Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: 3D/RM: NS waterwagen slijptrein in HDA in N  (gelezen 5385 keer)

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
3D/RM: NS waterwagen slijptrein in HDA in N
« Gepost op: 02 januari 2017, 16:53:53 »
Als je op internet struint kom je vaak vreemde bouwsels tegen, 1 daarvan is de waterwagen van de (oude) slijptrein van de NS:

By Dick van Aggelen (Eigen werk.) [CC0], via Wikimedia Commons

Een interessant bouwsel, ook omdat de waterwagens mooi achter een 2400 kunnen...

Als je dan wat verder zoekt kom je achter het stukje historie van deze wagens:
"...De slijptrein, bestaande uit een in 1958 omgebouwd blokkendoosrijtuig (voorheen mCv 9426) en twee waterwagens (voormalige tenders van NS-stoomlocs 4003 en 4025). De railslijpwagen is in 1985 gesloopt. Beide waterwagens zijn via de SGB terecht gekomen bij de Hoogovensexcursietrein..." bron: http://www.nicospilt.com/index_weg-en-werken.htm

Foto's van de waterwagens bij de NS en CSY vind ik, zelfs een oud filmpje van het slijpen van de rails.

Ik heb hem al eerder in FUD gemodelleerd, een uitdaging om te maken: vreemde vormen, 4 assen en 2 draaistellen met spaakwielen. Spaakwielen, buffers en koppelingen heb ik er los bij gekocht en en de relingen heb ik van 0,5mm messingdraad gemaakt.





In dit draadje ga ik hem ook in het "nieuwe" materiaal High Definition Acrylate (HDA) van Shapeways maken...

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: 3D/RM: NS waterwagen slijptrein in HDA in N
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2017, 16:58:11 »
Ik heb het ontwerp van de waterwagen aangepast aan de design rules van High Definition Acrylate (HDA) van Shapeways, Wanddiktes moeten anders, minimum detail grootte moet anders, vanwege de manier van printen maakt het veel uit wat onder of boven is... Al met al toch een stukje werk.





Daarnaast heb ik kant en klare draaistellen gevonden die erg lijken op de draaistellen die onder deze waterwagen passen die met M2,5 boutjes in de kap kunnen worden vastgemaakt (en die boutjes kun je gewoon bij de Praxis/Gamma kopen!)

Vandaag heb ik mijn HDA printje bij SW opgehaald en na een uurtje nabewerken ziet hij er zo uit:



Niet ontevreden, met name de klinknagels zijn erg netjes uit de 3D printer gekomen! Ik ben erg benieuwd hoe hij er na het spuiten en met de draaistellen (in bestelling) uit gaat zien!

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: 3D/RM: NS waterwagen slijptrein in HDA in N
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2017, 17:17:27 »
Wat was de reden om voor HDA te gaan en niet bij FUD te blijven?

Kwa detail zitten beiden op 0,1mm.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: 3D/RM: NS waterwagen slijptrein in HDA in N
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2017, 17:48:40 »
Ik ben nog niet over naar HDA, maar wel benieuwd naar HDA, HDA wordt namelijk door SW aangeprezen als hét ideale materiaal voor o.a. treinmodellen.

Als je naar de design rules kijkt zie je dat supported walls, unsupported walls, supported wires en unsupported wires in HDA allemaal wat steviger moeten worden uitgevoerd. Daarnaast ben ik ook erg benieuwd naar het effect van een verschillende laagdikte, FXD is 16um, FUD is 29 um en HDA is 50um. Ik was/ben erg benieuwd wat dat betekent voor de detaillering (er wordt gezegd dat HDA wat zachter print en wat "afrondt" op de hoeken, waardoor het beter zou ogen dan die 50um)

HDA is wel (iets) goedkoper dan FUD/FXD, temperatuurbestendigheid is beter en de look/feel van HDA is wat steviger dan die van FUD/FXD

Kortom, je kunt er veel over lezen, nadenken. Doen, printen en bouwen gaat voor mij een test zijn of ik HDA als aanvulling voor FUD/FXD kies.

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM: NS waterwagen slijptrein in HDA in N
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2017, 22:01:58 »
@Fred,

Ik wil de voetplaat voor mijn tankloc laten printen in een stevig materiaal. FUD lijkt me ongeschikt. Wat denk jij? Nylon (Strong & Flexible)of HDA?

Gr, Hans

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: 3D/RM: NS waterwagen slijptrein in HDA in N
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2017, 22:14:50 »
Ok, ik heb al wat laten printen in HDA en dat is echt maf spul. Bij gelijke wanddikte (die nog net voldeden) is het spul superflexibel tov. FUD. Het kan daardoor ook wat hebben. Laat je iets van FUD vallen breekt er geheid wat af, bij HDA stuitert het terug. Het heeft ook de hoge mate van detaillering, maar het ziet er allemaal wat meer als gesmolten uit. FUD is wat scherper, wat hoekiger.

Ook bij HDA heb je last van stepping, ik heb nog niet geprobeerd dat eruit te schuren omdat het een proef was. Ik heb het ook nog niet met verf afgewerkt. Dus geen idee of het net zo makkelijk hecht.

Om op de vraag van Hans te komen, ik zou het niet voor een voetplaat gebruiken, het wappert alle kanten uit. Denk dat je met dat zandtaartjes spul beter uit de voeten komt. Overigens, met FUD kan ook, maar je moet wat voorzichtiger zijn met handlen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: 3D/RM: NS waterwagen slijptrein in HDA in N
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2017, 22:38:39 »
Ik heb het zelf ook al laten stuiteren en kan bevestigen dat het sterker/flexibeler lijkt dan FUD/FXD  (y) Ook dat het wat meer gesmolten lijkt klopt: de klinknagels zijn in mijn 3D model individuele cylindertjes van 0,1mm hoogte en 0,1mm radius maar op de 3D print zien ze eruit als mooie bolkoppen.

@Hans: qua materiaal voor je voetplaat zou ik idd HDA niet aanbevelen, dunne vlakke platen zijn in HDA niet strak vlak maar hebben idd de neiging te zwabberen. Een materiaal waar ik zelf nog steeds gecharmeerd van ben is Prime Gray (PG) van imaterialse.com: https://i.materialise.com/3d-printing-materials/prime-gray Het materiaal leent zich niet voor heel fijne detaillering in N, maar mss wel voor jouw toepassing? Zie ook http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,59223.0.html voor wat foto's van PG.

Fred
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2017, 22:44:05 door 3dbuildr. Reden: Verwijzing naar topic toegevoegd »
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: 3D/RM: NS waterwagen slijptrein in HDA in N
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2017, 19:28:07 »
De buffers van Modellbahn-Radsatz.de zijn in de 3D print gelijmd en de Graham Farish draaistellen, spaakwielen en koppelingen zijn ook binnengekomen. Gemonteerd ziet hij er nu zo uit:





 (y)

Fred

_________________
Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: 3D/RM: NS waterwagen slijptrein in HDA in N
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2017, 21:42:39 »
Vandaag de handrelingen achterop de watertender gebogen van 0,5mm messingdraad (de relingen rechts op de foto) Aan elk van die relingen zitten 2 steunen (1 verticale die goed zichtbaar is op de foto en 1 horizontale die je niet ziet op deze foto) en die heb ik aan elkaar gelijmd en niet gesoldeerd. De relingen buigen was niet ontzettend moeilijk: eerst de kwart ronding rond een 5mm boortje gebogen en daarna stukje voor stukje aftekenen en buigen, aftekenen en buigen enz. enz.

De gaatjes in de kap heb ik met de hand met een 0,5mm boortje nageboord, dat HDA-3Dprintmateriaal laat zich wel heel lekker mechanisch verwerken, een plezier om mee te werken. Frezen, boren, vijlen allemaal geen probleem  (y)

Ook een hekje van 0,5mm messingdraad voor bij het bordes gesoldeerd (links op de foto). In het bordes zitten 3 uitsparingen van 0,5mm doorsnede waar de pootjes inpassen.



Nu eerst ontvetten en dan gaan spuiten!

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: 3D/RM: NS waterwagen slijptrein in HDA in N
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2017, 21:45:22 »
De hele kap Action acryl primer grijs gespoten:


En daarna de onderkant met de acryl spuitbus matzwart gespoten:


Nu nog de decals erop en mat aflakken (mss nog wat blackwashen en/of weatheren??)

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: 3D/RM: NS waterwagen slijptrein in HDA in N
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2017, 23:49:06 »
Mooi geworden!

Volgende stap een Zweedse stoomloc? 8)

Mvg,

Tis
********

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2575
Re: 3D/RM: NS waterwagen slijptrein in HDA in N
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2017, 00:26:50 »
Gaaf hoor! Zeer netjes gefabriekt! (y)
Zijn er ook plannen om deze in HO te maken? De 'blokkendoos' kan je mooi omkatten uit een Roco exemplaar. 2x Roco 2400'n er aan en dieselen maar.

Jeroen
We're all riders on this train.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: 3D/RM: NS waterwagen slijptrein in HDA in N
« Reactie #12 Gepost op: 17 januari 2017, 15:56:57 »
Respect en bewondering. Een mooi model en mooi en overtuigend gemaakt. :P
Heb zelf ook twee stuks in h0 lang op mijn wensenlijstje staan voor een slijptrein. De omgebouwde blokkendoos heb ik al jaren rijden.
Dus als je het ontwerp zou (willen/gaan) omwerken naar h0 dan sta ik vooraan te dringen ;)

Pluim, Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: 3D/RM: NS waterwagen slijptrein in HDA in N
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2017, 11:28:49 »
Heren, bedankt voor de complimenten!

Hier zijn nog een 2tal foto's van het model met decals, mat gelakt op de baan:




Over dit model in HDA in plaats van FUD:
  • HDA is steviger dan FUD dus de treden op de hoeken van de waterwagen kunnen een prima stootje hebben
  • De detaillering in HDA is ietwat aangepast maar is in mijn ogen prima in orde
  • Door gebruik te maken van kant en klare draaistellen is het model voor een groter publiek toegankelijk
  • Hij is zelfs nog wat goedkoper in HDA in plaats van FUD  (y)
  • het HDA is van zichzelf zo zwaar dat er geen extra verzwaring nodig is

Nog een oplijsting wat je nodig hebt om dit model af te bouwen:
  • 2 stuks draaistellen: GRAHAM FARISH GF26 DIAMOND FRAME WAGON BOGIE FRAME N GAUGE
  • 4 stuks spaakwielen: GRAHAM FARISH 379-411 WAGON WHEELS SPOKED PK10 AXLES N GAUGE (verpakt per 10)
  • 2 stuks koppelingen + 2 stuks koppelingveertjes: GRAHAM FARISH 379-405 N COUPLINGS & SPRINGS PK10 N GAUGE (verpakt per 10)
  • 2 bolle en 2 vlakke buffers, bijvoorbeeld: N-Puffer 5,5mm lang (Tellerausführung: flach) [NPu55] en N-Puffer 5,5mm lang (Tellerausführung: gewölbt) [NPu55]
  • 2 x M2,5 boutjes + 2 stuks M2,5 moertjes (verkrijgbaar bij de bouwmarkt)
  • 0,5mm messingdraad

De Graham Farish onderdelen zijn verkrijgbaar via het internet bij bijvoorbeeld www.petersspares.com, de buffers bij www.das-service.de/modellbahn-radsatz. De boutjes en moertjes gewoon bij de bouwmarkt en 0,5mm messingdraad bij de hobbyzaak.

Dits is mijn eerste serieuze poging in HDA en ik ben zo tevreden over het model in HDA dat ik de FUD/FXD versie maar in de ijskast ga zetten... De HDA versie kun je vinden bij de printboer onder:
http://shpws.me/NjMt

Voorlopig heb ik nog geen plannen om hem ook in h0 te gaan maken maar mss dat een h0 kleinseriefabrikant meeleest?

Fred
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2017, 11:30:44 door 3dbuildr »
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: 3D/RM: NS waterwagen slijptrein in HDA in N
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2017, 11:32:07 »

Leuk model! Nu nog de passende stoomloc er bij ontwikkelen waar deze tenders vandaan kwamen  :P

Waarom eigenlijk de keuze voor 0,5mm draad? Dit is in schaal N omgerekend een handgreep van 8cm dikte! En dan is de verf die op de draad komt nog niet eens meegerekend.

0,3mm en zelfs nog dunner messing- of nikkelzilverdraad is toch ook prima verkrijgbaar?
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda