Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Programmeren functiedecoders, lange adres.  (gelezen 1769 keer)

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Programmeren functiedecoders, lange adres.
« Gepost op: 16 december 2016, 19:20:41 »
Hoi mede forumleden:
Het is weer eens tijd om mijn onkunde te etaleren.
Tot nu toe heb ik al mijn tracties digitaal genummerd van 1 t/m ............een heleboel.
Het wordt erg onoverzichtelijk, dus ik ben begonnen om bij elke tractie het echte loc nummer als digitaal adres in te voeren; een klein levenswerk.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. Ik programmeer met ROCO MM MAUS i.c.m. z21 ( mijn ESU lokprogrammer "lust" sommige decoders niet.)
Neem bijvoorbeeld Beneluxloc 2552. Goed lang adres 2552 LOCDECODER is geen probleem,maaaaaaaaaaaar achterop loopt de ELOTRAIN Benelux stuurstand mee, waarin een FUNCTIEdecoder zit en die krijg ik met geen mogelijkheid op adres 2552. Ik weet dat de programmeer-methode een locdecoder wil tegenkomen en dat een functiedecoder de motorbelasting mist, maar het moet toch mogelijk zijn om een FUNCTIEDECODER ook een lang adres te geven ? Zo heb ik nog wel een paar combinaties.
Voor alle hulp ben ik zoals steeds weer dankbaar.
vriendelijke groet,
BIERWAGEN ( Marius )
« Laatst bewerkt op: 18 december 2016, 12:35:55 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Programmeren functiedecoders
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2016, 19:23:53 »
Heb je al geprobeerd de wagon en lok op dezelfde rails te zetten en dan het adres in te programmeren? Dan programmeer je in zowel de lokdecoder als de functiedecoder hetzelfde adres.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re: Programmeren functiedecoders
« Reactie #2 Gepost op: 17 december 2016, 10:10:50 »
Beste Ronald:
Bedankt voor je reactiie. Je hebt me al ver op weg geholpen! De stuurstand staat nu op 2552. Het meetrijtuig staat op het tractienummer 6494. Top! De ICK rijtuigen met sluitverlichting krijg ik niet boven de 100 ( 1501 ) Ik meen weleens gelezen te hebben, dat dat ook niet gaat met de door ROCO in die rijtuigen ingebouwde functiedecoders. Als dat zo is dan het zij zo. Wat ik wel heel JAMMER vind is dat ik de motorloze bak van mijn net nieuw gekochte PLAN T van ROCO niet op nummer 507 krijg ( ZIMO ) Wel de motorwagen. Vind ik eigenlijk wel een beetje vreemd. Voorlopig heb ik nummer 19 toegekend ( toevallig vrij ) en alles functioneert 100%, maar het blijft jammer, als het echt niet gaat. Nog een andere oplossing voor? Ik heb ook een ESU Lokprogrammer naast de z21 en muizen. Heel erg bedankt voor de support tot nu toe. Het forum blijft voor mij onmisbaar! In januari volgt weer de volgende donatie.
groet,
Marius

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Programmeren functiedecoders
« Reactie #3 Gepost op: 18 december 2016, 11:58:53 »
Hoi Marius,

Dat zijn nu opeens wel veeeeeel verschillende dingen door elkaar. De originele vraag lijkt nu opgelost?

Wat betreft de Roco stuurstanden meen ik ook gelezen te hebben dat de decoder daarin nogal spartaans is en niet boven de 100 wil :-\ Enige opties die je dan hebt is inderdaad niet boven de 100 te gaan of er een andere decoder in te zetten.

En dan de Plan T met Zimo, Zimo is niet spartaans dus die moet gewoon op een lang adres te krijgen zijn. Weet je ook welke Zimo er precies in zit?

En hoe probeer je lang adres te doen? Door de adres functie van de MM? Je zou kunne proberen zelf de juiste waarde in CV17, CV18 en CV29 te programmeren ipv de ingebouwde functie. Deze wil namelijk inderdaad vaak de decoder echt uitlezen om te werken. Iets wat inderdaad met functiedecoders vaak niet zo soepel gaat.


Timo

PS. Je "geschreeuw" ofwel delen in hoofdletters schrijven maakt je teksten niet leesbaarder. ::) Als je dingen wilt benadrukken kan je dat beter onderstrepen of vet maken. Dit kan door de knoppen boven de tekst of door er [u] en [/u] of [b] en [/b] omheen te zetten. :)
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Programmeren functiedecoders
« Reactie #4 Gepost op: 18 december 2016, 12:27:59 »
Toevallig net de functiedecoder uit de groene plan v vervangen en er zat bepaald geen standaard Zimo in.
Boven de meegeleverde functiedecoder. Geen idee of Zimo die heeft gemaakt, maar ik kreeg hem ook niet op een hoger adres. Onder de echte Zimo MX 685 plux16




« Laatst bewerkt op: 18 december 2016, 14:52:54 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re: Programmeren functiedecoders, lange adres.
« Reactie #5 Gepost op: 18 december 2016, 13:27:55 »
Bedankt Timo voor je adviesv.w.b. CV 29, 17 en 18; ga ik mee aan de slag. v.w.b. mijn hoofdletter-gebruik, heb je wel gelijk, maar dat komt, doordat ik regelmatig in reacties ( willekeurig ) mensen dingen zie vragen, welke al eerder in dat draadje vermeld staan en daar erger ik me dan weer aan; soms wordt er maar half gelezen. Voor de Roco functiedecoders in de rijtuigen heb ik maar een standaard adres onder de 100 ingevoerd, want om nu apart andere decoders te monteren gaat mij weer wat te ver, temeer omdat ik de rijtuigen in meerdere treinsamenstellingen gebruik. Henk, bedankt voor je aanvulling.
groet,
Marius

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Programmeren functiedecoders, lange adres.
« Reactie #6 Gepost op: 18 december 2016, 14:07:44 »
Er bestaan handige tools voor het berekenen van de waardes die cv17 en cv 18 voor een bepaald lang adres moeten krijgen.
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/lange_adressen/

De echte Zimo MX685 laat zich overigens probleemloos direct met een lang adres programmeren.
Best vreemd dat Roco van die beperkte decoders plaatst. Wat kan dat nou helemaal schelen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re: Programmeren functiedecoders, lange adres.
« Reactie #7 Gepost op: 18 december 2016, 17:00:52 »
Henk:
Bedankt. De Zimo in de motorwagen gaat direct op 507; het probleem zit in de functiedecoder van de motorloze bak. De waarde van CV 17 zou 193 moeten zijn en van CV 18 251 en dat geeft de motorwagen ook aan.  Alleen of met motorwagen op een apart programmeerspoor; het maakt allemaal niet uit. Ik ga er niet verder mee prullen. Noodgedwongen zit ik de trein op adres 19 en alles functioneert prima. Jammer, maar verder ook geen wereldramp. Nogmaals dank voor de bijstand.
groet,
Marius

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Programmeren functiedecoders, lange adres.
« Reactie #8 Gepost op: 18 december 2016, 20:17:57 »
En wat geeft CV29 aan? Als deze niet op lang adres staat maakt het niet uit wat in CV17 en CV18 staat maar pakt hij het korte adres,


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re: Programmeren functiedecoders, lange adres.
« Reactie #9 Gepost op: 04 januari 2017, 12:17:31 »
Beste Timo:
De beste wensen voor 2017.
Ik ben je nog een reactie verschuldigd op jouw bericht van 18-12. Sorry voor deze late reactie. De CV's met name CV 29 staan goed ingesteld denk ik, want waarom kan ik andere decoders ( ook functie ) dan moeiteloos op een ander lang adres programmeren??
Zoals ik al heb aangegeven staat het treinstel nu op een kort adres en functioneert alles 100 %. Ik laat het erbij. Ik ga bijna denken, dat er in de motorloze bak helemaal geen functiedecoder zit ( zoals bij de Artitec Plan U ), vanwege de stroomvoerende koppelingen, maar waarom valt dan de verlichting uit als ik de motorbak wel op adres 507 zet  Dank nogmaals voor het meedenken.
groet,Marius