Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door NS264
Vandaag om 19:37:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 19:29:10
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 19:26:38
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronaldk
Vandaag om 19:25:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 19:25:02
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 19:22:24
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 19:09:07
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
Yamorc 7001 dood door Menno
Vandaag om 18:57:09
Kerstbaantjes of winterbanen.. door hepost
Vandaag om 18:51:12
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
Aansluiting Bezetmelding door Ronaldk
Vandaag om 17:47:08
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:44
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 16:28:38
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 16:20:58
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 16:04:13
Klein baantje om de Kerstboom heen door Keska
Vandaag om 16:01:34
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 15:59:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:42:40
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
Vandaag om 15:23:59
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:20:26

Auteur Topic: Digikeijs DR4018 en Viessmann seinen 4011  (gelezen 4784 keer)

jodelo

• Offline Offline
Digikeijs DR4018 en Viessmann seinen 4011
« Gepost op: 11 December 2016, 21:38:20 »
Hallo allemaal:
Eerst even voorstellen, mijn naam is Jo en ik ben nieuw op dit forum. Niet als lezer want dat heb ik afgelopen tijd meer als genoeg gedaan, maar wel als lid.
Ik wil het volgende vragen:
Nadat ik mijn HO 3-rail baan heb uitgerust met terugmeldingen d.m.v de DR4088GND en Marklin wisseldecoders en mijn baan nu aanstuur via Koploper en een Intellibox is het tijd om met seinen te gaan werken.
Ik heb aangeschaft 4 seinen van het type Viessmann 4011 en voor de aansturing hiervan de Digikeijs DR4018.
Het programmeren hiervan was wel een opgave waarop ik niet was voorbereid, maar na het ingeven van de adressenreeks en de preset 47/8 kwam ik erachter dat mijn seinen niet blijven branden maar alleen een puls krijgen en heel even knipperen.
In de Koploper testmodus zie ik dat de seinen wel het juiste adres hebben gekregen.
Op dit forum al complete boekwerken gelezen maar ik weet het niet meer.
Is er iemand die mij op het juiste "spoor" kan zetten en in jip en Janneke taal kan uitleggen wat er eventueel fout is.

Groeten en alvast bedankt voor eventuele antwoorden.
« Laatst bewerkt op: 11 December 2016, 22:11:31 door jodelo »

Bert V

• Offline Offline
Re: Digikeijs DR4018 en Viessmann seinen 4011
« Reactie #1 Gepost op: 11 December 2016, 22:28:27 »
Hallo Jo,

Waarom gebruik je preset 8 van de DR 4018? Die is voor DB hoofdseinen. Preset 2 is speciaal voor tweelichtseinen zoals de Viesmann 4011; dan kun je er bovendien 8 seinen op aansluiten (of je houdt nog vier adressen over voor iets anders).

Groeten,
Bert

jodelo

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11 December 2016, 22:34:45 »
Hallo Bert:
Ik rijdt Duits en dacht dat 8 de juiste preset was. Ik heb ook al geprobeerd met preset 2 maar hier krijg ik hetzelfde beeld alleen maar knipperen maar geen led die aanblijft.
Misschien heb ik iets fout gedaan, ga het in ieder geval nogmaals proberen.

gansep

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 December 2016, 23:48:53 »
Beste Jo,

De LED's in de Viessmann seinen zijn "common -" en de Digikeijs decoder is "common +"
Kortom, deze 2 artikelen werken in de basis niet lekker samen. (geen plug & play)

Er zijn een paar oplossingen:
1. Digikeijs verkoopt een aanpassings-printje (common-cathode / anode adapter)
2. Andere decoder gebruiken (Littfinski en als ik het goed weet Rosoft ook)

Je kan natuurlijk ook de seinen zelf gaan ombouwen, maar dat is een vreselijk gepruts. (als alle aders naar buiten worden gevoerd is het eenvoudig te doen, maar volgens mij zit de gemeenschappelijke verbinding bij de LED-jes zelf)

Groet
Erik

jodelo

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 December 2016, 06:47:51 »
Hallo Erik
Bedankt voor je reactie, niet wat ik had gehoopt maar ja als het daadwerkelijk zo is, en daar ga ik van uit ga ik kijken naar het Digikeijs aanpassingsprintje.
En anders zal het waarschijnlijk een Viessmann seindecoder worden. Neem toch aan dat deze wel met de seinen samenwerkt, is alleen wat duurder.
De optie van de seinen aanpassen zal niet aan mij besteed zijn aangezien ik niet zo'n geweldige techneut ben.

In ieder geval ben ik weer een stap dichter bij de oplossing.

Groetjes Jo

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #5 Gepost op: 12 December 2016, 11:59:07 »
Hallo Erik,

De LED's in de Viessmann seinen zijn "common -" en de Digikeijs decoder is "common +"
Kortom, deze 2 artikelen werken in de basis niet lekker samen. (geen plug & play)

??? Waar heb je de "wijsheid" vandaan dat de Viessmann lichtseinen "common -" hebben?

Citaat uit de handleiding van de Viessmann 4011 (blz 3):
Citaat
3. Signaltechnik
3.1 Lichtsignalkabel zuordnen
Die Anschlusskabel der Lichtsignale sind farbig markiert und
haben an den Enden einen Widerstand. Das Kabel einer grü-
nen LED trägt eine grüne Markierung, das Kabel einer roten
LED trägt eine rote Markierung usw. Das Anschlusskabel mit
schwarzer Markierung und Diode ist der gemeinsame Rückleiter
für alle LEDs (Pluspol).

Bron: > http://www.viessmann-modell.com/shop/media/pdf/german/4011_98106_08_DE-EN_web.pdf

Dus de Viessmann lichtseinen hebben gewoon een common+ en kunnen rechtstreeks (dus zonder "aanpassingsprintjes" o.i.d.) op de DR4018 worden aangesloten:

- draad met zwarte markering op de C van de OUTx
 - draad met de groene markering links van de betreffende C (dus de oneven aansluitingen)
 - draad met de rode markering rechts van de betreffende C (dus de even aansluitingen)

Ik rijdt Duits en dacht dat 8 de juiste preset was. Ik heb ook al geprobeerd met preset 2 maar hier krijg ik hetzelfde beeld alleen maar knipperen maar geen led die aanblijft.

Dat de ledjes van het op de DR4018 aangesloten lichtsein knipperen bij het bedienen van de DR4018 geeft al aan dat ze branden met common+, hadden ze common- dan hadden ze ook niet geknipperd...

Hallo Jo,

Je kunt eenvoudig controleren dat het 4011 lichtsein met een common+ werkt. Neem een 9 Volt blokbatterij en houd de zwarte draad (common+) van het sein tegen de plus-pool van de batterij en raak daarna met de rode draad even de min-pool van de batterij aan. Je zult dan zien dat het rode ledje gewoon gaat branden. Doe je het andersom dan brandt het ledje niet: dus geen common-.

Je hoeft dus geen extra dingen zoals aanpassingsprintjes te gaan kopen om het werkend te krijgen.

De oorzaak dat de seinen alleen maar knipperen bij het bedienen van de DR4018 is dat de DR4018 nog steeds in de Preset 0 mode staat: de poging om de DR4018 via het veranderen van CV47 in een andere preset te krijgen is niet geslaagd. Als de DR4018 in preset 8 (onjuiste preset voor 2-lichtseinen) of preset 2 had gestaan dan had de rode led van het op OUT1 aangesloten sein na het beëindigen van het programmeren en het schakelen van het eerste DR4018-adres in beide gevallen constant gebrand...

De correcte DR4018-instelling voor het 4011 sein is, zoals Bert V ook al zegt, preset 2 door CV47 = 2 te zetten.
En dat gaat gewoon met POM-programmering via het loc-adres 9999.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 12 December 2016, 13:33:02 door Bert_Apd. Reden: kleine correcties/aanvullingen »

jodelo

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 December 2016, 16:18:55 »
Hallo Bert:

Bedankt voor de duidelijke uitleg, zondert jou bijdrage had ik vanavond de aanpassingsprintjes gekocht.
Ik ga vanavond opnieuw de DR4018 proberen te programmeren met preset 2.
Kan ik later controleren of de juiste preset ook daadwerkelijk geselecteerd is of is dit niet mogelijk ?
Ik zal in ieder geval verslag van mijn bevindingen doen.

Groeten,
Jo

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 12 December 2016, 16:31:09 »
Kan ik later controleren of de juiste preset ook daadwerkelijk geselecteerd is of is dit niet mogelijk ?
Ja, maar dan moet je CV's gaan zitten uitlezen en deze vergelijken met de tabellen van Bert. Preset CV uitlezen kan niet. Bij verre weg de makkelijkste oplossing is dus gewoon kijken of de decoder reageert zoals het moet ;D

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jodelo

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 12 December 2016, 17:07:04 »
Oke Timo, zullen we doen.
In de loop van de avond laat ik weten hoe het is gegaan.
Bedankt

Groet,
Jo

jodelo

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 December 2016, 19:36:10 »
Hallo allemaal:
Na het opvolgen van de raad van Bert ben ik erachter gekomen dat ik de DR4018 op mijn IB moest aansluiten op het programmeerspoor.
Hierna de preset op 47-2 gezet en tot mijn grote verwondering werkte het sein.
Het heeft er dus toch aan gelegen dat er met programmeren van de preset iets mis is gegaan. Snap nu ook waarom het rode lampje niet aanging.
In ieder geval ben ik een blij mens het werkt, en daar ging het om.

Ik wil jullie allen bedanken voor de hulp en de adviezen en ik zal hier zeker nog vaker terecht komen met vragen en misschien kan ik in een later stadium ook anderen verder helpen.
Hieronder op de afbeeldingen het bewijs dat de lampjes van het sein branden via de DR4018

Groetjes en nomaals bedankt,
Jo

gansep

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 December 2016, 19:43:56 »
OK, alles meegelezen en excuses voor de verwarring. Ik heb 2 types door elkaar gehaald realiseer ik mij nu.
(heb zelf een aantal common - seinen, maar die zijn van een ander merk)
Zal beter uit mn doppen kijken wanneer ik reageer. (en gelukkig was er een "second opinion")
Erik

jodelo

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 12 December 2016, 19:48:04 »
Hallo Erik:

Geen probleem, kan iedereen gebeuren je ziet dat wel aan mij, toch niet goed opgelet met programmeren.
Maar nu werkt het en ik ben tevreden en blij dat ik me hier gemeld heb met het probleem dat uiteindelijk geen probleem maar een fout mijnerzijds bleek te zijn.

Jo
« Laatst bewerkt op: 12 December 2016, 20:01:11 door jodelo »

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #12 Gepost op: 12 December 2016, 20:10:05 »
Hallo Jo en Erik,

Fijn dat het nu werkt.  (y)

En: we kunnen niet alles weten, het belangrijkste is dat we elkaar proberen te helpen!

Veel plezier met de mogelijkheden van de DR4018!

Groetjes,
Bert

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 December 2016, 20:11:34 »
ben ik erachter gekomen dat ik de DR4018 op mijn IB moest aansluiten op het programmeerspoor.
Nee hoor, hoeft helemaal niet  ;) Maar wil je het op het normale/hoofdspoor doen moet je wel POM onder de knie hebben met je centrale.

Snap nu ook waarom het rode lampje niet aanging.
Als je daarmee het lampje op de decoder bedoelt, deze moet gewoon gaan branden als je de decoder voorzien hebt van spanning op zowel signaal als power en je het knopje in drukt. Heeft niets met programmeerspoor te maken, kan gewoon op de hoofdbaan. Blijft je lampje niet aan dan is de decoder wat door de war welk protocol te gebruiken. Dit is op te lossen door voor je het knopje in drukt al even te rijden (lees, even rijregelaar open en dicht doen) met een loc op adres 9999 (het adres wat je moet gebruiken met POM programmeren).

Maar als ik het zo lees denk ik dat jij gewoon geprobeerd hebt om normaal CV programmeren op het programmeerspoor te gebruiken om je decoder in te stellen in plaats van POM. En tja, dat werkt alleen op het programmeerspoor  ;D

Maar mooi dat het gelukt is! (y)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jodelo

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 December 2016, 20:22:07 »
Hoi Timo:
Bij mij werkte het programmeren via POM niet. Volgens de handleiding moet je het knopje indrukken dat vervolgens gaat branden. Maar zo gauw als ik naar de programmeerstand op de IB ging merkte ik dat de DR4018 spanningsloos was. Daarna gemeten of er wel spanning op het programmeerspoor stond en dat was inderdaad zo.
Dus daar de DR4018 op aangesloten en nu ging het lampje wel aan en kon ik de ingegeven preset programmeren en opslaan. Daarna werkte het sein.

Zal met de 2de 4018 de andere manier nog een keer proberen en eerst de rijregelaar bedienen, misschien dat het dan wel lukt.
We zullen zien.

Groetjes
Jo