Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: Wat nodig voor Märklin M-wissels, en welke CS?  (gelezen 2916 keer)

jaberson

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Wat nodig voor Märklin M-wissels, en welke CS?
« Gepost op: 18 November 2016, 17:28:18 »
Hallo,
Vraag ? Nu heb ik al jaren een treinbaan van  m rails .
Zou in de loop van de tijd wel naar c rails gaan .
Maar nu wil ik een central station aanschaffen maar welke .
M60226 of m60216 .?
En is dat te doen om te besturen met oude rails .
En de oude wissels aansturen wat moet ik daar voor hebben ,
Bij een marklin dealer krijg ik allemaal termen naar mij toegegooid waar ik niet zo veel mee kan ,ja alles nieuw aankopen !
Rijtuigen van mij zijn redelijk modern mfx uitgerust .
Iemand op dit forum kan mij dit denk ik wel uitleggen en vertellen hoe of wat
Dus kort samen gevat wil ik rijden met mfx locks en aansturen met een nieuw station .maar wel met de wissels van m rails ,wat moet ik daar  dan nog bij kopen?
Mvg jeroen


« Laatst bewerkt op: 18 November 2016, 21:46:27 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

guest9985

  • Gast
Re: Wat nodig voor Märklin M-wissels, en welke CS?
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2016, 23:27:10 »
Dag Jeroen,

Mag ik je adviseren om deze vraag neer te leggen op forum.3rail.nl
Daar zitten bijna alleen maar mensen die 3-rail rijden.

Op dit forum zijn ze ook wel, maar veel minder.

Suc6.

Martin.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Wat nodig voor Märklin M-wissels, en welke CS?
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2016, 01:34:40 »
Hoi Jeroen,

het grootste verschil tussen de CS3 en CS3+, alias 60226 en 60216, zijn de mogelijkheden tot gebruik van meerdere Central Stations. De 60216 heeft een speciale scheiding intern zitten, waardoor je meerdere Central Stations kan gebruiken in je systeem. Je kan altijd maar 1 CS zonder deze scheiding inzetten. Oftewel, heb jij de behoefte om in de toekomst meer CS te gaan gebruiken, dan zou een CS3+ een goede keuze zijn. Echter, koop je nu een CS3, dan werkt dat ook en mocht je dan in de toekomst willen uitbreiden naar een extra CS, dan moet je de CS3+ kopen. Voor nu scheelt dat geld, flink geld.

Je kan digitaal rijden op oude M rails, echter is het wel storingsgevoeliger, mijn voorkeur heeft het niet (maar wie ben ik), al doe ik het wel eens voor opstelterreinen. Zeker rails waarmee veel gespeeld is, kunnen veel last van stroomverlies door o.a. interne weerstand hebben, maar ook door slecht contact vanwege vuiligheid of zelfs roest. Een digitale lok, zeker een machine met mfx, is daar zeer gevoelig voor. Het mfx protocol is een communicatieprotol, uitgevonden door de Firma ESU, voor Märklin. Na onenigheid zijn deze twee uit elkaar gegaan en nu bieden zowel ESU als Märklin dus MFX aan. Het werkt onderling ook prima. Anders dan bij de de wat oudere digitale sturing (bij analoge sturing bestuur je de treinbaan, bij digitaal een loc), waarbij de communicatie alleen van centrale naar loc is (op enkele uitzonderingen, zoals bij het programmeren van CV's na), is de communicatie bij mfx in twee richtingen. De centrale geeft een signaal aan de loc en de loc geeft een signaal terug. Een voordeel is dat jij geen adressen hoeft op te zoeken en hoeft bij te houden welke functies er op een trein zitten (alhoewel dat betrekkelijk weinig werk is), maar dat de loc, zodra deze op de baan gezet wordt, zichzelf in je centrale programmeert, inclusief de aanwezige opties. Aan de centrale kan je ook zien of de loc contact maakt met de centrale, er gaan icoontjes knipperen als dat niet het geval is. Ook kan jij zien welke optie's je geactiveerd hebt. Goed, een goede willekeurige andere centrale houdt de functietoetsen ook gewoon bij, maar dan hoeft er niet persé iets onder die functietoets te zitten.

Voor je wissels heb je meerdere opties. De goedkoopste optie is gewoon een wisselschakelkastje 72720 halen. Hiermee kan je 4 wissels schakelen. Dit betekent dat je ieder wissel moet voorzien van bekabeling vanaf je wissel naar je bedieningsplek. Een andere optie is het gebruik van externe wisseldecoders. Hiermee kun je ook meerdere wissels schakelen. Alhoewel je deze vanaf de rails kan voeden, zou ik bij M rails directe voedingsdraden vanaf je centrale trekken. Deze decoders kunnen, bij M rails, handig zijn bij wisselstraten. De laatste optie is het gebruik van losse decoders per wissel. Deze decoders zijn kleiner en vaak goedkoper. Dit kan lonend zijn als je ergens achteraf een los wissel hebt liggen.

De CS3 is een multiprotocol centrale. Dat betekent voor jou dat je zowel "klassieke" Märklin Motorola decoders kan gebruiken, als DCC decoders. En dat opent deuren. Voor DCC is veel zelfbouw en open source, voor Motorola wat minder, bijvoorbeeld op basis van een Arduino of een PIC processor. Hierdoor kan je de kosten drastisch verlagen. De keuze hierin is simpelweg te groot om op te noemen.

Zo lang als jij niet geautomatiseerd wilt gaan rijden, blijft het hierbij. Als je ook nog geautomatiseerd wilt gaan rijden, wordt het een lastiger verhaaltje.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17880
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wat nodig voor Märklin M-wissels, en welke CS?
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2016, 23:51:52 »
Mag ik je adviseren om deze vraag neer te leggen op forum.3rail.nl
Daar zitten bijna alleen maar mensen die 3-rail rijden.

Op dit forum zijn ze ook wel, maar veel minder.

Aan het voorgaande antwoord te zien weten we hier ook wel wat hoor ;)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: Wat nodig voor Märklin M-wissels, en welke CS?
« Reactie #4 Gepost op: 26 November 2016, 10:00:13 »
Mag ik hier dan ook nog wat toevoegen:

Laurent sprak al over MFX protocol door ESU ontwikkeld voor Marklin, echter sinds de scheiding heeft ESU de Ecos met het M4 protocol, te vergelijken met MFX.

De centrale kost aanmerkelijk minder dan een CS3 en CS3+. We praten hier niet over tientjes maar over honderden.

Ook dat zou ik even in mijn achterhoofd houden.

Verder werken beiden centrales identiek behalve het 3+ gebeuren waarmee je de loc zelf kan besturen. Overigens moet je dit wel willen leren, want er zitten nogal wat haken en ogen aan.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1750
Re: Wat nodig voor Märklin M-wissels, en welke CS?
« Reactie #5 Gepost op: 26 November 2016, 14:20:54 »
Hoi

De Ecos ondersteunt MFX+ nu al niet meer, en ik vermoed dat dit in de toekomst alleen maar erger gaat worden.
Als je voor MFX kiest zou ik persoonlijk nooit een Ecos aanschaffen.
Dit is eigenlijk een DCC centrale (vergelijkbaar met een marklin CS1R!) die toevallig een soort MFX spreekt.
Voor de toekomst zou ik voor een CS3+ gaan. Maar met een CS2 ben je ook nog jaren gelukkig.
Wil je DCC (waarom zou je met marklin?) dan zou ik kijken naar iets dat railcom heeft, bijv een ecos.

Bart