Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Montanbahn
Vandaag om 11:55:57
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 11:50:00
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:40:16
DDAR op basis van een Artitec DDM door Sven
Vandaag om 11:39:32
Sfeer op je modelbaan door Sven
Vandaag om 11:31:03
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 11:15:07
23 augustus modelspoorbeurs Houten door ex-DR V100
Vandaag om 11:12:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 09:58:42
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Wat was jullie allereerste loc? door Fleischmann-H0-Fanaat
Vandaag om 09:48:03
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 08:50:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
  

Auteur Topic: Brussel bouwt aan megaprojecten spoor en binnenvaart  (gelezen 1829 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12463
    • sleutelspoor
Brussel bouwt aan megaprojecten spoor en binnenvaart
« Gepost op: 22 November 2007, 15:28:23 »
Dat het goed gaat met het europeese transport mag uit onderstaand bericht blijken;
21-11-2007 
 
 Europa begint de komende jaren aan dertig megaprojecten voor verkeer, voornamelijk grensoverschrijdende spoorlijnen.  Zo komt er 960 miljoen voor een spoortunnel door de Brennerpas, 670 miljoen voor een HSL tussen Madrid en Lissabon en 750 miljoen voor een spoor van Lyon naar Oekraïne. 
Europees Commissaris Jacques Barrot (Verkeer) heeft de projecten woensdag gepresenteerd in het Europees Parlement.

Nederland is betrokken bij enkele grote projecten, zoals het goederenspoor Rotterdam-Genua (403 miljoen euro). Die route is nu een van de drukste van Europa. Veel geld is er ook voor de Europese treinbeveiliging ERTMS op enkele Duitse trajecten, als vervolg op de Betuwelijn.
De EU studeert ondertussen op enkele toekomstige projecten, zoals een spoortunnel tussen Ierland en Engeland. Brussel reserveert 10 miljoen euro voor een studie.

Het Europees Parlement reageert vooralsnog tevreden. ,,Heel goed om grensoverschrijdende projecten zo naar voren te halen , en om alvast te studeren op een tunnel van Ierland naar Engeland. Het is verre toekomstmuziek, want op de Kanaaltunnel is ook lang gestudeerd. En daar gaat nu toch veel verkeer doorheen.''

Maar de wegvervoerders vinden dat ze er erg bekaaid van af komen. Een studie van 200 miljoen euro voor de Brenner spoortunnel vinden ze buitensporig. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) zei al eerder dat de water- en spoorvervoer wel erg veel geld en aandacht krijgen van de overheid. ,,Wegvervoer is toch de ruggengraat van het vervoer. Het is beter daar efficiëncy te bevorderen'', aldus een deskundige.


Bron: ANP


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Brussel bouwt aan megaprojecten spoor en binnenvaart
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2007, 16:21:18 »
Hier hadden we met de ZZL richting Duitsland en Scandinavie toch ook iets kunnen betekenen.
Weer een kans gemist...

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Brussel bouwt aan megaprojecten spoor en binnenvaart
« Reactie #2 Gepost op: 22 November 2007, 16:42:24 »
Toch jammer dat de media consequent Betuwelijn noemt, terwijl het toch écht de Betuweroute is  ::)
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Gert1

  • Gast
Re: Brussel bouwt aan megaprojecten spoor en binnenvaart
« Reactie #3 Gepost op: 22 November 2007, 16:47:23 »
Een spoorlijn van Lyon naar Oekraïne? Hoe is die gepland? Over de Alpen?

mvg,
Gert

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Brussel bouwt aan megaprojecten spoor en binnenvaart
« Reactie #4 Gepost op: 22 November 2007, 17:22:15 »
Nou dat beloofd wat de komende tijd.
Voor grootspoorfoto's zie site

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12463
    • sleutelspoor
Re: Brussel bouwt aan megaprojecten spoor en binnenvaart
« Reactie #5 Gepost op: 22 November 2007, 18:50:58 »
Ik kan er niets aan doen hoor ;D
Heb het ook maar uit Brussel 8)

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Anoniem

  • Gast
Re: Brussel bouwt aan megaprojecten spoor en binnenvaart
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2007, 04:02:32 »
Een spoorlijn van Lyon naar Oekraïne? Hoe is die gepland? Over de Alpen?

Inderdaad. Het gaat om de Fréjusbasistunnel in combinatie met een HSL annex goederenlijn (een beetje à la Lötschberg of Perthus dus) tussen Lyon / Chambéry en Turijn, gevolgd door een upgrade van Turijn - Villa Opicina aan de Sloveense grens, en vast ook allemaal projecten op de Balkan waar ik niet zo van op de hoogte ben ;D.

Overigens, ook een belangrijke, maar niet genoemd in het artikel: de ontwikkeling van de as Brussel - Luxemburg - Straatsburg. Die past in de wél genoemde corridor Rotterdam - Genua, maar is ook van belang voor het reizigersvervoer. Zo zul je eindelijk een beetje fatsoenlijk naar Luxemburg kunnen sporen en heb je de kortste route van West-Nederland naar de Alpen te pakken (men zie de TEE Edelweiss ;)).

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Brussel bouwt aan megaprojecten spoor en binnenvaart
« Reactie #7 Gepost op: 27 November 2007, 23:00:40 »
Die tunnel tussen Wales (niet Engeland) en Ierland is leuk en er reizen bijzonder veel reizigers tussen Dublin en Londen (net een hele tijd zitten wikepedia-en), maar 80 kilometer (!) onderzeese tunnel gaat een dure grap worden. De Ierse regering heeft zelf al diverse onderzoeken uitgevoerd en die kwamen allemaal tot de conclusie dat het zich niet zou lonen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Brussel bouwt aan megaprojecten spoor en binnenvaart
« Reactie #8 Gepost op: 27 November 2007, 23:50:20 »
En Ierland heeft breedspoor dus voor het goederenverkeer hoeft het ook niet echt. Maar ja, zo zie ik weer hoe goed men daar in Brussel weer op de hoogte is ( doet ), met wat er in de provincie echt gebeurt. Vergader nog maar een potje verder daar.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 28 November 2007, 08:16:37 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Brussel bouwt aan megaprojecten spoor en binnenvaart
« Reactie #9 Gepost op: 28 November 2007, 08:22:42 »
Daar zijn oplossingen voor. Bovendien stelt spoorvervoer (zowel goederen als reizigers) in Ierland niet zo veel voor, dus daar zal de nadruk niet op liggen. Het gaat er meer om dat de helft van de 8,3m reizigers vanuit Dublin naar Groot-Brittannië vliegen en dat Dublin-Londen  met 4,5m reizigers per jaar en 50 (!) vluchten per dag de op één na drukste route ter wereld is.

Niettemin, 80 kilometer onderzeese tunnel kost een paar knaken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

  • Gast
Re: Brussel bouwt aan megaprojecten spoor en binnenvaart
« Reactie #10 Gepost op: 28 November 2007, 17:05:31 »
hoe goed men daar in Brussel weer op de hoogte is ( doet ), met wat er in de provincie echt gebeurt.

Goh, zijn ze al begonnen met bouwen joh?  ::) ::) Ik heb er geen moeite mee wanneer Brussel af en toe een studie uitvoeren naar haalbaarheid. En als je een studie hebt uitgevoerd, kun (en mag) je best tot de conclusie komen dat een project te duur is. Afgeven op de politiek omdat men buiten een kader durft te denken en bereid is te studeren naar onconventionele projecten is dan ook een beetje raar. Beter een project afwijzen met een gedegen onderbouwing dan er helemaal niet aan beginnen. En misschien is het niet eens zo erg onrendabel...8,3 miljoen reizigers per jaar is een potentieel om je vingers bij af te likken. Natuurlijk kost het een vermogen om zo'n tunnel te fiksen, maar laat ze dat eerst lekker uitrekenen ;D.