Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko A track met bedding past niet door Juroen
Vandaag om 09:35:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:14
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
  

Auteur Topic: Blokindeling  (gelezen 2202 keer)

Emond Papegaaij

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Blokindeling
« Gepost op: 25 november 2007, 11:45:18 »
Hallo,

Onze modelspoorbaan (H0, Marklin Systems) begint ondertussen aardig vorm te krijgen, waardoor we nu op het punt zijn aangekomen dat de sporen vastgeschroefd moeten worden (straks kunnen we er niet meer bij met de schroevendraaier). Alleen, voordat we het vast kunnen schroeven, moeten we nog nadenken over de blokindeling. We willen graag gaan rijden met spoorbezetmelding door massa-detectie (linker en rechter spoorstaaf electrisch scheiden). Verder wordt alles digitaal, dus ook de terugmelding en schakeling van de wissels en seinen. Nou hebben we wel een paar vragen over de mogelijkheden en wat gebruikelijk is.

Ten eerste is het ons niet duidelijk wat gebruikelijk is om als blokindeling te gebruiken in de volgende gevallen:





In het eerste geval splits een zijspoor zich af van het dubbele hoofdspoor. Er was op die plek alleen geen ruimte voor de wissels, waardoor we gekozen hebben om het wisselen van spoor een stukje verderop, in de bocht, te doen. Op het hoofdspoor wordt rechts gereden. Als een trein van links-onder het zijspoor op wil, zal hij dus een stukje tegen het verkeer in moeten. Het is de bedoeling, dat als het zijspoor niet actief is, treinen op het hoofdspoor geen hinder van elkaar hebben. Dus een trein van links moet niet het sien voor een trein van rechts op rood zetten. Het 2e geval is vergelijkbaar, alleen zonder 'tegen-het-verkeer-in' rijden.

Een ander probleem is een spoorwegovergang. Als een trein er aan komt, moeten de bomen natuurlijk niet op het laatste moment dicht gaan, maar als de trein gepasseerd is, gaan de bomen wel meteen open. Gelukkig is alles 1-richtings verkeer, dus dit is makkelijk te doen met de juiste plaats kiezen voor de blokscheiding (een eind voor de overgang en vlak na de overgang). Is dit de handigste manier om dit op te lossen?

Ik hoop dat het 1 en ander zo duidelijk is, en alvast bedankt,
Amanda en Emond
« Laatst bewerkt op: 25 november 2007, 11:47:33 door Emond Papegaaij »

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Blokindeling
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2007, 12:32:34 »
Emond,

geen ervaring mee, maar toch even reageren?

Kan je de vraag ook omdraaien? Alleen als er een trein van of naar het zijspoor gaat moet het buitenste spoor gezekerd zijn. Als dat niet het geval is wil je geen hinder.

Voor een rit naar het zijspoor moeten drie wissels omgezet worden. Als dat via een relais gaat (opmerking van Wim Ros in ander draadje) dan kan je het stelsignaal dus ook aansluiten op een sein in de buitenste hoofdbaan, met dezelfde waarde als 'blok bezet voor vorige trein'.

Kan een trein ook van het zijspoor naar het binnenste spoor, qua treinenloop? Dan geldt bij afbuigend wissel in de buitenste dat het blok voor het wissel in het binnenste spoor ook op rood moet (voor je zaagbeweging).

Voor het onderste plaatje geldt in principe hetzelfde. Dat Engelse wissel ligt normaal altijd in doorgaande stand, dus zal je het afbuigend wissel in de buitenste baan moeten nemen voor het instellen van rode seinen op de binnenbaan. En een trein die het binnenspoor opkomt zal dezelfde actie vergen, nu tevens afhankelijk van afbuigend Engels wissel.

Pasklare draadschema's laat ik graag even aan iemand anders over.

Groet, Sicco Jan

Emond Papegaaij

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Blokindeling
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2007, 13:22:06 »
Het van de andere kant bekijken maakt het inderdaad wel makkelijk. Dit is wat ik nu bedacht heb:


Rood is een blokscheiding en blauw een seinpaal. De nummers geven de blokken aan.

In het normale geval zal de seinpaal bij 2 op rood staan als blok 4 of 6 bezet is. Het sein bij 3 staat altijd op rood. Het sein bij 5 staat op rood als blok 1 bezet is.

Als een trein van 5 naar 3 wil, springt het sein bij 2 op rood. Het sein bij 5 geeft rood als 4 of 3 (anders kan de trein nergens heen, en blokkeert hij het hele hoofdspoor) bezet is. Ook worden de wissels bij 5 en 3 geschakeld.

Als een trein van 3 komt, zal hij eerst stoppen bij het sein. Vervolgens moet het spoor vrijgegeven worden, en springt het sein bij 2 op rood. Het sein bij 3 springt op groen zodra de blokken 4 en 6 vrij zijn.

Klinkt dit een beetje logisch zo? Misschien heeft iemand een beter idee?

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Blokindeling
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2007, 13:30:48 »
Persoonlijk zou ik wissels niet tot een blok maken.
Bij mij loopt en blok TOT de wissel en gaat NA de wissel verder in een nieuw blok.

Wellicht dat wanneer je dit principe toevoegd je iets beter inzicht in de dingen krijgt?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Emond Papegaaij

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Blokindeling
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2007, 13:59:20 »
Het maakt het inderdaad wat simpeler, en de scheidingen waren toch al nodig, omdat het op de wissels niet mogelijk is om de linker en rechter spoorstaaf te scheiden.



Een vraag die nog wel over blijft: waar hoort het kleine stukje (15cm) tussen de wissels bij?

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Blokindeling
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2007, 14:20:31 »
Dag Emond,

Als je blok 4 slechts 15 cm lang is, kun je die net zo goed helemaal weglaten. Dan hou je een wat langere wisselstraat over. De meeste software rijdt toch van blok naar blok en houdt de wisselstraat bezet, tot die vrijgegeven wordt door aankomst op een veilige afstand van het laatste wissel.

m.vr.gr. Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Emond Papegaaij

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Blokindeling
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2007, 14:46:01 »
Blok 4 is wel iets langer (ongeveer 50 cm). Het ging mij eigenlijk om het stukje tussen de wissels in de bocht, waar je overheen komt als je van 5 naar 4 rijdt. Maar het is dus het handigst om dit gewoon te zien als onderdeel van de wisselstraat?

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Blokindeling
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2007, 15:43:31 »
Emond,

het enige voordeel van een klein los terugmeldblokje dat ik kan bedenken is dat je niet alleen aan de stand van de wissels kan zien waar je trein rijdt, maar ook aan het bezet zijn van het blok achter een wissel, in beide richtingen.

Toch nog iets: als je het stroomloos maakt mits de rijweg vrijgegeven is heb je een extra stukje zekering van je doorgaande hoofdbaan (aansluiten op een sein).

Groet, Sicco Jan

Emond Papegaaij

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Blokindeling
« Reactie #8 Gepost op: 25 november 2007, 18:07:48 »
Ik denk dat we gewoon kijken hoe we uit komen met s88 aansluitpunten. Stroomloos maken is opzich wel een goed idee, maar het is de bedoeling dat de wissels terugmelding krijgen, dus dan zou de software hetdoor moeten hebben als er iets niet klopt.

In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp. Het is me nu een stuk duidelijker hoe je dit kunt aanpakken!