje ligt (vanaf je gezichtspunt) achter de sporen, daarachter een dijk met bomen en daarachter een achtergrond 'scherm'.

baanplan

Alleen het grijze deel en het niet getekende rangeer terein is zichtbaar. De blauwe rails geven de toegang tot het schaduw station aan dat in een lus ligt.

Aan de oostzijde van de halte verdwijnt het spoor door een dijk (een situatie die ik wel eens in een voorstel naar zeeuws voorbeeld heb gezien) en de achtergrond om met een boog naar de achterkant en rechtdoor langs de muur. In die boog ligt ook een aftakking naar een rangeer terrein dat boven de spiraal ligt (3 wissels totaal); dat spoor (stijgend) en het rangeer terrein zijn niet getekend. Je zult het geheel ietsje naar het zuiden en het oosten moeten schuiven (ik had daar geen zin meer in) om plaats te maken voor dat spoor.

Aan de westzijde verdwijnt het spoor onder een snelweg en door de achtergrond.

De beide 'einden' van de halte zijn nu samen en gaan 4sporig de bocht om. Vervolgens een wisselstraat om van 4 naar 2 sporen te gaan. Daarna een spoorspiraal (540 graden) omlaag en terug naar de linker achterzijde en door naar een schaduw station onder de halte en het spoor aan de achterkant.

Er zijn (misschien) nog wat aanvullingen mogelijk. Tussen de getekende sporen aan de achterkant kun je nog proberen een extra spoor te plaatsen (toegankelijk vanaf beide sporen van zowel oost als west) waar een goederentrein kan wachten op een achteroplopende intercity zodat de laatste kan passeren.

Ik weet uiteraard niet of dit naar je smaak is.


PS 1
Ik ben niet bekend met de Roco rail geometrie dus het is een beetje aan elkaar geflanst. Je kun het zelf netjes 'overtrekken'.

PS 2
De spiraal is even simpel getekend; ik zou hem breder maken (bijna 140 cm die tot je beschikking staat zodat het meer een ovaal wordt). Radius van het buitenste spoor in de spiraal is 45 cm; alleen buitenste spoor getekend.
Technisch foutje in de spiraal is dat je op het binnenste (steilere spoor) omhoog gaat; ik denk niet dat dat te voorkomen is.

PS 3
Getekend met R2/R3 op een enkele uitzondering na.


PS 4
Ik zou de 'tafel' gedeeltelijk zo zagen dat de voorkant parallel loopt aan de spoorlijn.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2007, 12:39:58 door treintjesgek »

treintjesgek

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Hulp gevraagd bij ontwikkeling baanplan H0
« Reactie #6 Gepost op: 29 november 2007, 13:14:33 »
Zie net een foutje. Twee meegebogen wissels links boven; geen idee waarom ik die er ooit in heb geplaatst. Gewoon weglaten.

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Hulp gevraagd bij ontwikkeling baanplan H0
« Reactie #7 Gepost op: 30 november 2007, 11:27:16 »
Bert dat bedoelde ik rechts in het dat op station lijkt is maar ongeveer 50cm een plan d is al 25cm een 1100 is 14cm vandaar Bram

BertuzZz

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
Re: Hulp gevraagd bij ontwikkeling baanplan H0
« Reactie #8 Gepost op: 02 december 2007, 14:01:35 »
Zo ik heb nu tijd en ga eens bezig met de uitwerking van treintjesgek en probeer deze vandaag te posten. Ergens heeft eenvoud wel iets, ik ga kijken wat er uitkomt (want ik wil toch stiekem rangeergedeelte  :P), in ieder geval bedankt voor het posten van de voorgaande reacties en ik sta altijd open voor commentaar:
Beter een keer teveel gezegd dan één keertje te weinig  :D

- update -
@ treintjesgek:
Ik ben bang dat dit niet gaat lukken aangezien ik 2 rail rijdt en geen 3 rail. Ik ben niet van plan meer dan 3 keermodules toe te passen (2 voor het zichtbare en 1 voor keerlus)  ;). Ik ga ff verder vogelen
« Laatst bewerkt op: 02 december 2007, 17:39:31 door Bert »

treintjesgek

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Hulp gevraagd bij ontwikkeling baanplan H0
« Reactie #9 Gepost op: 03 december 2007, 13:13:30 »
Voor zover ik kan zien zijn er 2 kortsluit punten. De eerste is de aftakking van het rangeerspoor. De tweede is de kruising aan de linker kant.

Als ik geen denkfouten heb gemaakt, zouden beiden te doen moeten zijn met een module of relais en dat heb ik uitgewerkt.

Het princiope is dat beide relais de spanning ompolen als dat nodig is. Dit gebeurt door ze tegelijk te laten schakelen met W4 resp W1.

Beide relais zijn getekend in de positie waarbij W1 resp W4 in de afbuigende stand staan.

Het blauwe deel in de tekeningen dient volledig geisoleerd te zijn.

De rangeer aftakking


De wisselstraat links


Je kunt op de plaatjes klikken om een duidelijkere versie te krijgen.

Ik heb (nog) niet veel kaas gegeten van digitaal, maar ik begrijp uit de werking van keermodules in het algemeen, dat deze er direct in zou moeten passen als vervanging van het relais. Je kunt het eventueel voorleggen in het digitale deel van dit forum.

PS Ik heb het een aantal keren gecontroleerd, maar het is goed mogelijk dat ik een fout heb gemaakt. Zelf nog even nakijken dus.
« Laatst bewerkt op: 03 december 2007, 17:37:39 door treintjesgek »