Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Wisselwachter
Vandaag om 14:10:00
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
Vandaag om 13:45:48
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 12:43:00
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
Fleischmania Nostalgia door Floris Dilz
Vandaag om 11:45:38
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
6 en 7 september terug naar toen door AB 7216
Vandaag om 10:18:41
Swalbenburg, N modulebaan door william_2
Vandaag om 10:18:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:30:55
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 09:29:54
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 07:30:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
  

Auteur Topic: Open goederenwagen Trix Express pimpen  (gelezen 7888 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Open goederenwagen Trix Express pimpen
« Gepost op: 26 November 2007, 21:00:07 »
Weet iemand of dit type ook bij NS in dienst geweest is?


Bron: www.acmattheis.de

Ik heb namelijk zo'n wagentje en het lijkt mij wel leuk om er een NS uitvoering van te maken (grijs met witte opschriften). Ook ben ik benieuwd of deze wagens ook nog zonder luchtleidingen/remmen hebben gereden.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
« Reactie #1 Gepost op: 27 November 2007, 21:57:39 »
Ben op Google gaan zoeken en kom hier uit: ;D

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6082.0;prev_next=next

Komt deze het dichtst in de buurt? Zo ja, wat waren daar de afmetingen van?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2007, 22:40:55 »
uhm, zou je me wat maten kunnen geven? radstand en baklengte (met of zonder buffers) zouden zat zijn. Blader ik even door mn materieelboek  ;D

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
« Reactie #3 Gepost op: 28 November 2007, 19:27:17 »
Afmetingen:

Lente over de buffers: 104 mm, radstand: 52 mm.

Maarten

PS: wat deed jij vanavond in de stoptrein naar Breda van 18.14 uur? ;) ;D
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
« Reactie #4 Gepost op: 29 November 2007, 11:27:29 »
naar huis gaan in vrij muffe staat. viel t op?  ;D
Een nederlandse versie van deze wagen kan ik niet vinden, maar t is een 1930-materieelboek dus wellicht dat er een paar na de oorlog zijn blijven hangen... qua maten is het gewoon een standaard-kolenbak maar dan met lagere wanden. Er zijn wel wat staatsspoor-wagentjes met ongeveer dezelfde bak (maar dan zonder spanwerk onder de deuren) en radstand, maar daar zul je aan 1 kant een remmershuisje plus bordes aan moeten plakken. Of na de oorlog waarschijnlijk alleen een rembordes.
Tekening: klik
NS-nummers GLG 47001-47465

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
« Reactie #5 Gepost op: 29 November 2007, 14:05:30 »
Aardig bakkie, ik denk dat de tweede serie (GLG 47301 en verder) zonder remmershuis geleverd is, gezien de melding van 2 (ipv 1) klapbare kopschotten en een paar m2 meer vloeroppervlak. Iemand een fotootje? dat kan een leuke aanvulling worden.

effe HANS raadplegen; http://www.hetutrechtsarchief.nl/hua_online_images/atlantis/medium/234/163234.jpg
jammer dat je niet meer kunt inzoomen, maar deze lijkt errug veel op een GLG. Maar welke; that's the question. Het nummer staat er slechts gedeeltelijk dus onbruikbaar op.
« Laatst bewerkt op: 29 November 2007, 14:13:05 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
« Reactie #6 Gepost op: 29 November 2007, 14:17:31 »
De GLG's met 4,5 m radstand zijn óf langer óf hebben een remmershuis. Dan zijn er ook nog de oudere SS-bakkies met kortere radstand of de HSM-bakken met hun standaardradstand van 4 meter maar die hebben dan weer meteen een kortere bak...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
« Reactie #7 Gepost op: 29 November 2007, 14:30:16 »
OK, floor, scherp gezien. Oftewel; de bak is bruikbaar, het onderstel moet verlengd. ALS je degene zonder remmershuis bouwt moet je de bak ook met ca 12 mm verlengen (proportioneel, dus elk 'vak' tussen twee wandprofielen moet met 2 mm verlengd)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
« Reactie #8 Gepost op: 29 November 2007, 14:37:44 »
ja, kun je beter de deuren uit de bak zagen voor hergebruik en de rest vrij onceremonieel laten verdwijnen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
« Reactie #9 Gepost op: 29 November 2007, 15:07:03 »
Blijft het dringende & prangende gebrek aan fotomateriaal om deze wederzijdsche slagen in den lucht van eeenige historisch juischte onderbouwing te voorzien.

Wie?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
« Reactie #10 Gepost op: 29 November 2007, 20:21:08 »
naar huis gaan in vrij muffe staat. viel t op?  ;D

Ja! ;D, nou zit ik meestal nog gaarder naar buiten te staren, dus het viel wel mee. ;)

Bedankt voor de info, Floris.

Blijft het dringende & prangende gebrek aan fotomateriaal om deze wederzijdsche slagen in den lucht van eeenige historisch juischte onderbouwing te voorzien.

Wie?

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar!
Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

modelspotter

  • Gast
Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
« Reactie #11 Gepost op: 30 November 2007, 20:22:36 »
Weet iemand of dit type ook bij NS in dienst geweest is?


Bron: www.acmattheis.de

Ik heb namelijk zo'n wagentje en het lijkt mij wel leuk om er een NS uitvoering van te maken (grijs met witte opschriften). Ook ben ik benieuwd of deze wagens ook nog zonder luchtleidingen/remmen hebben gereden.

Maarten


Allereerst het volgende:

Für den damaligen Stand de Herstellungstechnik waren die Trix-Modellgüterwagen durchweg gut detailliert... Nur ein Wagen war als gänzlich miszlungen zu bezeichnen, der Omm32 (linz), obwohl er in der Metallausführung die Maszstäbliche LüP nur um 5 mm unterschritt. Der Achsabstand war zu kurz, Auszenrahmen und räumliches Sprengwerk fehlten, das Türsprengwerk war viel zuviel und die Stirnklappen waren slecht nachgebildet. In der Plastikausführung wurde er auszerdem noch um 20 mm verkürzt.

Er blijft dus weinig heel van dit Trix-model als Duitse Ommr 32 / Linz (-er), een open goederenwagen, volgens Fritz Willke's Modellbahn Güterwagen Handbuch.

Dit wetende dus op zoek naar een voorbeeld bij NS (ex-SS of anders), welnu de trapeziumvormige versterking onder de deurpartij zoals op de afbeelding, was bij NS alleen toegepast bij de laatste series houten kolenwagens (GTM/GTMK). Helaas...
Qua afmetingen wellicht bij de GL-en nog iets passends zoals aangegeven, maar dan moet er wel wat worden aangepast.

De Linz in NS uitvoering als GTMK 60001 van Liliput is ook niet voor de volle 100% juist, maar dat was me bekend.

Plaatje:

www.spoorinfo.nl/linz.jpg

Serie GTMK 60001-60004

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 30 November 2007, 20:37:04 door modelspotter »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
« Reactie #12 Gepost op: 03 December 2007, 20:09:59 »
Ik kwam dit trouwens tegen:

http://www.scaletrading.nl/philotrain/content.cgi?Aflevering_NS_GLG_open_wagens

Is het nou zo dat de versie zonder remmershuis/-bordes een langere bak heeft en dat /-bordes?

Modelspotter, wat is de lengte/radafstand van de GTMK 60001-60004?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
« Reactie #13 Gepost op: 03 December 2007, 20:39:42 »
die aangehaalde GTMK is gewoon een overgenomen duitse bak en is dus laf.
Het klopt trouwens wel dat de wagens zonder remmershuis een grotere bak hadden. Ook zodanig dat het extra laadvolume het mindere gewicht van reminstallatie en zo ruim compenseerde.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Open goederenwagen Trix Express pimpen
« Reactie #14 Gepost op: 03 December 2007, 20:49:30 »
die aangehaalde GTMK is gewoon een overgenomen duitse bak en is dus laf.
Het klopt trouwens wel dat de wagens zonder remmershuis een grotere bak hadden. Ook zodanig dat het extra laadvolume het mindere gewicht van reminstallatie en zo ruim compenseerde.

Dan is de versie zonder remmershuis de meest makkelijke. Dan is de bak qua afmetingen dus goed. Is het verder een kwestie van het aanpassen van de radstand (en verlengen van het onderstel).

Maarten
« Laatst bewerkt op: 03 December 2007, 21:47:41 door Overlast »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom