Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:33:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 23:32:21
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:13:15
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 22:54:38
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
Vandaag om 22:25:24
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:24:05
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 21:35:09
wisselaandrijving MTB door Overet
Vandaag om 21:33:20
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
Vandaag om 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
  

Auteur Topic: Kleurvarianten VAM wagens  (gelezen 4081 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5369
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Kleurvarianten VAM wagens
« Gepost op: 23 November 2007, 12:36:49 »
Beste Beneluxspoorders,

Ik heb al flink zitten spitten op internet, maar daar kom ik helaas dhet antwoord op mijn vraag niet tegen, dus hopelijk kunnen jullie me helepen:

Vanaf 1970 zijn de VAM wagens type Takkls gelverd aan NS, dus de wagens die Roco in H0 uitbrengt. Nu las ik op internet dat de Takkls in eerste instantie allemaal in de groene Compost uitvoering afgeleverd werden. In een layter stadium zijn de andere uitvoeringen gekomen. Nu ben ik benieuwd wanneer de VAM Reclycling en VAM Potgrond op de baan kwamen. Weet iemand dit?

Met vriendelijke groeten,

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5369
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Kleurvarianten VAM wagens
« Reactie #1 Gepost op: 27 November 2007, 08:35:53 »
Helemaal niemand??????

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
Re: Kleurvarianten VAM wagens
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2007, 08:56:32 »
Gm, ergens in een ander draadje wordt het een en ander geschreven over de ROCO wagens. Zelf heb ik een jubileums boek over de VAM.
Hierin is echter niets te vinden over wanneer nu de wagens een bepaalde kleurstelling kregen. Om enig uitsluitsel te verkrijgen is wellicht de literatuur uit die tijd nodig om het uit te pluizen.
Zo blijven dus sommige dingen voor eeuwig een raadsel.
Succes met je zoektocht, Wim

hspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
    • Haarlemmermeerspoorlijnen
Re: Kleurvarianten VAM wagens
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2007, 09:57:46 »
In Spoor en Trein nr 7 (?) staat een stuk van Hans Nahon over de particuliere wagens bij de NS.
Op pagina 127 het volgende:
Vijf wagens werden blauw (1989: 60 jaar VAM).
Bij schilderbeurten vanaf 1990 werd het opschrift ´compost´op de groene wagens niet meer aangebracht. In plaats daarvan werden de VAM-opschriftn vergroot. Bovendien verschenen er stickers op de wagens die aangaven dat de VAM ook ´deed´ in Groente-, Fruit- en Tuinafval (GFT).

Het is niet veel maar toch wat.

Mvg,
Kees

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5369
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Kleurvarianten VAM wagens
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2007, 11:13:27 »
Bedankt!

Heeft iemand misschien foto's dia's ed. van de VAM treinen uit de jaren 70 en zou je na kunnen en willen kijken of de Potgrond en Reclycling in 1974 al bestonden?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8979
  • Hengelooo 1:160
Re: Kleurvarianten VAM wagens
« Reactie #5 Gepost op: 27 November 2007, 11:22:02 »
In Spoor en Trein nr 7 (?) staat een stuk van Hans Nahon over de particuliere wagens bij de NS.


Mvg,
Kees

Zelfs in Vuil & Trein editie 12, waar in een heel hoofdstuk het afvalvervoer per spoor wordt beschreven is het niet te vinden. Kennelijk waren ze er ineens.....
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Kleurvarianten VAM wagens
« Reactie #6 Gepost op: 27 November 2007, 12:45:40 »
Er wordt geschreven dat de VAM, al in 1968 het commercieele belang zag om de toenmalige "oude" grijzewagens in een fris groen jasje te steken.

De oude Vamora Potgrond wagen (oranje) is in een uitgave van NS (onze treinen en lokomotieven uit 1977) te zien.
De oude grijze wagen is waarschijnlijk, omdat NS oude foto's gebruikt (ze ijlen ietsje achter) tussen 68 en 74 omgeschilderd.

De VAM inschattend zou je er zomaar vanuit kunnen gaan, dat toen de nieuwe Vam wagens een schilderbeurt moesten krijgen, meestal na 5 jaar, ze de eerste de beste wagen omgeschilderd hebben.
Technisch gezien kan dat dus al in 1973 geweest zijn.

Het kan natuurlijk ook zijn dat pas later iemand bij de Vam het idee weer kreeg een wagen met reclame erop in te zetten.

Een model bespreking, van het Roco model,  uit Railhobby* maart 1981,
gaat ervan uit dat Roco binnen afzienbare tijd de Vam-potaarde en de Vam-recycling uit zal brengen.

Begrensd de periode, mijnsinziens van 1973-1981, waarbij uit mijn grijze bolletje bijstaat dat de Vam-potaarde er zeker als eerste is geweest.

Ook kan het zijn dat men voor bedrijfsjubilia heeft gekozen om nieuwe reclame wagens "uit te brengen", uitgaande van 1929 kan dat dus de volgende plausibele jaartallen opleveren:
1969 - Vamora Potgrond oude wagen - oranje
1974 - VAM Potaarde, nieuwe wagen - geel
1979 - VAM Recicling, nieuwe wagen - blauw  ???

Het is maar een gooi, aan de oude garde (Sobat ;D) om met keiharde bewijzen te komen!

Railhobby* = maandblad gemaakt door mensen, waarvan de jeugd geen idee heeft wie ze zijn, maar die de grijzende mannen onder ons, zeer waarderen  ;)
Jaargangen 1978 - 1990 staan bij mij links bovenaan in de kast.


Stef

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Kleurvarianten VAM wagens
« Reactie #7 Gepost op: 27 November 2007, 12:52:20 »
Nog opgeslagen van het oude BeneluxRail:

Alle VAM wagens bj. >'70 (dus alleen hydraulische kantelbakwagens) in juiste volgorde:

- VAM Compost-- vanaf '70 tot buitendienststelling
- VAM Recycling vanaf '82 tot buitendienststelling. Roco bracht 'm uit vanaf '82 . Fotografisch bewijs uit '84 zie RH91/3
- VAM Potgrond vanaf '82 tot buitendienststelling. Roco bracht 'm uit vanaf '82 . Fotografisch bewijs uit '84 zie RH91/3
- Regam gas uit afval vanaf '89 ?? tot buitendienststelling(Roco bracht 'm uit in '90) Fotografisch bewijs okt. '90 zie RH 91/3 blz 17
- VAM 60 vanaf '89 tot buitendienststelling (60 jaar Vam jubileum want opgericht in '29-'30)
- VAM vanaf '90 tot buitendienststelling. Fotografish bewijs uit '90 zie RH91/3
- VAM Compost GFT vanaf '94 ?? tot buitendienststelling (Roco bracht 'm uit in '94) fotografisch bewijs uit '95

En per nummer:
84 84 566 9 256-7   - Wit, Regam Gas uit afval
84 84 566 9 246-8   - Blauw, VAM 60
84 84 566 9 248-4   - Blauw, VAM 60
84 84 566 9 255-9   - Blauw, VAM 60
84 84 566 9 262-5   - Blauw, VAM 60
84 84 566 9 266-6   - Blauw, VAM 60
84 84 566 9 140-3   - Geel, VAM Potgrond (echter nooit potgrond vervoerd)
84 84 566 9 153-6   - Geel, VAM Potgrond (echter nooit potgrond vervoerd)
84 84 566 9 154-4   - Geel, VAM Potgrond (echter nooit potgrond vervoerd)
84 84 566 9 157-7   - Geel, VAM Potgrond (echter nooit potgrond vervoerd)
84 84 566 9 158-8   - Geel, VAM Potgrond (echter nooit potgrond vervoerd)
84 84 566 9 101-5   - Geel/Groen, VAM Recycling
84 84 566 9 105-6   - Geel/Groen, VAM Recycling
84 84 566 9 107-2   - Geel/Groen, VAM Recycling
84 84 566 9 112-2   - Geel/Groen, VAM Recycling
84 84 566 9 119-7   - Geel/Groen, VAM Recycling
84 84 566 9 231-0   - Geel/Groen, VAM Recycling
84 84 566 9 232-8   - Groen, VAM (groot VAM-logo)
84 84 566 9 233-6   - Groen, VAM (groot VAM-logo)
84 84 566 9 251-8   - Groen, VAM (groot VAM-logo)
84 84 566 9 261-7   - Groen, VAM (groot VAM-logo)
84 84 566 9 263-3   - Groen, VAM (groot VAM-logo)
84 84 566 9 265-8   - Groen, VAM (groot VAM-logo)
VAM Compost/GFT wagens waren lichter groen

Vamora potaarde is een voorloper van de Potgrond uitvoering en is toegepast op de "lucht zadelbak wagens" van de Vam met als bouwjaar '30 -'63.
Spoorweg Journaal nr 81 (4/1994) staat een zeer uitgebreid artikel over de VAM 65 jaar (incl. foto’s).

Rob Meijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
    • Rob Meijer Fotografie
Re: Kleurvarianten VAM wagens
« Reactie #8 Gepost op: 27 November 2007, 14:18:06 »
84 84 566 9 140-3   - Geel, VAM Potgrond (echter nooit potgrond vervoerd)
De kreten Recycling en Potgrond waren min of meer bedoeld om aan te geven wat er met de inhoud (het afval) gebeurde. Potgrond was een produkt wat er uiteindelijk uit voort kwam. Aannemelijk uit het GFT-afval en niet uit het huisvuil.... ;D

gr, Rob

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5369
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Kleurvarianten VAM wagens
« Reactie #9 Gepost op: 27 November 2007, 14:31:47 »
Maar dat Roco de Potgrond en Recycling vanaf 1982 heeft geproduceert en de wagens in het echie op de foto staan in 1984, betekent nog niet expliciet dat ze vanaf 1982 reden. Roco kan ook enkele jaren later de wagens in model hebben uitgebracht.

Is er ook nog hard bewijs dat de Potgrond en Reclycling inderdaad van 1982 zijn, of dat ze enekele jaren eerder ook al reden?

In ieder geval, iedereen bedankt voor de info tot nu toe!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4700
    • Filmpjes op YouTube
Re: Kleurvarianten VAM wagens
« Reactie #10 Gepost op: 27 November 2007, 14:34:20 »
Ik meen ergens eens gelezen te hebben (volgens mij in de RH), dat het model van de REGAM eerder bestond dan het grote voorbeeld. Het kan ook een folder van ROCO zelf zijn geweest, zal er eens induiken.

MfG, Arjan
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Kleurvarianten VAM wagens
« Reactie #11 Gepost op: 27 November 2007, 15:09:11 »
Citaat
Is er ook nog hard bewijs dat de Potgrond en Reclycling inderdaad van 1982 zijn, of dat ze enekele jaren eerder ook al reden?

Zoals gezegd stond in de RH van maart 1981 het volgende:

Wij (RH) hebben van de Roco importeur gehoord dat Roco binnen afzienbare tijd de Potgrond en Recycling wagens ook uit gaat brengen.

Ze reden dus in ieder geval voor maart 1981 al rond.