Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
Vandaag om 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
Vandaag om 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
Vandaag om 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
  

Auteur Topic: Marklin Gottardo  (gelezen 37356 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Marklin Gottardo
« Reactie #45 Gepost op: 30 November 2007, 21:19:28 »
Je naïviteit is bijna schattig...  :-*
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Marklin Gottardo
« Reactie #46 Gepost op: 30 November 2007, 21:21:02 »
@ Paul: Op het HAG-forum staat-ie al gewoon bij iemand op de baan hoor. Zie de reactie van Chris op pag 1 voor de link. Dus: niks vertrouwen in tante M.
Reinier

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Marklin Gottardo
« Reactie #47 Gepost op: 30 November 2007, 21:35:12 »
In de Marklin Nieuwigheden folder 2007 blz.68 is het model te zien zonder de storende inkepingen boven de draaistellen,goedglovig als ik ben denk ik dat het model ook zo uit gaat komen.

Ik weet niet of je het weet Paul. Maar Märklin heeft tegenwoordig de gewoonte om modellen van andere fabrikanten als 'handmonster' te presenteren en desnoods al of niet gefophotoshopt in de folders te zetten. Ik weet niet of dat hier is gebeurd, maar ik weet wel dat die folders weinig zeggen over het uiteindelijke product.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Marklin Gottardo
« Reactie #48 Gepost op: 30 November 2007, 22:04:29 »
Justum, in de DE-4 uit de folder meende ik een Phlip te herkennen. En bij het electrische stel ging ik er van uit dat het een topmodel van HAG, Fulgurex of Lemaco was.

@Paul: ik heb dus afgelopen zondag in Bremen uitsluitend studiemodellen gezien. Leuk, is een keer wat anders dan dat seriematige gedoe.....
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Marklin Gottardo
« Reactie #49 Gepost op: 30 November 2007, 22:09:37 »
Philotrain en Lemaco hebben intertijd samengewerkt bij de DE IV / Ram. Maar dit was een Lemaco exemplaar, aangezien Mätrix nota bene een Northlander heeft gebruikt.  :o
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: Marklin Gottardo
« Reactie #50 Gepost op: 30 November 2007, 22:52:57 »
@Paul : Dit draadje is slechts 4 pagina's lang.
Duidelijk dat je niet de moeite hebt genomen deze allemaal te bekijken, anders had je het hele verhaal niet geschreven......
« Laatst bewerkt op: 01 December 2007, 00:08:51 door Chris van Diesen »

Lokpaint

  • Gast
Re: Marklin Gottardo
« Reactie #51 Gepost op: 01 December 2007, 00:54:56 »
Hoi,

de oplossing van marklin met de draaistellen is  >:( :(. Alleen als ik alle discussies volg schijnt R1 opeens niet meer te mogen. Moet ik een oudere baan dan gaan afbreken om nog een actueel model te kunnen laten rijden.

Kom op, het blijft gewoon speelgoed en hoort gewoon door R1 te gaan. R1 is namelijk geen industriebocht, maar een doodnormale modeltreinbocht. Als fabrikanten het opeens niet meer nodig vinden dat hun treinen door bogen kunnen die ze zelf ooit ingevoerd hebben, dan klopt er iets niet. Een verkapte vorm om iedereen nieuw railmateriaal aan te smeren??

Een railtop/roco RAm gaat wel door deze bochten zonder rare flappen aan de draaistellen, dus marklin heeft er gewoon met de pet naar gegooid.
Dit zie je overigens in veel produkten van de laatste tijd terug.
De vormgeving van de marklin E10, E50 en buckelspeisewagen zeggen mij genoeg. Ik heb genoeg met CAD gewerkt om te zien dat er op de moeilijke punten gewoon met de pet naar gegooid is.

Bart

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Marklin Gottardo
« Reactie #52 Gepost op: 01 December 2007, 04:15:53 »
Kom op, het blijft gewoon speelgoed en hoort gewoon door R1 te gaan.

Brrrr, speelgoed? Tot zover ik weet verzamel en 'speel' ik met modellen. Voor dit soort bedragen mag je dat toch ook wel verwachten?

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Marklin Gottardo
« Reactie #53 Gepost op: 01 December 2007, 09:07:46 »
@Paul : Dit draadje is slechts 4 pagina's lang.
Duidelijk dat je niet de moeite hebt genomen deze allemaal te bekijken, anders had je het hele verhaal niet geschreven......

Ergens heb ik het idee dat wij er een beetje tussen zijn genomen. Het kan niet waar zijn dat iemand dit meent......

PS, Chris geen Tokyio meer? ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Marklin Gottardo
« Reactie #54 Gepost op: 01 December 2007, 11:57:56 »
Bart. die vlieger gaat niet langer op. In de tijd dat een R1 bocht doodnormaal was, had je ook geen rijtuigen die correct 1:87 waren. In de afgelopen jaren zijn modelspoorders veel kritischer -ik zou zelfs durven zeggen, elitairder- geworden en eisen ze dat de spullen goed op schaal zijn. En dat heeft weer gevolgen voor de railgeometrie.

Dat een DE-IV wel door zo'n boog gaat, tja, het is een andere trein. Overigens eentje waarbij de draaistellen niet zijn afgedekt, iets wat me eigenlijk wel van belang lijkt.

Dit staat verder los van de vraag of Märklin er met de pet naar heeft gegooid, iets waar de meesten het wel over eens zijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Paul Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • Big Boy rides again!
Re: Marklin Gottardo
« Reactie #55 Gepost op: 01 December 2007, 15:30:32 »
Chris,ik heb nogmaals alle berichten in het draadje gelezen,zoveel moeite was dat niet.
Okay,het model wordt nu ook op het duitse Ebay aangeboden en blijkt inderdaad de gewraakte draaistellen te hebben,so be it!
Schrale troost voor alle teleurgestelden onder u:het zou om een eenmalige serie (aantal?) gaan,dus we zullen er niet jaren lang last van hebben.
Wat mij als Marklin fan altijd opvalt is dat men van M onvoorwaardelijke topkwaliteit verwacht terwijl men als het om merken als Lima/Rivarossi etc. gaat een stuk toegeefelijker blijkt te zijn.
Naar mijn mening is er in de wereld geen producerend bedrijf te vinden wat ten alle tijde produkten op de markt brengt die door alle potentiele kopers als topkwaliteit worden gezien.
Wat de een mooi vindt,is voor een ander lelijk,wat de een duur vindt,is voor een ander een koopje.
Zo brengen autofabrikanten ook wel eens modellen uit die niet aanslaan,wat niet wil zeggen dat zo een merk gelijk in het strafhoekje gezet moet worden,it is all in the game,so to speak.
Weleens een autotest gelezen?
Er is geen auto zonder min punten!
Ik heb momenteel het geld niet om de Gottardo te kopen (geld achtergelaten op Eurospoor!) maar voor degenen die het geld wel hebben en het model van M helemaal niets vinden,waarom niet iets anders van M gekocht?
Ik zou zo een lijstje kunnen maken van tenminste 10 M locs die ik nog niet heb,te beginnen bij de prachtige nieuw uitgebrachte stoomloc BR01!
Ik ga er nog steeds van uit dat wij met Marklin een geweldig modeljaar 2008 tegemoed gaan!
Iedereen een fijn weekeinde verder,
Paul.

WillemNS

  • Gast
Re: Marklin Gottardo
« Reactie #56 Gepost op: 01 December 2007, 15:41:01 »
Paul, ik weet zeker dat als Lima/Rivarossi/Roco een treinstel uitbrengt met zulke draaistellen, dat er dan ook meteen ongelooflijk commentaar op komt.
De hedendaagse modelspoorder wil een zo goed mogelijke afspiegeling van de werkelijkheid.
De TEE RAe van Lima, van 15 jaar geleden, is ongelooflijk prachtig.
Veel mooier dan dit model, betere draaistellen en details.

Kijk in een boek van 20 jaar geleden, daar is de Lima Hondekop een topmodel.
Ik heb al mijn 3 hondekoppen van lima voor 50 euro weggedaan.
Waarom?
Omdat de Piko een betere afspiegeling is van de werkelijkheid!

Willem

Paul Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • Big Boy rides again!
Re: Marklin Gottardo
« Reactie #57 Gepost op: 01 December 2007, 16:14:11 »
Willem,
Het leuke van onze hobby (passie?) is dat er vele wegen zijn die naar de waarheid leiden.
Wie zegt dat iedereen op zoek is naar de ultieme detailering?
Het zou in plaats daarvan ook kunnen gaan om verzamelaarswaarde,er staan modellen in de Koll catalogus die een fortuin waard zijn,ook al zijn de details niet van onze huidige tijd.
Ik zelf verzamel de amerikaanse F7 modellen van M,vind ik een geweldig model,volledig van metaal,de volgende wordt de California Zephyr set.
Waarschijnlijk vindt jij dat deze modellen helemaal nergens op lijken,nou dat mag van mij,heb ik geen moeite mee.
Het punt wat ik wil maken is dat iedereen de vrijheid moet hebben om de hobby op zijn/haar eigen manier te beleven.
Weet je wat het mooiste model in mijn collectie is?
Dat is het oude model stoomloc BR38,stond al in de catalogus van 1968 (denk ik).
En weet je waarom?
Omdat mijn vrouw hem spontaan voor mij gekocht heeft ("ik zoek een trein voor mijn man"),lief toch?
Met vriendelijke groet,
Paul.

WillemNS

  • Gast
Re: Marklin Gottardo
« Reactie #58 Gepost op: 01 December 2007, 16:31:58 »
Paul,

Daar heb je het over verzamelaars waarde.
Ik heb ook een stoomloc van rond 1972.
Mooi? nee. Leuk? jazeker!
Tegenwoordig koop je een mooi treinstel of loc.
Jij koopt nu toch ook geen oude auto van 10 jaar oud, omdat die over 25 jaar veel geld waard is?
Dat is ook verzamelaars waarde.
Als je ziet wat Lima gefabriekt heeft 15 jaar geleden, en dat zet je tegenover dit model, dan zeg jij ook: 'Zeg, dat Lima model is toch wel veel mooier!'

Jij zei ook dat er vele wegen naar de waarheid leiden.
Een treinstel dat helemaal verkeerd is, is geen natuurgetrouwheid!
Niet iedereen is opzoek naar ultieme detaillering, helemaal juist.
Maar bij een treinstel wat helemaal niet lijkt op het voorbeeld, denk ik, waar is M* mee bezig?
Waarom koop ik een containerdraagwagen van Roco en niet van Lima?
Omdat die van Lima niet mooi is, lelijke draaistellen, niet gedetailleerd.
Zo is het met de Gottardo ook.
Waarom koop ik een TEE RAe van Lima en niet van M*?
Omdat die van M* niet mooi is, lelijke draaistellen, verder is het treinstel zowiezo al niet zo mooi als die RAe van Lima, die ook nog ontzettend veel losse opzet details heeft.
Als jij de TEE van M* koopt, wens ik je er veel plezier mee.
De prijs van 600, daar kan ik 3 RAe van Lima van kopen, maar dat is een eeuwige discussie, de prijzen van M*.

Willem

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Marklin Gottardo
« Reactie #59 Gepost op: 01 December 2007, 16:46:12 »
@ Willem: Laat men alsjeblieft zelf kiezen wat men aanschaft of niet.
Ieder kiest gewoon zelf of hij of zij dat treinstel neemt.
Is het niet perfect en heb je daar verder geen problemen mee,dan koop je het gewoon.
Als jij het voor die prijs over hebt ,ja dat kan ik goed begrijpen.
Ik rij dan wel geen M ,dan ga ik dat ding niet gelijk afkraken.
Respect voor ieder merk,het maakt niet uit hoe lelijk of hoe erg het eruit ziet ,let wel Willem, er is altijd wel een reden waarom een merk iets in een bepaalde schaal of prijsklasse uitbrengt.

Zo dit moest me even van het hart,verder suc6 met deze topic iedereen

Groeten van Alexander