Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 06:52:23
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 06:42:55
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Laatste CNL uit Nederland  (gelezen 14218 keer)

R.C.Grootveld

• Offline Offline
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #60 Gepost op: 08 January 2017, 10:48:12 »
Aha, bedankt voor alle reacties  (y)  Het reizen met de nachttrein heeft dus zijn hele eigen charmes. Heel leuk om de verschillende ervaringen te lezen ook zo. Ik kan me voorstellen dat het erg avontuurlijk kan zijn, voor mensen die echt van reizen houden en van mensen ontmoeten en zo. Ik geloof niet dat ik mijn vrouw er warm voor zou krijgen echter  :D
Waarom niet?
Bij ons was het juist m'n vrouw die eens suggereerde om de nachttrein (dagtreinen als ICE/EC hadden we al ervaring mee) nader te onderzoeken omdat ze die 2 dagen in de auto naar de Dolomiten in de winter zat was. Ondanks ervaringen (jeugd, couchtte met 5 snurkende en stikende vreemden) en vooroordelen (idem) toch maar eens wat uitgezocht....

Over 3 weken reizen we voor de 3e keer in de CNL/EN naar Innsbruck in onze 2 persoons "hut" met douche en toilet.
Zeer comfortabel, uitgerust aankomen en per saldo niet eens zoveel duurder als met 2 man met de auto (uitgaande van 2dgn reistijd met hotel overnachting, tol etc)

R.C.Grootveld

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 06 February 2017, 14:22:58 »
Gistermorgen teruggekomen na een week heerlijk geskied te hebben; in tegenstelling tot eerdere (positieve) ervaringen met de CNL, waren we deze keer wat minder enthousiast.

Afgelegd traject: Woerden (NS) Utrecht (ICE) Dusseldorf (EN) Innsbruck (EC) Bressanone/Brixen vv
Gereisd werd 1e klas (ICE/EC) resp. "Slaap 2" (EN), hierbij heb je een eigen coupe met wastafel (heen) resp. douche/toilet (terug, heen was volgeboekt)

Aan het product zelf is niet veel veranderd, het enige verschil is dat je bij de OBB je ontbijt zelf samen kunt stellen; voor de rest zijn het dezelfde rijtuigen, alleen zijn de DB stickers eraf en vervangen door die van de OBB

De overstap in Dusseldorf is een extra onderbreking, die we heen nuttig konden maken met rustig eten (we hadden een ICE eerder genomen om ruimte in te bouwen), maar die terug zorgt voor een relatief korte nacht: Ontbijt om 07:30, uitstappen om 08:45

Heen warden we al direct geconfronteerd met "sorry, er is geen water, alleen de toiletten doen het".
Tja, daarvoor boekten we nu juist "Slaap 2" ......

Terug warden we op Dusseldorf geconfronteerd met een omgeleide ICE, dus moest er een extra overstap worden gemaakt en werd op Dusseldorf op het laatste moment het perron weer gewijzigd. Dus weer slepen met je koffers en je ski's .....
De conducteur bleek dit te weten, maar had ons niet geinformeerd (zie onder)

Een ding moet ik de OBB nageven, want wat de DB in de vorige jaren niet lukte, lukte de OBB wel: Op tijd rijden ....
Want zowel heen als terug vertrokken we binnen 5 minuten en kwamen we op schema aan ..... (D5 en A0 noemen ze dat in de luchtvaart)
Of dit komt omdat de OBB de trein op het hele traject zelf trekt*, weet ik niet; maar daar zou het best wel eens aan kunnen liggen.

Samengevat:
  • Het product EN is niet veel anders dan haar voorganger CNL, echter het totale product is er door de extra stop op Dusseldorf en de kortere nacht op de terugreis in onze ogen echt op achteruit gegaan.
  • Spoorwegen kunnen nog veel leren van de luchtvaart als het gaat om informative naar de passagier. Hier wordt al heel veel gebruik gemaakt van apps die je hele route kennen (en waarvoor je zelf niet veel voor hoeft te doen) en waarmee je continue wordt geinformeerd over wijzigingen etc.
    Deels is dit toe te schrijven aan het feit dat luchtvaart tickets de hele route omvatten en persoons gebonden zijn (en dus op naam staan, iets wat bij het spoor onbespreekbaar lijkt te zijn).
  • Tickets (althans in ons geval) zijn opgesplitst in afzonderlijke deeltrajecten met elk hun eigen document, waardoor de conducteur van de EN niet wist dat wij door moesten naar Utrecht. Anders hadden we in Koeln over kunnen stappen.

Conclusies:
  • Ik denk dat nachttreinen in deze vorm geen toekomst hebben, tenzij er goed geinvesteerd gaat worden, bv in HST's in slaap uitvoering, zoals ze die in China kennen
  • Volgend jaar waarschijnlijk toch maar weer met de auto .....

* Tenminste die indruk had ik, ik kon het niet goed zien en had geen tijd om te gaan kijken, maar volgens mij stond er op Dusseldorf nog steeds een OBB Taurus voor.

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 06 February 2017, 21:43:11 »
De kracht van de nachttrein is juiste de doorgaande verbinding, en de nachttrein van vroeger met zijn vele koerswagens had dat bij uitstek.

MdR

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 06 February 2017, 21:53:06 »
Met betrekking tot de rijtuigen; ÖBB investeert weldegelijk in nieuw materieel in de vorm van nieuwe rijtuigen, of 'oude' DB-rijtuigen welke een flinke opknapbeurt krijgen. Uiteraard komt dit ook ten goede van het comfort. Het spreekt uiteraard voor zich dat de ÖBB niet direct alle DB-rijtuigen binnen 1 dag gemoderniseerd kan hebben, hier zullen wel een aantal jaren overheen gaan. In plaats van de nachttrein dan maar niet te laten rijden, kiest de ÖBB ervoor om de trein wel te laten rijden, het zij met 'verouderde' rijtuigen. In de loop der jaren zullen er steeds meer gemoderniseerde rijtuigen in dienst komen.

R.C.Grootveld

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 06 February 2017, 23:01:12 »
MdR: Snap ik en is bekend, alleen was in dit geval het verkorte traject (en de daaruit voortvloeiende extra overstap) de grootste "irritatie".
De reis ansich met de EN verschilde niet veel van eerdere jaren, alleen het totaalplaatje (door-to-door, of orig-dest zoals ze dat in de luchtvaart noemen) is er wel op achteruit gegaan.

Koerswagens als vroeger zijn/waren leuk, maar vergen wel extra rangeerwerk en dus tijd.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 06 February 2017, 23:03:09 »
... en dus veel meer kosten, voor een kleiner aantal reizigers ;)

Frontier

• Offline Offline
    • The Flying Carpet Hub
« Reactie #66 Gepost op: 07 February 2017, 00:52:18 »
@ R.C.Grootveld: Is de Alpen Express geen optie?
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

R.C.Grootveld

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 07 February 2017, 10:03:47 »
Logistiek gezien zou het een optie zijn (scheelt een overstap in D'dorf)
Echter, we hebben die trein een paar keer gezien ...... laat maar
En op basis van een eerste check een stuk duurder, zeker als je de aansluitende transfer naar onze eindbestemming er bij optelt.

Niettemin bedankt voor de tip, we zullen het in ons achterhoofd houden voor volgend jaar.

R.C.Grootveld

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 07 February 2017, 10:05:09 »
... en dus veel meer kosten, voor een kleiner aantal reizigers ;)
Inderdaad, maar ik denk wel dat er sprake is van het kip-ei verhaal en onvoldoende inzicht in wat de klant wil.

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 08 February 2017, 23:26:41 »

Koerswagens als vroeger zijn/waren leuk, maar vergen wel extra rangeerwerk en dus tijd.

Dat rangeren gebeurt vaak terwijl je toch ligt te slapen.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 09 February 2017, 00:57:11 »
Inderdaad, maar ik denk wel dat er sprake is van het kip-ei verhaal en onvoldoende inzicht in wat de klant wil.
Als je het hebt over een aantal koerswagens, zijn het totaal aantal reizigers veel beperkter dan van een hele trein van 15 rijtuigen die in 1x doorgaat naar de eindbestemming.

Bij die koerswagens komt dan al het rangeerwerk erbij en dat is over dat kleinere aantal mensen een enorme toelage van de kosten. Dus meer kosten voor minder mensen.

Heel dus niet zoveel met inzicht in de klant wens te maken, maar meer met een kosten-baten analyse.

R.C.Grootveld

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 09 February 2017, 13:20:41 »
Heel dus niet zoveel met inzicht in de klant wens te maken, maar meer met een kosten-baten analyse.
Dat ben ik niet met je eens ......
Het heeft alles met de klantwens te maken, pas als je weet wat die wil, kun je een kosten/baten analyse gaan maken.

Zo werkt het in de luchtvaart ook: Daar gaan ze eerst onderzoek of er een bepaalde markt is en wat voor product daar neergezet moet worden (wat wil de klant?)
Pas dan wordt er gekeken of het ecomisch ook interessant is (kosten baten analyse).

En ik zie niet in waarom deze benadering bij het spoor niet zo kunnen gelden.

Verder heeft het spoor "last" van het feit dat:
= Treintickets niet op naam staan
= Internationale reizen vaak worden opgesplitst in individuele deeltrajecten met elk hun eigen ticket die geen onderlinge relatie hebben
En dus ligt er nergens vast welke route de reiziger daadwerkelijk maakt (O&D) en dus is het onmogelijk om de echte passagiersstromen in kaart te brengen.
Met name hierdoor wist de conducteur van de EN niet dat wij in D'dorf over moesten stappen op de niet in D'dorf stoppende ICE naar Ut ......