Doel:€250.00
Donaties:€107.00

Per saldo:€-143.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:21:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:08:50
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:03:56
De bouw van Rehausen. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:56:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 01:34:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:44:51
Wie herkent deze sfeervolle beschrijving? door Joost O
Vandaag om 00:24:12
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door NS1220
Vandaag om 00:14:36
Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen. door Eegtrain
Vandaag om 00:12:47
Vitrinekast ipv baan door Eegtrain
Vandaag om 00:08:52
Raadplaatje door PaulC
Vandaag om 00:00:23
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
18 juni 2019, 23:28:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 juni 2019, 23:20:44
Tandwielen van as Roco-motortje afkrijgen? door Sven
18 juni 2019, 23:15:20
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Rondje_HO
18 juni 2019, 22:44:12
GATX zans knikketelwagon H0 door W. Thomas
18 juni 2019, 22:42:19
Projekt 083-338 door Rondje_HO
18 juni 2019, 22:41:07
NS Gbs voor het vasteland en het antwoord van de DB voor Engeland door Ronet-1981
18 juni 2019, 21:44:01
25 jaar geleden door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:43:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:32:54
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:29:31
Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant. door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:28:12
FS verschil livrei XMPR - XMPR1 door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:26:52
Intellibox IR 60 550, hoe te updaten? door Ronald Koerts
18 juni 2019, 21:07:25
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door lokloods
18 juni 2019, 21:03:28
Atlas Reko DDR tram 'T59' gesuperd door DE-II
18 juni 2019, 20:13:12
ARBED-A Wagens, wie heeft hier meer info over? door Ronet-1981
18 juni 2019, 19:59:58
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
18 juni 2019, 18:35:57
Roco Fccpps door VAM65
18 juni 2019, 17:33:22
'even voorstellen’ uit Las Vegas door thonis
18 juni 2019, 17:20:09
  

Auteur Topic: Kilometervreters  (gelezen 1613 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
    • Modeltrein projecten
Kilometervreters
« Gepost op: 31 december 2016, 17:20:53 »
Op zoek naar informatie van een bepaalde Franse loc, kwam ik op deze leuke site: http://ec64.pagesperso-orange.fr met informatie over hele loc series. Mijn oog viel op de kilometrages welke die Franse bakkies toch wel deden. (Les affectation du matériel moteur) Je denkt van, beetje tuffen hier, boemelen daar, maar ondertussen zetten bepaalde locseries toch behoorlijke jaarkilometrages op de odometer.

Uit mijn Rhätische Bahn periode kende ik wel de Ge 4/4 601 welke met bestickering rondreed met 50 jaar, 5 miljoen km. Peanuts naar nu blijkt, vergeleken met wat Franse locs, maar toch wel knap voor een berggeit, schuifelend langs de steile wanden.


bron: http://www.bahnbilder.de/bilder/rhb-ge-44i-601-46828.jpg


Anyway, beetje rondklikkend op voornoemde site, kwam ik op kampioen km vreten de BB 15006. Dat mormel deed gewoon dik 275d km op jaarbasis. Na 33 jaar en 9,1 miljoen km was de puf er wel uit. Prachtige kleurstelling overigens.


bron: http://letraindalain.free.fr/img/img_4286.jpg

Echte kilometerkampioen op totaalbasis is de BB 16008, welke in 54 jaar 10,7miljoen km's wegzette. Dat is nog steeds een respectabel jaargemiddelde van net geen 2ton per jaar. Hier in z'n laatste afschuwelijke En Voyage jurk.


bron: http://www.passiondutrain.com/search/label/BB%2016000

Toch ook ff bij de diesels kijken, omdat ik daarvoor ook informatie zocht.

M'n favorite model, de compacte BB's dit gemiddelde voorbeeld had er na 51 jaar geen zin meer in en een nette 3,3miljoen km gereden.


bron: http://letraindalain.free.fr/img/img_6698.jpg

Maar de dikke CC 72000 serie ondanks de dieselslurpende capaciteiten en bijkomende geweldige vermogen van 3600pk, schopten het toch wel tot uitschieters van ruim 7miljoen km. De CC 72033 perste er 7.177.421 km uit in 41 jaar, wat neerkomt op een gemiddelde van 175.059 km /jaar. In die 41 jaar heeft het ding er dan wel bijna 24 miljoen liter diesel doorheen gestookt wat neer komt op een uitstoot van ongeveer 61 miljoen kg CO2... Dat zijn 5 torens van de Onze Lieve Vrouwekerk te Dordt...


bron: http://i228.photobucket.com/albums/ee122/MichelJ1/02526.jpg

Lekker trekken is wat die dingen het liefste doen.

Maar goed, nou zat ik dus te denken, wat doen die zoete gele loccies hier in Nederland nou eigenlijk? We schijnen een best druk net te hebben, dus... En in Duitsland? Wat hebben die 103 en 120ers op de odometers gezet uiteindelijk?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6311
  • Spoor N
Re: Kilometervreters
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2016, 17:44:50 »
https://www.flickr.com/photos/77593728@N08/9365699159/
Dat zal wel een gemiddeld beeld zijn voor een 16/800. Met de kleine afstanden hier schiet het ook niet heel erg op.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8453
Re: Kilometervreters
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2016, 17:48:24 »
Leuk onderwerp.  (y)
Laat zien dat die oude locs nog best duurzaam zijn qua lang meegaan en dat ze dus op een gegeven moment echt op zijn.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1025
Re: Kilometervreters
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2016, 18:08:56 »
Maar de dikke CC 72000 serie ondanks de dieselslurpende capaciteiten en bijkomende geweldige vermogen van 3600pk, schopten het toch wel tot uitschieters van ruim 7miljoen km. De CC 72033 perste er 7.177.421 km uit in 41 jaar, wat neerkomt op een gemiddelde van 175.059 km /jaar. In die 41 jaar heeft het ding er dan wel bijna 24 miljoen liter diesel doorheen gestookt wat neer komt op een uitstoot van ongeveer 61 miljoen kg CO2... Dat zijn 5 torens van de Onze Lieve Vrouwekerk te Dordt...

7 miljoen kilometer staat ook gelijk aan negen retourtjes Aarde-Maan.  :o


Steyn

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2955
Re: Kilometervreters
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2016, 18:23:43 »
https://www.flickr.com/photos/77593728@N08/9365699159/
Dat zal wel een gemiddeld beeld zijn voor een 16/800. Met de kleine afstanden hier schiet het ook niet heel erg op.
18.000 in het jaar, dan draaien de moderne  Internationale locomotieven toch aanzienlijk meer kilometers...

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
    • Modeltrein projecten
Re: Kilometervreters
« Reactie #5 Gepost op: 31 december 2016, 18:30:45 »
Altijd leuk om dingen in perspectief te zetten.

Ik lees inmiddels her en der als algemene aanduiding dat die DB Br 103 locs zo tussen de 8 en 10 miljoen km's hebben gelopen en ook ware kilometer kampioenen waren op het Duitse net. Reden waren de hoge kosten van de locs waardoor ze eigenlijk de hele dag bezig gehouden moesten worden om uit te komen. Piek jaarkilometrages van 3,5ton zijn geen uitzondering. Maar begin jaren '90 waren ze dan ook echt versleten.

@Remco 18d is van een enkel jaar bij een nieuwe eigenaar. Doe anders eens 4M delen door 34 jaar.  ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Kilometervreters
« Reactie #6 Gepost op: 31 december 2016, 18:45:09 »
18.000 in het jaar

Hoe kan dat nou?
Een DB 120 draaide in 2012 gemiddeld 35.000 km per maand.

Bart

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2820
Re: Kilometervreters
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2016, 18:47:27 »
Even goed lezen, daar werd al eerder op gereageerd, die 18.000 is het eerste jaar van die lok bij een Goederenvervoerder nu.

Niet het gemiddelde in zijn dienstjaren.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6311
  • Spoor N
Re: Kilometervreters
« Reactie #8 Gepost op: 31 december 2016, 18:49:01 »
Kennelijk zit er een verschil tussen veel gebruikte IC locs en goederenlocs die per dag een slag Rotterdam - grens rijden. Al is de NS stand gemiddeld 10.000 km per maand.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2955
Re: Kilometervreters
« Reactie #9 Gepost op: 31 december 2016, 18:51:10 »
@Ingenium
Ik snap dat dat van een jaar bij een nieuwe vervoerder was en in de beginjaren reed HSL nog niet veel.
Als ik de kilometerstanden zie bij onze locomotieven vind ik die 18.000 op jaarbasis erg weinig, dat rijd.men bij ons per maand minimaal.
Al rijden de meeste loccen bij ons ruim 1000 kilometer in 2 dagen en dan zijn het nog niet eens kilometerkampioenen ;)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
    • Modeltrein projecten
Re: Kilometervreters
« Reactie #10 Gepost op: 31 december 2016, 19:15:27 »
Iets bekend over eindstanden 1100/1200/1300?

Edit: 4,5miljoen km voor een Br 01 stoomloc is ook geen kattepis natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 31 december 2016, 19:23:50 door ingenium »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2820
Re: Kilometervreters
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2016, 19:35:47 »
De klassieke E-lokken in Nederland hadden helaas geen kilometer teller die over de levensduur heen telde, dus in de lok zelf is het niet te zien.

Het werd administratief wel bijgehouden, maar zie dat maar te vinden.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2350
  • Taurus fan!!
Re: Kilometervreters
« Reactie #12 Gepost op: 31 december 2016, 21:00:23 »
Wat dacht je van de Br 139 loks van Lokomotion.
Ik heb het nieuwe boekje over 15 jaar Lokomotion en daar staat in dat hun oudste 2 Br 139 loks, die nog dagelijks onderweg zijn, komend jaar hun 60e verjaardag vieren. Ben erg benieuwd naar de kilometerstanden van deze loks.

MvG Peter,
Ik heb sinds kort ook wat treinfoto's staan op Flickr: https://www.flickr.com/photos/73705963@N03/

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
    • The Flying Carpet Hub
Re: Kilometervreters
« Reactie #13 Gepost op: 31 december 2016, 21:16:54 »
Zo nu en dan let ik er nog wel eens op, een aantal voorbeelden van 1700'en:
NSI 1745 in juni 2015: 3.865.676 km
NSI 1765 in juli 2015: 3.975.094 km
NSI 1752 in oktober 2015: 3.689.511 km
NSI 1745 in november 2015: 3.892.653 km
NSR 1770 in december 2015: 3.078.939 km
NSI 1745 in april 2016: 3.925.244 km

Gemiddeld zitten alle 10 NSI 1700'en zo rond de 4 miljoen kilometer. En voor de liefhebbers: Amsterdam Centraal-Bad Bentheim is 186km. Wanneer in dienst gaan ze twee keer per dag heen en weer, plus nog wat LM van/naar Zaanstraat, toch zo'n 750km per dag. ;)
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
    • Modeltrein projecten
Re: Kilometervreters
« Reactie #14 Gepost op: 31 december 2016, 21:29:19 »
Leuk, bedankt voor de info!

Persoonlijke interesse, iemand die de km stand van de 1604 weet?

Vergeet ook de treinstellen niet, die wormpjes kruipen ongemerkt 227dkm per jaar over de rails.


Toch knap van een Italiaans product (Fiat), gemiddeld dus 5 miljoen km per treinstel.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...