Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Gooische stoomtram nr 18 in 1:87  (gelezen 25480 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Gooische stoomtram nr 18 in 1:87
« Reactie #105 Gepost op: 28 februari 2018, 15:36:51 »
Vergeten te vermelden dat die buffers er zijn met een diameter van 4,1 mm en 4,3 mm.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Gooische stoomtram nr 18 in 1:87
« Reactie #106 Gepost op: 17 februari 2020, 22:17:44 »



Dit was de status 2 jaar geleden. Daarna heb ik allerlei andere projecten onder handen gehad. Eind december vorig jaar heb ik besloten veel half gebouwde modellen nu eens af te bouwen. Inmiddels hebben 4 coupérijtuigen, 1 HSM D en verschillende andere modellen mijn kast in de woonkamer verlaten in afgebouwde vorm. Deze tram is nu ook aan de beurt. Bij de aankoop van de kit wilde ik de aandrijving ook in onderdelen hebben. Het leek me leuk om te zien hoe deze in elkaar steekt. Met de volgende onderdelen aan de slag:



Hier ontbreken nog de pennen voor het verbinden van de koppelstangen aan de wielen en de stroomafnemers. De doorgaande as met de wormen, het grote snaarwiel en het kogellager zitten al in het chassis. Aan de uitstekende as kan nog een vliegwiel worden gezet.

Een avondje prutsen en het kastje zit in elkaar:



Spanning op de rails en het ding rijdt. De tandwielen op de assen zijn niet erg diep, dus het kastje moet redelijk strak worden aangedrukt omdat anders de wormen niet in de wormwielen grijpen. Hier zitten de koppelstangen er nog niet op en later realiseerde ik me dat het kastje weer uit elkaar moet om zwart te spuiten.

Het kastje past keurig in de bak en ook dit rijdt. Wel viel me op dat de snaarwielen zowel op de motoras als op de doorgaande as met de wormen de neiging hebben tot slippen. Met een drupje CA lijm leek dit in eerste instantie wel te verhelpen.



Daarna aan de slag met de ketel die als 3D print bij de kit zit:



3D prints zijn nog steeds niet mijn favoriete bouwmateriaal. De hoofdreden is dat de onderdelen in lagen zijn opgebouwd (althans in deze, ik weet dat er duurdere en betere zijn). Ik krijg de ribbels er gewoon niet uitgeschuurd zonder beschadiging van het geheel, spuiten met spuitplamuur helpt onvoldoende en ik heb ook de aceton truc proberen toe te passen, maar deze hielp ook niet of ik ben er te voorzichtig mee. Wel dacht ik de leidingen weg te knippen en die te vervangen door messing en koper draad, maar dat werd ook geen succes. Het materiaal is te bros en er viel slecht in fittingen te boren. Dus ik heb besloten het zo te laten en gewoon te spuiten. Indrukwekkend is wel de veelheid aan details en de fluitketels op de vuurkist.







De bak heb ik verder afgebouwd met een paar wijzigingen in de kit. Schaalfreak als ik ben bevielen mij het tram stoot en trekwerk niet. De meegeleverde trambuffer bevatte een haakje en past daarmee op ander trammaterieel. De trambuffer moet echter hoger gemonteerd worden zoals in het echt en met een tramschroefkoppeling eronder. Erwin Werps levert beide onderdelen. Ik heb alleen pas één tramkoppeling goed in elkaar gezet. Het is een zeer klein schroefkoppeling, die in het echt dubbel wordt gekoppeld. Ik zal later nog wel een foto laten zien.

Het geheel heb ik volgens instructies gespoten, maar wel met Phildie washprimer, Humbrol midden grijs, de bak in Phildie zwart en HSM bronsgroen en het dak in Phildie dakgrijs. De ketel heb ik verder behandeld (is nog niet klaar, daar gaat nog verder aan worden gewerkt) met Modelmaster koper en staal metaliser en AK true metal messing.

De geëtste platen met tekst en nummer zijn erg fijn. De fabrieksplaten misschien iets te fijn, want daar lukt het me onvoldoende letters blank te schuren. Deze messing platen zitten nu met crystal clear op de kast, maar ik denk dat ik die nog verder ga fixeren met wat blanke lak.

Voorlopig resultaat:









De koppelstangen heb ik intussen ook geplaatst. Maar de aandrijving loopt nu niet lekker. Dat ligt volgens mij niet aan de koppelstangen. Ik ga het ding weer uit elkaar halen om te kijken waar dat nu aan ligt. De koppelstangen zijn volgens mij iets te lang, maar door de grote gaten daarin zou dat geen problemen moeten geven.


mvg,
Ivo



mvg,
Ivo

*

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Gooische stoomtram nr 18 in 1:87
« Reactie #107 Gepost op: 17 februari 2020, 22:47:32 »
Interessant om nu eens het bouwverslag van iemand anders te lezen. Soms denk ik dan "dat had je zo kunnen doen!".  ;D Maar uiteindelijk een mooi model geworden. Je strubbelingen met de aandrijving is ook de reden waarom ik mijn modellen met kant en klare aandrijving lever. Dan weet ik zeker dat ze goed gaan rijden. Anders heb je er ook maar weinig plezier van. Voor jou heb ik een uitzondering gemaakt, omdat je de uitdaging aan wilde gaan.  :)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1627
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gooische stoomtram nr 18 in 1:87
« Reactie #108 Gepost op: 17 februari 2020, 22:49:04 »
Mooi hoor , snel gedaan (sinds zaterdag  ;))

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Gooische stoomtram nr 18 in 1:87
« Reactie #109 Gepost op: 18 februari 2020, 08:53:12 »
Dat ziet er heel erg fraai uit! (y)

En dat het binnenwerk door de 3D print techniek wat ruwer is dan je graag zou willen, is alleen van heel dichtbij te zien.
Ingebouwd in het lokje zie je er toch vrijwel niets van.

groet, Rob
Rob Moerkerken