Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Sfeer op je modelbaan door ruudns
Vandaag om 20:20:30
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door kees5
Vandaag om 20:15:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:12:39
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:42:23
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:13:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 17:55:19
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
  

Auteur Topic: Wisselaandrijvingen geven het op  (gelezen 3349 keer)

Marc Stevens

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Wisselaandrijvingen geven het op
« Gepost op: 25 October 2016, 21:49:59 »
Beste mensen.

Mijn nieuwe baan (n-spoor) groeit gestaag. Rails liggen allemaal, Koploper stuurt met veel succes... Regelmatig loop ik echter tegen een vreemd probleem. Zo nu en dan geeft een Piccolo wisselaandrijving er namelijk de bui aan. De wissel wil gewoon niet meer verspringen. Ook niet als ik hem zelf met de hand even heen en weer beweeg en dan weer probeer via Koploper. Ik moet de aandrijving dan vervangen en dan lukt alles weer. Het zit dus niet in de elektronica. Om het probleem tegen te gaan verhoogde ik de spanning op de wissels al, maar zonder succes. Het verschijnsel blijft zo nu en dan opduiken en precies vaker bij nieuwe aandrijvingen. Maar het is echt te vaak om normaal te zijn. Wissels die het al lan goed doen kunnen ineens stoppen met werken.

Ken iemand dit verschijnsel en hoe moet je 't oplossen?

Marc Stevens

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6340
  • ***
Re: Wisselaandrijvingen geven het op
« Reactie #1 Gepost op: 25 October 2016, 21:54:20 »
Zijn ze niet veel te lang bekrachtigt en daardoor vast gesmolten?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

phdirk

  • Online Online
  • Berichten: 1948
Re: Wisselaandrijvingen geven het op
« Reactie #2 Gepost op: 25 October 2016, 22:33:16 »
Hoi Marc,

Vaak ligt het probleem dat je beschrijft aan te weinig vermogen op de wissels, maar je geeft aan dat al verholpen te hebben. Ook kan het veertje van de eindafschakeling behoorlijk wat problemen geven en dat kan plotseling optreden. De veertjes weghalen en doorsolderen is daarom echt aan te bevelen. Als je wilt kan ik mijn handleiding daarvoor hier plaatsen.
Vervolgens is soms de plaatsing van de wisselaandrijving kritisch. Het kan dan helpen om hem wat scheef ten opzichte van het railvlak te zetten en dan te kijken of het beter gaat.
Tot slot kan de wisselaandrijving zelf of het wissel zelf zwaar lopen, waardoor het blijft hangen. Daarom is het verstandig na te gaan of zowel de wissel zelf als de aandrijving soepel omgaan en als dat niet zo is ze weer gangbaar te maken, Vooral de plastic grendel in de aandrijving wil wel eens zwaar gaan doordat hij klem loopt tegen het deksel van de aandrijving.
Succes met het stellen van de diagnose en de remedie.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Wisselaandrijvingen geven het op
« Reactie #3 Gepost op: 25 October 2016, 22:42:32 »
Hallo,

het kan zijn dat de inwendige weerstanden van de bewegende delen te groot is.
Smeren met grafietpoeder  wil nog wel eens helpen.
Dit is een poeder dat te verkrijgen is bij de (beter) ijzerhandel en zit in een busje met spuitopening
dat blaas je dan in de aandrijving of je maakt hem even open.
je kunt ook potlood(=grafiet) op een schuurpapiertje afschuren en dat ertussen werken.

 succes jandcargo

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: Wisselaandrijvingen geven het op
« Reactie #4 Gepost op: 25 October 2016, 22:57:19 »
let op dat grafiet poeder electrisch geleidend is
Dat probleem heeft fleischmann ook
soms help een beetje smeren met siliconen spray
geen olie of vet erin
dit zorgt dat plastic ruw word,en dus meer problemen geeft
Ik vervang ze door een motor wissel aandrijving

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Wisselaandrijvingen geven het op
« Reactie #5 Gepost op: 26 October 2016, 00:10:40 »
Citaat
...potlood (=grafiet) ...
Potlood is klei met grafiet, geen goed smeermiddel...
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Wisselaandrijvingen geven het op
« Reactie #6 Gepost op: 26 October 2016, 09:21:20 »
Toch uit de praktijk erg goede ervaringen mee... Heb wel als het kon HB of zachtere potloden gebruikt, met van die knetterharde zal het gerust minder goed werken wegens meer klei.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17947
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wisselaandrijvingen geven het op
« Reactie #7 Gepost op: 26 October 2016, 09:31:09 »
Inderdaad, een HB potlood zit hier standaard in de gereedschapskist :)

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re: Wisselaandrijvingen geven het op
« Reactie #8 Gepost op: 26 October 2016, 10:42:21 »
Bekend probleem.

De eindafschakeling verwijderen helpt al erg.


Welke wisseldeocoder gebruik je.
de ervaring leert dat het de meeste wisseldecoders 97x goed gaan maar dan gaat het toch een keer fout. Met alle gevolgen vandien en de frustratie die dat met zich mee brengt. Ook weer vaak een stroom probleem.

Overgestapt op OM/PM van dinamo, compleet los gekoppeld van de baan besturing en het gaat 100% goed. Wel wat meer kennis van electronica nodig.

Eric


H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Marc Stevens

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Wisselaandrijvingen geven het op
« Reactie #9 Gepost op: 26 October 2016, 16:58:15 »
Beste mensen,

Bedankt voor al jullie reacties, ik ga verder op onderzoek, en ...

Ook kan het veertje van de eindafschakeling behoorlijk wat problemen geven en dat kan plotseling optreden. De veertjes weghalen en doorsolderen is daarom echt aan te bevelen. Als je wilt kan ik mijn handleiding daarvoor hier plaatsen.

... hoe kan ik zo'n eindafschakeling weghalen? Graag kreeg ik inderdaad die handleiding.

Marc Stevens

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Wisselaandrijvingen geven het op
« Reactie #10 Gepost op: 26 October 2016, 18:26:20 »
Grafiet geleidt electriciteit. Geeft dat geen (kortsluit) problemen in de aandrijving?
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1562
Re: Wisselaandrijvingen geven het op
« Reactie #11 Gepost op: 26 October 2016, 20:49:05 »
Teflonpoeder biedt de oplossing.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Wisselaandrijvingen geven het op
« Reactie #12 Gepost op: 26 October 2016, 22:55:05 »
Je kan wel gaan strooien met allerlei smeermiddelen, maar het is beter om de oorzaak van de weigeringen te zoeken. Normaal gesproken hoef je zo'n aandrijving nooit te smeren.
Ik heb geen idee hoe de eindafschakeling bij deze aandrijvingen er uit ziet, maar als je hem openmaakt zie je dat toch gauw genoeg?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Wisselaandrijvingen geven het op
« Reactie #13 Gepost op: 27 October 2016, 11:23:09 »
Het kan zijn dat het contactveertje in de aandrijving even schoongemaakt moeten worden. En dan moeten uiteraard de contacten op de wisselaandrijfprint ook even afgenomen worden. Maar verbuig de veertjes niet! Leg ze weer in het gleufje van het beweegbare deel van de wisselaandrijving. Maar een andere optie nl, door solderen helpt ook. Echter moet je je wel bedenken dat de wisselspoel niet te lang onder spanning moet blijven. Anders kan deze te warm worden.
Succes!
« Laatst bewerkt op: 27 October 2016, 11:26:19 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: Wisselaandrijvingen geven het op
« Reactie #14 Gepost op: 27 October 2016, 11:45:00 »
Of wel
controleer of je wissel decoder een puls geeft , of continu spanning
Bij verwijderen van de eind afschakeling en continustroom dus even de decoder handleiding lezen ,en programeren naar puls schakelen