Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: Ontwikkeling: Android app om treinen te besturen via Intellibox  (gelezen 3596 keer)

Matthijsfh

• Offline Offline
    • Matthijs' modelspoorbaan
Ontwikkeling: Android app om treinen te besturen via Intellibox
« Gepost op: 05 October 2016, 11:28:30 »
Goede morgen,

Al jaren ben ik een modelspoorbouwer en ook vervend elektro / software knutselaar. Uit deze combinatie van hobby's is het idee ontstaan om het volgende te proberen te realiseren:

Een Android app waarmee wij de modeltreinen kunnen besturen via de Intellibox Basic.

Nu de kinderen wat ouder worden staan we regelmatig met z'n drieën te dringen rondom de Intellibox. Inmiddels wel een Marklin Mobile station I aangeschaft, maar dat valt toch tegen. Vandaar het idee om zelf eens een app te bouwen (altijd leuk om te leren) en deze via de Windows computer die de baan al aanstuurt, ook de treinen te laten bedienen.
Overigens: die Windows software om de baan te besturen is ook zelf geschreven, maar wordt alleen voor de seinen / wissels / bezetmelders / schakelpaneel gebruikt. Niet geschikt voor derden en dus buiten deze discussie gelaten.

De bediening via de Android app komt er dan zo uit te zien:

Wat kan die app dan?
Dat zal sterk afhangen van hoe ingewikkeld het is, maar minimaal moet je een trein kunnen kiezen en de belangrijkste functies kunnen bedienen.

Wat kan die app dan niet?
Naar het er nu naar uitziet zal ik de app niet gebruiken om de baan te bedienen (wissels, seinen, etc). Daar heb ik goed werkende andere software voor gemaakt.
Ook zal de App voorlopig maar in 1 richting werken. De App kan een trein besturen, maar niet terug opvragen wat de status is van een trein die door een ander reeds bestuurd is geweest. Dit is een beperking die ik zelf ook liever niet heb, maar voor de 1e ontwikkelronde te veel werk om te bouwen. Staat wel erg hoog op de wensenlijst.

Waarom deze thread?
Ik begin deze discussie om te laten zien wat ik aan het bouwen ben en daar feedback op te krijgen. Ik vermoed dat wat ik ga maken voor een aantal Intellibox gebruikers een leuke aanvulling is. Discussie met jullie is dan handig om te kijken in welke richting ik moet ontwikkelen.

Komen de App + Windows software beschikbaar?
JAZEKER. Als ik dan toch veel tijd ga stoppen in het maken van dit, dan is het wel leuk als anderen daar ook lol van hebben.

Techniek vd Intellibox beesturing
De Intellibox Basic heeft een USB poort die onder Windows een klassieke "seriële poort" blijkt te zijn. Via deze seriële poort kunnen LocoNet commando's worden verstuurd.  Een deel van het LocoNet protocol is openbaar en vrij te gebruiken. Binnen de LocoNet bus is de Intellibox de master. Die verstuurd de data over de feitelijke bus. Vanaf de Windows computer kunnen extra commando's aangeboden worden aan de master, die ze dan via de LocoNet bus verstuurd. Details zijn op internet te vinden en ga ik hier niet herhalen.

De Android App communiceert met de Windows computer via het wifi. Hiervoor heb ik zelf een protocol bedacht via UDP. Voordeel is dat het niet uitmaakt hoeveel telefoons / tables er mee doen. Iedereen stuurt gewoon zijn commando's naar de Windows PC en die stuurt ze door naar de Intellibox.

Ps. Deze tread loopt een beetje achter op de werkelijke ontwikkelingen. Ik ben inmiddels al begonnen en heb wat resultaten.  ;)

Update 05-Oct-2016
Er heeft een trein gereden bestuurd door mijn telefoon!!!

De afgelopen weken heb ik gewerkt aan een eenvoudig Android App om een trein te kunnen bedienen. De 1e versie werkt en een screenshot staat hieronder. De bijbehorende Windows "driver" software ziet er niet uit, en zal ik fatsoeneren voordat ik een screenie post.

Groet Matthijs

« Laatst bewerkt op: 06 October 2016, 23:15:29 door Matthijsfh »

ReneH0

• Gast
Re: Ontwikkeling: Android app om treinen te besturen via Intellibox
« Reactie #1 Gepost op: 05 October 2016, 11:52:06 »
Top  (y)

Ik denk, dat mijn zoon, dat ook wel erg leuk vind  ;D
Dus als je wat moois hebt, zien wij de apk graag verschijnen!

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 05 October 2016, 13:41:30 »
 (y)

Ik zie dat je het loconet protocol gebruikt. In theorie kan je dus ook andere centrale's aansturen. of zal dat niet gaan? Op het windows-systeem staat een serverprogrammatje (dat zelf geschreven programma?) die de commando's omzet naar Loconet en doorstuurt naar de USB / Compoort?

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Matthijsfh

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05 October 2016, 14:04:05 »
Hai Ronald,

Helemaal correct. Dat is inderdaad een van de redenen om mijn project hier te laten zien. Ikzelf heb alleen een Intellibox, maar elke Loconet centrale zou te bedienen moeten zijn.

Ik hoop dus dat hier op het forum mensen zijn die mijn software op die andere centrales willen gaan testen. Dus zodra ik iets heb wat goed werkt met de IB Basic, is het tijd voor andere centrales.

Groet Matthijs

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #4 Gepost op: 05 October 2016, 16:23:06 »
Hoi Matthijs,

Leuk project (y)

Niet om je te ontmoedigen hoor, maar JMRI heeft een identieke architectuur en mogelijkheden met bestaande apps op zowel android als iOS.

Alleen... die Apps zijn *.*.*.* ;) helemaal eens dat je je eigen App wilt schrijven, en wat ik zie doe je dat niet verkeerd ;)

Als je eens wilt zoeken, zoek dan naar 'WiThrottle' in combinatie met 'JMRI'

Grtzz,

Karst

Matthijsfh

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 06 October 2016, 22:54:06 »
Hoi Karst,

Net even wat rondgekeken op de JMRI site. Op een of andere manier niet heel duidelijk, maar na wat lezen lijkt er veel te kunnen.

• DigiTrains voor de telefoon ziet er wel aardig uit. Met veel mogelijkheden.
  • webThrottle van JMRI looks like s**t.
  • withrottle ziet er heel redelijk uit. Helaas alleen iPhone / iDinges. Valt dus af.

Er zullen er nog meer zijn, maar in de categorie "ik ben eigenwijs en het is gewoon leuk om zo iets te maken" ga ik toch nog even verder op de gekozen weg.

Mocht iemand nog meer ideeen tegenkomen, graag melden.

Update 10-Oct-2016
Gisteravond met de jongens met 2 (!) telefoons + IB-Basic gereden. Ging perfect. Met telefoon / tablet in de hand stonden ze vlak bij de lokomotieven die ze aan het bedienen waren. Echt een verbetering en erg leuk om te zien.

Zal dit weekend foto / filmpje maken. Nog wat bugs oplossen en dan zal ik 1e versie hieronder posten.

Groet Matthijs

« Laatst bewerkt op: 06 October 2016, 23:15:46 door Matthijsfh »

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #6 Gepost op: 07 October 2016, 15:15:10 »
Als het computerdeel er is, publiceer je dat dan ook? Lijkt mij weer lek om door te ontwikkelen voor een tweede centrale.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Matthijsfh

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 08 October 2016, 09:20:06 »
Hoi Gerard,

Welke centrale heb je in gedachte?

Groet matthijs

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 October 2016, 16:00:42 »
Heyy,

Altijd leuk om iemand zo bezig te zien :) Ook al heb ik zelf niet zo veel met app's om het met de hand te besturen (kan niet zo goed tegen het feedback-loze) vind ik de techniek erg interressant.

Maar toch paar vragen ;D

Waarom ben je niet voor een bestaande oplossing gegaan? Bijvoorbeeld de z21 slave? [Edit]Owww, die is Xnet... Maar porten moet niet zo lastig zijn.

Waarom heb je niet een bestaande app als uitgangspunt genomen? Okay, dan mis je het Android deel natuurlijk. Maar scheelt wel tijd.

Hoe wil je dat gaan doen met andere centrales / apps? En daarmee bedoel ik, de app praat met een PC die via serieel aan LN hangt. Maar in veel opstellingen zal dat dus al gebruikt worden door een PC met Koploper/iTrain/etc. Dan is er dus niet meer met de centrale te praten.

Zelf lijkt me dit dus een uitgelezen taak voor een ESP8266 ;D Die aan de LN-bus en verbinden met je router (ipv het stomme losse netwerk gedoe van de z21). Maarja, dan komt er wel opeens embedded systems om de hoek kijken. 8)

En voor het plaatsen van de code kan ik GitHub aanraden   :)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Matthijsfh

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 10 October 2016, 21:12:03 »
Hoi Timo,

Inderdaad ben ikzelf ook wat wijzer geworden. Inmiddels een leuk project gevonden om de Z21 app via wifi via arduino aan LocoNet te hangen. Had ik dat eerder geweten, was ik misschien niet zelf begonnen. Die code bekeken en dat is wel te begrijpen (is wat anders dan zelf doen).

Aan de andere kant heb ik een doel nodig om me ergens echt in te verdiepen. Dan kom ik veel verder. En Android -->Loconet is er eentje om je in vast te bijten  ;)

Voor andere centrales (waarbij de USB / Seriele poort van de centrale al in gebruik is), is inderdaad het plan "dedicated" hardware te maken. Dus een Wifi (of bluetooth) naar LocoNet bridge.

Nu heb ik daar wel wat ervaring in, dus dat gaat wel lukken. Die ESP8266  is een leuk dingetje. Die kende ik dan weer niet, maar dat zou perfect zijn voor de bedoelde bridge. (voordeel van hardware bouwen is dat daar ook iets mee te verdienen is.)

Anyway, nu ik een eerste werkende versie heb, ga ik gewoon lekker verder. Ik ga dit weekend de windows software een beetje fatsoenlijk maken en zal dan het eerste werkende setje ter download aanbieden. Dan kan iedereen eens probleren en adviezen geven.

Groet Matthijs

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #10 Gepost op: 11 October 2016, 09:37:09 »
Hoi Gerard,

Welke centrale heb je in gedachte?

Groet matthijs
Mijn centrale, maar dat had je natuurlijk wel door. De Multifunktions-Zentraleinheit RMX950USB für den RMX7-Bus heeft een usb aansluiting en kan normaal door een PC aangestuurd worden.
Eens kijken of ik je locomotief commando's kan converteren naar commando's voor deze centrale. Leuk abstract object erboven en je kan gemakkelijk switchen tussen verschillende centrales. De volgende vrijwilliger kan dan met deze abstracte class de volgende centrale maken.

Groet,

Gerard van der Sel.

Overigens wordt bij deze centrale software geleverd om meerdere bronnen op de PC te combineren tot een signaal naar de usb poort.
« Laatst bewerkt op: 11 October 2016, 09:41:01 door gvandersel. Reden: Opmerking over aansturing met Rautenhaus software toegevoegd. »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

JohnT

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 12 October 2016, 19:41:19 »
Knap dat je aan deze uitdaging begint, inderdaad bestaan er al een aantal oplossingen die best wel goed werken.

Wij gebruiken in de clubruimte Digitrains in combinatie met JMRI. Elke machinist bestuurd zijn eigen loc met de smarphone of tablet. Verder heb ik zelf ook wel met de app voor Rocrail (androc) gereden werkt ook goed.

JohnT