Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tams app door rvredebregt
Vandaag om 18:17:33
Programmeren cv door maartenvdb
Vandaag om 18:14:54
Modelbaan Beltheim. door mass am see
Vandaag om 18:10:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:52:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:16:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 17:05:57
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06

Auteur Topic: Keuze centrale.  (gelezen 8277 keer)

fisherman

• Offline Offline
Keuze centrale.
« Gepost op: 04 October 2016, 17:27:31 »
Hallo,

Ik heb een vraagje voor ik een centrale koop kom er zelf niet zo uit
Zelf zit ik met de vraag de witte of de zwarte Z21 of de IB-COM
Ik ben niet van plan om met meer dan 5 treinen te rijden

Wat zeggen de kenners!?

Wil wel misschien via de PC gaan rijden of is er een andere centrale die jullie me kunnen aanbevelen?

grt.theo
« Laatst bewerkt op: 04 October 2016, 23:56:42 door NS264. Reden: Spelling en titel verduidelijkt. »

ruudns

• Offline Offline
Re: centrale
« Reactie #1 Gepost op: 04 October 2016, 18:37:06 »
Kijk eens naar de digikeys centrale DR5000, daar zit alles op en aan, ook voor het rijden via de pc met bv het gratis programma Koploper ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 04 October 2016, 19:47:22 »
Goed,

- De IB-com: Is alleen voor rijden met de PC. Dat is niet meer dan een interface. Dus die valt nu al af. Daar kan niet met een handregelaar mee rijden.

- Zwarte Z21: Kan maar een dure oplossing voor maar 5 treinen. Daarbij mag je alleen maar via een slimme telefoon of tablet aan het rijden. Dan zou je via een multimaus. Je kan hem gebruiken met PC-besturing. Zal niet de goedkoopste oplossing zijn.

- Witte z21: Voor de oude variant: Een leuke goedkope oplossing voor maximaal 5 treinen. Weer dien je te bedienen met een slimme telefoon of tablet. Een multimaus kan ook maar die mag je los aanschaffen ;) Voor het automatisch rijden dien je te kijken naar een extra print zoals de S88XpressNetLi, die moet je er dan tussen zetten.

- Witte z21start: De nieuwe witte z21. Er zit een multimaus bij om te kunnen bedienen. Eigenlijk de opvolger van de normale multimausset. Je kan hier alles mee wat je met een multimaus kan. Draadloos via Wifi besturen kan niet zomaar daarvoor dien je een extra uitbreidingsset aan te schaffen om dat te kunnen. Op het forum zijn daar draadjes over. Voor het besturen met de PC dien je weer via een extra print zoals de S88XpressNetLi te regelen.

- De digikeijs DR5000: In principe valt die ook af :) Geen handregelaar. Dien je ook via een app op je slimme telefoon of tablet. Of met een handregelaar je treintjes te besturen. Of op de PC met de hand. Je kan hem zo aan een PC hangen om je treintjes automatisch mee te laten rijden.

- De multimaus: Een goedkope centrale waar je gewoon 5 treinen mee kan besturen. Simpel in gebruik voor de beginner. Voor het besturen met de PC kan je weer een extra print zoals de S88XpressNetLi gebruiken.

Ik zou gewoon kiezen voor een multimaussetje. Goedkoop, simpel later uit te breiden met zowel een (oude) witte z21 of een s88XpressNetLi. Anders kan je de multimaus altijd als handregelaar bij een DR5000 gebruiken.

Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

IJsselsteyn

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 October 2016, 20:21:57 »
Als je dan toch meer merken dan alleen de centrales van Roco en Uhlenbrock noemt,waarom noem je dan ook niet die van ESU en Lenz?
Dat zijn tenslotte ook twee grote spelers op dit gebied. En beide bieden ze uitstekende handregelaars.

Steyn

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 04 October 2016, 20:27:32 »
@Steyn: Blijkbaar weet je daar veel vanaf dan mag jij dat doen ;D Schrijf je ook nog eens wat nuttigs op het forum.  ;)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #5 Gepost op: 04 October 2016, 20:37:44 »
Tis wel zo natuurlijk maar de Lenz is duurder als de genoemde z21 en z21 starter. Ik heb hem wel (de Lenz) en vond 't een meer dan prima investering. Maar een centrale blijft altijd een lastige aankoop als je niet precies weet wat je wilt :)
« Laatst bewerkt op: 04 October 2016, 20:51:37 door Ronald Halma »

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
« Reactie #6 Gepost op: 04 October 2016, 20:53:05 »
Citaat
wil wel meschien via de PC gaan rijden of is er een andere centrale die julie me kunnen aanbevelen

Als je beetje kunt solderen, dit wat?

http://members.home.nl/robert.evers/mdrrc2.htm

Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 04 October 2016, 20:56:33 »
Lenz zit in de categorie onverwoestbaar zonder toeters en bellen. Twee categorieën gebruikers. Mensen die Lenz minstens 10 jaar geleden hebben aangeschaft en dan doet het ding het dus nog steeds. Of mensen die na veel omwegen hebben besloten dat onverwoestbaar zonder toeters en bellen precies is wat ze al die tijd zochten. Ik dus ook.  ;D

Voor de beginner vind ik die witte z21 met Multimaus handregelaar erbij echt prima. 100 euro gelooof ik.

Als geld minder van belang is, kan je gelijk kijken naar de categorie uitgebreide centrale met beeldscherm, twee handregeraars en nog veel meer toeters en bellen, ESU Ecos, Märklin cs3, dat werk.
« Laatst bewerkt op: 04 October 2016, 21:00:22 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 October 2016, 21:08:15 »
En wil je de middenweg met ongekende uitbreidings-mogelijkheden, komt de DR5000 weer in beeld ;D. Hang daar een tweede hands roco multimuis aan als handregelaar en je bent gelijk klaar voor de toekomst (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 October 2016, 21:12:03 »
Die DR5000 vind ik nog net te veel in ontwikkeling voor een beginner.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 October 2016, 22:01:48 »
Ligt de scheiding niet een beetje op het punt waar een centrale zelfstandig, dus zonder tussenkomst van extra software en een pc kan werken, en de centrales waarbij je een pc met software MOET gebruiken?

Frans v H

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 04 October 2016, 22:08:34 »
Wat zal ik zeggen heb een ECOS een flinke investering maar dan heb je ook wat bestuur mijn treinen er mee en schakel ook de magneet artikelen. maar mijn gezonde verstand zegt gewoon starten met een Multi mouse van roco die heb je voor een paar tientjes (heb ik ook gedaan) lekker gaan rijden en dan kun je bekijken wat je werkelijk wil en zeker wil uitgeven een ECOS kost je minsten € 600,- dus ..... maar succes met het maken van een keuze. frans
« Laatst bewerkt op: 04 October 2016, 23:52:20 door NS264. Reden: spaties »

IJsselsteyn

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 04 October 2016, 22:14:15 »
Lenz mag dan onverwoestbaar zijn, nadeel vind ik dat je het spul (zowel je centrale als je rijregelaar) naar Duitsland moet sturen voor een update.
Dat loopt al gauw aardig in de papieren als je het verzekerd verzendt. Erg onhandig dat updaten via internet bij dit merk nog steeds niet kan.

Steyn

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #13 Gepost op: 04 October 2016, 22:19:08 »
Inderdaad.... maar je hoeft niet zo vaak te updaten. in 2000 kocht ik V3.0, en in 2014 kreeg ik in leipzig gratis de update naar V3.6. Die kan zoveel dat verder updaten voor mij niet meer nodig is. Dus een echt nadeel zie ik daar persoonlijk niet in.

Ook is de Lenz set uitermate gebruiksvriendelijk en duidelijk in het gebruik. En daar blinken zeker niet alle centrales in uit. ik heb soms het idee dat je bijna een studie informatica nodig hebt om bij sommigen de boel aan de gang te krijgen (en te houden).

Maar goed, ieder zijn ding. Ik blijf lekker bij mijn oude vertrouwde nog steeds goed werkende en weer bij de tijd zijnde 16 jaar oude Lenz set :)

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 05 October 2016, 07:51:14 »
Ligt de scheiding niet een beetje op het punt waar een centrale zelfstandig, dus zonder tussenkomst van extra software en een pc kan werken, en de centrales waarbij je een pc met software MOET gebruiken?

Ik ken eigenlijk geen centrales waar een pc noodzaak is om te werken.