Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Een beetje Zutphenachtig H0  (gelezen 11175 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #15 Gepost op: 05 January 2017, 11:44:11 »
Hoe groot wordt de minimale boogstraal? Bij H0 zou ik minimaal ca. 500 mm nemen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #16 Gepost op: 05 January 2017, 13:19:19 »
Je zou aan de linkerkant ook nog een enkelsporige spiraal kunnen voorzien die in de lus van je schaduwstation uitkomt. Is dat ook weer gelijk van de twee kanten benaderbaar.
Je zal dan misschien een van de lussen moeten opofferen, maar je krijgt er wel een pak meer rijplezier mee.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

mvdbrand

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #17 Gepost op: 05 January 2017, 15:17:09 »
Hoe groot wordt de minimale boogstraal? Bij H0 zou ik minimaal ca. 500 mm nemen.

In de spiraal hebben de buitenbochten een straal van 484mm en de binnenbochten zijn 425mm

Je zou aan de linkerkant ook nog een enkelsporige spiraal kunnen voorzien die in de lus van je schaduwstation uitkomt. Is dat ook weer gelijk van de twee kanten benaderbaar.
Je zal dan misschien een van de lussen moeten opofferen, maar je krijgt er wel een pak meer rijplezier mee.

Dat is een interressante optie, daar ga ik nog even over nadenken.

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #18 Gepost op: 05 January 2017, 15:55:44 »
In de spiraal hebben de buitenbochten een straal van 484mm en de binnenbochten zijn 425mm

Goedemiddag Marten.
Ik zou inderdaad de boogstraal niet te krap nemen. Gezien de ruime bochten die de diverse Roco treinstellen nodig hebben, is 500 of 484 mm eigenlijk wel het minimum.
Met mijn ontwerp heb ik met een bloedend hart afscheid moeten nemen van onder meer de NS TEE.

Met spoorse groet
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

mvdbrand

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #19 Gepost op: 05 January 2017, 17:02:07 »
Hoi Mart,

Het probleem is een beetje dat ik nog spiralen uit een oude baan heb en die zijn nou eenmaal niet breder. Ik wilde dus gewoon eigenwijs zijn en het hiermee gaan proberen.  ;D
Omdat er in de spiraal rechts gereden betekent het dus dat stijgen op 484mm gaat en dalen op 425mm. Had jij problemen bij het dalen of het stijgen?

Groet,

Marten

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • HTM Modeltrambaan
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #20 Gepost op: 05 January 2017, 17:37:31 »
Hoi Marten,

Weer een bericht over Zutphenachtig, leuk!
Ik gebruikte als minimum boogstraal op mijn H0 baan Roco R4, 48 cm. Ook ik adviseer je niet krapper toe te passen!

Verder vind ik dat je stations ontwerp in je bericht van 16 november er beter uit kwam. Toch maar niet twee spiralen naar twee schaduwstations boven elkaar? Bedenk dat je lange treinen uit het ene grote schaduwstation ook in het tweede kleine schaduwstation kwijt moet. Wat ik wel goed vind (en dat wist je al) is voor elke richting één apart schaduwstation. Dat maakt het rijden veel interessanter.
En eh, op de basis van je modelbaan beter niet bezuinigen. Dan maar een trein minder. Hoe vaak heb ik zelf niet gedacht: had ik maar.....

We zijn weer benieuwd naar het vervolg!

met groet uit Zutphen, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #21 Gepost op: 05 January 2017, 20:49:46 »
Goedemiddag Marten.
Ik zou inderdaad de boogstraal niet te krap nemen. Gezien de ruime bochten die de diverse Roco treinstellen nodig hebben, is 500 of 484 mm eigenlijk wel het minimum.
Met mijn ontwerp heb ik met een bloedend hart afscheid moeten nemen van onder meer de NS TEE.
Zo'n bloedend hart kreeg ik ook bijna. Modellen van de laatste 30 jaar zijn steeds beter op schaal en vergen daardoor een ruimere boogstraal. Daarom heb ik besloten om mijn modelbaan na 40 jaar te renoveren en daarbij de boogstralen van 360 en 425 mm vaarwel te zeggen en te vervangen door bogen met een straal van 555 en 620 mm. de betreffende bogen worden voorafgegaan door een boog van 15 graden met een straal van 900 mm. Een soort overgangsboog dus. Ook wissels met een boogstraal van 425 mm worden vervangen door wissels met een boogstraal van 900 mm. Mijn modelbaan kan dan weer minimaal 30 jaar mee.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #22 Gepost op: 05 January 2017, 20:55:21 »
Zo'n bloedend hart kreeg ik ook bijna. Modellen van de laatste 30 jaar zijn steeds beter op schaal en vergen daardoor een ruimere boogstraal. Daarom heb ik besloten om mijn modelbaan na 40 jaar te renoveren en daarbij de boogstralen van 360 en 425 mm vaarwel te zeggen en te vervangen door bogen met een straal van 555 en 620 mm. de betreffende bogen worden voorafgegaan door een boog van 15 graden met een straal van 900 mm. Een soort overgangsboog dus. Ook wissels met een boogstraal van 425 mm worden vervangen door wissels met een boogstraal van 900 mm. Mijn modelbaan kan dan weer minimaal 30 jaar mee.

Dat bedoel ik dus....... Martin heeft helemaal gelijk.

Ik heb ook de 'normale' bochten van Fleischmann Profi-rails verwerkt in mijn sporenplan. Ook in de railspiraal. Dat had ik niet hoeven en vooral niet moeten doen..... Maar achteraf is het altijd gemakkelijk praten. Mijn modelbaan vind je op www.martontheweb.nl.

Met spoorse groet
Mart.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

mvdbrand

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #23 Gepost op: 08 January 2017, 22:38:30 »
Bedankt voor de reacties allemaal. Het is me wel duidelijk geworden dat de spiralen die ik al heb eigenlijk te krap zijn. Ik heb daarom besloten deze niet te gaan gebruiken. Zodoende ben ik opnieuw gaan tekenen met een aantal uitgangspunten:
  • Maximale stijging in de spiralen 3%
  • Geen wissels in de spiralen
  • Ruimte voor 2 schaduwkopstationnetjes

Ik ben nu op het volgende ontwerp uitgekomen:








mvdbrand

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #24 Gepost op: 09 January 2017, 11:32:44 »


Ik zie net dat dit niet kan, hier is rechtsonder maar 5cm niveauverschil. De stijging moet dus verder doorgezet worden op het rechte stuk zodat het verschil op 10 cm zit.

Verder ben ik aan het nadenken of ik wel tillig elite in het schaduwstation wil gaan gebruiken. Ik heb nog een aantal Fleischmann wissels liggen en ook op Marktplaats zijn deze nog goed verkrijgbaar. Dat zou namelijk aardig wat in de kosten schelen.

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • HTM Modeltrambaan
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #25 Gepost op: 09 January 2017, 11:42:51 »
Hallo Martin,

Het conceptontwerp nadert het eindontwerp.... (y)

Ik mis in het schaduwstation zuid/west de keerlus. Waarom dit schaduwstation zo ingewikkeld en niet gelijk aan het schaduw station noord/oost? Ben benieuwd naar je reden.

met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #26 Gepost op: 09 January 2017, 11:44:24 »


Is deze ruimte niet beter te benutten? Het lijkt namelijk alsof je door de kopsporen van links naar rechts (of andersom) te leggen, meer treinen kwijt kan. Ik zou de aansluiting ook linksonder of -boven of rechtsboven in de ronde maken. Nu sluit je aan/tak je af als je de lus uitkomt, maar daardoor liggen de kopsporen al vrij ver in het midden van de tafel.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2017, 11:46:40 door Daan! »

mvdbrand

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #27 Gepost op: 09 January 2017, 14:43:07 »
Hallo Martin,

Het conceptontwerp nadert het eindontwerp.... (y)

Ik mis in het schaduwstation zuid/west de keerlus. Waarom dit schaduwstation zo ingewikkeld en niet gelijk aan het schaduw station noord/oost? Ben benieuwd naar je reden.

met groet, Jan

De kleinere schaduw stations hebben inderdaad geen keerlus, deze zijn bedoeld voor de treinstellen van spoor 1 & 2. Het schaduwstation "zuid/west" is wat ingewikkelder omdat er minder ruimte beschikbaar is. Ik merkte dat de bochten anders te krap worden.

Is deze ruimte niet beter te benutten? Het lijkt namelijk alsof je door de kopsporen van links naar rechts (of andersom) te leggen, meer treinen kwijt kan. Ik zou de aansluiting ook linksonder of -boven of rechtsboven in de ronde maken. Nu sluit je aan/tak je af als je de lus uitkomt, maar daardoor liggen de kopsporen al vrij ver in het midden van de tafel.

De aansluiting moet zo liggen omdat de treinstellenen van spoor 1 & 2 die aan de oostkant het station verlaten hier kop zullen maken. Als de aansluiting andersom ligt dan kunnen de treinstellen niet meer inrijden. Ik kan de sporen inderdaad nog iets verlengen door de hoek aan te passen. Als ik de aansluiting dichter op de spiraal wil dan moet de wissel in de bocht komen te liggen. Ik zal vanavond eens kijken of dit mogelijk is. Goede tips!

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #28 Gepost op: 09 January 2017, 15:53:10 »
En als je de treinen iets verder door laat rijden naar links, de bocht laat maken die er al ligt en dan een het kopschaduwstation in laat rijden?

mvdbrand

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #29 Gepost op: 24 January 2017, 16:34:39 »
Inmiddels heb ik alle niet zichtbare sporen omgezet naar piko A-gleis:

Bovenste laag:


Middelste laag:


Onderste laag:


Ik ben begonnen met de onderste laag. De linkermodule staat nog te hoog, dus daar moet nog een stukje van de pootjes af. Ervoor komt nog een module.


Hier staan de klimspiralen uit een oude baan nog, deze ga ik niet meer gebruiken. Op deze plek komt ook nog een nieuwe module.


Hiermee wil ik o.a. gaan rijden:




Hopelijk in het weekend verder met de laatste twee modules