bedieningspanelen onderling willen kunnen laten kletsen
Maar: kan je ook makkelijk van die DCC commando's sturen? Vanuit een centraal programma wel, maar mijn baan is lekker decentraal opgezet. Ik heb dus drie stations met elk een eigen bedieningspaneel. Zo'n bedieningspaneel is zelfbouw: stapeltje schakelaars plus een arduino. Vandaaruit lopen lekker ouderwetse draadjes naar de wissels en seinen, waar dan wel weer een arduino aan hangt om de servo aan te sturen.
Idem zou ik twee bedieningspanelen onderling willen kunnen laten kletsen ("jij mag nu een trein het enkelsporige baanvak opsturen i.p.v. ikke", "de trein is aangekomen"). Dus.... ouderwets Duits seinhuisgebeuren via DCC.
Hoofdvraag: is zo'n decentrale aansturing via DCC mogelijk met arduino's? Andere vraag kan zijn "is het makkelijk", "zijn er betere mogelijkheden". Ik wil even aftasten of het een optie is. Ik heb één sein al met een draadje aangesloten, maar misschien kan het makkelijker.
Je zou daarom de centrale Arduino door middel van loconet of een ander toepasselijk protocol kunnen laten communiceren met je multimaus/centrale, die vervolgens DCC commando's brult naar je loks, seinen, wissels etc.. Of je laat in dat geval de verschillende arduino's direct loconet praten met je centrale, maar misschien is het makkelijker om de communicatie over wie de baas is gescheiden te houden van het DCC signaal.
Maar het aansturen van treinen is niet de bedoeling geloof ik? Dus het heeft geen zin om de boel aan de baan (dcc) te hangen.
Er is ook een kant en klaar stuk software waarmee je een Arduino aan de mous (nou ja de bus daarvan) kan koppelen geloof ik. Dat zou ik in zo'n geval gebruiken. Dan kan je Arduino tegen de maus de commando's doorgeven en de maus doet de rest.
Als meer boosters een optie is dan zou je het zo wel met minder lange draden kunnen doen