Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door V200-G2000
Vandaag om 19:36:21
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 19:22:04
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 18:55:23
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15

Auteur Topic: Centrale neemt controle over van de software  (gelezen 2026 keer)

JohnT

• Offline Offline
Centrale neemt controle over van de software
« Gepost op: 03 November 2016, 09:11:04 »
Beste forumleden, ik heb het volgende probleem.

Ik wil mijn baan voor automatisch rijden geschikt maken. Dit werkt allemaal goed. Ik gebruik hiervoor de bekende programma's zoals Koploper of Rocrail. Ben er nog niet uit welke het wordt dus probeer ze allebei.

De centrale is een DCS51 van Digitrax, de interface is een PR3 ook van Digitrax. Nu het probleem. Als ik het automatisch rijden start neemt de centrale na korte tijd de controle van de rijdende trein over waardoor deze niet meer door de software bestuurd kan worden. Heeft er iemand ervaring met dit verschijnsel en nog mooier een oplossing voor het probleem?

Ik heb de vraag ook al in de Yahoo Digitrax groep gesteld maar het praten in het Nederlands gaat mij toch beter af  ;D

JohnT

Peter Kleton

• Offline Offline
Re: Centrale neemt controle over van de software
« Reactie #1 Gepost op: 03 November 2016, 10:49:04 »
 Ik denk dat je nog iets moet aanvinken in Koploper.
  Weten ze het niet bij het Koploper forum ?
Gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

peterha

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 November 2016, 11:44:22 »
Als ik het automatisch rijden start neemt de centrale na korte tijd de controle van de rijdende trein over waardoor deze niet meer door de software bestuurd kan worden.

Wat bedoel je hiermee precies? Wanneer gaat de centrale dan wat doen? Heb je wat meer informatie?

Ikzelf rij al heel wat jaren met een Digitrax centrale (DCS200) en de PR3 interface. Ik heb hiermee gereden met Koploper, Rocrail en nu iTrain.
Op geen enkel moment heb ik gehad dat de software de besturing uit handen gaf en dat de centrale het overnam.

M.vr.gr.
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Ben

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 03 November 2016, 11:54:27 »

De centrale is een DCS51 van Digitrax, de interface is een PR3 ook van Digitrax. Nu het probleem. Als ik het automatisch rijden start neemt de centrale na korte tijd de controle van de rijdende trein over waardoor deze niet meer door de software bestuurd kan worden. Heeft er iemand ervaring met dit verschijnsel en nog mooier een oplossing voor het probleem?

Koploper: er wordt wellicht gewacht op een bezetmelder die niet komt? In het rijwindow van de lok kun je onderin zien welke wordt verwacht. Zolang die melder niet gevonden wordt blijft je trein doelloos rijden op de laatst ingestelde snelheid.

Gr, Ben.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 03 November 2016, 12:00:11 »
Lijkt er inderdaad op dat de software (koploper of Rocrail) de trein kwijt is.
Lijkt me meer een vraag voor het Koploperform of het Rocrail forum, afhankelijk van de gebruikte besturings software.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

JohnT

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 04 November 2016, 19:03:55 »
Ik start het automatisch rijden in Koploper of Rocrail maakt voor het probleem ff niet uit. Ben bezig ze beiden te leren kennen om daarna een besluit te nemen over welke ik ga gebruiken.

Als de trein even rijd neemt de centrale de DCS51 (Zephyr) de controle over. In de Digitrax Yahoo group verklaard men dit omdat de trein in de bibliotheek van de centrale zit. 

Nadat ik een aantal malen op de centrale heb aangegeven dat deze de controle moet loslaten gaat het wel goed. Voor Digitrax gebruikers, met het loslaten bedoel ik op de exitknop drukken tot er loco in beeld verschijnt. Hiermee wordt de betreffende locomotief uit de bibliotheek van de centrale gewist. Vind ik persoonlijk lastig om telkens te moeten doen als ik ff met Koploper of Rocrail wil rijden. Een andere manier om de bibliotheek in de cetrale leeg te maken is het gebruik van een optie switch. Kan allemaal wel maar blijft een gedoe. Als ik met de centrale een loc ff handmatig rijd zit deze direct weer in de bibliotheek opgeslagen.

Het is dus met deze centrale niet mogelijk om ff je pc te starten en met de pc en software de trein ff te laten rijden zonder eerst met het genoemde probleem geconfronteerd te worden. Na verloop van tijd, als de locomotieven zo'n beetje uit de bibliotheek verwijderd zijn gaat het wel goed. Ik had gehoopt dat er voor de centrale een mogelijke instelling zou zijn die het opslaan van locomotieven uitschakelt. Maar die is er blijkbaar niet.

JohnT

peterha

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 04 November 2016, 21:40:52 »
Ik ken de DCS51 (Zephyr) niet, maar als ik de handleiding kijk, dan zie ik bij OpSw 02: c = DCS51 runs as booster/throttle with no command station capability. De standaard instelling is 't'.

Dit betekent naar mijn idee dat OpSw 02 nu ingesteld staat op 't' (= command station) en dat als je OpSw 02 aanpast en zet op 'c', dat dan de DCS51 alleen maar een booster functie heeft en geen command station functie meer heeft. Dan bepaalt de software e.e.a.

Je zou dit eens kunnen proberen.
Met vriendelijke groet,
Peter

Ben

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 05 November 2016, 07:43:28 »

Het is dus met deze centrale niet mogelijk om ff je pc te starten en met de pc en software de trein ff te laten rijden zonder eerst met het genoemde probleem geconfronteerd te worden.

En nu? ;D

Gr, Ben.

JohnT

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 05 November 2016, 09:25:44 »
Als ik dit doe is de centrale een extra versterker in het systeem met één handregelaar welke weer opdrachten van een centrale moet krijgen.

Om de opdrachten van de pc uit te voeren heb ik een centrale nodig, net als een Intellibox, Ecos etc.

JohnT
« Laatst bewerkt op: 05 November 2016, 09:32:13 door JohnT »

JohnT

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 05 November 2016, 09:27:58 »
Citaat
En nu? ;D

Gr, Ben.

Gereden treinen handmatig uit de bibliotheek van de centrale verwijderen voor dat je automatisch gaat rijden.

Dit betekent als ik ff een loc handmatig met de centrale rijd dat ik deze dan ook weer uit de bibliotheek moet verwijderen, lastig maar het is niet anders.

JohnT

peterha

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 05 November 2016, 11:11:57 »
Om de opdrachten van de pc uit te voeren heb ik een centrale nodig
Dat bedacht ik me vanmorgen ook, je hebt inderdaad een centrale nodig en dat is de DCS51.

Succes verder.
Met vriendelijke groet,
Peter