Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:15:20
S88N bezetmelder door V421
Vandaag om 18:14:43
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 18:14:36
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door Hennie
Vandaag om 18:14:32
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:12:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:06:22
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 17:57:54
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door rhberk
Vandaag om 17:53:14
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 17:10:29
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Joz
Vandaag om 17:05:59
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:05:13
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 16:41:37
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Ad Cleijsen
Vandaag om 16:25:40
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door DJV
Vandaag om 16:14:20
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:12:32
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:09:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:59:04
Spelregels 'Raadplaatje' door R1954
Vandaag om 14:27:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:26:17
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:01:38
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:36
Doornvliet door HenkN
Vandaag om 13:14:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:45:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:32:52
  

Auteur Topic: slecht rijden  (gelezen 11217 keer)

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: slecht rijden
« Reactie #15 Gepost op: 31 July 2006, 20:57:48 »
Hoi,

ik maak me rails altijd schoon met een stukje laken (oud natuurlijk ander wordt de vrouw boos) en daarop doe ik GO Gone.

Dit werkt perfect en ruikt ook lekker.

bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Marco1

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: slecht rijden
« Reactie #16 Gepost op: 31 July 2006, 23:25:59 »
Hierbij wil ik jullie allemaal bedanken voor de tips.
Ik zal er zeker wat mee doen'
groetjes

RedFrits

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: slecht rijden
« Reactie #17 Gepost op: 02 August 2006, 12:12:47 »

Dit werkt perfect en ruikt ook lekker.

Ja, de neus wil ook wat he?!  ;D

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: slecht rijden
« Reactie #18 Gepost op: 02 August 2006, 13:43:33 »
Citaat
Ja, de neus wil ook wat he?! 

Ik geef de voorkeur aan Davidoff After Shave  ;D
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re: slecht rijden
« Reactie #19 Gepost op: 02 August 2006, 15:06:55 »
De hoofdoorzaak is vet. Stofdeeltjes blijven aan het vet zitten en zo ontstaat een koek. Die blijft vooral goed zitten op een ruw oppervlak. Een rail of wiel met miniscule groefjes (die je met het blote oog niet kan waarnemen) is al ruw genoeg. Als je dan gaat schuren onstaan er nog meer en grotere groefjes zodat het op den duur verergert.
Vet kun je eenvoudig verwijderen met een doekje of wattenstaafje met een oplosmiddel. Wasbenzine en alcohol zijn daar goed voor.
Het hoeft dus niet veel geld te kosten.
Een andere oorzaak van slecht contact is oxidatie. Dat ga je niet tegen, het materiaal waarvan de rails zijn gemaakt spelen wel een grote rol bij de mate van oxidatie. De oude M* rails zijn zo erg dat ze zelfs gaan roesten.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: slecht rijden
« Reactie #20 Gepost op: 02 August 2006, 16:18:23 »
Een andere oorzaak van slecht contact is oxidatie. Dat ga je niet tegen, het materiaal waarvan de rails zijn gemaakt spelen wel een grote rol bij de mate van oxidatie. De oude M* rails zijn zo erg dat ze zelfs gaan roesten.

De C-rails kun je zelf in bad doen en wassen.. roest echt niet. Voor zover mij bekend is het zilver-staal legering. Nadeel: Je kunt er ook geen draadjes aan solderen  :-|

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re: slecht rijden
« Reactie #21 Gepost op: 03 August 2006, 00:21:54 »
De C-rails kun je zelf in bad doen en wassen.. roest echt niet. Voor zover mij bekend is het zilver-staal legering. Nadeel: Je kunt er ook geen draadjes aan solderen  :-|


Ik had het ook over de oude M rails van M*
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: slecht rijden
« Reactie #22 Gepost op: 03 August 2006, 01:12:58 »
Ik had het ook over de oude M rails van M*
Dat had ik ook begrepen, wilde alleen even melden dat C-rail in dit opzicht dus behoorlijk verbeterd is.  ;D