Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door V200-G2000
Vandaag om 22:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 21:59:23
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Rob Bennis
Vandaag om 21:55:02
info gezocht over ETS aandrijfunits door FritsT
Vandaag om 21:49:14
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
Vandaag om 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 21:19:00
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:03:27
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05

Auteur Topic: Sommige bezetmeldpunten werken niet goed  (gelezen 1341 keer)

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Sommige bezetmeldpunten werken niet goed
« Gepost op: 02 November 2016, 22:39:46 »
Beste mensen,
Mijn schaduwstation was al een tijd klaar en volledig werkend aangesloten op Koploper. Geen omkijken naar. Inmiddels is de paradebaan ook klaar, dwz fysiek aangesloten op bezetmelders etc. Ik werk voor de baan met drie boosters (Power4) om te rijden en de centrale IB-Basic gebruik ik voor de schakel- en servodecoders. De schakelingen werken, de trein rijdt op een kleine hapering hier en daar overal goed door. Via Multicontrol kan ik zien dat (bijna) alle aangesloten bezetmeldpunten keurig oplichten onder het nummer dat ik ze heb toegewezen. Met 104 bezetmeldpunten is dat best wel spannend.  De bezetmelders zijn van Uhlenbrock en Rosoft. Bij de Rosoft licht een bezetmeldpunt niet goed op en soms gaat er een spontaan oplichten zonder detectie. De bezetmeldpunten van Uhlenbrock werken goed en de Rosoft (32 punten onder de schaduwbaan ook). De aansluiting naar boven toe gaat met twee andere sets  bezetmelders van Rosoft. En dan begint het probleem. Zodra de trein van het laatste bezetmeldpunt van de eerste set Rosoft naar de volgende set rijdt, wordt er niets gedetecteerd. Dit alles ligt echter niet aan de Rosoft (LN) bezetmelders, want als ik twee punten omwissel ontstaat het probleem op de omgewisselde melder. Ik heb hier gelezen dat het met de overgang van de boosters te maken zou hebben m.b.t. de common ground. Ik heb echter alle massa (bruin) van het digitale deel aan elkaar geknoopt en de massa van de trafo's zijn aan elkaar geknoopt. Het enige wat zou kunnen is dat de probleemsectie te lang is, ongeveer een meter of zes. Dit is namelijk de klim naar boven en om er voor te zorgen dat de trein de vaart er in houdt mogen ze daar niet stoppen. Dit omdat er een paar treintjes zijn die een goede trekkracht missen. :-) 
Is er een ervaringsdeskundige die mij kan wijzen waar ik nog op moet letten? Of verwijzen naar een draadje waar het staat? Want er is zoveel dat je niet weet waar je precies moet zoeken.
Hartelijke groet,
Joop

Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Caterpillar

• Offline Offline
Re: Sommige bezetmeldpunten werken niet goed
« Reactie #1 Gepost op: 02 November 2016, 23:10:49 »
Joop, ik heb zo'n verhaal ook eens gezien op het Duitse Stummiforum, een hele lange bezetmelder waardoor storingen, misschien kent Wim (Ros) het ook wel.

MVG, Caterpillar

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2016, 18:04:47 »
Spoorlengtes van 6 mtr is vragen om ellende. Er is een oplossing voor en dat is de melder ongevoeliger maken, door een extra weerstand over de diode brug te plaatsen parallel aan de bestaande 4K7 zet er een 4k7 over heen.

De andere oplossing is het geheel korter maken. De trein hoeft zich alleen maar aan te melden of af te melden dus een blok, met een korte aanmeld sectie een lang sectie zonder melding en een korte afmeldsectie is een veel betere oplossing. Heeft niets te maken met wel of niet stoppen, de trein zal gewoon doorrijden zoals nu.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #3 Gepost op: 06 November 2016, 00:02:50 »
Hallo Wim, Caterpillar,
Oorspronkelijk had ik dit stuk aangelegd als twee blokken. Ik had de isloaties overbrugd door gewoon de drqden met elkaar in verbinding te brengen en naar de melder te leiden. Ik heb gelukkig nog een paar meldpunten over en die heb ik vanmiddag dan toch maar aangesloten. Het werkt perfect. Het punt is dat ik "ondergronds" volledige detectie wil hebben. Je kijkt immers niet iedere keer of een trein onderaan niets achterlaat.
Bedankt voor het meedenken.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak