Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 20:24:30
Led schakeling ed. door bask185
Vandaag om 20:22:32
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 17:50:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:47:48
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
  

Auteur Topic: Lokomotief stopt op overgang Boostersectie. Waarom?  (gelezen 1331 keer)

Donaldus

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
    • Mijn modelspoorpagina
Lokomotief stopt op overgang Boostersectie. Waarom?
« Gepost op: 14 November 2016, 12:19:09 »
Heeft iemand een idee hoe het volgende verschijnsel komt?

Op de open dag gisteren van de Alkmaarse Module Club Het Waeghspoor bleef mijn ESU V60 (art.nr. 31060) plotseling staan. Het bleek precies de overgang te zijn van een blok dat door een (andere) booster van stroom wordt voorzien. Wij rijden met Koploper. Andere treinen bleken absoluut geen problemen te geven. Waarin verschilt die V60 van andere lokomotieven?

Iemand enig idee? Dank alvast voor de suggesties.

Met vriendelijke groeten,
Don Arnoldus

DB-tijdperk 3, 2-rail DC, Lenz Digital Plus / LDT, Railware.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Lokomotief stopt op overgang Boostersectie. Waarom?
« Reactie #1 Gepost op: 14 November 2016, 13:25:05 »
Gokje, hij neemt geen spanning van alle wielen af? Als een loc met alle wielen met afnemers links in een ander blok staat dan alle wielen met stroomafname rechts is er geen spanningskring mogelijk (als er niet met common ground (boosters)) gereden wordt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Donaldus

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
    • Mijn modelspoorpagina
Re: Lokomotief stopt op overgang Boostersectie. Waarom?
« Reactie #2 Gepost op: 14 November 2016, 14:27:03 »
@Timo: Dank voor je reactie.

De V60 van ESU is voorzien van alle denkbare snufjes: powerpack, rook, op afstand bedienbare koppelingen, RailComPlus, ABC, sound, 24 functies, sensors voor geluid bij wissels en bogen. Ik kan me niet voorstellen dat de stroomafname niet van elk wiel wordt gehaald. De lok kan uiterst langzaam rijden. De gebruiksaanwijzing met alle specificaties vind je hier: http://www.esu.eu/download/betriebsanleitungen/esu-engineering-edition/

Misschien kun je de opmerking over common ground boosters wat nader uitleggen. Wat zijn dat? Hoe werkt dat? Maakt het uit hoe de stekker van de booster in het stopcontact zit? We rijden met Koploper, 2-rail DCC en als centrale een Intellibox.

Don Arnoldus
« Laatst bewerkt op: 14 November 2016, 14:32:19 door Don Arnoldus »
DB-tijdperk 3, 2-rail DC, Lenz Digital Plus / LDT, Railware.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Lokomotief stopt op overgang Boostersectie. Waarom?
« Reactie #3 Gepost op: 14 November 2016, 15:26:17 »
Hoi Don,

Ik had de loc niet opgezocht maar als hij zo modern is zal het dat wel niet zijn. Maar goede, los draadje kan natuurlijk altijd nog...

Enige wat ik me zo nog kan bedenken is even analoog herkenning en RailCom uit. Beide zorgen wel eens vaker voor gekke problemen.

Hele Common Ground booster verhaal is wel een beetje technisch. Heeft niets te maken met stekker in het stopcontact maar aan het type booster. Bij Common Ground boosters zit één van de uitgangen van alle boosters al aan elkaar waardoor een scheiding van boosters eigenlijk maar een scheiding aan een spoorstaaf is. Meer dan dat is wat technisch en kan je heel wat over vinden als je het forum doorzoekt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: Lokomotief stopt op overgang Boostersectie. Waarom?
« Reactie #4 Gepost op: 14 November 2016, 15:38:25 »
Misschien zit het hem wel in zo'n snufje.
Nog los van het feit dat het model zoveel storingen vertoonde, dat ESU de v60 uit productie heeft genomen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Donaldus

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
    • Mijn modelspoorpagina
Re: Lokomotief stopt op overgang Boostersectie. Waarom?
« Reactie #5 Gepost op: 14 November 2016, 16:42:23 »
@henk: Ik weet dat de eerste levering vanuit het 'oosten' in z'n geheel is teruggestuurd. Maar als het model dat naderhand geleverd is teveel kuren zou vertonen, dan zou ESU dat toch wel gecommuniceerd hebben (teruggaafregeling). Ik zal het a.s. donderdag navragen op de stand van ESU op de IMA in Keulen.

Losstaand van het hierboven beschreven probleem, rijdt het lokje bij mij als een tierelier.

Don
DB-tijdperk 3, 2-rail DC, Lenz Digital Plus / LDT, Railware.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: Lokomotief stopt op overgang Boostersectie. Waarom?
« Reactie #6 Gepost op: 14 November 2016, 16:45:56 »
Ik zou dan vooral even vragen of de wisselsensoren zoiets kunnen veroorzaken.
Veel plezier in Keulen.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.