Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 19:27:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Fleischmann Anna ombouw. door gdh
Vandaag om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door BartvD
Vandaag om 18:34:01
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Silvolde
Vandaag om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
  

Auteur Topic: Het vervolg van het project ... team Timaximus  (gelezen 44740 keer)

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #105 Gepost op: 19 November 2006, 20:31:26 »
Hoi Timaximus,

Je beschrijft hoe je bezetmeldpunten op de rolbrug gemaakt hebt t.b.v. Win-Digipet. OK snap ik.

Hoe heb je de rolbrug gedigitaliseerd, zodat Win-Digipet de Rolbrug naar de juiste spooraansluiting kan sturen.
Misschien mis ik wat, ik ken Win-Digipet niet, ik rij zelf met Koploper.

Groeten Jan.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #106 Gepost op: 19 November 2006, 21:58:57 »
Filmpje rolbrug met testlok naar een willekeurig testspoor

Hallo modelspoor collegae,

In verband met het volledig automatiseren van de Beneluxbaan heb ik ook de rolbrug aangepast.
Als basis is Workshop 17 gebruikt maar heb de terugmelding op de brug iets anders gerealiseerd.

Om de terugmelding op de rolbrug te realiseren heb ik het bestaande sleepcontact voor de massa onder de brug half verwijderd.
Dat wil zeggen dat een spoorstaaf verbonden blijft met dit sleepcontact i.v.m. de massa voor de locomotieven op de brug.
De andere spoorstaaf kon ik eenvoudig uit de brug schuiven nadat de puntlas tussen spoorstaaf en sleepcontact was verwijderd.
Deze spoorstaaf heb ik in 3 delen gezaagd.
Vervolgens heb ik op 7,5 cm uit de beide uiteinden van de brug een uitsparing gefreesd met de Dremel.
Via deze uitsparingen heb ik de halve raillassen met daaraan de massa detectie draden gesoldeerd op de spoorstaven geschoven nadat ik deze weer in de brug heb geplaatst.
Nadat de spoorstaven met de terugmelddraden in de brug waren gemonteerd heb ik twee Märklin sleepcontacten voor onder een locomotief ontdaan van de railschoen en ze vervolgens door midden geknipt.
Drie van deze halve sleepcontacten brengen de terugmelding over op de 3 massa draden die in de rolbrug onderplaat gefreesde sleuven liggen.
Om er voor te zorgen dat deze extra nieuwe sleepcontacten netjes onder de brug weggewerkt zijn heb ik ze omgedraaid op hun bevestigingsprintje.
De drie massadraden heb ik door de tafel heen geboord en vastgezet in twee kroonstenen.
En deze 3 draden zijn verbonden de terugmelder.

Omdat de brug zelf ook nog bewaakt wordt met een terugmelder met stroom detectie heb ik in principe 4 terugmeld contacten.

Nu de brug op een nette manier is omgebouwd met terugmeld contacten kan de brug bereden worden door de locomotieven als zijnde het een gewoon stuk traject.
Alle mogelijkheden die ik in een normale route heb, heb je zo ook op de brug.

Eerst heb ik alle 8 aanrijroutes geprogrammeerd en daarna de 8 vertrekroutes naar en van de rolbrug van en naar de hoofdsporen op het station.
Vervolgens heb ik alle routes voor het oprijden van de brug vanaf alle 10 aangesloten sporen geprogrammeerd zijnde het een normale route is.
Daarna heb ik alle routes voor het oprijden van de 10 aangesloten sporen vanaf de brug geprogrammeerd zijnde het een normale route is.
En als laatste heb ik de 2 keer 8 verplaatsingen van de rolbrug van spoor 0 naar spoor x en weer terug van spoor x naar spoor 0 geprogrammeerd.

Verder heb ik voor de locomotieven de profielen voor de rolbrug verplaatsing aangepast zodat de loc niet gaat rijden als de rolbrug beweegt.
Dit wijkt iets af van de handleiding maar ik vind het mooier als de loc gewoon blijft staan waar die staat.

Het uitvragen van de rolbrug (loc van de baan naar de locloods of een loc van de locloods naar de baan) kan op vele manieren.
Ik wil de locs automatisch van de hoofdsporen en naar de rolbrug laten rijden met beldrukkertjes.
Het omgekeerde, het rijden van de locs van de rolbrug naar de hoofdsporen wil ik ook met beldrukkertjes realiseren.
En het ophalen van een bepaalde loc uit de locloods wil ik ook met beldrukkertjes realiseren.
Dit kan ook heel eenvoudig omdat je met een commando (gesimuleerde terugmelding) een route of tour kan activeren.
Het worden dus 6 + 6 + 9 beldrukkertjes aangesloten op een terugmeldmodule.

De rolbrug wordt overigens na het parkeren van de loc weer terug gestuurd naar spoor 0.
Dit hoeft natuurlijk niet, je kan de brug ook laten staan en bij de uitvraag laten verplaatsen.
Het is maar wat je wilt.

Hopelijk is dit verhaal duidelijk.

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 19 November 2006, 23:10:04 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #107 Gepost op: 19 November 2006, 23:27:49 »
Zo dat was ff typen.
Het ombouwen en programmeren ging sneller. :P

Maar goed nu nog dat beldrukkertjes verhaal realiseren dan kan vader ook locs uitvragen en wegzetten met Win-Digipet.

Hij zegt wel steeds; dat hoeft allemaal niet voor mij, ik kijk wel, maar als hij een loc onder de controle knop heeft (de Intellibox kan hij wel al redelijk besturen) dan zie je gewoon dat hij het fantastisch vindt.

En dat vind ik weer een heel mooi aspect van ons modelspoor avontuur!

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #108 Gepost op: 19 November 2006, 23:45:10 »
Mooie rolbrug, maar klopt het dat de sporen niet in elkaars verlengde liggen, en zo ja waarom? Je kunt dan niet over de brug doorrijden.

Groeten Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2006, 18:32:29 door prutser. Reden: sgreivaud »

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #109 Gepost op: 19 November 2006, 23:51:47 »
Klopt, alleen het eerste tegenoverliggende spoor (doorrijspoor) ligt in lijn met het aanrij spoor.

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #110 Gepost op: 20 November 2006, 20:43:27 »
Zo dat was ff typen.


Zo, en dat was even lezen (2x) ook. Nadat ik met Google gevonden had wat Workshop 17 was begrijp ik nu hoe het werkt.

Je schrijft dat de ombouw wel mee viel. Het is nog een hele klus als ik het zo lees. Het lijkt me een hele overwinning om in zo'n duur model de slijptol te zetten, maar het resultaat mag er zijn.

Groeten Jan.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #111 Gepost op: 20 November 2006, 21:17:29 »
Hallo Jan,

Het ombouwen van de brug zelf valt wel mee hoor, het programmeren was meer werk.
En het was inderdaad een stap om in het model te gaan boren en zagen.  :)
Maar het resultaat mag er inderdaad wezen.

Ik ben in eerste instantie geïnspireerd geraakt door de ombouw van de draaischijf op de site http://www.digital-bahn.de en later door deze rolbrug aanpassing volgens WS17.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #112 Gepost op: 21 November 2006, 16:03:03 »
Hallo modelspoor collegae,

Vandaag hebben we de geprogrammeerde automatisering met vraagcontacten uitgeprobeerd en dat werkt perfect.

Omdat ik nu even geen schakelaartjes bij de hand heb, heb ik de commandodraden voorzien van een stekker.
Zo kan ik deze commandodraden even tegen de spoorstaaf aanhouden waarna het gegenereerde contact (massa detectie) de rolbrug opvraagt en bij aankomst de loc in beweging zet.
De loc rijdt de brug op waarna de brug terugrolt naar spoor 0 en de loc aanstalten maakt om de hoofdbaan op te rijden.



Grotere afbeelding

Met dit geïmproviseerde systeem voel ik me net zo’n ouderwetse telefoon operator zoals je die wel eens in de klassieke Laurel & Hardy films ziet :D

Alle commando’s voor het laten vertrekken van een locomotief naar/van de rolbrug en het op/af rijden van de brug worden met drukknoppen geactiveerd.
In totaal worden dat er 30, aangesloten op de terugmelders voor massa detectie.

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #113 Gepost op: 21 November 2006, 18:09:42 »
Mooie rolbrug, maar klopt het dat de sporen niet in elkaars verlengde liggen, en zo ja waarom? Je kunt dan niet over de brug doorijden.

Groeten Stephan.


Volgens mij was dat omdat op die wijze een combinatie ontstaat die past bij de standaard Marklin spoorafstanden én een combinatie die goed past bij de Märklin locloods.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #114 Gepost op: 21 November 2006, 18:47:50 »
Ik denk dat het iets te maken heeft met analoog bedrijf en het ophalen van één locomotief tegelijk met de rolbrug.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

deRossa

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
    • Zolderbaantje
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #115 Gepost op: 22 November 2006, 15:10:14 »
Die rolbrug is erg mooi!! Meer heb ik er gewoon niet over te zeggen ;)
Modelbaantje, oog voor het detail! - deRossa | H0 | Tijdperk II/III | Website: Er komt een nieuwe!-

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #116 Gepost op: 25 November 2006, 16:36:22 »
Vandaag zijn de metalen drukknoppen binnen gekomen voor het schakel kastje voor het uitvragen van de verschillende routes van en naar de rolbrug.




Grotere afbeelding 1
Grotere afbeelding 2


Morgen nog een middagje solderen en dan is dit voorlaatste projectje ook klaar.

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #117 Gepost op: 25 November 2006, 17:19:37 »
Als je nu maar weet waar elk knopje voor is..  8)
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #118 Gepost op: 25 November 2006, 17:29:52 »
:) Dat is hele simpele logica Jaap,

Loc van station spoor x naar rolbrug: 1 t/m 10 op rij 1
Loc van rolbrug naar station spoor x: 1 t/m 10 op rij 2
Uitvragen loc van rolbrug spoor y: 1 t/m 9 op rij 3 (1 fopknop ;D)

Er komen nog (metalen) cijfer plaatjes naast de drukknoppen.

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #119 Gepost op: 26 November 2006, 12:46:08 »
Na een uurtje solderen is het schakelkastje voor de rolbrug klaar.




Grotere afbeelding
Grotere afbeelding


Ik heb wat extra info aan het scherm toegevoegd in Win-Digipet zodat ik het hele rolbrug proces kan monitoren.

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet