Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 00:08:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
21 June 2025, 23:27:03
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 June 2025, 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
21 June 2025, 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
21 June 2025, 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 June 2025, 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
21 June 2025, 11:42:29
  

Auteur Topic: GVBA 1G tram in 1:160 (3D printing)  (gelezen 11790 keer)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: GVBA 1G tram in 1:160 (3D printing)
« Reactie #30 Gepost op: 25 November 2016, 13:23:40 »
Henk, "makkelijk" is een website met een overzicht van het aanbod waaruit je een keuze kunt maken. Een knop om het te kopen of een emailadres waar het te bestellen. Niet via-via een adresje moeten vinden en geen plaatjes en prijzen van het aanbod zien. In dit geval zou Mitchell best een H0 model mogen maken, alleen gaf ik het ook aan omdat de markt wellicht al voorzien is en het dan niet de moeite waard is.
Sven: dat is ook gelijk het voordeel van shapeways of imaterialise. Je kunt snuffelen en wat je wilt hebben bestellen.
Persoonlijk denk ik dat resin gieten zijn langste tijd gehad heeft want de kosten om daarmee een model te maken liggen beduidend hoger als een (eigen geprint) 3D model.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
    • SpoorObjecten
Re: GVBA 1G tram in 1:160 (3D printing)
« Reactie #31 Gepost op: 25 November 2016, 14:32:41 »




Zo, mijn werk zit er weer op!
Veel plezier met bouwen voor de personen die deze graag in N willen (te vinden op de bekende plek)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8299
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: GVBA 1G tram in 1:160 (3D printing)
« Reactie #32 Gepost op: 25 November 2016, 14:58:14 »
Sven: dat is ook gelijk het voordeel van shapeways of imaterialise. Je kunt snuffelen en wat je wilt hebben bestellen.
Dat wil ik maar zeggen.
Citaat
Persoonlijk denk ik dat resin gieten zijn langste tijd gehad heeft want de kosten om daarmee een model te maken liggen beduidend hoger als een (eigen geprint) 3D model.
Ik moet me echt inhouden om hier niet een discussie over aan te gaan... Hmpf... Nee, ik kan me toch niet beheersen... Kort dan: kleine oplagen kunnen juist makkelijk gemaakt worden dmv resin. 3D print als master (pattern heet dat hier) en dan thuis in de keuken gieten. 3D printen zorgt er m.i. voor dat resin gieten juist kan gaan toenemen. Naarmate de 3D print kwaliteit nog hoger wordt, kun je goedkoop een perfect pattern maken. En de kosten, pfff. Een rijtuig zoals de BY1-3 van de NZH kostte mij €75 om te printen in FUD. Een resin gietsel tientallen malen minder.

Ik vind de prijs van Holger Beine passend met het werk dat er in zit. Het is niet het gebruikte materiaal dat het kostbaar maar, maar het werk dat er in zit. Het gebruikte resin zal minder dan een tientje.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8299
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: GVBA 1G tram in 1:160 (3D printing)
« Reactie #33 Gepost op: 25 November 2016, 14:59:47 »
Mitchell, heb je geen advies voor een te gebruiken aandrijving/bodem? Dat bevordert de verkoop.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
    • SpoorObjecten
Re: GVBA 1G tram in 1:160 (3D printing)
« Reactie #34 Gepost op: 25 November 2016, 15:41:30 »
Helaas nog geen advies voor aandrijving.
Hopelijk heb ik meer nieuws daarover volgende week als de test print binnen is  (y)

Edit: ter info, deze tram is specifiek gemaakt voor een donor tram kwa lengte en breedte, zodra het bevestigt is dat deze past laat ik het jullie weten
« Laatst bewerkt op: 25 November 2016, 17:11:36 door Mitchell »

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
    • skiptram
Re: GVBA 1G tram in 1:160 (3D printing)
« Reactie #35 Gepost op: 25 November 2016, 16:27:19 »
Ja daar gaan we weer.

Prachtig getekend en ongetwijfeld een mooi model.
Meteen komen dan de extra verzoeken van de forum genoten over allerlei andere G modellen.
Bestel dan eerst eens een model wat er al is en ga daarna kijken wat er nog meer van te knutselen valt.

Holger Beine heeft zeer uitgebreid deze modellen bestudeerd en diverse typen in Resin gemaakt.
De ervoor benodigde aandrijvingen was/ is en blijft een probleem. Vandaar dat ik nog maar weinig rijdende modellen heb gezien en ik voor mijn modellen een messing bodem heb laten ontwerpen.
Maar de kappen van alle modellen zijn totaal verschillend en niet alleen op details ( o.a. dubbel verjongd front op de latere). Zijn studies en kennis over Nederlandse trams is erg goed en dat maak je niet in een avondje zon maar even na.

Spoor N ook zoiets.
Uit ervaring weet ik dat erg weinig belangstelling voor trams is vergeleken bij treinen en voor N modellen al helemaal t.o.v. 1:87  ( zie ook bij de Babbelonische NL japanner , een enthousiast begin maar het eindproduct komt wat moeizaam van de grond. Deze meneer begint echter wel met een aandrijving).

De Heren Wes en Caspar ( net iets minder eigenwijs hebben het zo langzamerhand wel begrepen) en pakken het nu beter aan bij de PCC.
Ook dit model is al vele malen ontworpen en zij doen het nu nog een keer.

Wat niet onverlet laat dat ik die ontwerpen schitterend vind en geloof samen met Holger dat dit de toekomst is ook voor kleinserie fabrikanten.
Je besteld gewoon een tram naar jouw keuze uit jouw stad in een bedrukte toestand met jouw wagennummer.

Prettig weekend gewenst van Paul Sassen
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: GVBA 1G tram in 1:160 (3D printing)
« Reactie #36 Gepost op: 25 November 2016, 17:09:04 »
En de kosten, pfff. Een rijtuig zoals de BY1-3 van de NZH kostte mij €75 om te printen in FUD. Een resin gietsel tientallen malen minder.

Sven, een bak van een NZH A 600 kaal kost mij nog geen 30 cent om te printen.
Een kilo filament kost 20 euro inclusief verzending. Dat is 300 meter dus ongeveer 7 cent per meter.
Ik gebruik ongeveer 2 meter en de rest is diversen.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nu nog de nodige instellingen bij het printen aan het uitproberen ben om een zo strak mogelijk reultaat te krijgen. Tot nu toe alleen met PLA.
Prints in ABS kunnen glad worden met een acetondamp behandeling.
Mogelijk heden genoeg dus
En de prijzen voor de 3D printers vallen tegenwoordig erg mee.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
    • SpoorObjecten
Re: GVBA 1G tram in 1:160 (3D printing)
« Reactie #37 Gepost op: 25 November 2016, 17:44:33 »
De test print, ja die was ik even vergeten.

Ok, zo komt hij uit de printer (printen duurt +-3uur van de hele tray in dit materiaal)


De kant met de deuren lichtelijk opgeschuurd, de andere kant niet.
Laagje primer erop en dan krijg je dit:





Aan de hand van dit test model zijn de sier strips iets dikker gemaakt in het "huidige" model.

rckoenes

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: GVBA 1G tram in 1:160 (3D printing)
« Reactie #38 Gepost op: 25 November 2016, 21:10:38 »
Wow dat ziet er ongelofelijk strak uit.
Welke printer(service) gebruik je?
« Laatst bewerkt op: 25 November 2016, 21:17:20 door rckoenes »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
    • SpoorObjecten
Re: GVBA 1G tram in 1:160 (3D printing)
« Reactie #39 Gepost op: 25 November 2016, 21:46:23 »
Dit is geprint bij Shapeways op een Envisiontec printer ;) (High Definition Acrylate)   (y)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
    • SpoorObjecten
Re: GVBA 1G tram in 1:160 (3D printing)
« Reactie #40 Gepost op: 29 November 2016, 10:47:08 »
Hij staat nog in de steigers, maar je kan al zien wat het moet worden:


(Zie dat ik het stukje onder de koersbak nog beetje moet aanpassen).


Vanavond eens een primer laagje eroverheen en wat goede foto's maken.
Overigens, Shapeways stuurt hem zonder de supports op, hoef je niet zelf weg te halen

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: GVBA 1G tram in 1:160 (3D printing)
« Reactie #41 Gepost op: 29 November 2016, 10:57:13 »
Sven, een bak van een NZH A 600 kaal kost mij nog geen 30 cent om te printen.

Mijn auto rijdt ook voor 10 cent per km als ik verder alle kosten weglaat.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
    • SpoorObjecten
Re: GVBA 1G tram in 1:160 (3D printing)
« Reactie #42 Gepost op: 29 November 2016, 14:47:11 »


Vanavond een betere foto met primer.
Al klein beetje opgeschuurd.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: GVBA 1G tram in 1:160 (3D printing)
« Reactie #43 Gepost op: 29 November 2016, 15:57:09 »
Dit is geprint bij Shapeways op een Envisiontec printer ;) (High Definition Acrylate)   (y)

Mitchell,

wat zijn de verschillen tussen HDF, FUD en FED? Resolutie?

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
    • SpoorObjecten
Re: GVBA 1G tram in 1:160 (3D printing)
« Reactie #44 Gepost op: 29 November 2016, 16:21:38 »
Kwa resolutie is er niet zo heel veel verschil te merken.

Het grote verschil zit hem in the print techniek.
Voor dit materiaal word gebruik gemaakt van een resin bad met een projector die het materiaal op bepaalde plaatsen verhard.

Het nadeel van dit materiaal is dat het support materiaal daardoor ook het bouw materiaal is, deze moet je dus na het printen wegsnijden (wel heel makkelijk weg te schuren!)
(zie de foto in de post paar berichtjes omhoog)

Voor deze tram is HDA beter vanwege de sierstrips.
In FUD zal de hele zijkant vol met wax zitten tijdens het printen om de sierstrips te ondersteunen (wat dus weer extra werk is om schoon te maken).
In HDA zit er geen support spul aan de zijkant waardoor je dus een strak resultaat krijgt.
En het materiaal is ook vrij stevig en goed te schuren.


Voor modellen die weinig details aan de zijkanten hebben zitten, raad ik toch FUD aan :)
« Laatst bewerkt op: 29 November 2016, 16:31:06 door Mitchell »